Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun pätkäpaasto 16:8 ei toimi

Vierailija
08.02.2021 |

Onko muilla käynyt niin että ei toimi! Kiuluttaa kun olen lukenut sankaritarinoita miten viidessä viikossa tippui 9kg. Mulla viidessä viikossa tippui 100g.
Joka päivä valvoin että kalorit on alle 1600. En siis syönyt liikaa. Neljästi viikossa urheilin 1,5h (juoksulenkki 10km tai kuntosali, molempia siis 2 krt viikossa) eli urheilua oli paljon.
Ei mitään tulosta. Paino ei tipu.

Nyt kuuden viikon jälkeen lopetin, en jaksa tuota koska se ei toimi. Vaihdan nyt siihen että ”syö pieniä aterioita usein” ja lasken kaloreita yhä.

Miksi tuo ei toiminut? Voiko unettomuus vaikuttaa tuohon? Onko muilla ollut ongelmia vai onko toiminut hyvin? Mulla bmi29 ja 14 kg tiputettavaa.

Kommentit (111)

Vierailija
21/111 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut vaan on läskejä vaikka mitä tekis

Vierailija
22/111 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jotkut vaan on läskejä vaikka mitä tekis

Näin ehkä on mutta minä olen ollut oikeastaan koko ikäni hoikka. Nää on raskauskiloja joita en saa pois. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/111 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annatko AP esimerkin siitä, mitä söit syömisikkunan aikana? Entä oliko paastoikkunassa oikeasti vain vettä, elektrolyttejä ja mustaa kahvia? Jo kahvimaitokin riittää katkaisemaan paaston.

Kyllä, vain mustaa kahvia, tiesin että maitoa ei saa laittaa. Syöminen esim näin:

-klo 12 keitto, raejuustoa, proteiinirahka

-klo 14 2 ruisleipää kananmunalla

-klo 17 kotiruoka (esim broileri ja riisi)

-klo 20 viimeinen iltapala eli 2 voileipää ja jugurtti

Laskin monen päivän kalorit ja ne oli 1400-1600, kerran meni 1700.

En tajua miksi ei toimi. Paastojakso oli siis klo 20-12 (seuraavana päivänä). Ap

Jos tämä kaikki oli keittiövaa'an kanssa punnittu paistoöljyjä myöten niin sitten on kai vain todettava, että tämä ei toimi sulla - ellet sitten ole tuon mainitsemasi liikunnan lisäksi ihan todella epäaktiivinen ja lyhyt, jolloin päivittäinen kalorinkulutus jäisi alle 1600. Vaikea kyllä uskoa.

Jos haluat vielä kokeilla pätkistä, suosittelen yhdistämään ketogeeniseen/vähähiilihydraattiseen. Tuo hiilarin määrä on ainoa, mitä mietin tuossa ruokavaliossasi, mutta toisaalta kestävyysjuoksussa niitäkin tarvitsee.

Kai me ihmiset ollaan erilaisia. Itsellä tämä kellon kanssa neljän tunnin välein syömisen yleisohje veti kropan sekaisin ja koko elämän ruoan ympärille. Ketogeenisellä 21:4/OMAD (1 ateria päivässä) lähti 11 kg kymmenessä viikossa. Vastaavasti ystäväni vähähiilarinen ja harvemmin syöminen veti ihan voimattomaksi.

Vierailija
24/111 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annatko AP esimerkin siitä, mitä söit syömisikkunan aikana? Entä oliko paastoikkunassa oikeasti vain vettä, elektrolyttejä ja mustaa kahvia? Jo kahvimaitokin riittää katkaisemaan paaston.

Kyllä, vain mustaa kahvia, tiesin että maitoa ei saa laittaa. Syöminen esim näin:

En tajua miksi ei toimi. Paastojakso oli siis klo 20-12 (seuraavana päivänä). Ap

Jos tämä kaikki oli keittiövaa'an kanssa punnittu paistoöljyjä myöten niin sitten on kai vain todettava, että tämä ei toimi sulla - ellet sitten ole tuon mainitsemasi liikunnan lisäksi ihan todella epäaktiivinen ja lyhyt, jolloin päivittäinen kalorinkulutus jäisi alle 1600. Vaikea kyllä uskoa.

Jos haluat vielä kokeilla pätkistä, suosittelen yhdistämään ketogeeniseen/vähähiilihydraattiseen. Tuo hiilarin määrä on ainoa, mitä mietin tuossa ruokavaliossasi, mutta toisaalta kestävyysjuoksussa niitäkin tarvitsee.

