Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Mulla on narsisti exä" - totta vai mustamaalausta?

Vierailija
08.02.2021 |

Jatkuvasti saa kuulla naisilta, että heidän entinen poikaystävä oli narsisti,
mutta käsitettä narsisti viljellään liian yleisesti tietämättä sen merkitystä,
mutta miten on asioiden laita oikeasti - onko totta vai mustamaalausta tämä osoittelu?

Kommentit (589)

Vierailija
121/589 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu ihan tilanteesta. Voi olla narsisti tai voi olla mustamaalausta. Ei sitä ulkopuolelta ihan heti pysty sanomaan kukaan. Vain sellainen joka tuntee molemmat osapuolet tietää kummasta on kyse.

Vierailija
122/589 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsismia sairastaa 1% väestöstä, joten 99% tapauksista ex ei ollut narsisti.

Tämä. Jokainen mulkero ei ole persoonallisuushäiriöinen.

Ylipäänsä raja terveen mutta hankalan ja persoonallisuushäiriöisen välillä on vähän veteen piirretty viiva, kun kyse on jatkumosta, ei siitä että on kaksi vaakakuppia ja toisessa terveet ja toisessa sairaat.

Nämä nuppipuolen asiat ei ole yhtä selkeitä kuin somaattisella puolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/589 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsismia sairastaa 1% väestöstä, joten 99% tapauksista ex ei ollut narsisti.

Minusta prosentti on aika iso luku. Jokainen tuntee useamman narsistin. Miksi se ei voisi olla se kaverisi exä? 

Ei tunne. Rikollisia on yhteiskunnassa paljon, paljon enemmän, eikä valtaosa tunne yhtään sellaistakaan.

Muutenkin, jos virallista diagnoosia ei ole, eksänsä sanominen narsistiksi on herjaus. Voipi joutua käräjille siitä.

Eikä muutenkaan ole fiksua käyttää mitään diagnoosia lyömäaseena, kuten nykyään on tapana tälläkin palstalla. Kaikki hankalat on joko narskuja, autisteja tms.

Vierailija
124/589 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun entiselle puolisolle aikoinaan tehtiin jonkunlainen johtajakartoitus, johon kuului psykologisia testejä ja arviointeja sun muita. Siitä sai sitten ihan kirjallisen palautteen. Sen mukaan eksällä oli suuria vaikeuksia asettua muiden asemaan, tuntea empatiaa jne. Oli useampi kohta, jotka mätti ja sopi just tällaiseen narsistiseen persoonaan, mutta en mä sitä silloin tiennyt. Ohje oli kehittää näitä "ominaisuuksia", mutta ei kaikki pysty. Tai siis kehittyihän ne, mutta vuosien varrella vaan huonompaan suuntaan.

Elämä kotona oli todella raskasta. Kavereita piisasi, koska ulospäin käyttäytyi ihan eri tavalla - ja puhui eri tavalla sekä eri asioita eli totuus oli toinen, mitä ulospäin kerrottiin ja kotona puhuttiin.

Onneksi en enää joudu asumaan tuon tyypin kanssa. Edelleen valehtelee ihan pokkana ihan yksinkertaisistakin asioita ja itse tuntuu uskovan kaikki valheensa. Mitä enemmän todisteita esittää näitä valheista, sitä paskemmaksi homma koko ajan menee.

Vierailija
125/589 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain tapauksissa pidän pettyneen naisen mustamaalaamisena jotka muutenkaan eivät näe mitään hyvää erässä. Yks mun kaveri on sellainen, kuitenkin olivat melkein 20v avoliitossa.

Vierailija
126/589 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kahteen hyvin voimakkaasti narsistisia piirteitä omaavaan henkilöön törmännyt elämäni aikana ja näiden kahden prosenttiosuus kaikista tapaamistani ihmisistä on varmasti pienempi kuin 1%. Ainakin toisella heistä oli niin paljon narsistisia piirteitä, että olisi saattanut diagnoosinkin saada, jos sellaisen olisi halunnut. Häneltä puuttui omien sanojensakin mukaan kyky tuntea empatiaa ja hän myös puhui itsestään jumalasta seuraavana (suora lainaus). Oli tosi häikäilemätön henkilö kaiken kaikkiaan. Toinen taas oli karmivan manipuloiva ja selän takana juonittelija, eikä hyväksynyt muita mielipiteitä kuin omansa, mutta tällainen saattoi mennä ihan hankalan ihmisen ominaisuuksiin. Ylivoimaisesti suurin osa kaikista ihmisistä elämässäni on ihan normaaleja ihmisiä ollut hyvine ja huonoine päivineen.

