Kun pätkäpaasto 16:8 ei toimi
Onko muilla käynyt niin että ei toimi! Kiuluttaa kun olen lukenut sankaritarinoita miten viidessä viikossa tippui 9kg. Mulla viidessä viikossa tippui 100g.
Joka päivä valvoin että kalorit on alle 1600. En siis syönyt liikaa. Neljästi viikossa urheilin 1,5h (juoksulenkki 10km tai kuntosali, molempia siis 2 krt viikossa) eli urheilua oli paljon.
Ei mitään tulosta. Paino ei tipu.
Nyt kuuden viikon jälkeen lopetin, en jaksa tuota koska se ei toimi. Vaihdan nyt siihen että ”syö pieniä aterioita usein” ja lasken kaloreita yhä.
Miksi tuo ei toiminut? Voiko unettomuus vaikuttaa tuohon? Onko muilla ollut ongelmia vai onko toiminut hyvin? Mulla bmi29 ja 14 kg tiputettavaa.
Kommentit (111)
Hassua, että joidenkin mielestä tuo esitetty 1400kcal ruokalista on joidenkin mielestä kituisan vähän ja onneton energialtaan, toisten mielestä liikaa ja valtavasti :D
Kyllä se vaan on niin, että saliliikunta on paras liikunta! Itse siis olen mies ja käyn 3 krt/vko salilla ja joskus muulloin kevyttä lenkkeilyä, 3-8 km per lenkki. Ja olen huomannut, että lenkkeily on aina huonompi vaihtoehto kuin sali. Kokemusta löytyy, koska salilla olen käynyt jo lähemmäs 15 vuotta. Elikä salilla ohjelmalla "vetävät, työntävät, jalat" ja syö normaalisti, mutta "kuria" täytyy pitää varsinkin iltaisin. Ja syön kyllä välillä sipsiä ja dippiä, suklaata, keksejä, juon kokista, kaljaa jne. Mutta kohtuudella. Ja painoindeksini on 24 ja rasvaprosentti alle 20. Väitän, että jos joku liikkuu liikaa, niin silloin ei palaudu ja liikunnasta on lähinnä haittaa. Pitää myös löhöillä ja nukkua ja jos luonto ei taivu siihen, niin sitten vaikka hyötyliikuntaa, esim. siivousta, korjaustöitä tms. Itse siis teen kotoa käsin etätöitä ja istun paljon vuorokaudesta, mutta tuon kohtuullisen saliliikunnan avulla pysyn ihan hyvässä kunnossa. Kyllä kehoa pitää rasittaa mahdollisimman kokonaisvaltaisesti, mahdollisimman montaa eri lihasryhmää, niin se pysyy kunnossa. Siksi just lenkkeily tm. yksipuolinen harrastus ei riitä sitä pitämään kunnossa. Illalla kannattaa sitten napsia magnesiumsitraattia ja jos ei uni muuten tule, niin tryptofaania (jota muutenkin kannattaa ottaa jos on rauhaton olo, paitsi jos on tehnyt virheen ja alkanut syömään ssri-lääkkeitä). Aamulla on hyvä syödä 1-2 kananmunaa, ei pitäisi vielä vaikuttaa kolesteroleihin negatiivisesti. Sen/Niiden kanssa haluamaansa lisukkeita. Pitää hyvin nälkää ennen työlounasta. No joo. Tuo toimii mulla. Mutta väitän, että tärkein tekijä ollut kohtuullinen määrä saliliikuntaa ja riittävästi lepoa, että on pysynyt paino kurissa. Koska vaikka käytän lisäravinteita ja palautusjuomaa ja vältän huonoja rasvoja (liiallinen omega 6 suhteessa omega 3), niin en syö mitenkään "erityisen" terveellisesti ja kunnossa pysyn silti. Se ei johdu perintötekijöistä tms. vaan siitä kun kaikkea on "suhteessa" oikea määrä.
Miten olisi jos AP kokeilisit jo ehdotettua keto-diettiä, eli hiilarit pois. Tällöin ei myöskän kovinkaan paljoa pääse juoksemaan taikka punttikselle koska energiaa ei välttämättä ainakaan alkuun kovin paljoa ole. Kävely on tällöin paras tapa pudottaa painoa, ja tiedän että se ei anna entiselle juoksijalle samaa fiilistä kuin juokseminen mutta saattaa antaa paremmat tulokset. Eli rasvaa kehiin; vinhannes+kala+pähkinä+avokado+broileri ruokavaliolle. Olen itse 163, 55 ja haluan karistaa pari kiloa joten tällä hetkellä ketoilen ja pätkäpaastoilen samaan aikaan. Hankin myös tälläisen painohulavanteen jolla olen saanut hyviä tuloksia (vatsarasva lähtee liukkaasti) ja jota on nyt pakkasten aikaan mukava heilutella kotona. Kannattaa googlata 1.5kg painohulavanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän 16/8 pätkäpaaston pointti ole syödä vähemmän kaloreita, vaan että kun aikaikkuna, jolloin keho ei saa ravintoa on pitkä, niin se vaikuttaa hyödyllisesti sokeriaineenvaihduntaan ja alkaa polttaa enemmän rasvaa.