Kai me ihmiset ollaan erilaisia. Itsellä tämä kellon kanssa neljän tunnin välein syömisen yleisohje veti kropan sekaisin ja koko elämän ruoan ympärille. Ketogeenisellä 21:4/OMAD (1 ateria päivässä) lähti 11 kg kymmenessä viikossa. Vastaavasti ystäväni vähähiilarinen ja harvemmin syöminen veti ihan voimattomaksi.

Voisikohan syömisikkunan kaventaminen vielö auttaa mulla? Jos venyttäisin sitä paastojaksoa ensin vaikka 17 tuntiin ja siitä vielä 18h asti? Sitä voisi vielä kokeilla. Hiilariton kuulostaa pahalta juuri siksi että urheillessa alkaa tosiaan heikottamaan/huimaamaan jos yrittää hiilaritta urheilla.

Mietin toki sitäkin että pitäisikö lopettaa urheilu ja olla ketogeenisella, mutta kun toisaalta tykkään liikkua niin kovasti :)

Ap

Vierailija
25/111 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisikohan syömisikkunan kaventaminen vielö auttaa mulla? Jos venyttäisin sitä paastojaksoa ensin vaikka 17 tuntiin ja siitä vielä 18h asti? Sitä voisi vielä kokeilla. Hiilariton kuulostaa pahalta juuri siksi että urheillessa alkaa tosiaan heikottamaan/huimaamaan jos yrittää hiilaritta urheilla.

Mietin toki sitäkin että pitäisikö lopettaa urheilu ja olla ketogeenisella, mutta kun toisaalta tykkään liikkua niin kovasti :)

Ap

No mä olen ketogeenisellä jaksanut sekä noin tunnin päivässä urheilua että fyysisen työn (myymälätyötä). Toki en treenaa tavoitteellisesti, mutta olen ymmärtänyt, että oikealla ketogeenisellä ketoosissa jaksaa kyllä, kun taas vähähiilarisella ei. Ketolla siis hiilarit mielellään alle 20 g/vrk, itse syön 30 g/vrk, kun vähähiilarista on kaikki, missä hiilarit alle 100 g / vrk. Ylemmillä, mutta vähäisillä hiilareilla ei ole ketoosissa, jolloin voi olla, että urheilua ei jaksa. Toki kokemukset vaihtelee näissä paljon.

Mutta suosittelen tuota syömisikkunan kaventamista ja siirtymistä esim. 2 ateriaan 4-6 h sisällä. Mullakin 16:8 toimii painoa ylläpitävänä, mutta sillä en laihdu, ainakaan ilman hiilareiden rajoittamista.

Vierailija
26/111 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se missä rytmissä syö vaikuta yhtään mitään laihtumiseen, vain ne syödyt kokonaiskalorit. Itse olen kokeillut tätä ja ihan sama on tulos samalla kalorimäärällä, söipä 8 tunnin syömisikkunan aikana tai pitkin vuorokautta 6 kertaa päivässä.

Itse syön silti 16/8 koska jaksaminen on parasta niin ja maha ei turvottele. Mutta joo ei se laihduta.

Vierailija
27/111 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se missä rytmissä syö vaikuta yhtään mitään laihtumiseen, vain ne syödyt kokonaiskalorit. Itse olen kokeillut tätä ja ihan sama on tulos samalla kalorimäärällä, söipä 8 tunnin syömisikkunan aikana tai pitkin vuorokautta 6 kertaa päivässä.

Itse syön silti 16/8 koska jaksaminen on parasta niin ja maha ei turvottele. Mutta joo ei se laihduta.

Kaikkialla annetaan ymmärtää että laihduttaa. Kunto plus lehden testissä sellainen ti laihtui viidessä viikossa n.9kg ja EI EDES LIIKKUNUT.

Sitten taas joku kituuttaa ja urheilee hulluna ja grammaakaan ei lähde.

Paska dieetti. Ei toimi kaikilla.

Vierailija
28/111 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sulla ap on lähtöpaino? Ettet vaan olisi normaalipainoinen ja yrität laihdutta normipainon sisällä? Meinaan, jos juokset 10 km lenkkejä, niin et sinä kovin pahasti voi ylipainoinen olla. Se on hidasta puuhaa laihduttaa normipainon sisällä muutamaa ns. raskauskiloa, siinä jo hormonitoiminta laittaa vastaan.

Vierailija
29/111 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sulla ap on lähtöpaino? Ettet vaan olisi normaalipainoinen ja yrität laihdutta normipainon sisällä? Meinaan, jos juokset 10 km lenkkejä, niin et sinä kovin pahasti voi ylipainoinen olla. Se on hidasta puuhaa laihduttaa normipainon sisällä muutamaa ns. raskauskiloa, siinä jo hormonitoiminta laittaa vastaan.

