Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä selvitään kun kaikkiin asuntoihin tulee pakolliset vesimittarit?

Vierailija
08.02.2021 |

Tämä muutoshan on tulossa tulevaisuudessa kaikkiin asuntoihin eli jokainen asunto maksaa oman kulutuksen mukaan vesilaskua.
Minua ainakin hirvittää jo tuo tilanne. Asun vuokralla asunnossa, jonka ainoa "luksus" on lämmin suihku. Lämmin suihku on aivan ihana tapa lämmitellä ja nauttia edes hetki. Tuntuu, että meiltä köyhiltä viedään se ainoa asunnon luksus pois.

Muita, joita huolettaa tämä asia?

Kommentit (239)

Vierailija
141/239 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan nuo hinnat vaan ei ole ihan järjettömiä, niin ihan reilulta vaikuttaa. Vaikka mieluummin itse pysyisin nykyisessä järjestelmässä, ettei tarvitse stressata miten kauan siellä suihkussa lotraa.

Ja juu, veden säästäminen on hyvä juttu, mutta jotkut vaan vievät sen niin äärimmäisyyksiin.

Esim. kerrran vieraillessani vanhempieni luona saunoimme taloyhtiön saunassa ja ihmettelin, miksi vedenpaine oli niin alhainen, että hyvä kun juuri ja juuri sai hiukset pestyä. Kuulemma taloyhtiön puheenjohtaja (varmaankin kalju tai harvahiuksinen mies) oli päättänyt, että vedenpainetta lasketaan säästämisen nimissä. No eipä hänelle varmaan tullut mieleen, että veden säästämisen sijaan pitkähiuksisella ihmisellä vain sitten menee enemmän aikaa pesuun, ei vähemmän vettä.

Meillä on oma vesi. Pääosa talvella sähkön kulutuksesta menee veden lämmittämiseen joka tietenkin maksetaan itse. Viime talvena sähkön hinnan ollessa pahimmillaan puolitimme kuukausikulutuksen kylmimpänä pakkaskuukautena 1000 kWsta. Euroissa puhutaan siis siitä onko lasku ilman siirtoa 500 euroa vai 250. Eli äärimmäisyyksiin vienti ei aina ole vain piiperrystä. Ja koska olen pitkähiuksinen ja viime talvena mentiin ilman vedenpainetta kuuppapesuilla voin kertoa, että ilman läträämistä onnistuu pesu varsin hyvin.

Vierailija
142/239 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt varmaan kannattaa sijoittaa mittarifirman osakkeisiin. Mikähän se on?

Kamstrup, Vertex, Koka. Mut joillain ollut vaikeuksia saada komponentteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/239 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap tarkoitat sillä, että tulee? Jo vuodesta 2013 on ollut voimassa laki, että putkiremonttien yhteydessä sekä uudisrakennuksiin on asennettava huoneistokohtaiset vesimittarit.  Etäluettavat tuli pakolliseksi pari vuotta sitten. 

Vierailija
144/239 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin nautitaan päivittäin 30 minuutin kuumista suihkuista. On ihan elinehto että selviää talven tässä jääkaapissa. Kylpyhuonekin on niin kylmä että jos suihkun sulkee esimerkiksi shampoon levittämisen ajaksi niin tulee kylmä. On pakko pitää hana koko ajan auki. Eikä edes olla mitään vilukissoja, asunto on vaan liian kylmä koko ajan.

Arvoisat kylmyydestä valittajat! Seuraavan kerran kun joku valittaa kylmyydestä, on välttämätöntä tilanteen arvioimiseksi, että me näemme myös lämpömittarin lukemat, onko 20 vai 24 astetta, tai vallan 18.

Suihkun jälkeen märkä iho haihduttaa kosteutta ja se sitoo lämpöä iholta, jolloin se myös tuntuu kylmältä, vaikka tila olisi normaalilämpöinen, 20-22 astetta.

Vierailija
145/239 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästetty on tähänkin asti, paitsi juomavetta juoksutan muutaman minuutin.  Muuttaessani luulin että kulutuksen mukaan,  se koski vain sähköä.