Paitsi että se EI POLTA sitä rasvaa. Ei vaan toimi kaikilla. Paska dieetti.
Mitään näitä ihmedieettejä ei kannata uskoa. Jotenkin surullista miten ihmiset kerta toisensa jälkeen hakevat sitä oikotietä onnen vaikka järkevintä olisi vaan lähteä rakentamaan ihan niistä perusasioista.
Syö vähemmän kuin kulutat on se ihan perus lähtökohta jokaiseen painonpudotukseen tähtäävään ruokavalioon. Kaikki muu on hifistelyä ja vaikka sillä saattaisi sinällään jonkinlainen tieteellinen peruste ollakin sen vaikutusta ylensä mainospuheissa liioitellaan ja vääristellään ja siten saadaan kuulostamaan joltain joka on liian hyvää ollakseen totta. Ja jos joku kuulostaa siltä että se on liian hyvää ollakseen totta niin sitä se myös ylensä on.
t. tervejärkinen pessimisti
Ei se mene aina noinkaan. Olen nyt esim 1,5 kk syönyt selkeästi vähemmän kun mitä kulutan ja paino ei tippunut yhtään. Elimistö on monimutkaisempi kuin luullaan. Ap
Valehtelet. Joko syöt enemmän kuin luulet tai kulutat vähemmän kuin kuvittelet. Et sinä perus fysiikan lakeja pysty miksikään muuttamaan vaikka kuinka tahtoisit kuvitella että joku paha henki sinut on manannut siksi painonpudotus ei onnistu
Ei tuo ketodieettikään mikään ihmejuttu ole. Itselläni ei silläkään putoa paino yhtään sen enempää kuin mitä syödyt ja kulutetut kalorit antaa olettaakin. Eli jos syön 1500 kcal runsashiilarista, paino putoaa ihan saman kuin jos syön 1500 kcal päivässä niiin vähähiilarista, että pysyn ketoosissa. Ketoosi toki ekalla viikolla pudottaa muutaman nestekilon, muttaa se ei ole vielä oikeaa painonlaskua.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi jos AP kokeilisit jo ehdotettua keto-diettiä, eli hiilarit pois. Tällöin ei myöskän kovinkaan paljoa pääse juoksemaan taikka punttikselle koska energiaa ei välttämättä ainakaan alkuun kovin paljoa ole. Kävely on tällöin paras tapa pudottaa painoa, ja tiedän että se ei anna entiselle juoksijalle samaa fiilistä kuin juokseminen mutta saattaa antaa paremmat tulokset. Eli rasvaa kehiin; vinhannes+kala+pähkinä+avokado+broileri ruokavaliolle. Olen itse 163, 55 ja haluan karistaa pari kiloa joten tällä hetkellä ketoilen ja pätkäpaastoilen samaan aikaan. Hankin myös tälläisen painohulavanteen jolla olen saanut hyviä tuloksia (vatsarasva lähtee liukkaasti) ja jota on nyt pakkasten aikaan mukava heilutella kotona. Kannattaa googlata 1.5kg painohulavanne.
Täytyy perehtyä tähän. En syö punaista lihaa lainkaan joten olen ajatellut että tämä olisi ”vaikeaa” toteuttaa (kun lukee juuri juttuja että aamupala on rasvapekonia, lounas on pihvi jne). Ehkä se voisi onnistuakin kasvis-kala-broisku -linjalla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ketodieettikään mikään ihmejuttu ole. Itselläni ei silläkään putoa paino yhtään sen enempää kuin mitä syödyt ja kulutetut kalorit antaa olettaakin. Eli jos syön 1500 kcal runsashiilarista, paino putoaa ihan saman kuin jos syön 1500 kcal päivässä niiin vähähiilarista, että pysyn ketoosissa. Ketoosi toki ekalla viikolla pudottaa muutaman nestekilon, muttaa se ei ole vielä oikeaa painonlaskua.
