Miten ihmeessä selvitään kun kaikkiin asuntoihin tulee pakolliset vesimittarit?
Tämä muutoshan on tulossa tulevaisuudessa kaikkiin asuntoihin eli jokainen asunto maksaa oman kulutuksen mukaan vesilaskua.
Minua ainakin hirvittää jo tuo tilanne. Asun vuokralla asunnossa, jonka ainoa "luksus" on lämmin suihku. Lämmin suihku on aivan ihana tapa lämmitellä ja nauttia edes hetki. Tuntuu, että meiltä köyhiltä viedään se ainoa asunnon luksus pois.
Muita, joita huolettaa tämä asia?
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa suren kuin ap.
Mulla ei paljon huvituksia ole. Lämmin suihku kuuluu niihin mitä ilman en pärjää.Kai sitä sitten täytyy ruveta haisuliiniksi jos rahat ei enää veteen riitä.
Käyn sitten vain kerran viikossa pitkässä lämpimässä suihkussa.Jos käytät vettä normaalisti niin vesimaksusi ei nouse nykyisestä, vaikka kävisit joka päivä lämpimässä suihkussa. Jos haluat pihistellä ja elää haisulina niin siitä vaan, silloinhan huoneistokohtainen mittari on sinulle hyvin edullista. Jos taas lutraat suihkussa tolkuttoman kauan kerrallaan niin voit opetella nopeammaksi tai maksaa siitä huvista.
Sairaat ihmiset eivät välttämättä ole niin nopeita suihkussa(kaan). Mutta mehän joudetaan ilmeisesti muutenkin jo poistumaan täältä, eikö niin? Mutta mitäs sitten, jos sairastuminen tai muu vammautuminen sattuu omalle kohdalle, ja ei ole välttämättä edes oma syy? Tykkäisitkö, että suhunkin suhtauduttaisiin yhtä ymmärtämättömästi tai epäempaattisesti?
Mitä? Nyt puhuttiin vedestä, ei diagnooseistasi. Sun ongelmasi ei liity vesimittariin, ihan jostain muusta on nyt kyse. Tuntuuko, ettei sinua arvosteta, koska olet pelkkä sairaus? Tuntuuko, että sinua kohdellaan koko ajan väärin? Eivätkö ystäväsikään hyväksy sinua? Onko vesimittari arkkivihollisesi?
Suosittelen sinulle terapiaa, olet ilmeisesti kokenut kovia. Ketään ei saa syrjiä sairauksiensa takia. Mutta se nyt ei liity vesimaksuun mitenkään.
Olin siis eri vastaaja kuin se, joka aloitti tämän viestiketjun. Mistä syystä nyt tällainen hyökkäys? Todella epäempaattiselta kuulostat. Ettei vain olisi itselläsi ongelmia?
Kunhan tässä nyt vain yritin tuoda sitä toistakin puolta asioista esille, eli mahdollisesti sairailla, joilla muutenkin menee huonosti, saattaa mennä kauemmin suihkussa(kin), ja heillä kun ei välttämättä muutenkaan ole paljoa rahoja käytössä, niin taas saattaa käydä niin, että rahasta tekee entisestään tiukkaa.
Toihan mm. eräs muukin esille sen, miten oman ikääntyneen sukulaisen vesimaksut ovat nousseet, vaikka yksin asuu, ja toiset taas puhuu haisuliiniksi ryhtymisestä, jos rahat eivät enää riitä. No, kai niillä irvailijoilla ja haukkujilla on sitten taas mukavaa, kun päästään haukkumaan hajuistakin ym.
Tunnen sympatiaa sairaita ja vammaisia kohtaan, ja minusta on ihan ok, että yhteiskunta tukee ja auttaa. Mielestäni yhteiskunnan tuet ja palvelut saisivat joissain tapauksissa olla runsaammatkin. Mutta reilu tapa toteuttaa se on tapa, jossa avustus tulee verorahoista. Ei ole reilua pistää satunnaisia naapureita maksamaan sairaan tai vammaisen kuluja. (Ja saattaahan olla niin, että joku naapureistakin on sairas ja vammainen mutta hän puolestaan käyttää vettä hyvin maltillisesti - onko oikein pakottaa häntä maksamaan toisenkin vesimaksuja?)
Vierailija kirjoitti:
Eli tykkäät mällätä yli oman osuutesi ja nyt hirvittää kun joudut maksamaan käyttösi mukaan? Olet kyllä torvi.
