Miten ihmeessä selvitään kun kaikkiin asuntoihin tulee pakolliset vesimittarit?
Tämä muutoshan on tulossa tulevaisuudessa kaikkiin asuntoihin eli jokainen asunto maksaa oman kulutuksen mukaan vesilaskua.
Minua ainakin hirvittää jo tuo tilanne. Asun vuokralla asunnossa, jonka ainoa "luksus" on lämmin suihku. Lämmin suihku on aivan ihana tapa lämmitellä ja nauttia edes hetki. Tuntuu, että meiltä köyhiltä viedään se ainoa asunnon luksus pois.
Muita, joita huolettaa tämä asia?
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiöt nosti vuokriaan kaukolämmönkin osalta vaikka oli leuto talvi. Laskivat huoneiden lämpötillaa.Ahneita ovat ,voittoa takoivat.
Jokaiseen asuntoon lämpöpattereihin mittari ja jokainen maksakoon itse oman asuntonsa lämmityksestä, jos haluaa enemmän lämpöä siitä pitää myös maksaa enemmän. Eikö ole hyvä idea!
Vierailija kirjoitti:
Vesi on ikuinen kiertolainen. Se kulkee paikasta toiseen ja muuttaa matkalla muotoaan. Maahan satava vesi on alun perin ilmakehässä olevaa vesihöyryä. Sopivissa oloissa vesihöyry tiivistyy pisaroiksi, jotka putoavat sateena alas. Jos on kovin kylmää, vesi voi tulla alas lumena.
Juu. Jos ei halua vedestä maksaa niin sittenpä vaan siirtyy peseytymään järvivedellä tai sadevedellä. Tosin shampoota ym. ei saa vesistöön päästää, että siitä jäteveden käsittelystä melkein on pakko jotain maksaa. Ellei perusta omaa suodatuskenttäsysteemiä ja ekokäymälää. Ei sekään ilmaista ole. Vettä meillä kyllä riittää, mutta se että se saadaan juomakelpoisena ja mukavan suihkulämpöisenä joka kotiin ja siitä puhdistettuna takaisin vesistöön, se on se joka maksaa.
Meillä tuli vesimittarit ja eipä näy juuri mitään muutosta vastikkeessa tai muutenkaan. Ei ole tapana ottaa mitään ylipitkiä suihkuja, yleensä aivan max. 10 minuuttia suihkussa sisältäen myös hiustenpesun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiöt nosti vuokriaan kaukolämmönkin osalta vaikka oli leuto talvi. Laskivat huoneiden lämpötillaa.Ahneita ovat ,voittoa takoivat.
Jokaiseen asuntoon lämpöpattereihin mittari ja jokainen maksakoon itse oman asuntonsa lämmityksestä, jos haluaa enemmän lämpöä siitä pitää myös maksaa enemmän. Eikö ole hyvä idea!
Näinhän omakotitalossa toimitaan jo nyt. Varmasti moni taloyhtiöasukkikin tykkäisi jos ois noin. Käytännön toteutus ei vaan niin helpolla onnistu kun ollaan samojen seinien sisällä kuitenkin ja taitais tulla aivan liian kalliiksi tehdä sellainen systeemi... Mutta ei sitä tiedä jos joskus keskitään tuohonkin joku ratkaisu. Toiset kun tykkää viileässä olla ja moni maksais mieluusti ekstraa että sais lämpimämmän kämpän.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hankkia vettä kierrättävä suihkukoppi. Vesi ei menekään viemäriin vaan kiertää filtterin kautta säiliöön lämmitettäväksi. Saa melko pienen vesilaskun
Ja sitten laskemaan kuinka monta kymmentä kuutiollista vettä pitää säästää ennen kuin tuommoinen kunnon järjestelmä maksaa itsensä takaisin... Aika monta.
Taloomme tehtiin putkiremontti vuonna 2013. Ei laitettu noita erillisiä mittareita, kun ne olisi pitänyt uusia n. 10 vuoden välein. Taloyhtiössä vedenkulutus on selvästi keskiarvoa alhaisempaa, niin ei katsottu tarpeelliseksi.
Mulla on lämmin vesi kulutuksen mukaan ja lasku n. 10e kuukaudessa. Vesimaksu on yleensä 20e / henkilö, joten puolet halvemmaksi tulee kulutuksen mukaan. En tosin ota mitään puolen tunnin suihkuja, mutta kyllä siellä aina useampi minuutti menee.
Vierailija kirjoitti:
On se nyt saatana ettei tässä maassa saa tavallinen kansalainen nauttia minkään sorttisesta lämmöstä, kaikki lämmön lähteet riistetään ylihinnoittelulla. Tässä ei nyt ole ajateltu yhtään taas sitä että osa asukkaista saa ainoan lämpönsä kuumista suihkuista(koska talot ovat rakennettu päin persettä, se ei ole asukkaan syy!) ja kipusairauksista kärsivät jolloin kuuma vesi on ainoa mikä auttaa kun kohtaus päällä.