Just näin. Ketogeenisessä syödään vähemmän kaloreita, koska yksi makroravinneryhmä jää miltei kokonaan pois kaloreista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy perehtyä tähän. En syö punaista lihaa lainkaan joten olen ajatellut että tämä olisi ”vaikeaa” toteuttaa (kun lukee juuri juttuja että aamupala on rasvapekonia, lounas on pihvi jne). Ehkä se voisi onnistuakin kasvis-kala-broisku -linjalla. Ap
Noh pompi sinä rauhassa vaan ihmedieetistä toiseen ja pysy läskinä loppu ikä.
Mutta jos ketoilua haluat kokeilla niin siemenistä ja pähkinöistä saat hyvälaatuisia rasvoja. Nätä suosimalla voit selvitä siitä paskasta vähemmin vaurioin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh pompi sinä rauhassa vaan ihmedieetistä toiseen ja pysy läskinä loppu ikä.
Mutta jos ketoilua haluat kokeilla niin siemenistä ja pähkinöistä saat hyvälaatuisia rasvoja. Nätä suosimalla voit selvitä siitä paskasta vähemmin vaurioin
Kiva kun olet lukenut huolellisesti ketjun. Olen ollut koko ikäni ennen tätä hoikka, en ole ollut yhdelläkään ihmedieetillä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Ketogeenisessä syödään vähemmän kaloreita, koska yksi makroravinneryhmä jää miltei kokonaan pois kaloreista.
Ketoilun mainetta kohottaa aika paljon se että sen alkaessa kehosta lähtee todella paljon nestettä pois kun glykogeenit poistuvat elimistöstä. Eli ensimmäisen parin viikon aikana paino putoaa helposti useamman kilon mutta nuo kilot tulevat samantien takaisin nesteenä kun alkaa syömään hiilihydraatteja. Kehon rasvan määrään tämä ramppaaminen ei mitenkään vaikuta, mutta saa jotkut ketoilijat psykologisesti pysymään ruokavaliossaan kun keskitytään vaan siihen vaakalukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei toiminu mullakaan. Ihan turhaan näin nälkää ja menin vatsa kurnien nukkumaan.
Eikö tällaisessa voi siirtää syömisaijatauluja niin, että paastoaa aamupäivän ja syö sitten lähellä nukkumaanmenoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toiminu mullakaan. Ihan turhaan näin nälkää ja menin vatsa kurnien nukkumaan.
Eikö tällaisessa voi siirtää syömisaijatauluja niin, että paastoaa aamupäivän ja syö sitten lähellä nukkumaanmenoa?
Voi
säästöliekit, liian vähän syöminen, yrittäkää jo unohtaa tuommoiset. Ei sellaisia ole olemassakaan muualla kuin naistenlehdissä.
Aina syy on että syödään liikaa ja yliarvioidaan kulutus ja siihen liittyvä liikunta.
Vierailija kirjoitti:
säästöliekit, liian vähän syöminen, yrittäkää jo unohtaa tuommoiset. Ei sellaisia ole olemassakaan muualla kuin naistenlehdissä.
Aina syy on että syödään liikaa ja yliarvioidaan kulutus ja siihen liittyvä liikunta.
Njuu. Olenpa näihin ruokailuun liittyviin neuroottisuuksiin ja uskomuksiin törmännyt yhtälailla miehillekin suunnatussa viestinnässä, erityisesti kuntosaliharrastelijoiden parissa. Toki valtamediassa nämä suunnataan ylensä jostain syystä naisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annatko AP esimerkin siitä, mitä söit syömisikkunan aikana? Entä oliko paastoikkunassa oikeasti vain vettä, elektrolyttejä ja mustaa kahvia? Jo kahvimaitokin riittää katkaisemaan paaston.
Kyllä, vain mustaa kahvia, tiesin että maitoa ei saa laittaa. Syöminen esim näin:
-klo 12 keitto, raejuustoa, proteiinirahka
-klo 14 2 ruisleipää kananmunalla
-klo 17 kotiruoka (esim broileri ja riisi)
-klo 20 viimeinen iltapala eli 2 voileipää ja jugurttiLaskin monen päivän kalorit ja ne oli 1400-1600, kerran meni 1700.
En tajua miksi ei toimi. Paastojakso oli siis klo 20-12 (seuraavana päivänä). ApMun on aika vaikea uskoa, että tossa olisi vain 1400-1600 kaloria. 😮 Musta toi ruokamäärä tuntuu aika runsaalta, jopa liikkujalle.
