"Mulla on narsisti exä" - totta vai mustamaalausta?
Jatkuvasti saa kuulla naisilta, että heidän entinen poikaystävä oli narsisti,
mutta käsitettä narsisti viljellään liian yleisesti tietämättä sen merkitystä,
mutta miten on asioiden laita oikeasti - onko totta vai mustamaalausta tämä osoittelu?
Kommentit (589)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko niille mitään diagnoosia, jotka jäävät jumiin exän syyttelyyn. Narsismista, vallankäytöstä on helppo syyttää toista.
Omassa tuttavapiirissäni nimenomaan tuo syyttelijä on jotenkin mental case, ei se syyttelyn kohde
Pitkävihaisuus ja kyvyttömyys antaa anteeksi on diagnoosi.
On nähty tuollaista. Tuhosi samalla yhden lapsen mielenterveyden
Narsistien lapsilla on yleensä aina erilaisia mielenterveysongelmia, ja usein myös päihdeongelmia. Johtuvat lapsuudessa koetusta väkivallasta, ja väkivaltainen narsisti syyttää asioista kaikkea muuta paitsi itseään.
Tuolta pohjalta syntyi Irti Huumeista ry.
Miljoonaluokan huijaus kyseessä.
Irti Huumeista ry:n perustaja Jouko Pallari loisi "huumevalistajana" parikymmentä vuotta veronmaksajien rahoilla, ja jostain Marinin muutamasta aamiaisesta on ollut kova kohu.
Vierailija kirjoitti:
"Jos uskomme kuulopuheita, narsismi näyttää rehottavan. Arjen keskusteluissa narsistiksi leimautuvat mielipahaa aiheuttaneet exät, pomot ja anopit. Totuus on kuitenkin toinen.
– Usein sanalla halutaan leimata jokin ongelma yhden henkilön syyksi, ja tämä on aika harvoin totta, Psykiatrisen vankisairaalan vastaava ylilääkäri Hannu Lauerma kertoo.
– Nimittelyä käytetään usein sanan todellista merkitystä kunnolla ymmärtämättä, ja sitä harjoittavat usein henkilöt, joilla itsellään on voimakkaita narsistisia piirteitä, Lauerma jatkaa."
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/11/11/onko-laheisesi-narsisti-narsis…
Lauerma ei ole suinkaan kentän parhaita asiantuntijoita. Tuntee psykopatiaa, muttei ollenkaan ymmärrä narsismia. Maailmalla on parempia osaajia, googlettakaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos uskomme kuulopuheita, narsismi näyttää rehottavan. Arjen keskusteluissa narsistiksi leimautuvat mielipahaa aiheuttaneet exät, pomot ja anopit. Totuus on kuitenkin toinen.
– Usein sanalla halutaan leimata jokin ongelma yhden henkilön syyksi, ja tämä on aika harvoin totta, Psykiatrisen vankisairaalan vastaava ylilääkäri Hannu Lauerma kertoo.
– Nimittelyä käytetään usein sanan todellista merkitystä kunnolla ymmärtämättä, ja sitä harjoittavat usein henkilöt, joilla itsellään on voimakkaita narsistisia piirteitä, Lauerma jatkaa."
Lauerma ei ole suinkaan kentän parhaita asiantuntijoita. Tuntee psykopatiaa, muttei ollenkaan ymmärrä narsismia. Maailmalla on parempia osaajia, googlettakaa.
Kyllä Lauerma on Suomessa parhaita asiantuntijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku niistä "osaajista" kertoa miten narsisti saadaan lääkäriin, että saadaan narsistille virallinen diagnoosi narsismista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku niistä "osaajista" kertoa miten narsisti saadaan lääkäriin, että saadaan narsistille virallinen diagnoosi narsismista?
Miksi=? ei siihen ole lääkettä, eikä sinun ole pakko olla sen kans.
Minun eksäni ei todennäköisesti ole narsisti, mutta täysi kusipää kylläkin. Muitakin eksiä on, ja he ovat kaikki hyviä tyyppejä, vaikka eivät parisuhdemielessä minulle sopineetkaan.
