Ruokakaupassa 9-vuotiaalle....
Tämä ei oleprovo ja toivon asiallisia kannanottoja.
Olen kuuden lapsen isoäiti,ja heitä oli yökylässä viikonloppuna.Leivoimme kahden keskimmäisentytön,11 ja 9.kanssa Runebergin torttuja.
No huomasin aloittaessamme että leivinjauhe oli loppu. Tytöt halusivat lähteä kauppaan hakemaan ja saivat sit samalla ostaa itselleen mitä nyt tahtoivat.Muistin myös kahvin ja lupasivat tuoda sitäkin.
No kaupassa oli kahvien hinnat niin ylhäällä,että nuorempi tytär ei ylettänyt näkemään sitä kunnolla.
Myyjiä ei siinä näkynyt ja tyttö pyysi nuorelta mieheltä,n.20-25,että katsoisi sen kahvipaketin hinnan kun mies teki ostoksia siinä hyllyjen välissä. Kyllä mies sit lopuksi katsoi,mutta kysyi ensin "järkevän"kysymyksen:mitä sinä sillä kahvilla teet?.
Tyttäreni tytär äimistyi niin ettei saanut sanaa suustaan,mutta isosisko vastasi sitten tuohon kysymykseen.
Kun tytöt tulivat ja kertoivat,olin kyllä aivan haavi auki ja niin oli pappakin.
Onko tosiaan niin,että isotkaan lapset,siis n.9 ylöspäin,eivät käy enää ruokaostoksilla kaupassa.Eivätkö isät ja äidit lähetä heitä pienille asioille,että oppivat miten toimitaan,tehdään valintoja jne.
Joku vastaa,että kun on maksukortit niin ei voi.No voihan sitä silloin antaa käteistä mukaan,kun tahtoisi pistää lapset asialle.Ei kai se käteinen maailmasta ole poistunut.Mulla sitä ainakin on,ei tosin paljon,kun ei rahaa yleensäkään.
Tyttäreni kertoi sitten,että oli lukenut jostain:13-vuotias oli ostamassa itsekseen farkkuja,niin myyjä oli kassalla sanonut,että ei sulla voi olla näin paljon rahaa(50) kun nuori oli ruvennut niitä maksamaan.
Sitä en tiedä,miten lopuksi oli käynyt.
Mun lapsenlapsista vasta kaksi vanhinta suorittaa vaateostoksensa itsenäisesti,mutta en ole kuullut heille kyllä sellaista tapahtuneen.Toinen on jo täysikäinen,toinen täytti just 15.Hän on ostanut jo hyvän aikaa itse vaatteitaan.
Mutta tämä tytöille sattunut kahvijuttu oli kyllä vitsin paikka.Pitää ohjeistaa,että kysyvät seuraavalla kerralla mun ikäisiltä tai vanhemmilta,me ollaan juostu ja pyöräilty kodin asioilla kaupassa lapsena ties kuinka monet kerrat,aina siitä sai jotain pientä "palkaksikin",matkaa kun oli reilu pari kilsaa.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Niin ja vielä.Mies oli aikuinen.Tytöillä on 15-vuotias ja 19-vuotias isoveli,niin että kyllä erottavat aikuisen ja nuoren alaikäisen toisistaan.
Eikä se nyt tässä oleellista ollut.Hän vaan mieluummin kysyi nuorelta,jännitti ehkä vanhempaa vierasta henkilöä.
Ai, jännitti vierasta henkilöä?
Olen 50v nainen ja saman kysymyksen voisin esittää tytöille, kun kahvin ostoon ei riitä pelkkä merkki, vaan tarvitaan mihin tarkoitukseen sitä käytetään eli kahvin jauhemisaste. Onko suodatin vai pannukahvia.
Esim. meillä ostetaan pannukahvia, kun keitin vaatii sellaisen ja suodatinkahvi on jauhettu liian hienoksi. Kahvia on eri karkeusasteita, meidänkin pikkukaupsssa ainakin kolmea eri laatua, vaikka sama merkki.
Vierailija kirjoitti:
En ole yliherkkä mummo,paremminkin rempseä,eikä elämässäni ole minkään sortin traumoja.
Olen vain sen verran vissiin ajasta jäljessä,etten ymmärrä tätä nykyajan kauheaa lasten pumpulointia.
Ymmärrän että täytyy huolehtia enemmän kuin ennen,mutta esim. tämä meidän Cittari on lähellä meitä,ja siinä ei liiku epämäärästä porukkaa kuin jossain keskustassa.Monet monet ovat tuttujakin.
Kotona ollesaan tytöt käyvät paljon suuremmassa liikkeessä ja sinnekin pääsevät.
Ja mitä hullua,olisin laittanut vain toisen yksin kauppaan.Miten se ois koronalta suojannut.
Yhdessä ne haluskin mennä.
Mitä näköön tulee,niin vanhemmalla on silmälasit,kyllä ne asiat on tutkittu.
Mutta siellä kaupassa on hinnat hyllyjen yläpuolella ja aikas korkeella.Olen 167 ja itsekin kurottelen välillä että näen.
Kyseinen tyttö on vielä alle 150-senttinen.
Mikä on tämän aloituksen pointti ja mitä väärää se mies sanoi?
Mä en oo aikoihin nähnyt että nuoret ostaisi muuta kuin karkkia ja limua...
Vierailija kirjoitti:
Lapset oppi nyt pienestä pitäen että miehet voi möläytellä ihan mitä tahansa kenelle tahansa. Huomannut kaikenikäisistä miehistä että käytöstavat on hukassa ja möläytellään mitä sylki suuhun tuo, ainakin kaikki remppamiehet on kovia arvostelemaan ihan kaikkea muuta kuin sitä työkohdetta. Joskus miettii että onko tervejärkisiä miehiä olemassakaan.
Patriarkaatin jäsenet luulevat olevansa koko maailman omistajia ihan vaan siksi, että sattuvat identifioimaan itsensä etuoikeutettuun sukupuoleen.
Vielä vastaa aloittaja:Eivät napanneet automaattisesti halvinta kahvia,kun olin maininnut merkit,mitä mieluiten toivon.
Olivat ihan tavallisia peruskahveita,samoja merkkejä kuin heidänkin kodissaan käytetään.
Halusivat vaan tietää hinnan muuten,oli niihin varmasti rahaa,mutta halusivat tietää,mitä maksaa.
Olin luvannut ylimääräiset rahat heidän käyttöön,heillä oli alunalkaen omaa rahaa ja saivat sitten sen lopun mitä jäi lisäksi.
Laskivat,paljonko jää sitten omiin juttuihin.
Isompi sisko on kyllä pidempi mutta hän oli ehkä hakemassa sitä toista juttua,leivinjauhetta tms.
En urkkinut milli milliltä asiaa,koska kyseessä on osaavat ja järjenjuoksultaan normaalit nuoret naisen alut.
Jo on outo aloitus ja ongelma. Jos tytöt eivät ole nähneet kahvin hintalappua, eikä ylettyneet ottaa pakettia hyllyltä, mutta ihmeen hyvin muistavat sanatarkasti miehen sanat.
Itse tulkitsen miehen tokaisun, mitä tytöt kahvilla tekevät, ei suinkaan viittaa, etteikö kahvia saa ostaa, vaan siihen, että mies osaa hyllystä valita oikean kahvin jauhatuksen, onko suodatin- ja nokipannujauhotus ja sitten vielä siltä väliltä ja vielä pikakahvia. Hyllyssä kun ne ovat vierekkäin ja ihmisillä on erilaisia kahvinkeittimiä ja nyt on suurta huutoa keittää nokipannukahvia.