Vierailija
146/239 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin nautitaan päivittäin 30 minuutin kuumista suihkuista. On ihan elinehto että selviää talven tässä jääkaapissa. Kylpyhuonekin on niin kylmä että jos suihkun sulkee esimerkiksi shampoon levittämisen ajaksi niin tulee kylmä. On pakko pitää hana koko ajan auki. Eikä edes olla mitään vilukissoja, asunto on vaan liian kylmä koko ajan.

Tämä on hullua. Joissain taloissa säästetään lämmityksessä ja lattia lämmityksessä, sitten on niin kylmä, että pitää kuumalla vedellä lämmittää eikä voi katkaista vesisuihkua saippupoidessa.

Vierailija
147/239 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla yksinasujana riittää vuositasolla se 18 e ennakkoa kuukaudessa. Joka vuosi saan vähän takaisin, viime vuodelta 1,59.

Mutta mittareita ja tuloveden putkia maksan vielä monta vuotta vastikkeen lisänä.

Vierailija
148/239 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huolettaa näiden mittareiden luotettavuus ja kalibrointi. Mittarit eivät aina välttämättä kerro oikeasta veden kulutuksesta. Mittaria voi kuulemani mukaan kopeloida. Haluaisin niin luotettavan mittarin, ettei sen kopelointi olisi mitenkään mahdollista, kenenkään toimesta. Haluaisin, että virallinen puolueeton valvoja tarkastaisi mittarin, etukäteen ja heti asennuksen jälkeen.

Mittarin testitulos pitää nähdä itse. Toinen asia on jos joku asukkaista laittaa onan mittarinsa pois päältä. Etä luettavan mittarin lukemia on myös teoriassa mahdollista käämiä, kuten muitakin it laitteita. Näitä epäilyjä olen kuullut monilta asukkailta jo vuosien ajan. . Eli luottamus puuttuu, kunnes veden kuluksen mittaus standardoidaan luotettavaksi.

Toivon todella, että näihin mahdollisiin, joihinkin ihmisiin kohdistuviin, epäkohtiin puututtaisiin ja Aalto Yliopisto tai Lappeenrannan Yliopisto, kehittäisi turvalliset ja ennenkaikkea luotettavat laitteet ja mittarit.

Toisekseen veden hinta on liian suuri. Maksamme jo veroissa vedestä. Suomessa kun tätä järvivettä oikeasti riittää, niin miksi tässäkin kohtaa viedään ihmisiltä ihmisoikeudet puhtaaseen veteen. Kylmyys jo aiheuttaa Suomessa valtavasti kuluja, lämpimiin maihin verrattuna.

Veden säästäminen jättää viemärit huuhtoutumatta. Ruuanjätteet ja muut pesujätteet kuivuvat viemärin seiniin. Pitäisi huuhtoa runsaalla vedellä alas jätteet, joita altaassa on ollut.

Uudet Ido vessanpöntöt on niin kehnosti ja ohuelti lasitettu, että vessan pesuun kuluu vettä valtavia määriä, entisiin pönttöihin verrattuna, joihin ei lika jäänyt kiinni 55 vuodessakaan. Tämäkin on joku hölmöläisten keksintö, että lasitus on kielletty, ja sen jälkeen työnnetään pönttöön pesuaineita, valtavia määriä vuosikymmenten ajan.

Itse joudun pesemään uuden Ido merkkisen pönttöni joka ainoan käytön jälkeen ja silti veden alla oleva osa on musta reunoilta. Musta ei lähde millään pesussa pois.

Vesimaksut voisi Suomessa lopettaa kokonaan, vesi ei saa olla bisnestä.

Vierailija
149/239 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulutuksen mukaan maksanu jo 7 vuotta. Kulutetaan talossa vähiten vettä vaikka meitä on kaksi aikuista ja 5 koiraa ja joissain asunnoissa asuu vain 1. Tykkään.

VIISI KOIRAA? Joko oot porvoosta (jota syvästi toivon) tai sitten olette sairaita, jolloin säälin naapureitasi jopa naapuritaloon saakka. Nuo ei ole hiljaa kuitenkaan kun olette poissa ja lisäksi kämppänne haisee kenneliltä!