Tuosta seuraa se, että ihmiset alkavat pihistellä vedenkäytössä ja veden kuutiohinta vain nousee sen seurauksena, koska vesiyhtiön täytyy tehdä vedenkäytön vähenemisestä huolimatta voittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä vuokrassasi siitä vedestä maksat nyttenkin.
Tosiläträäjille paljon halvempaa, kun on kiinteä maksu.
Itse maksan vuokrayksiöni vedestä 20 euroa/kk. Vaikka läträisinkin (mitä en tee), en usko, että kuluttaisin vettä lähellekään sitä, mitä isommissa asunnoissa vettä kuluttavat perheet.
Kiinteä vesimaksu on yhtä järjetön asia kuin tasavero: tulonsiirto sinkuilta, jotka asuvat pienissä asunnoissa ja käyttävät vähän vettä lapsiperheille, jotka asuvat isoissa asunnoissa ja joiden vedenkulutus on ihan toista luokkaa. Kas, kun ei ole keksitty kiinteää sähkömaksua!
Vierailija kirjoitti:
Vettä kuluu vähemmän kun hankkii ajastimen joka hälyttää kun aika poistua suihkusta. Lapset on tykänneet kovasti
En ole tarvinnut ajastinta. Olen suihkussa sen aikaa kuin tuntuu hyvältä eli 3-4 minuuttia. En ymmärrä, miksi suihkussa pitäisi olla tuon pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä vuokrassasi siitä vedestä maksat nyttenkin.
Tosiläträäjille paljon halvempaa, kun on kiinteä maksu.
Itse maksan vuokrayksiöni vedestä 20 euroa/kk. Vaikka läträisinkin (mitä en tee), en usko, että kuluttaisin vettä lähellekään sitä, mitä isommissa asunnoissa vettä kuluttavat perheet.
Kiinteä vesimaksu on yhtä järjetön asia kuin tasavero: tulonsiirto sinkuilta, jotka asuvat pienissä asunnoissa ja käyttävät vähän vettä lapsiperheille, jotka asuvat isoissa asunnoissa ja joiden vedenkulutus on ihan toista luokkaa. Kas, kun ei ole keksitty kiinteää sähkömaksua!
Henkilöluvun ne maksut kyllä peritään. Meillä oli alle kouluikäiset lapset kun tuli huoneitokohtaiset. Voitolle päästiin.
Lapsista menee sana naksu kuin aikuisista. Eli jos vesimaksu on 25 euroa per henkilö oer kk. viisihenkinen perhe maksaa 125 euroa per kk.
Olen oppinut olemaan lotraamatta vedellä kun asuin talossa jossa vesi oli kulutuksen mukaan. Tasauslaskut oli monta sataa euroa ja niinä kuukausina oli rahat tiukilla. Nykyisessä asunnossa ei ole vesimaksuja mutta tavallaan hyvä et joskus tulee mittarit. Loppuu sit tolla naapurilla älytön kukkien suihkuttelu, auton pesu jne sillä nyt ne maksut maksaa muutkin vuokralaiset vuokrien korotusten yhteydessä.
"Saksalaiset ovat vähentäneet vedenkulutuksensa minimiin ja se kuormittaa nyt yllättäen viemäriverkostoa.
Viemärijätteestä on tullut liian kiinteää, ja jäte jää kiinni viemäriputkien seinämiin. Jäte myös tuottaa myrkyllisiä kaasuja, jotka syövyttävät putkistoa.
Berliinin kaupungin geologilla Alexander Limbergilla on erikoinen viesti kaupunkilaisille: Älkää säästäkö enää enempää vettä."
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap tarkoitat sillä, että tulee? Jo vuodesta 2013 on ollut voimassa laki, että putkiremonttien yhteydessä sekä uudisrakennuksiin on asennettava huoneistokohtaiset vesimittarit. Etäluettavat tuli pakolliseksi pari vuotta sitten.
Siis mikä multa on mennyt ohi, kun aloitin LVI-alan firmassa sihteerina 2012 Seuraavana vuonna tuli tuo pakolliset putkiremppojen yhteydessä ja 2020 marraskuussa nuo etäluettavat. Mutta jotain mulla on nyt mennyt ohi, kun siitä ei ole tietoa että ne pitäisi muutenkin laittaa. No kysyn maanantaina suunnittelijoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap tarkoitat sillä, että tulee? Jo vuodesta 2013 on ollut voimassa laki, että putkiremonttien yhteydessä sekä uudisrakennuksiin on asennettava huoneistokohtaiset vesimittarit. Etäluettavat tuli pakolliseksi pari vuotta sitten.
