Ruokakaupassa 9-vuotiaalle....
Tämä ei oleprovo ja toivon asiallisia kannanottoja.
Olen kuuden lapsen isoäiti,ja heitä oli yökylässä viikonloppuna.Leivoimme kahden keskimmäisentytön,11 ja 9.kanssa Runebergin torttuja.
No huomasin aloittaessamme että leivinjauhe oli loppu. Tytöt halusivat lähteä kauppaan hakemaan ja saivat sit samalla ostaa itselleen mitä nyt tahtoivat.Muistin myös kahvin ja lupasivat tuoda sitäkin.
No kaupassa oli kahvien hinnat niin ylhäällä,että nuorempi tytär ei ylettänyt näkemään sitä kunnolla.
Myyjiä ei siinä näkynyt ja tyttö pyysi nuorelta mieheltä,n.20-25,että katsoisi sen kahvipaketin hinnan kun mies teki ostoksia siinä hyllyjen välissä. Kyllä mies sit lopuksi katsoi,mutta kysyi ensin "järkevän"kysymyksen:mitä sinä sillä kahvilla teet?.
Tyttäreni tytär äimistyi niin ettei saanut sanaa suustaan,mutta isosisko vastasi sitten tuohon kysymykseen.
Kun tytöt tulivat ja kertoivat,olin kyllä aivan haavi auki ja niin oli pappakin.
Onko tosiaan niin,että isotkaan lapset,siis n.9 ylöspäin,eivät käy enää ruokaostoksilla kaupassa.Eivätkö isät ja äidit lähetä heitä pienille asioille,että oppivat miten toimitaan,tehdään valintoja jne.
Joku vastaa,että kun on maksukortit niin ei voi.No voihan sitä silloin antaa käteistä mukaan,kun tahtoisi pistää lapset asialle.Ei kai se käteinen maailmasta ole poistunut.Mulla sitä ainakin on,ei tosin paljon,kun ei rahaa yleensäkään.
Tyttäreni kertoi sitten,että oli lukenut jostain:13-vuotias oli ostamassa itsekseen farkkuja,niin myyjä oli kassalla sanonut,että ei sulla voi olla näin paljon rahaa(50) kun nuori oli ruvennut niitä maksamaan.
Sitä en tiedä,miten lopuksi oli käynyt.
Mun lapsenlapsista vasta kaksi vanhinta suorittaa vaateostoksensa itsenäisesti,mutta en ole kuullut heille kyllä sellaista tapahtuneen.Toinen on jo täysikäinen,toinen täytti just 15.Hän on ostanut jo hyvän aikaa itse vaatteitaan.
Mutta tämä tytöille sattunut kahvijuttu oli kyllä vitsin paikka.Pitää ohjeistaa,että kysyvät seuraavalla kerralla mun ikäisiltä tai vanhemmilta,me ollaan juostu ja pyöräilty kodin asioilla kaupassa lapsena ties kuinka monet kerrat,aina siitä sai jotain pientä "palkaksikin",matkaa kun oli reilu pari kilsaa.
Kommentit (46)
Mikä ton nuoren miehen kyselussä oli nyt niin kamalaa, että piti tällainen purkaus laittaa? Ihmetteli vaan, mitä pikkutyttö kasvia ostaa. Ei kaikki lässytä lapsille niitä näitä.
Kannattaa viedä lapset silmälääkärille, jos 11v ja 9v eivät näe hintalappua 1.8m korkealta hyllyltä, jos kahvit ovat olleet ylähyllyllä. Tosin harvoin ovat.
Kuulostaa väritetyltä tarinalta.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä aloituksesta mitään.
Ehkä mies ei keksinyt mitään muuta sanottavaa, mutta halusi olla kohtelias tytöille. En muuten tiedä yhtään kauppaa, jossa joku 9v ei näkisi tuotteen hintaan, koska tuon ikäiset ovat 130-150 cm pitkiä.
Ja ainakin meidän lähes kaupassa käy lapset ostoksilla.
Melkoinen hujoppi jos 9-vuotiaana on 150cm. Isommissa kaupoissa tuotteet voivat hyvinkin olla niin korkealla, ettei alle 150cm niiden hintalappuja näe. Osa on omien silmieni korkeudella tai vielä ylempänäkin. Olen 172cm pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 60-70- luvulla monetkin lapset kävivät vanhempien asioilla kaupassa hakemassa jotain ruokatarvikkeita. Ei silloin kauppias, myyjät, muut asiakkaat ihmetelleet. Nykyään ilmeisesti ajatellaan, että lapset käyvät ostamassa jotain karkkia, chipsiä tms. Ymmärrän ap: n ihmettelyn.