14kg liikaa, bmi 29.

Olen hyväkuntoinen ja urheillut ikäni, joten juoksu onnistuu hyvin vaikka olisi vähän ”liikakuormaa”. Ap

Vierailija
30/111 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap. Luinko huonosti kirjoituksesi, kun en löytänyt viitteitä 16/8 pätkäpaastosta.  Ajoittuuko koko ateriointisi 8h aikaikkunaan.  Onko 16h yhtäjaksoinen ravinnoton aika.  Kerrot kuinka lasket ja tarkkailet kalorien määrää.  On suuri merkitys, että syöt riittävästi, eikä liian vähän, huomioiden urheilusi/kuluttamasi enerkia.  Nukkuminen on a/o aina painonpudotuksessa.  Liian lyhyet unet muuttaa aineenvaihduntaa haitallisesti.  Protestoin aiemmin lyhyiden unieni puoleasta (n.4-6h) koska en syönyt yöllä, miten se muka vaikuttaa painoon.  Mutta näin se kuitenkin tekee, unitutkimuksiin täytyy kai sitten luottaa. Yksi mitä voisin vielä tässä tuoda esille, on monet yritykset, eri dieettien kanssa.  Jatkuva jojoilu ja taas jokin dieetti vireille.  Sellainen pelleily saa elimistön sekaisin ja aineenvaihdunnan normaalisointi on aina vaan vaikeampaa.  En tarkoita, että sinä olisit harrastanut, halusin vaan mainita mikäli tieto on jollekin tarpeen. 

Vierailija
31/111 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli mulle uutta tietoa että jos syö liian vähän niin laihtuminen pysähtyy. En vaan jotenkin ymmärrä miten näin on. Luulisi että mitä vähemmän syö sitä enemmän paino tippuu. Mutta joo, noin mulle on käynyt, eli laihtumista ei tapahdu näillä kaloreilla. Jos pitää vähentää kaloreita niin sitten en enää voi urheilla.

En oikein tiedä mitä tehdä, olin jo heittämässä hanskat tiskiin tämän laihdutusmuodon kanssa.

Ap

Älä heitä vielä pyyhettä kehään. Linkkiä en osaa laittaa, mutta Youtubesta hakusanalla "Stalled weight loss despite intermittent fasting by Dr. Eric berg" löytyy vartin helppotajuinen video, jossa selkeästi käydään läpi esteet, jotka saattavat hidastaa tai estää laihtumisen pätkäpaastossa.

Lyhyt referaatti: keho haluaa pitää kiinni varastoidusta rasvasta kaikin keinoin. Jos tarjolla on hiilaria, sitä käytetään aina ensisijaisesti, joten vähennä syömääsi hiilarimäärää (ei koske kasviksia, jotka ovat kaikissa vhh/pätkäpaasto-elämäntavoissa kekseisessä osassa). Insuliinia ei voi olla veressä läsnä, jos haluat muuttaa adipoosia (kudosrasvaa) energiaksi eli laihtua. Joten kokeile 18:6 -mallia, jossa keho saa levätä insuliinista vielä kaksi tuntia pidempään.

Kituuttamista nälkäisenä ei tarvitse missään vaiheessa pätkäpaastoa tuntea, sillä rasva (mct-öljy, avokadot, rasvainen kala, tyydyttynyt rasva, pähkinät) pitää sinut helposti kylläisenä koko paastotuntien ajan. Jos näistä vinkeistä huolimatta laihtumista ei viikkojen sisällä ala tapahtua, on kyse kehon kortisoliresistenssistä, jossa kroonisesti kohonneet kortisolitasot saavat aikaan insuliinin eritystä, joka estää varastoitujen rasvahappojen käyttöä energiaksi eli laihtumisen. Unen parantaminen ja maksan hyvinvoinnin tukeminen on silloin ratkaisu. Esimerkiksi fruktoosin karsiminen, jolloin NAFLD (ei-alkoholiperäinen rasvamaksa) helpottuu, ja maksa saa enemmän kapasiteettia taistelussa kortisolia vastaan.

Vierailija
32/111 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 149 cm ja 45 v istumatyötä tekevä nainen.

Kalorin kulutukseni on 1400, kaloria /pvä, lihon jos syön enemmän. Rankka liikunta hölkkä/hiihto 10 km kuluttaa maksimissaan 300-400 kaloria, jolloin liikunta tulee olla todella raskasta ja pitkäkestoista.

