Oletteko jo katsoneet Bridgertonia? Mitä mieltä siitä, että puolet näyttelijöistä on mustia, vaikka v. 1813 Englannin hienostoseurapiireissä ei todellakaan heitä ollut?
Onhan se sarjan juoni ihan satua kaikinpuolin, mutta jotenkin on vähän liian alleviivaavaa nuo näyttelijävalinnat.
Kommentit (353)
Itselleni koko pointti katsoa epookkisarjoja on niiden autenttisuus, jossa voi verrata sitä aikaa nykyaikaan. Mustat brittihovissa oli tässä sarjassa vain yksi satuelementti muiden joukossa, joka rikkoo illuusion maailmasta. Tämä oli mulle siis kökkö teinisaippuasarja muutenkin.
Esim. Mad Men (vaikkei epookki olekaan) on aivan loistava sarja juurikin sen autenttisuuden tuoman tunnelman ansiosta. Suosittelen sarjaa kaikille, jollei ole tuttu.
Mä taas luulen että esim. suomalaisi ja muita ns. valkoisia kansoja kuitenkin vähän ehkä kaihertaa tämän sarjan suursuosio.
Varsinkin kun yksi päähenkilöistä on tummaihoinen, juuri se sarjan tavoiteltu sankari. Nämä sankariroolit ei ole enää valkoisten yksityisomaisuutta, vaan sarja voi saada suuren suosion päänäyttelijöiden ihonväristä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei häirinnyt tippaakaan että miespääosaa näytteli tunmaihoinen. Veti hyvän ja uskottavan roolisuorituksen, luontevee näyttelemistä. Ja kiva katsella muutenki.
Eikä tähän mielikuvaan vaikuta minkävärinen näyttelijän ihonväri sattuu olemaan.
Tässä näkyy kirkkaasti tämä kahden ajattelutavan ero: jotkut katsovat vain ihmissuhdedraamaa, pukuloistoa, hieman seksiä jne. Toiset ovat kiinnostuneempia ajankuvasta, tapakulttuurista, siitä, että ihmisten käyttäytyminen vastaa kyseisen aikakauden käyttäytymistä, puvustus ajanmukaista jne. Esim. naisten puhetapa tai silmien kieli oli 1800-luvulla erilaista kuin nykyaikana. Se toi oman sävynsä myös sukupuolten välisiin suhteisiin.
Opettajana voin todeta, että tämäntapaiset "historialliset" draamat sotkevat loputkin diginatiivien nuorten historian tajusta ja tuntemuksesta. Ne kun ottavat kaiken tällaisen täytenä totena.
Kunhan tätä mustien herttuoiden ja ylimysten esiintymistä eurooppalaisessa sarjatuotannossa jatkuu, käy koko rasismi aika käsittämättömäksi. Eihän rasismia ole ollutkaan kun kaikki mustat sarjoissa ovat niin hyvissä asemissa, näin nuori katsoja ajattelee. Tämä epähistoriallinen ja mustien historiaa kaunisteleva asenne kääntyy lopulta mustia itseään vastaan, luulen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei häirinnyt tippaakaan että miespääosaa näytteli tunmaihoinen. Veti hyvän ja uskottavan roolisuorituksen, luontevee näyttelemistä. Ja kiva katsella muutenki.
Eikä tähän mielikuvaan vaikuta minkävärinen näyttelijän ihonväri sattuu olemaan.Tässä näkyy kirkkaasti tämä kahden ajattelutavan ero: jotkut katsovat vain ihmissuhdedraamaa, pukuloistoa, hieman seksiä jne. Toiset ovat kiinnostuneempia ajankuvasta, tapakulttuurista, siitä, että ihmisten käyttäytyminen vastaa kyseisen aikakauden käyttäytymistä, puvustus ajanmukaista jne. Esim. naisten puhetapa tai silmien kieli oli 1800-luvulla erilaista kuin nykyaikana. Se toi oman sävynsä myös sukupuolten välisiin suhteisiin.
Opettajana voin todeta, että tämäntapaiset "historialliset" draamat sotkevat loputkin diginatiivien nuorten historian tajusta ja tuntemuksesta. Ne kun ottavat kaiken tällaisen täytenä totena.
Kunhan tätä mustien herttuoiden ja ylimysten esiintymistä eurooppalaisessa sarjatuotannossa jatkuu, käy koko rasismi aika käsittämättömäksi. Eihän rasismia ole ollutkaan kun kaikki mustat sarjoissa ovat niin hyvissä asemissa, näin nuori katsoja ajattelee. Tämä epähistoriallinen ja mustien historiaa kaunisteleva asenne kääntyy lopulta mustia itseään vastaan, luulen.
Ja tämä taas riippuu niin paljon siitä, mistä näkökulmasta sarjaa katsot ja mitä oletat näkeväsi. Minä olen historiallisten pukudraamojen suurkuluttaja, tykkään dokumentaarisista historiallisista sarjoista, joissa on mahdollisesti joku totuuspohja, mutta nyt en olettanutkaan katsovani sellaista. Kukaan tuskin on väittänyt, että sarja muutenkaan olisi totuuteen perustuva.
Joten minulle henkilökohtaisesti tämän sarjan historilliset epäkohdat eivät haitanneet
Siitä olen kanssasi samaaa mieltä, että fiktiivinen ja ei historiaan perustuva sekä selkeä dokumentaarinen historia pitäisi pitää selkeämmin erillään. Juuri siksi, että myös tulevaisuuden sukupolvilla olisi edelleen tieto ja todellisuus ihmiskunnan historiasta, eikä sitä pitäisi sekoittaa näihin fiktiivisiin tarinoihin.
-Lainaamasi viestin kirjoittaja
Vierailija kirjoitti:
Katsoin sen viihteenä, satuna enkä dokumentaarisena kuvauksena 1800-luvusta. Rakastin niitä värikkäitä pukuja eikä casting olisi voinut olla parempi!
Vaikka kaipa siitäkin voi valittaa että kamarimusiikkina juhlissa soi Ariana Grande. Lisää epäkohtia valittajien pussiin ;)
Ja Billie Eilishin Bad Boy yhdessä kohtauksessa joka minusta oli todella riemastuttavaa siis ehdottomasti positiivisesti. Itse pidin sarjasta.
Elllu kirjoitti:
Näyttelijän ihonvärillä ei ole mitään väliä, koska katsojan pitäisi nähdä ihminen, ei rotu. Elämme 2021 vuotta.
Eli mustaihoiset ihmiset näyttelevät valkoisia ja se on ihan jees tänä päivänä.
Seuraavaksi Jasper Pääkkönen esittää Martin Luther Kingiä.
Mitä, eikö olekaan jees?
Vierailija kirjoitti:
Mulle näyttelijän värillä on yhtä vähän tai yhtä paljon väliä, kuin esim. näyttelijän hiusten värillä. Tai pituudella.
Eli kyllä se vaikuttaa siihen miten kyseisen näyttelijän näkee(tottakai, en minä sokea ole) mutta ei sillä asialla ole mitään merkitystä sen asian rinnalla, että miten näyttelijä muuten sopii rooliin tai näyttelee roolia omasta mielestäni.
Mä ihan tykkäsin Bridgertonista hömppäviihteenä, eikä tähän katselukokemukseen vaikutta näyttelijöiden ihon väri.
Minulle Bridgerton on ihan ok, mutta en pysty katsomaan Tom Cruisen toimintaelokuvia juuri siitä syystä, että epäuskottavuus on liian käsinkosketeltavaa. Ei millään pahalla Tomppaa kohtaan, mutta en vaan voi uskoa, että hän pärjäisi käsirysyssä edes minulle, keskikokoiselle ja keskivahvalle suomalaisnaiselle.
Eikös tuo ole muutenkin aika läppä koko sarja, täynnä virheitä historiaan liittyen, ainakin mitä itse olen kuullut. Eli en ottaisi kovin vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas luulen että esim. suomalaisi ja muita ns. valkoisia kansoja kuitenkin vähän ehkä kaihertaa tämän sarjan suursuosio.
Varsinkin kun yksi päähenkilöistä on tummaihoinen, juuri se sarjan tavoiteltu sankari. Nämä sankariroolit ei ole enää valkoisten yksityisomaisuutta, vaan sarja voi saada suuren suosion päänäyttelijöiden ihonväristä riippumatta.
Valkoisia kaihertaa se että neekerreitä pitää ujuttaa jopa historiallisiin brittiaristokraattirooleihin kun niitä alkuperäisiä sankarineekerirooleja ei tuolta ajalta ole olemassakaan?
Kyl kyl, kaihertaa nii pal kauhiast.
Odotan "Täällä pohjantähden alla" elokuvan uutta versiota. Koskelan Jussi kuokanvarressa suolla olisi niin raikas esitys tummaihoisen näyttelijän tulkitsemana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä tähän mielikuvaan vaikuta minkävärinen näyttelijän ihonväri sattuu olemaan.Tässä näkyy kirkkaasti tämä kahden ajattelutavan ero: jotkut katsovat vain ihmissuhdedraamaa, pukuloistoa, hieman seksiä jne. Toiset ovat kiinnostuneempia ajankuvasta, tapakulttuurista, siitä, että ihmisten käyttäytyminen vastaa kyseisen aikakauden käyttäytymistä, puvustus ajanmukaista jne. Esim. naisten puhetapa tai silmien kieli oli 1800-luvulla erilaista kuin nykyaikana. Se toi oman sävynsä myös sukupuolten välisiin suhteisiin.