Juu silloin käytiin hakemassa kaupasta tupakatkin vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 60-70- luvulla monetkin lapset kävivät vanhempien asioilla kaupassa hakemassa jotain ruokatarvikkeita. Ei silloin kauppias, myyjät, muut asiakkaat ihmetelleet. Nykyään ilmeisesti ajatellaan, että lapset käyvät ostamassa jotain karkkia, chipsiä tms. Ymmärrän ap: n ihmettelyn.
Juu silloin käytiin hakemassa kaupasta tupakatkin vanhemmille.
Isä kertoi, että osti ala-asteikäisenä (60-luvulla) omalle isälleen kaljaakin. Eikä kukaan kummastellut. Tässä asiassa on hyvä, että ajat ovat muuttuneet.
Jaa, minusta tämä miehen tokaisu oli ihan hyväntahtoinen kysäisy. En ollenkaan ymmärrä mitä pahaa tässä nyt oli. Ehkä koitti jotain pientä jutustella.
Mutta ei, Suomessahan pitää olla hiljaa ja jos joku pyytää apua jostain asiasta niin enimmillään saa mulkaista ja antaa pyydetyn tuotteen. Jos nyt ihan överiksi pistää niin voi töksäyttää nuivalla äänellä vielä että ”täs on”. Tämän enempää ei saa missään nimessä sanoa kenellekään kaupassa.
Lapselapsillani oli molemmilla maskit,käyttävät koulussakin,eivät ole mitään pikkupentuja.
Leivinjauhe unohtui ja kahvi oli melkein loppu.Siis täältäkin löytyy ihmisiä,joiden mielestä isot lapset eivät voi mennä kauppaan.
Selvyyden vuoksi kerron vielä,että vanhempansakin pyytävät heitä välillä käymään kaupassa,kun osaavat siellä jo toimia.
Miten se ois koronan estänyt josmä oisin mukana ollut. Tytöillä on aina maskit ollessaan liikenteessä.
Käyvät kaupassa ostamassa itselleenkin mitä nyt milloinkin tarttevat,lähtivät mielellään kun tykkäävät ulkoilla samalla.
Mutta siis,hienoa että tulee kommentteja,kirvoitti kielet,jatkakaa vaan.Kaikki palaute käy.
Niin ja vielä.Mies oli aikuinen.Tytöillä on 15-vuotias ja 19-vuotias isoveli,niin että kyllä erottavat aikuisen ja nuoren alaikäisen toisistaan.
Eikä se nyt tässä oleellista ollut.Hän vaan mieluummin kysyi nuorelta,jännitti ehkä vanhempaa vierasta henkilöä.
Meiltä on yli 12km lähikauppaan, ei tosiaan lapset käy yksinään harjoittelemassa. Eikä lähdetä hakemaan yhtä leivinjauhetta tai kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä mies ei keksinyt mitään muuta sanottavaa, mutta halusi olla kohtelias tytöille. En muuten tiedä yhtään kauppaa, jossa joku 9v ei näkisi tuotteen hintaan, koska tuon ikäiset ovat 130-150 cm pitkiä.
Melkoinen hujoppi jos 9-vuotiaana on 150cm. Isommissa kaupoissa tuotteet voivat hyvinkin olla niin korkealla, ettei alle 150cm niiden hintalappuja näe. Osa on omien silmieni korkeudella tai vielä ylempänäkin. Olen 172cm pitkä.
Olen 160 eikä kyllä ole ongelmia lukea hintalappuja ylhäältä tai alhaalta. Tarviikokan ap:n lapset silmälääkäriä? Joskus mulla jää ylähyllyn tavarat saamatta jos ei ihan etureunassa ole enää yhtään eikä myyjää löydy läheltä.
Aloittaja vielä täällä:niin tupakkaa sai mun lapsuudessa ostaa lapsikin,ostin isälle eräät tupakat,mutta ei tullut mieleenkään polttaa itse.
Isä teki maatilan töitä,niin jos tupakat loppui niin saatoin pyörällä hakea parin kilsan päästä kaupasta,ei siinä ollut mitään pahaa.Kaljaa ei tarvinnut hakea,kotona oltiin melkein raittiitä.
Älkää nyt sekoittako kahvia kaljaan ja tupakkaan.