Jos kaikki eksät ovat kusipäitä ja narsisteja, kannattaa varoa. Jos on yksi huono kokemus mutta myös hyviä, todennäköisesti vika on siinä yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsismi on tosiaan täysin parantumaton, erittäin vakava vika päässä, ja lisäksi hyvin yleinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistihan ei oman logiikkansa mukaan voi olla narsisti, jos ei ole virallista diagnoosia, eikä virallista diagnoosia saada kun narsistia ei saa lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsismia sairastaa 1% väestöstä, joten 99% tapauksista ex ei ollut narsisti.
Ja kun suomessakin jo 6 miljoonaa ihmistä niin prosentti siitä on satoja tuhansia nasseja tässä maassa. Että hyvinkin mahdollista että itse kukin joutunut uhriksi
Satoja tuhansia, 60 tuhatta, kumpaa mahtaa prosentti 6 miljoonasta tarkoittaa🤔
Narsisteja on 1-5 % väestöstä. Minä tapaan jo töiden puolesta noin 400 ihmistä vuosittain. Tapaan siis jopa 20 kliinisesti narsistia säännöllisin väliajoin.
Narsismi ei myöskään ole on-off-ominaisuus. Eli joko olet tai et ole. Vaan olemme kaikki janalla, ja ne piirteet ovat toisilla vahvemmat kuin toisilla. (Vähän sama kuin adhd-diagnoosin kanssa: joku selkeä adhd omasta mielestä, mutta ei saa diagnoosia, koska pystyykin keskittymään tms). NarsistiSIA ihmisiä arvioidaan olevan 20 % kansasta. Eli kyllä meistä jokainen tuntee ihmisiä, jotka saavat perässään tuhoa aikaiseksi.
Dr. Ramani muuten sanoo, että narsistisia ihmisiä on 15-20 %.
Ihmiset ajattelevat usein vähän mustavalkoisesti että joku joko on narsisti tai ei ole, vaikka tosiasiassa on kyse nipusta persoonallisuuspiirteitä joita meillä kaikilla on enemmän tai vähemmän ja persoonallisuushäiriöstä on kyse silloin kun kyseiset piirteet ovat (jonkun asiantuntijan mielestä) niin ylikorostuneita että niistä alkaa olla merkittävästi haittaa ihmiselle ja/tai tämän ympäristölle.
Siksi, jos niin haluaa ja varsinkin pidemmän suhteen jälkeen, pystyy kyllä tonkimaan kasaan sellaisen kokoelman muistoja joissa melkein kuka tahansa näyttää narsistilta. Ehkä erokin on sitten helpompi käsitellä kun sen voi laittaa narsistin piikkiin. Ironistahan tuossa tietysti on se että siinä tulee itsekin syyllistyneeksi oppikirjaesimerkkiin narsistisesta projektiosta, mutta siinä samalla havainnollistuu juuri se että tietyissä tilanteissa ne maltillisetkin narsistiset piirteet tulevat ihmisistä esiin.
Vierailija kirjoitti:
Niistä oikeista narsistiexistä ei kyllä kukaan välittäisi puhua, ei ainakaan uusille tuttavuuksille.
Komppaan tätä. Itse en edes kehtaa myöntää ihmisille, että olen ollut niin tyhmä, että annoin hyvin narsistisen ihmisen tehdä ihan hirveitä asioita minulle. Yritän vain unohtaa kaiken, enkä tosiaan voi toista ihmistä diagnosoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lista narsistin käytösmalleista:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä
Väkivaltainen
Empatian puute
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä
ImpulsiivisuusLisäisin tuohon, että haluaa ihmisistä vain hyötyä - joko suhteita jolla hyödyttää omaa varallisuuttaan tai saa helppoa seksiä.
Narsistin kanssa et koskaan pysty puhumaan mitään kovin syvällistä, koska ovat pinnallisia ihmisiä. He eivät mieti tai pohdi kasvuaan esim ihmisenä.