Opettaja-hyvä, sinun tehtävänkuvaasi kuuluu huolehtia siitä, että oppilaasi oppivat faktan ja fiktion eron, oli opetettava aineesi sitten mikä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Elllu kirjoitti:
Näyttelijän ihonvärillä ei ole mitään väliä, koska katsojan pitäisi nähdä ihminen, ei rotu. Elämme 2021 vuotta.
Eli mustaihoiset ihmiset näyttelevät valkoisia ja se on ihan jees tänä päivänä.
Seuraavaksi Jasper Pääkkönen esittää Martin Luther Kingiä.
Mitä, eikö olekaan jees?
Daniel Day-Lewis esittikin jo viimeistä mohikaania, joten Jasper Pääkkönen Martin Luther Kinginä olisi kiva nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin kun yksi päähenkilöistä on tummaihoinen, juuri se sarjan tavoiteltu sankari. Nämä sankariroolit ei ole enää valkoisten yksityisomaisuutta, vaan sarja voi saada suuren suosion päänäyttelijöiden ihonväristä riippumatta.Valkoisia kaihertaa se että neekerreitä pitää ujuttaa jopa historiallisiin brittiaristokraattirooleihin kun niitä alkuperäisiä sankarineekerirooleja ei tuolta ajalta ole olemassakaan?
Varmasti olisi, mutta kun Netflix-katsojaa ei kiinnosta kuin paljas pinta ja seuratanssit, niin eipä kannata näiden historiallisten henkilöiden elämäkertoja tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin kun yksi päähenkilöistä on tummaihoinen, juuri se sarjan tavoiteltu sankari. Nämä sankariroolit ei ole enää valkoisten yksityisomaisuutta, vaan sarja voi saada suuren suosion päänäyttelijöiden ihonväristä riippumatta.Valkoisia kaihertaa se että neekerreitä pitää ujuttaa jopa historiallisiin brittiaristokraattirooleihin kun niitä alkuperäisiä sankarineekerirooleja ei tuolta ajalta ole olemassakaan?
Varmasti olisi, mutta kun Netflix-katsojaa ei kiinnosta kuin paljas pinta ja seuratanssit, niin eipä kannata näiden historiallisten henkilöiden elämäkertoja tehdä.
Keitäs sankarineekereitä oli 200v sitten joista voisi tehdä edes jonkinlaisen sarjan?
Vierailija kirjoitti:
Odotan "Täällä pohjantähden alla" elokuvan uutta versiota. Koskelan Jussi kuokanvarressa suolla olisi niin raikas esitys tummaihoisen näyttelijän tulkitsemana.
Uusi versio olisi niemeltä "Täällä kuunsirpin alla". Kamera kuvaa yötaivasta missää kuu ja venus asettunut rauhanuskonnon symboliksi, kuva zoomaa hiljaa alemmas kuvaamaan karua maanpintaa. Yksinäinen kekkeruusi koettaa kuokkia cassava-penkkiä rutikuivaan maahan. Kertojan ääni; "Alussa oli vain dyyni, kuokka ja Yussuf". Pari kuokaniskun jälkeen Yussuf toteaa että ei perkele tästä mitään tule, minä lähden Suomeen turvapaaaaaikanhakijaksi.
Historiaa halutaan muuttaa, kohta väitetään että mustat oli mestarirotu ja valkoiset puuvilla pelloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi versio olisi niemeltä "Täällä kuunsirpin alla". Kamera kuvaa yötaivasta missää kuu ja venus asettunut rauhanuskonnon symboliksi, kuva zoomaa hiljaa alemmas kuvaamaan karua maanpintaa. Yksinäinen kekkeruusi koettaa kuokkia cassava-penkkiä rutikuivaan maahan. Kertojan ääni; "Alussa oli vain dyyni, kuokka ja Yussuf". Pari kuokaniskun jälkeen Yussuf toteaa että ei perkele tästä mitään tule, minä lähden Suomeen turvapaaaaaikanhakijaksi.
Kiitos! Tämä oli hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Historiaa halutaan muuttaa, kohta väitetään että mustat oli mestarirotu ja valkoiset puuvilla pelloilla.
Tämähän olisi mitä parhain idea.
Vierailija kirjoitti:
Sopii nykymeininkiin, jossa mikään ei ole sitä miltä näyttää.
No jaa, viimeisestä en ole samaa mieltä. Suomessa junttius on huipussaan, mutta voi meilläkin olla jo ihan tuota pikaa muslimi pormestari pääkaupungissa ja miksei pääministerinäkin voisi olla 10-20 vuoden päästä tummaihoinen. Jotkut suomalaiset etenkin maalla vaan elävät omassa todellisuudesta irtautuneessa kuplassaan ja näkevät ihonvärin ongelmana kaikessa vaikka se ei kerro ihmisestä itsestään mitään.