Pienikokoinen, keski-ikäinen nainen saa syödä todella vähän jos haluaa laihtua. Liikuntapäivänä saan syödä 1100-1300 kaloria maksimissaan ja silloinkin se tarkoittaa esim 10 km juoksulenkkiä/hiihtolenkkiä.

Aasialaisilla naisilla kalorin tarve usein vain se 1200 kaloria /pvä. Pienen ihmisen on vaikeaa pudottaa painoa. Itse urheilen 6-10 tuntia viikossa, mutta silti saa vahtia joka suupalaa. Itse en syö höttöhiilareita, vaan pelkkiä täysjyvävuotteira. Sokerit on minimissä. Ja pääsääntöisesti syön kasviksia, juureksia ja vähärasvaista lihaa ja lisäksi kalaa.

Vierailija
33/111 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkialla annetaan ymmärtää että laihduttaa. Kunto plus lehden testissä sellainen ti laihtui viidessä viikossa n.9kg ja EI EDES LIIKKUNUT.

Sitten taas joku kituuttaa ja urheilee hulluna ja grammaakaan ei lähde.

Paska dieetti. Ei toimi kaikilla.

Sellaisilla toimii, joilla syödyt kalorit vähenee kun syömisaika / syömiskerrat vähenee. Jos taas onnistuu syömään kaloreita 8 tunnissakin sen minkä kuluttaa, ei laihdu. Meillä mies laihtui tuolla, kun jäi kokonaan pois noin 300 kcal aamupala ja samansuuruinen myöhäinen toinen iltapala, eikä korvannut noita millään. Mä taas en ole ennenkään syönyt aamulla kuin smoothien tai mehua joten ei yllätys ettei sitä oikein laihtunut kun sen jätti pois.

Vierailija
34/111 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimiiko paremmin jos syö aamusta alkaen. En laskenut yhtään kaloreita illalla

ei tehnyt mieli mitään ruokaa. Olen kyllä eläkeläinen, tämä voi olla vaikea työssäkäynnin yhteydessä. Ja kaikki napostelu vain jäi pois. - 14lkg noin vuodessa.

Vierailija
35/111 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalorin kulutukseni on 1400, kaloria /pvä, lihon jos syön enemmän. Rankka liikunta hölkkä/hiihto 10 km kuluttaa maksimissaan 300-400 kaloria, jolloin liikunta tulee olla todella raskasta ja pitkäkestoista.

Pienikokoinen, keski-ikäinen nainen saa syödä todella vähän jos haluaa laihtua. Liikuntapäivänä saan syödä 1100-1300 kaloria maksimissaan ja silloinkin se tarkoittaa esim 10 km juoksulenkkiä/hiihtolenkkiä.

Aasialaisilla naisilla kalorin tarve usein vain se 1200 kaloria /pvä. Pienen ihmisen on vaikeaa pudottaa painoa. Itse urheilen 6-10 tuntia viikossa, mutta silti saa vahtia joka suupalaa. Itse en syö höttöhiilareita, vaan pelkkiä täysjyvävuotteira. Sokerit on minimissä. Ja pääsääntöisesti syön kasviksia, juureksia ja vähärasvaista lihaa ja lisäksi kalaa.

Hiilarit ei tarkoita samaa kuin vilja.

Vierailija
36/111 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustu Dr Berg, hyviä videoita aiheesta youtubessa

Vierailija
37/111 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alan ymmärtää miksi en laihdu...Itse syön 2 isoa ateriaa päivässä, rasvaisia juustoja, usein karkkia ja sipsiä. Urheilen kävelemällä pari kertaa viikossa. Ehkä vaan parempi tyytyä olemaan läski kuin edes tavotella jotain kitukalorimääriä.

Vierailija
38/111 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko nyt varma että sinulla edes on ylipainoa? 10 km lenkit ei kuulosta läskien harrastuksilta. Se, ettet ole painokäyrillä ei vielä tarkoita ylipainoa. 

Vierailija
39/111 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kalorimäärän sijaan laskee paljonko on vajetta kulutukseen? Usein törmää kommenttiin, että 500-1000 kalorin vaje olisi terveellinen taso laihduttaa. Mikäli painaa saamansa kalorit kovin alas, niin kalorivaje voi nousta liian suureksi ja liekö tällä vaikutusta aineenvaihduntaan sekä elimistön toimintaan?

Vierailija
40/111 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elimistösi on mennyt säästöliekille, koska syöt liian vähän. Vähennä urheilua, vaihda juoksu kävelyyn ja lisää syömäsi ruokamääraa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän