Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko heikkolahjainen, kun opin kellon vasta 10-vuotiaana?

Vierailija
07.02.2021 |

Ja toki matematiikka on myös aina ollut vaikeaa.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimoni on 41 ja usein tuntuu ettei vieläkään osaa kelloa

Vierailija
2/26 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opin mihin suuntaan ruuvia väännetään kiinni ja auki vasta monta vuotta sen jälkeen kun olin valmistunut maisteriksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on varakas yrittäjä, todella menestynyt elämässä. En osaa vieläkään 50-vuotiaana sitoa kengän nauhoja oikein, vaan laitan rusetit solmuun. Joten älä ota paineita. 

Vierailija
4/26 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et. Parikymppinen poikani on oikein fiksu, mutta yhä vieläkään se ei jotenkin osaa hahmottaa perinteitä numerokelloa :)

Johtuu ehkä siitä että meillä on talo täynnä tyyliteltyjä kelloja joissa kaikissa ei lue numeroita ja pitää vain viisareista katsoa, se jotenkin lapsena sekosi niistä, tunnen syvää häpeää että päästin tämän tapahtumaan hehe.

Vierailija
5/26 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en millään erota oikeaa ja vasenta, jos joku yhtäkkiä vaikka huutaa suuntaa. Käännyn aina väärin jos en saa rauhassa miettiä.

Vierailija
6/26 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko sulla avaruudellisen hahmottamisen häiriö? Mulla on lievänä ja matikassa on vaikeuksia ollut. Lisäksi mullakin kesti kellon oppiminen enkä oppinut edes viikonpäiviäkään ennen kuin joskus koulussa. Saatan myös eksyä tutussa ympäristössä.

Vierailija
7/26 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut autistit oppivat lukemaan 2-vuotiaana mutta eivät koskaan opi lukemaan "rivien välistä". Et välttämättä ole "heikkolahjainen", saatat olla joltain osin vastaavasti huippulahjakas.

Itsekin opin lukemaan analogista kelloa vasta yli 10-vuotiaana, ongelmaa ei tosin ole ikinä ollut digitaalisen kellon kanssa.

Vierailija
8/26 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko sulla avaruudellisen hahmottamisen häiriö? Mulla on lievänä ja matikassa on vaikeuksia ollut. Lisäksi mullakin kesti kellon oppiminen enkä oppinut edes viikonpäiviäkään ennen kuin joskus koulussa. Saatan myös eksyä tutussa ympäristössä.

Varmaankin? Vierastan uusia paikkoja ja minun oli vaikea löytää aikuislukiossakin luokkahuoneita, jos en ollut kävellyt niihin kaverin kanssa moneen otteeseen. Teininäkin menin aina muiden mukana, en tiennyt koskaan missä oltiin tai miten ja millä oltiin päästy sinne, koska kuljin aina kuin silmät ummessa. En tiedä voiko sellainen johtua hahmotushäiriöstä vai onko kyseessä jotain vakavampaa?

Ap

Vierailija
9/26 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
10/26 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä sulla jokin todella paha oppimishäiriö on. Heikkolahjaiseksi en sanoisi. Ei se tarkoita, että olisit tyhmä. Mutta normaali lapsi oppii kellon viimeistään seitsemänvuotiaana, ekalla luokalla. Onko sulla ADHD tai jotain? Tupakoivatko vanhempasi sinun ollessasi lapsi/vauva/kohdussa?

Vierailija
11/26 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten siis käytännössä oppii kellon?

Vierailija
12/26 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä sulla jokin todella paha oppimishäiriö on. Heikkolahjaiseksi en sanoisi. Ei se tarkoita, että olisit tyhmä. Mutta normaali lapsi oppii kellon viimeistään seitsemänvuotiaana, ekalla luokalla. Onko sulla ADHD tai jotain? Tupakoivatko vanhempasi sinun ollessasi lapsi/vauva/kohdussa?

