Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Mulla on narsisti exä" - totta vai mustamaalausta?

Vierailija
08.02.2021 |

Jatkuvasti saa kuulla naisilta, että heidän entinen poikaystävä oli narsisti,
mutta käsitettä narsisti viljellään liian yleisesti tietämättä sen merkitystä,
mutta miten on asioiden laita oikeasti - onko totta vai mustamaalausta tämä osoittelu?

Kommentit (589)

Vierailija
101/589 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei entisen kumppanin mielenterveyden epäily ole pelkästään naisten tapa. Naisilla tosin on tapana käyttää miehiä useammin sanaa narsisti puhuessaan entisistä kumppaneistaan. Miehet kuitenkin väittävät ihan yhtä usein entistensä olevan vähintäänkin mielenterveydeltään epävakaita. He vain käyttävät entisistään puhuessaan useimmiten sanoja hullu, sekopää tai skitso. 

Minun eksäni kutsui minua skitsoksi ja läpeensä sairaaksi.

Oikeasti olen oikein rauhallinen. Ihmiset ja työkaverit ja kaverit kuvaavat minua tasapainoiseksi ja hyväksi kommunikoivaksi.

Avioero vain sai minussa aikaan raivohullun. Laitoin kampoihin oikein kunnolla. Se kesti muutaman viikon.

Vierailija
102/589 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

se avioero tuo totuuden persoonasta usein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/589 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni käyttäytyy narsistisesti eron aikana eikä silti ole narsisti. Jos moista haukkuu treffeillä niin eron käsittely on kesken.

Itse päätin jo etukäteen että en toista kertaa tapaa ketään joka haukkuu ex-puolisoaan, enkä itsekään tee niin. Nyxä vaan valitettavasti oli samoilla linjoilla eli kaunisteli totuutta ja totuus "helposta ja yhteistyökykyisestä" exästä selvisi vasta myöhemmin. Katkeroitunut, kostonhimoinenen, selkäänpuukottava vaikka erosta jo kohta kymmenen vuotta. Missä ovat ne aikuiset jotka osaavat suhtautua ex:ään kuin ikävään työkaveriin?

Sama täällä. Itse kun olen luonteeltani sovinnallinen, ja konflikteja välttävä, niin minulle ei oikein sovi ympäristö jossa joudun jatkuvasti tilanteeseen jossa on oltava hiljaa ja sotkeentumatta. Jos olisin tiennyt millainen pökerö siellä mieheni entisessä elämässä on, niin olisin jättänyt koko homman väliin.

Vierailija
104/589 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun eksäni on syyllistävä, kontrolloiva ja uhkaileva. Olen av:lta oppinut, että ei saa sanoa eksää narskuksi, oli tämä millainen tahansa. Siksi en ole häntä mitenkään kuvannut sellaiseksi. Eron syyksi sanon toisen naisen, vaikka syy oli henkinen väkivalta.

Nykyiselle miehelle en ole koskaan myöskään asiasta maininnut - koska hävettää niin paljon. Nyksä vain ihmettelee eksäni käytöstä. Ei ole kuulemma koskaan moista tavannut.

Mutta ei. Edelleenkään en kutsu eksääni narskuksi. Koska ei saa.

Vierailija
105/589 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lista narsistin käytösmalleista:

Mahtailevuus

Huomiohakuisuus

Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä

Väkivaltainen

Empatian puute

Suuruuskuvitelmat

Manipuloivuus

Epärehellisyys

Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä

Impulsiivisuus

Hyvä on lista.

Vierailija
106/589 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lista narsistin käytösmalleista:

Mahtailevuus

Huomiohakuisuus

Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä

Väkivaltainen

Empatian puute

Suuruuskuvitelmat

Manipuloivuus

Epärehellisyys

Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä

Impulsiivisuus

Hyvä on lista.

Paras Lista narsistin tunnistamiseen.

Vierailija
107/589 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mielihyvää se tuo naiselle puhua paskaa existään, kun kuitenkaan vastaa mitään narsisteja?

Varmaan joitain kilttejä pojuja deitaillut.

Vierailija
108/589 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs läksivät narsistin matkaan? Kikkelis kokkelis!

Tsot tsot, pitää naisten valintoja kunnioittaa.

Vierailija
109/589 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko yhtäkään naista enää, kun tätä on jo kuultu niin monta kertaa.

Vierailija
110/589 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siinä totta se narsistinen käyttäytyminen, kuten syyllistäminen, mutta eivät kaikki syyllistäjät ole narsisteja. Luulen, että erotilanteessa se kaikki on niin vahvaa, että tätä ei muisteta.

Vierailija
111/589 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jatkaisi tutustumista ihmiseen, joka harrastaa niin alkeellista kyökkipsykologiaa että nimittää muita narsistiksi. Sellainen ihminen on lähes aina matalasti koulutettu eikä harrasta muutenkaan itsensä sivistämistä lukemalla.

Minulle olisi myös hälytysmerkki, jos ihminen kokisi tarpeelliseksi puhua negatiivisesti eksistään.

Vierailija
112/589 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jatkaisi tutustumista ihmiseen, joka harrastaa niin alkeellista kyökkipsykologiaa että nimittää muita narsistiksi. Sellainen ihminen on lähes aina matalasti koulutettu eikä harrasta muutenkaan itsensä sivistämistä lukemalla.

Minulle olisi myös hälytysmerkki, jos ihminen kokisi tarpeelliseksi puhua negatiivisesti eksistään.

Entä jos on ihan diagnoisoitu narsisti, saako sitä silloinkaan mainita? Negatiivisesti existä puhumisesta olen samaa mieltä, mutta ei kai joku virallinen diagnoosi varsinaisesti mitään haukkumista ole?