Yleensä tunnistat heidät siitä, että heillä on iso määrä exiä ja iso määrä "hoitoja". Tosiaan kuten joku kommentoi ylempänä samalla tyypillä voi olla kymmenittäin exiä. Narskun rakkaus = seksi.
Näyttävät ulospäin hyvälle ja ensivaikutelma on miellyttävä. Useimmat miehet ajavat hienoilla autoilla ja näyttävät menestyviltä, mutta raha-asiat eivät välttämättä ole mitenkään hallussa.
Manipuloivat, gaslightaavat ja valehtelevat surutta.
Mulla oli yksi hyvin narsistinen ihminen elämässäni. Yli vuoden ajan liehittelin häntä, koska etsin silloin epätoivoisesti rakkautta, eikä pienellä paikkakunnalla ollut paljoa valinnanvaraa. Yhteiset tutut pitivät meitä pariskuntana. Teimme asioita, mitä pariskunnat tekevät. Kävimme treffeillä, harrastimme seksiä, kävelimme julkisesti käsi kädessä. Hän teki myös hirveitä asioita minulle, mutta mitäpä en "rakkaani" eteen olisi tehnyt...
Kerran hän sanoi, että minussa olisi vaimoainesta, mutta hän ei vielä halunnut sitoutua. Siitä meni muutama kuukausi, kun hän viestillä ilmoitti, että hänestä ja yhdestä toisesta naisesta "voisi tulla jotain söpöä ❤". Minähän raivostuin tästä, keskustelimme pitkään ja hän sanoi, etten minä ole ollut hänelle koskaan mitään. Että minä olen idiootti, ei hän koskaan ole "näyttänyt vihreää valoa" minulle. No, sen jälkeen emme olleet tekemisissä.
Meni ehkä reilu vuosi, kun törmäsin häneen ja tähän toiseen naiseen. Sanoin tyypille, että olen anteeksi antanut ja yli päässyt, niin tyyppi sanoi antaneensa minulle anteeksi. Nauroin ääneen, etten minä sellaista ole pyytänyt, enhän minä siinä suhteessa kohdellut väärin tai johdattanut harhaan. Kysyinpä sitten, että seurustelevatko he nyt. Vastaus: "Emmä tiiä, ehkä, asutaan yhessä". Ei siinäkään voinut kuin nauraa ja tuntea helpotusta, ettei tuon ihmisen kanssa tarvitse olla missään tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Onko jokaiselle vain yksi parisuhde?
Yhdellä narsistilla yksi eksä, eikä toista tule?
Vai voisiko olla niin että yhdellä narsistilla olisi 2 eksää, tai 20 eksää, tai vielä suurempi määrä eksiä. Heillä kun ei parisuhteen tuppaa kestämään pidemmän päälle. Parisuhteita heille kertyy, sillä moni narsisti osaa olla todella hurmaava, aluksi. Siksi narsistien eksiä on moninkertainen määrä narsistien määrään verrattuna.
Nämä narsistien eksät myös kokevat tarvetta puhua kokemuksistaan. Heillä voi olla muitakin entisiä suhteita, mutta ei tarvetta puhua niistä.
Narsistista eksistä puhutaan paljon, sillä ihmisillä on tarve puhua traumaattisista asioista. Siksi saattaa vaikuttaa siltä että "kaikki eksät ovat narsisteja".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jokaiselle vain yksi parisuhde?
Yhdellä narsistilla yksi eksä, eikä toista tule?Vai voisiko olla niin että yhdellä narsistilla olisi 2 eksää, tai 20 eksää, tai vielä suurempi määrä eksiä. Heillä kun ei parisuhteen tuppaa kestämään pidemmän päälle. Parisuhteita heille kertyy, sillä moni narsisti osaa olla todella hurmaava, aluksi. Siksi narsistien eksiä on moninkertainen määrä narsistien määrään verrattuna.
Nämä narsistien eksät myös kokevat tarvetta puhua kokemuksistaan. Heillä voi olla muitakin entisiä suhteita, mutta ei tarvetta puhua niistä.