Kellonaikoja opetetaan eka-ja tokaluokan matikankirjoissa eli ei tosiaan ole mitenkään viimeistään ekaluokalla kun kaikki osaavat.

Vierailija
13/26 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On multa joskus kyselty onko mulla jokin kehityshäiriö tai suoraan "onko sulla adhd?" Tai olenko autisti. Nämä siis useilta eri ihmisiltä, joihin olen tutustunut netissä ja tavannut sitten live-elämässä. Koska itseänikin näiden vuoksi alkoi asia mietityttää, löysin netistä asperger-testin, josta sain 140 pistettä, joka viittaa todennäköiseen aspergeriin. Diagnoosiksihan tuo ei riitä, mutta kai se jotain osviittaa antaa siitä, ettei kaikki ole "kunnossa".

Ap

Vierailija
14/26 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis ole niinkään varma, että minulla on juuri asperger, mutta jokin kehityshäiriö kuitenkin tuntuu olevan kaiken sen perusteella, miten vaikeaa ihan perusarki on minulle lapsesta asti ollut. Töissä toki pystyn käymään, mutta muuten olen jotenkin ihan tuuliajolla ja edelleen riippuvainen muiden tuesta. Niin kuin en olisi aikuinen ollenkaan.

Ap

Vierailija
15/26 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahmotushäiriö on ilmeisen yleistä siperiantaustaisten yms. taholla, varsinkin arkeologiassa Museovirastoa ja yliopistoja myöten. Nämä metsäläisrikastukset eivät kykene hahmottamaan mitää jurttaryssän tasoa kehittyneempää eli lidarkartoissa näkyviä muinaisrakenteita, maastossa hautakiviä, kaiverruksia, kirjoitusmerkkejä jne. Kaikki on näiden rtardien mielestä luonnonmuovaamaa. Älkää missään nimessä hakeutuko ainakaan muinaistutkimuksen. Tällaiset ovat oikeasti todellinen rasite tutkimukselle.

Vierailija
16/26 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et. Heikkolahjainen on jo kehitysvamman puolella.

Joitakin matemaattisia vaikeuksia sinulla voi olla.

Vierailija
17/26 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minulla ei ole kehitysvammaa tai -häiriötä, niin miksi en vieläkään ole itsenäinen, yksin pärjäävä aikuinen, vaan menen ihan paniikkiin, jos minun yhtäkkiä pitäisi pärjätä yksin ilman läheisten apua ja tukea?

Ap

Vierailija
18/26 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikkolahjaisen kokonaisälykkyys on heikko.

Tee Mensan nettitesti, niin näet suuntia siitä, oletko vähintään keskiverto.

Jos menestyit koulussa kohtalaisesti, et ole heikkolahjainen.

Toki ennen kapea-alaisistakin hahmotushäiriöistä kärsivät saattoivat olla kuutosen oppilaita, koska eivät saaneet apua ongelmiinsa.

Vierailija
19/26 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan heikkolahjainen on älykkäämpi kuin lievästi kehitysvammainen, mutta ÄO on keskivertoa shuomattavasti matalampi.

Heikkolahjainen- termiä ei käytetä enää, vaan puhutaan laaja-alaisista oppimisvaikeuksista.

Vierailija
20/26 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heikkolahjaisen kokonaisälykkyys on heikko.

Tee Mensan nettitesti, niin näet suuntia siitä, oletko vähintään keskiverto.

Jos menestyit koulussa kohtalaisesti, et ole heikkolahjainen.

Toki ennen kapea-alaisistakin hahmotushäiriöistä kärsivät saattoivat olla kuutosen oppilaita, koska eivät saaneet apua ongelmiinsa.

Menestyin surkeasti. Keskiarvo oli päättötodistuksessa n. 6. En laittanut tikkuakaan ristiin koulussa. Äidinkieli ja kuvaamataito ovat tosin olleet vahvuuksiani aina. Musiikistakin sain hyvän arvosanan.

Kaikki muu oli mielestäni tylsää roskaa.

Ap