Ai runsaalta...? Mä oon laihduttanut nyt 12kg syömällä suunnilleen näin:
Klo 9: kahvia, kaurapuuro tai juustovoileipä, kananmuna, appelsiini
Klo 12: salaattia, proteiinia, rasvaa
Klo 16: banaani, kreikkalaista jogurttia, pähkinöitä
Klo 18: treeni painoilla (en tee aerobista ollenkaan paitsi yksi HIIT viikossa, lämmittely, arkiliikuntaa tulee yleensä 5-10 km päivässä) + proteiinijauhetta
Klo 20: kanaa tai kalaa, uunijuureksia/perunaa/riisiä, rasvaa, salaattia - jos huvittaa, niin myös jälkiruoka, esim. hedelmä, chia-vanukasta, keksi, konvehti tms.
Olen nyt 162/60 ja laihdun edelleen. Syön vähintään 2000kcal päivässä, jotta jaksan urheilla, ja nukun 8-9 tuntia yössä. En todellakaan halua kituuttaa vähillä kaloreilla JA treenata paljon. Se on turmion tie. Mielummin syön hyvin ja paljon JA laihdun JA muokkaan kroppaa JA nautin ruoasta :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annatko AP esimerkin siitä, mitä söit syömisikkunan aikana? Entä oliko paastoikkunassa oikeasti vain vettä, elektrolyttejä ja mustaa kahvia? Jo kahvimaitokin riittää katkaisemaan paaston.
Kyllä, vain mustaa kahvia, tiesin että maitoa ei saa laittaa. Syöminen esim näin:
-klo 20 viimeinen iltapala eli 2 voileipää ja jugurttiLaskin monen päivän kalorit ja ne oli 1400-1600, kerran meni 1700.
En tajua miksi ei toimi. Paastojakso oli siis klo 20-12 (seuraavana päivänä). ApMun on aika vaikea uskoa, että tossa olisi vain 1400-1600 kaloria. 😮 Musta toi ruokamäärä tuntuu aika runsaalta, jopa liikkujalle.
Klo 18: treeni painoilla (en tee aerobista ollenkaan paitsi yksi HIIT viikossa, lämmittely, arkiliikuntaa tulee yleensä 5-10 km päivässä) + proteiinijauhetta
Klo 20: kanaa tai kalaa, uunijuureksia/perunaa/riisiä, rasvaa, salaattia - jos huvittaa, niin myös jälkiruoka, esim. hedelmä, chia-vanukasta, keksi, konvehti tms.
Olen nyt 162/60 ja laihdun edelleen. Syön vähintään 2000kcal päivässä, jotta jaksan urheilla, ja nukun 8-9 tuntia yössä. En todellakaan halua kituuttaa vähillä kaloreilla JA treenata paljon. Se on turmion tie. Mielummin syön hyvin ja paljon JA laihdun JA muokkaan kroppaa JA nautin ruoasta :).
No nyt on mainospuhe. Joku fotoshopattu fitnessbeibe vaan kuvaan ni varmaan myy personal traineri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt on mainospuhe. Joku fotoshopattu fitnessbeibe vaan kuvaan ni varmaan myy personal traineri
Kuvittele ihan mitä vaan haluat, olen ihan tavallinen yli kolmekymppinen tallaaja, syön vain silloin kun on nälkä, riittävästi, ja mahdollisimman tuoreena ja itsetehtynä kaikki ruoat. Avain itselleni on ollut nukkuminen, stressin välttäminen ja treeni painoilla (huom, kotona, en edes omista salikorttia tms). Niillä olen laihtunut, ennen olen yrittänyt juosta/aerobicata/muuta aerobista ja vähäistä syömistä - ei toiminut. Tulokset olivat hitaita ja huonoja verrattuna nykyiseen. Mutta kukin tyylillään, jos joku muu tapa sopii paremmin niin antaa mennä. Mutta jos tuloksia ei tule, kannattaa kokeilla jotain radikaalisti erilaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihanalta, mutta en usko että tuolla laihtuisin kun en laihdu sillä 1400kcal ruuallakaan.... ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihanalta, mutta en usko että tuolla laihtuisin kun en laihdu sillä 1400kcal ruuallakaan.... ap
En minäkään laihtunut tuollaisilla kaloreilla, se yksinkertaisesti on liian vähän ruokaa jos treenaa paljon. Siksi haastankin rohkeasti kokeilemaan jotain uutta ja radikaalia. Tiedän että se tuntuu järjenvastaiselta syödä enemmän jotta laihtuu, mutta niin se vain toimi. Riittävästi puhdasta, ravitsevaa ruokaa + haastava treenia painoilla = tuloksia. Jos aina vain rajoitat kaloreita enemmän ja enemmän, lopulta pyörryt pururadalle kun kroppa ei yksinkertaisesti voi jaksaa loputtomiin. Nim.m. kokemusta on.
Kaikki on laskettu tarkkaan. Ap