Vierailija
127/589 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni mies ihan aidosti kyllä on. Soitan äidille tai tyttökaverille, kyselevät kuulumisia ja minun jutuista saatetaan puhua kymmeniä minuutteja. Sitten puhutaan toisen asioista

Isä soittaa minulle, alkaa saman tien puhumaan itsestään eikä edes kysy kuulumisia. Kerron jotain omasta elämästäni poikaystävälle, vastaa kääntämällä puheenaiheen itseensä. Veli ei koskaan kysy kuulumisia tai ota yhteyttä, mutta uhriutuu vaimolleen, kuinka minä kohtelen häntä huonosti

Koska sinä olet viimeksi antanut huomiotasi naiselle, naisen asioille, kääntämättä keskustelua itseesi, sanotaan vaikka puoli tuntia?

Vierailija
128/589 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jatkuvasti saa kuulla naisilta, että heidän entinen poikaystävä oli narsisti,"

Hetkeäkään en harkitsisi seurustelemista sellaisen kanssa, joka exäänsä noin haukkuu.

Jollei  haukku ole totta, haukkujaan ei ole luottamista.

Jos haukku on totta, haukkujalla ei ole arvostelukykyä ihmisten, eikä siten luultavasti muidenkaan hänen tärkeänä pitämiensä asioiden suhteen.

Vierailija
129/589 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

99.999% se on vaan katkeran kitinää sanoa exää narsistiksi,kun on ite sotkettu asiat ja saatu kenkää.

Vierailija
130/589 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

99.999% se on vaan katkeran kitinää sanoa exää narsistiksi,kun on ite sotkettu asiat ja saatu kenkää.

Miten kohtelit naistasi?

Vierailija
131/589 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on muita syyttää miehiä narsismista jos ei tee pilkulleen niin kuin nainen haluaa ja vaatii miehen tekevän 

Vierailija
132/589 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exiä kuuluu vähän mustamaalata. Pääsee kuspäistä lopullisesti eroon, kun vähän haukkuu. Ihan tavallista, että jokainen juuri jätetty tai jättänyt on narsisti. Muistot kultaantuu myöhemmin.

Erokäytös on usein narsistista ja toista on helppo haukkua sen perusteella. Pojat tekee täysin samaa, kuin tytötkin. Mekin ollaan heidän jutuissaan narsisteja. ;)

Haukku ei haavaa tee, kunhan ei hauku toista julkisesti eikä mustamaalaa. Kaverit olkoon juoruamatta eteenpäin henkilökohtaisia asioita. Juoruilu ON narsismia.

Vierailija
133/589 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti siin piirteisiin kuuluu lokakampanjat ja mustamaalaus. Se on aika yleistä, että narsistiksi exäänsä haukkuvat monesti omaavat itse paljon *narsistisia piirteitä*.

Olen huomannut kuinka tosi harva narsistiexistä jankkaavat osaa tehdä eroa *narsististen piirteiden* ja narsismin kanssa. Käytännössä kaikilla on narsistisia piirteitä joilla on tapana tulla pintaan silloin kun voimme huonosti. Riitatilanteet, kova stressi, pitkittynyt epäterve parisuhde yms... Sitten taas ihmiset jotka ovat olleet ihan oikean narsistin uhreina osaavat jännän tarkasti heidät tunnistaa ja myös yksilöidä nämä erilaiset piirteet ja käytösmalli. He monesti opiskelevat aihetta laajasti, koska siitä jälkipyykista parantuminen voi olla tuskallisen vaikeaa. 

Vierailija
134/589 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lista narsistin käytösmalleista:

Mahtailevuus

Huomiohakuisuus

Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä

Väkivaltainen

Empatian puute

Kostonhaluinen

Katkeruus

Lapsellisuus

Suuruuskuvitelmat

Manipuloivuus

Epärehellisyys

Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä

Impulsiivisuus

Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)

Hovin kokoaminen

Mustamaalaaminen

Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat

Mitätöinti

Stalkkeroiminen

Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen

Valehteleminen

Mustasukkaisuus

Harha-ajatukset

Kuvittelu lain yläpuolella olemisesta

.

Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.

Vierailija
135/589 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hannu Lauerma kertoo narsisteista seuraavaa:

Narsistin itsetunto rakentuu suureellisten fantasioiden varaan.