Laita uuniin lämpöä 250 astetta ja työnnä pääsi sinne. Kyllä lämpenee eikä tarvitse kauaa tiristä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät tunnistaa sitten jatkossa hajusta ja likaisista hiuksista.
Ollaan yhtäkkiä palattu ajassa 100 vuotta taaksepäin.
En olisi uskonut, että elämäni päivinä tämmösenkin vielä näen! Luulin, että ne ollaan hyvinvointiyhteiskunta ja sivistysmaa ja ettei vedestä ole pulaa.Siis suihkussa käyntiä ei kielletty, vaan jatkossa maksat omasta käytöstäsi. Tunnin suihku muiden maksamalla vedellä ei saa sinua yhtään puhtaammaksi kuin 5 minuutin normaali suihku, jollaisia siis ne "rikkaat" eli mm. oman vetensä SEKÄ sen lämmityksen maksavat omakotitaloasujat usein ottavat. Veden lämmitys kun vie ihan pirusti energiaa. Ihan reilua että jokainen maksaa oman kulutuksensa mukaan.
Tulet näkemään tämän mitä ennustin koska Kela ei varmaankaan tule myöntämään harkinnanvaraista vesilaskuihin. Ei ainakaan kantiksille.
Mun eläkeläisäitini maksaa koko ajan enemmän vedestä nyt kun on oma mittari. Vaikka asuu yksin. Siisteystaso on alkanut ikävästi laskea
Jos äitisi vedenkulutus nousee joka laskulla, hänellä on jossain vuotava putki. Tai vuotava wc-pönttö.
Vaihtoehtoisesti alkava dementia ja lorottaa menemään vettä päivät pitkät ilman että vettä tarvii mihinkää, hanat auki jatkuvasti.
Sillä se heikkenevä hygieniatasoki selittynee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä vuokrassasi siitä vedestä maksat nyttenkin.
Tosiläträäjille paljon halvempaa, kun on kiinteä maksu.
Käytäntö loppuu vähitellen. - Me saimme uudessa systeemissä n. 200:- hyvitystä.
Meillä on kiinteä vesimaksu 25 euroa kuukaudessa per henkilö. Tämä on mielestäni aika korkea, nimittäin edellisessä asunnossa se oli 15 euroa.
Mutta kyllä mä mielummin maksan kiinteän maksun kuin mittarin mukaan.
Voin vain kuvitella millaiseksi menisi taloyhtiössä asuvan mummon elämä ja hygienia. Nytkin hän talvipimeällä kökkii kotona säkkipimeässä kun ei raski valoja pitää päällä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kiinteä vesimaksu 25 euroa kuukaudessa per henkilö. Tämä on mielestäni aika korkea, nimittäin edellisessä asunnossa se oli 15 euroa.
Voin vain kuvitella millaiseksi menisi taloyhtiössä asuvan mummon elämä ja hygienia. Nytkin hän talvipimeällä kökkii kotona säkkipimeässä kun ei raski valoja pitää päällä.
No jos noin innolla maksat muidenkin vesilaskut, niin kyllä mittarien tultua voit säälimällesi mummolle mennä ilmoittamaan että ei hätää, sinä maksat hänenkin vetensä niin ei tarvitse katsoa vedenkäytön järkevyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos noin innolla maksat muidenkin vesilaskut, niin kyllä mittarien tultua voit säälimällesi mummolle mennä ilmoittamaan että ei hätää, sinä maksat hänenkin vetensä niin ei tarvitse katsoa vedenkäytön järkevyyttä.
Uskon, että mummeli käyttää nytkin vettä järkevästi. Vaan saattaisi lopettaa kokonaan jos tulisi mittarilaskutus.
Kaiken kaikkiaan kyllä se veden hintaa nostaisi byrokratioineen ja laskutuksineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että mummeli käyttää nytkin vettä järkevästi. Vaan saattaisi lopettaa kokonaan jos tulisi mittarilaskutus.
Kaiken kaikkiaan kyllä se veden hintaa nostaisi byrokratioineen ja laskutuksineen.
Vähennä siis mummelin huolia ja kerro että olet valmis maksamaan hänen vesilaskunsa. Kerrothan tämän myös muille taloyhtiössäsi, että olet valmis maksamaan, ei tarvitse säästellä vedessä.
Ostat lasten vannan ja istut siinä.
Taloyhtiöissä jokainen maksaa sähköstä oman kulutuksen mukaan, miksei myös vedestä.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on se tilanne, että pitää olla kuumassa suihkussa kipujen takia. Ainoa keino mikä helpottaa edes vähän, kun kunnon lääkkeitä ei saa.
Eihän sitä kukaan kiellä. Kunhan itse maksat sen kaiken vedenkäytön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkölämmitteisissä yleensä maksetaankin itse kulutuksen mukaan.
Ai taloyhtiöt takoo voittoa?! 😅 juu ei, jos jotain jää viivan alle niin sehän tarkoittaa vaan että pystyy tekemään jonkun pikku rempan ilman että ollaan heti osakkaiden taskulla.