Siivoojana tienaan 1190€, en ymmärrä palkkojen alhautta
Kuntani toimeentulotuki raja menee 540€ vuokra, vesimaksu 18€.
Olen palkkatöissä joten en ole oikeutettu tuohon enkä myöskään asumistukeen
Viime kuukauden 632€ meni aika pahasti matalaksi kun kävin hampilääkärillä kolmesti. Laskut johti siihen että sähkö + noiden hampilaskujen jälkeen jäi noin 390€ käteen.
Toimeentulotukeen en ole oikeutettu koska olen palkkatöissä.
Tienasin siis noin miinun 110€ kuukaudessa!
Maksoin siis vain noin 110€ oikeudesta olla töissä.
Kommentit (23)
Tienaan saman verran osa-aikaisena ja saan sekä asumistukea että soviteltua työttömyystukea. Eli joko et ole edes yrittänyt hakea kyseisiä tukia tai sitten suoraan valehtelet.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä toimeentulotukeen on oikeutettuja kaikki, joiden tulot jää asumiskustannusten jälkeen turvarajan alle. Ei ole väliä, oletko töissä.
Jos aloittajan kertoma summa oli netto eikä brutto, yksin asuvana hän ei jää asumiskustannusten jälkeen turvarajan alle. 540 € vuokra + 18 € ei ehkä oikeuta hänen nettotuloillaan asumistukeenkaan. Hyvä ystäväni on työkyvyttömyyseläkkeellä ja saa suunnilleen tuon 1100 €/kk nettona. Vuokra on muutaman satasen suurempi kuin aloittajalla, mutta saa siihen pari sataa euroa asumistukea. Toimeentulotukeen ei ole oikeutettu. Nk harkinnanvarainen toimeentulotuki (kuten esim hammaslääkärilaskut) edellyttävät, että hakija saa perustoimeentulotukea. Jos siihen ei ole oikeutettu, ei saa harkinnanvaraistakaan.
On toi muuten merkillistä, olin 2017 palkkatuella Turun Kaupungilla ja silti mulle myönnettiin vielä asumistukikin palkan päälle, muistan et sain palkkaa käteen noin 1400e verojen jälkeen, ja siihen vielä 144e asumistukea 7kk ajan.