Kumppanina vaikea. Joskus pinnallista viehätysvoimaa.

Ylimielisyys ja röyhkeys suojelevat ihmisen huonosti rakentuneen itsetunnon erittäin haavoittuvaa ydintä.

Tämä ihmistyyppi ei parane sillä, että heille annetaan jyrkkää palautetta, sanoo Lauerma.

Suuret käsitykset itsestä, saavutusten liioittelu.

Keskittyminen mielikuviin omasta rajattomasta menestyksestä, voimasta, rakkaudesta jne.

Usko omaan ainutlaatuisuuteen. Vain erittäin huomattavat henkilöt ja instituutiot ymmärtävät henkilön itsensä mukaan häntä. Tällaisen ihmisen on vaikea ottaa apua vastaan hyvältä terveyskeskuslääkäriltä. Hänhän näkee ympärillään vain kyvyttömiä, tyhmiä ihmisiä, valaisee Lauerma.

Korostuneen ihailun vaatiminen. Kokee ansaitsevansa erityiskohtelua.

Muiden hyväksikäyttö. Empatian puute.

Kateus tai uskomus siitä, että muut ovat kateellisia.

Vierailija
136/589 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin usein juuri tollasialla naisilla on sitte useempi exä narsisti..

Vierailija
137/589 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen diagnosoidun narsistin sisko eli todellakin tiedän millainen on narsisti, joten jos joku puhuu exänsä olevan narsku niin 99% se ei ole sitä. Tai sitten narsismista on tullut uusi kansansairaus. Kaikkien exät ei ole narskuja eikä edes joka toisen vaikka ois miten mulkero, ja nimenomaan juuri sitä suurin osa vain on.

Vierailija
138/589 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, exän mielestä olin vuosia ihana ja huomioonottava, mutta ainoastaan siihen asti kunnes halusin erota. Sen jälkeen olin tunnevammainen ja narsisti. 

Vierailija
139/589 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvioi sinä, narsisti vai jotenkin muuten pimeä

Tunnistettava merkki: narsistin tunteet on aina tärkeämpiä kuin muiden. Ihan vaan koska on. Sitä voi selittää herkkyydellä tai ihan millä tykkää, mutta tärkeintä on ottaa narsistin tunteet huomioon kaikissa tilanteissa. Muiden on toissijaisia.

Mielenkiintoista että mun kirjoitukseni narsistisesta ex naisystävästä poistetaan tältä palstalta hyvin nopeasti, ihan mistä keskusteluketjusta hyvänsä. Olen nyt kolmeen sen liittänyt useampia kertoja ja joka kerran häviää. Siinä ei ole mitään tunnistettavaa kellekään muulle kuin henkilölle itselleen kenen suosikkilauseita lainasin siihen. Ei mitään alatyylistä, ei kirosanoja, uhkauksia tai haukkumista. Onpa jännä, kuvittelisi että työssäkäyvän, iäkkään, pienen lapsen kanssa kahden elävän äidin olisi muutakin tekemistä kuin vahtia keskustelupalstalla av

Samanlaiset kokemukset itselläkin. Tiedän kyllä narsisti exäni täällä pyörivän välillä sairaalloisen paljon, mutta jännää on jos hän tosiaan olisi huomannut ne kirjoitukseni ja heti ollut ilmoittamassa. Toisaalta... Narskuilla on herkkä ja rikkinäinen ego. Voi olla joku muukin naispuolinen narsku joka kuvittelee meidän puhuvan hänestä. =D

Vierailija
140/589 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisessa meistä on narsistisia piirteitä ja se on osa tervettä persoonallisuutta. Jos piirre vahvasti korostuu ja peräti aiheuttaa pahaa oloa ympärillä oleville ihmisille, niin kyse on mielenterveyden pulmasta. Näitä on suunnilleen 1 sadasta - jos niinkään paljon. 

Joten sanoisin, että nämä exää narsistiksi syyttävät tykkäävät jollain lailla vetovoimaisista ja itsensä etusijalle laittavista ihmisistä. Mutta se on luonteenpiirre ja ominainen monille menestyville tyypeille. Se antaa kykyä taktikoida ja selittää kenkut asiat itselle parhain päin, mikä mahdollistaa uralla etenemisen. Toki siinä voi vaikkapa kumppani sitten jäädä, kuin nalli kalliolle ilman suurempia tunnontuskia. Ottaahan se päähän.