Enkä tarkoittanut,etteikö ois ollut kiva,jos ois mies jotain jutellut,mutta tytöstä tuntui vain tunkeilevalta tuo kysymys,kuin ei olisi saanut kahvia ostaa.
Korona aikaan toinen olisvoinu käydä yksinään
Vastuuttomuutta
Oli vanhimman veljen synttärit,siksi erikoisesti ne tortut.Matkaa ei ollut kauppaan edestakaisin kuin vajaa kilsa.
En ole yliherkkä mummo,paremminkin rempseä,eikä elämässäni ole minkään sortin traumoja.
Olen vain sen verran vissiin ajasta jäljessä,etten ymmärrä tätä nykyajan kauheaa lasten pumpulointia.
Ymmärrän että täytyy huolehtia enemmän kuin ennen,mutta esim. tämä meidän Cittari on lähellä meitä,ja siinä ei liiku epämäärästä porukkaa kuin jossain keskustassa.Monet monet ovat tuttujakin.
Kotona ollesaan tytöt käyvät paljon suuremmassa liikkeessä ja sinnekin pääsevät.
Ja mitä hullua,olisin laittanut vain toisen yksin kauppaan.Miten se ois koronalta suojannut.
Yhdessä ne haluskin mennä.
Mitä näköön tulee,niin vanhemmalla on silmälasit,kyllä ne asiat on tutkittu.
Mutta siellä kaupassa on hinnat hyllyjen yläpuolella ja aikas korkeella.Olen 167 ja itsekin kurottelen välillä että näen.
Kyseinen tyttö on vielä alle 150-senttinen.
Ehkä hän kuului niihin, joiden mielestä lasten ei pitäisi juoda kahvia?
Vierailija kirjoitti:
Meiltä on yli 12km lähikauppaan, ei tosiaan lapset käy yksinään harjoittelemassa. Eikä lähdetä hakemaan yhtä leivinjauhetta tai kahvia.
Kiitos kun kerroit vaikka; ei liity tähän asiaan mitenkään, eikä ketään kiinnosta.
Mitä merkitystä sillä kahvipaketin hinnalla niille tytöille oli, jos he kerran tiesivät, mitä ostaa? Minusta lapset on siellä kaupassa käyttäytyneet äärimmäisen epäloogisesti, koska jos heillä on tiedossa ostettavat asiat (leivinjauhe ja kahvi) sekä rahaa niihin, niin miksi eivät nappaa halvinta kahvia (hinta kissankorkuisin numeroin) ja loppurahalla itselleen karkkia tms.?
Ja miksi sen nuoremman tytön piti hintoja miettiä, oletettavasti isosisko oli vähän pitempi ja olisi ne nähnyt. Ai niin, tässä tapauksessa tietenkin toisin.
Miehen kysymys oli looginen, koska tarjolla oli sekä suodatin- että pannujauhatusta ja hän halusi varmistaa, että tytöt ostavat sitä oikeaa, jota pitikin ottaa. Näin talvella moni keittää nokipannukahvit, siihen tarvitaan pannujauhatuskahvia.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja vielä täällä:niin tupakkaa sai mun lapsuudessa ostaa lapsikin,ostin isälle eräät tupakat,mutta ei tullut mieleenkään polttaa itse.
Isä teki maatilan töitä,niin jos tupakat loppui niin saatoin pyörällä hakea parin kilsan päästä kaupasta,ei siinä ollut mitään pahaa.Kaljaa ei tarvinnut hakea,kotona oltiin melkein raittiitä.
Älkää nyt sekoittako kahvia kaljaan ja tupakkaan.
Enkä tarkoittanut,etteikö ois ollut kiva,jos ois mies jotain jutellut,mutta tytöstä tuntui vain tunkeilevalta tuo kysymys,kuin ei olisi saanut kahvia ostaa.
Jos kysymys tuntui tytöistä tunkeilevalta, niin eikö jo hyviin tapoihin kuulu vaihtaa muutama sana, jos joku pyytää apua.
Ainakin itse olen opettanut lapsille sanomaan kiitos ja näyttävät ihan oma-aloitteisesti puhuvan ventovieraille ihmisille.
Lapset oppi nyt pienestä pitäen että miehet voi möläytellä ihan mitä tahansa kenelle tahansa. Huomannut kaikenikäisistä miehistä että käytöstavat on hukassa ja möläytellään mitä sylki suuhun tuo, ainakin kaikki remppamiehet on kovia arvostelemaan ihan kaikkea muuta kuin sitä työkohdetta. Joskus miettii että onko tervejärkisiä miehiä olemassakaan.