Narsistista eksistä puhutaan paljon, sillä ihmisillä on tarve puhua traumaattisista asioista. Siksi saattaa vaikuttaa siltä että "kaikki eksät ovat narsisteja".
Hyvä oivallus! Olen seurustellut useamman miehen kanssa, mutta vain yhden kanssa yrittänyt asua yhdessä. Sen jälkeen en ole irtosuhteita vakavampaa uskaltanut. Osaan verrata miehiäni keskenään. Ei heistä ollut kuin yksi narsisti. Muilla oli omat puutteensa tai luonteenpiirteensä, mutta ei mitään niin vakavaa tai vaikeata. Yksi oli esim. vain parantumaton naistenmies. Hauska piirre, kunhan ei ole omassa miehessä.
Olen myös puhunut narsisti-eksästäni hänen edellisen avovaimonsa kanssa. Meillä oli ihan identtiset kokemukset, vaikka ollaan erilaisia ihmisiä. Uutta uhria toivottiin molemmat, että saataisiin olla rauhassa.
En tiedä ketään, joka puhuisi eksästään narsistina. Eksiä kyllä haukutaan, se on totta. Missä piiresissä ap oikein pyörit?
Työkaveri on puhunut paljon narsisti eksästään. On sanonut usein, että olisi pitänyt tajuta heti alussa mistä on kyse.
Työkaverini oli tämän miehen 3. vaimo. Ne 2 edellistä vaimoa mies oli haukkunut hulluiksi. Olivat miehen sanojen mukaan mahdottoman vaikeita ihmisiä, ihan sekopäitä.
Työkaverinikin muutui "vaikeaksi sekopääksi" kun mies löysi uuden naisen, eikä edes yrittänyt salata sivusuhdettaan. Erohan siitä tuli, ja mies muutti uuden naisen taloon.
Tällä miehellä on sama kuvio jokaisessa suhteessaan.
Hän etsii yh:n jolla on oma talo, mutta ei kovin suuria tuloja. Hän saattaa naisen raskaaksi ja pitää huolen että nainen päätyy taloudellisiin vaikeuksiin.
Tämä uusinkin nainen odottaa vauvaa. Talo, jossa hän teki työtänsä on myyty ja miehen kanssa yhdessä ostettu (niillä talosta saaduilla rahoilla) pieni asunto, jossa nainen ei pysty tekemään työtänsä.
Kerran olen tämän miehen tavannut. Mahtavan oloinen mies. Pukeutuu tyylikkäästi ja ajaa hienolla kalliilla autolla. Koin jostain syystä oloni hyvin epämiellyttäväksi hänen seurassaan, vaikka silloin en vielä ollut kuullut mitään narsistipuheita hänestä.
Niin monta eroa olen nähnyt, että pystyn sanomaan että se joka väittää toista narsistiksi on itse yleensä ihan samanlainen, jopa pahempi. Juuri eilen eroamassa oleva äiti silmät ymmyrkäisinä selitti kuinka isä haukkuu/arvostelee äitiä yhteisille lapsille, ja että niin ei saisi tehdä, eihän hänkään tee niin, ei koskaan puhuisi pahaa lasten isästä lasten kuullen, ja välittömästi seuraavassa lauseessa kun lapsi tuli äidilleen jotain sanomaan, niin äiti vähätteli, ja arvosteli lapsensa isää lapselle suoraan.
Eli sitäpä ei itse näe että millainen sitä itse on.
Ei entisen kumppanin mielenterveyden epäily ole pelkästään naisten tapa. Naisilla tosin on tapana käyttää miehiä useammin sanaa narsisti puhuessaan entisistä kumppaneistaan. Miehet kuitenkin väittävät ihan yhtä usein entistensä olevan vähintäänkin mielenterveydeltään epävakaita. He vain käyttävät entisistään puhuessaan useimmiten sanoja hullu, sekopää tai skitso.
Miljoonaluokan huijaus kyseessä.