Siis mikä multa on mennyt ohi, kun aloitin LVI-alan firmassa sihteerina 2012 Seuraavana vuonna tuli tuo pakolliset putkiremppojen yhteydessä ja 2020 marraskuussa nuo etäluettavat. Mutta jotain mulla on nyt mennyt ohi, kun siitä ei ole tietoa että ne pitäisi muutenkin laittaa. No kysyn maanantaina suunnittelijoilta.
Siis uudisrakennuksiin ne tuli pakolliseksi samaan aikaan. Mikä juttu tämä nyt 10 vuotta myöhemmin, että tulee pakolliset?
Meillä on huoneistokohtainen vesimittari. Vesilasku/ henkilö itse asiassa vähemmän mitä oli aiemmin kerrostalossa. Taidettiin maksaa muiden rentouttavia suihkuja
Kun käyttää paljon hajusteita niin ei tarvitse kovin usein lotrata suihkussa, kerta viikossa riittää.
Mua on huolettanut tää kun joutuu maksamaan paljon enemmän kuin käyttää. Ei ole köyhälle halpaa maksaa tälleen ylimääräistä.
En ole tarvinnut ajastinta. Olen suihkussa sen aikaa kuin tuntuu hyvältä eli 3-4 minuuttia. En ymmärrä, miksi suihkussa pitäisi olla tuon pidempään.[/quote]
Lämmin suihku on elämän pieniä iloja. Jos yrittäisin selvitä 3-4 minuutissa, niin minun täysisi käydä suihkussa joka päivä. Maanantaisin pesisin hiukset. Tiistaina huuhtelisin ne. Keskiviikkona sitten vartalon yläosan pesu ja torstaisin alaosan pesu. Ja sitten uutta kierrosta.
Nyt käyn 3 kertaa viikossa suihkussa. Muina päivinä riittää käsisuihku hanurin ja kainaloitten pesuun. Pitkiin hiuksiin menee aikaa. Pesu ja huuhtelu. Muukin vartalo olisi kiva kuurata lämpimän veden alla, eikä palellen suihkunurkassa ilman vettä lorottaen.
Haiseva tulevaisuus
171/177 |
klo 12:05 | 3.6.2023
"Saksalaiset ovat vähentäneet vedenkulutuksensa minimiin ja se kuormittaa nyt yllättäen viemäriverkostoa.
Viemärijätteestä on tullut liian kiinteää, ja jäte jää kiinni viemäriputkien seinämiin. Jäte myös tuottaa myrkyllisiä kaasuja, jotka syövyttävät putkistoa.
Berliinin kaupungin geologilla Alexander Limbergilla on erikoinen viesti kaupunkilaisille: Älkää säästäkö enää enempää vettä."
Tuo yllä oleva viesti on todella tärkeä ja asiallinen. Kiitos kirjoittajalle.
Varmaan muutaman vuoden kuluttua joku rikas julkkis kehuu että käy aamuin illoin suihkussa, näin ollen sanonta "raha ei haise" saa aivan uuden merkityksen.
Tehdään aivan arkipäiväisistä asioista luksusta rahastamalla ja sitten jotkut ovat vielä innolla menemässä mukaan. Voi tätä yksinkertaisuutta.
Reilua kulutuksen mukaan. Juuri sellaiset (vuokralaiset) jotka kokevan lämpimän veden ilmaiseksi hyödykkeeksi ja sitä tarpeettomasti ja epäekologisesti kuluttavat, ovat syynä vastikkeiden nousuun. Vaikket sinä maksa ei tarkoita etteikö joku maksaisi. Lämpimän veden sähkön maksaa aina joku.
Vierailija kirjoitti:
Reilua kulutuksen mukaan. Juuri sellaiset (vuokralaiset) jotka kokevan lämpimän veden ilmaiseksi hyödykkeeksi ja sitä tarpeettomasti ja epäekologisesti kuluttavat, ovat syynä vastikkeiden nousuun. Vaikket sinä maksa ei tarkoita etteikö joku maksaisi. Lämpimän veden sähkön maksaa aina joku.
Ja joku vetää voitot välistä.
Vierailija kirjoitti:
Ne vesimittarit tulee uusiin rakennettaviin asuntoihin ja asuntoihin putkiremonttien yhteydessä. Ei niitä vanhoihin asuntoihin tulla jälkiasennuksena laittamaan.
Aivan. Lisäksi mittareita pitäisi asentaa useampia, kun kerrostalossa vesi tulee eri vesipisteisiin eri putkia pitkin. Minulla pitäisi olla 3 tai 4 mittaria.