Vierailija
113/589 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on liukuma. Jos noin 3% on tarpeeksi narsistisia diagnoosiin, on "lähes narsisteja" vähintään toinen mokoma ja hieman narsisteja vielä saman verran päälle. Eli 5-10% väestöstä on enemmän tai vähemmän narsistisia tasolla joka vaikuttaa suhteisiin.

Narsistinen ihminen käy myös läpi paljon suhteita, koska hän a) ei ole uskollinen b) etsii aina parempaa c) terveet kumppanit dumppaavat hänet suht nopeasti. Narsistinen ihminen voi helposti jättää vuodessa jälkeensä pari exää. Kymmenessä vuodessa yhden narsistisen ihmisen exiä olisi siten 10-20. Jos joka kymmenennen ajatellaan olevan haittaavasti narsistinen, menee siis vajaa kymmenen vuotta että teoriassa jokaisella "terveellä" olisi ollut narsistinen ex.

Laskemalla vain "3% on narsisteja joten 97%lla ei ole voinut olla narsistiexää" oletetaan virheellisesti että loput kuin 3% eivät olisi ollenkaan narsistisia, ja oletetaan että jokaisella ihmisellä on koko elämänsä aikana vain yksi suhde.

Vierailija
114/589 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiltit miehet ovat myös "narsisteja", jos eivät ole täydentäneet suhdetta, mutta kuka silloin on narsisti?

Vierailija
115/589 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmiten mustamaalausta.

Nykyisin ollaan niin herkkiä. Heti jos joku sanoo jollekulle pahasti (usein mukana myös totuutta), niin ollaan narsisteja.

Totta. Kaikkienhan vaa pitää kiltistä kuunnella sen toisen syytöksiä. Jossain vaiheessa huomaatkin kaiken olevan omaa syytäsi, myös sen toisen osapuolen tekemiset ja sanomiset on sun syytä. Kuulostaa todella terveeltä.

Vierailija
116/589 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsismia sairastaa 1% väestöstä, joten 99% tapauksista ex ei ollut narsisti.

Minusta prosentti on aika iso luku. Jokainen tuntee useamman narsistin. Miksi se ei voisi olla se kaverisi exä? 

Niin ja tuo prosenttikin on liian piemi. Asiantuntijat arvioivat, että joka viideskymmenes olisi narsisti, sillä vähän ihmettelen näitä kommentteja, joissa heti tyrmätään toisen arvio itselle vieraasta ihmisestä

Vierailija
117/589 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus se on totta ja joskus ei. Narsisteja on aika paljon myös naisissa, itserakkaita ihmisiä. Ei siinä ole mitään sen kummallisempaa.

Vierailija
118/589 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvioi sinä, narsisti vai jotenkin muuten pimeä

Tunnistettava merkki: narsistin tunteet on aina tärkeämpiä kuin muiden. Ihan vaan koska on. Sitä voi selittää herkkyydellä tai ihan millä tykkää, mutta tärkeintä on ottaa narsistin tunteet huomioon kaikissa tilanteissa. Muiden on toissijaisia.

Vierailija
119/589 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisteja on arviolta 0,5 -3 % väestöstä. Existä narsisteja on varovaisenkin arvion mukaan kymmeniä prosentteja. Mutta ei koskaan se exä itse, joka syyttää omaa exäänsä narsistiksi - paitsi tietenkin sen vastapuolen mielestä. :) 

Nuo prosentit ei voi olla ihan verrattavissa toisiinsa, koska joillain voi olla paljonkin seurustelusuhteita. Oma ex teki  nettitestin, jonka pisteet viittasivat narsismiin. Testi ei ollut diagnostinen, mutta hänen käytöksessään oli paljon piirteitä (häikäilemättömyys, sadismi, grandiöösit kuvitelmat itsestä, väkivaltaisuus). Hänellä oli 12 seurustelusuhdetta taustallaan, eli keksimäärin enemmän kuin siihen ikään mennessä verrokeillaan. Kun kysyin, mihin noin moni suhde on kaatunut, vastasi että oli niiden naisten vika :)

Vierailija
120/589 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisteja on arviolta 0,5 -3 % väestöstä. Existä narsisteja on varovaisenkin arvion mukaan kymmeniä prosentteja. Mutta ei koskaan se exä itse, joka syyttää omaa exäänsä narsistiksi - paitsi tietenkin sen vastapuolen mielestä. :) 

Nuo prosentit ei voi olla ihan verrattavissa toisiinsa, koska joillain voi olla paljonkin seurustelusuhteita. Oma ex teki  nettitestin, jonka pisteet viittasivat narsismiin. Testi ei ollut diagnostinen, mutta hänen käytöksessään oli paljon piirteitä (häikäilemättömyys, sadismi, grandiöösit kuvitelmat itsestä, väkivaltaisuus). Hänellä oli 12 seurustelusuhdetta taustallaan, eli keksimäärin enemmän kuin siihen ikään mennessä verrokeillaan. Kun kysyin, mihin noin moni suhde on kaatunut, vastasi että oli niiden naisten vika :)

Ja olisiko myös niin, että kun Suomessa on 6 miljoonaa ihmistä niin useammin heistä jollakulla tulee sanottua ääneen, että exäni on narsisti kuin sanottua, että exäni EI ole narsisti.

Mutta sanotaan nyt varuilta tämäkin puoli: exäni EI ole narsisti. Minä en myöskään ole koskaan tietääkseni tapaillut narsistia. Tiedän silti pari varmuudella narsistista yksilöä.

Sellainen ihmisluonto on. Useimmilla on varmaan ihan hyvä pomo. Harvoin kuitenkaan tulee luettua aloitusta: pomoni on ihan hyvä. Useammin ehkä: pomoni on narsisti tmv.