Wt:n koira-angstia. Porvoo kirjoitetaan isolla. Olisi sinunkin kannattanut kuluttaa koulun penkkiä aikanaan, nyt ilmeisesti vaan veronmaksajien rahoja.

- eri

Vierailija
150/239 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa yhtään. Asuin omakotitalossa 12 vuotta ja vedenkulutuksemme oli huomattavasti alle keskikulutuksen.

Ei mua kiinnosta muiden lotraamista maksaa. Se maksaa joka käyttää.

Vierailija
151/239 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulutuksen mukaan maksanu jo 7 vuotta. Kulutetaan talossa vähiten vettä vaikka meitä on kaksi aikuista ja 5 koiraa ja joissain asunnoissa asuu vain 1. Tykkään.

VIISI KOIRAA? Joko oot porvoosta (jota syvästi toivon) tai sitten olette sairaita, jolloin säälin naapureitasi jopa naapuritaloon saakka. Nuo ei ole hiljaa kuitenkaan kun olette poissa ja lisäksi kämppänne haisee kenneliltä!

Wt:n koira-angstia. Porvoo kirjoitetaan isolla. Olisi sinunkin kannattanut kuluttaa koulun penkkiä aikanaan, nyt ilmeisesti vaan veronmaksajien rahoja.

- eri

Pikkuporvari olet itse WEETEE-väkeä. Pidät taloyhtiössä "kenneliä", oikeasti pentutehdasta. Eläinrääkkääjä sinä olet.

Vierailija
152/239 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näin yksinkertaisia ihmisiä riittää? Jokainen maksakoon omat kulunsa, vesimittarit on tie oikeudenmukaisuuteen, ok:ssa asuvana en ymmärrä miten se voisi olla ongelma jollekin. Mikä vesimittarissa huonontaisi kenenkään elämänlaatua, jos onnea ja iloa tuo veden tuhlaus ilman vastuuta niin hohhoijaa....

Vierailija
153/239 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tainnut asua kun viimeksi opiskelijakämpässä joskus 80-luvulla asunnossa, jossa EI OLE OLLUT omaa vesimittaria. Aina oon maksanut kulutuksen mukaan, vuoden lopussa tasattu sitten vesimaksu sen oikean kulutuksen mukaiseksi. Ja oon siis asunut suunnilleen 5 vuokra-asunnossa, 4 omistusasunnossa ja yhdessä osaomistusasunnossa. Lapin ja Oulun läänien kaupungeissa

Vierailija
154/239 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että ne harvat luksuksetkin pitäisi jonkun muun maksaa?

Tuossahan ei ole kyse pois ottamisesta, muut eivät vain yksinkertaisesti anna enää omistaan.

Vierailija
155/239 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa yhtään. Asuin omakotitalossa 12 vuotta ja vedenkulutuksemme oli huomattavasti alle keskikulutuksen.

Ei mua kiinnosta muiden lotraamista maksaa. Se maksaa joka käyttää.

Tuohan on demarikommariämmille aivan käsittämätön konsepti, se että jokainen joutuisi itse maksamaan omat kulunsa.

Vierailija
156/239 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vettä kuluu vähemmän kun hankkii ajastimen joka hälyttää kun aika poistua suihkusta. Lapset on tykänneet kovasti

Vierailija
157/239 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- eri

Isolla alkukirjaimella, koko sana ei tule isolla.

Vierailija
158/239 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lutraajia tietysti ymmärrettävästi huolettaa, kun ei voi enää muiden piikkiin lutrata vaan joutuu itse maksamaan ihanat lämpimät vetensä.

Vierailija
159/239 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmän olen maksanut vedestä sellaisissa asunnoissa, joissa on vesimittari. Se automaattinen vesimaksu, 20-40 euroa on se mikä maksaa. Ei ole ikinä mennyt tuon edestä vettä kun o ollut mittari.

Vierailija
160/239 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikutusta, alku talvesta  pilkkimään mennessä heikoilla jäillä kuitenki putoan jäihin niin tulee vaatteetkin pestyä ja juhannuksena joku portto nuolee ja imee kullini puhtaaksi. Kaikki muu on turhaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän