Paljonko autossa kannattaa olla tehoa? Kiista miehen kanssa...olenko ihan väärässä?
Me katseltiin käytettyä autoa ja mies haluaa että ostetaan kalliimpi malli.
Rahat on tiukalla koska olen ollut kotiäitinä ja mies oli lomautettuna. Se kalliimpi malli käytettynä maksaisi yli kolmasosan enemmän ja miehen mielestä se kannattaa maksaa koska halvemmassa ei kuulemma riitä tehot että pääsee turvallisesti ohi kun on monta ihmistä kyydissä.
Farmariautosta on kyse, sellainen perheelle sopiva.
Copy&pastella tietoja joista en ymmärrä mitään.
Halvempi malli:
2.4
168 hv / 125 kW @ 5900 rpm
230 Nm @ 4500 rpm
Kalliimpi malli:
2.4
247 hv / 184 kW @ 5200 rpm
330 Nm @ 2400 rpm
Kiitos!
Kommentit (311)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälkimmäinen varmaan dieseli? Ainakin väännöstä päätellen. Ehkä se olis parempi.
Molemmat ovat bensiiniautoja. Jälkimmäisessä on kuulemma turbo.
Minä olen käsittänyt että 2.4 on iso moottorikoko, vanhassa autossani oli 1.6, että onko se turbo nyt ihan välttämätön.
ap
2.4 kone syö ihan törkeesti bensaa ja se nyt ei ainakaan halpaa tässä maassa ole... Itse miettisin max. 2.0 konetta perhekäyttöön, yksin ajellessa olen ihan tyytyväinen 1.6 koneeseen, ohituksia saa kyllä miettiä mutta kun nelosta iskee silmään, niin onnistuu kyllä. Miehesi on tainnut jäädä nuoruuteensa kun tehot vaan merkkaa. Lapset kyydissä ei muutenkaan mitään kahtasataa vedellä vaikka kuinka ohi pitää päästä!
Molemmissa on iso moottori, joilla pääsee ohi enemmän kuin hyvin. Lisätehon tarve on miehesi päässä.
Opelissani on tehoja 43 kW ja se riittää minun kokoiselle pippelille ihan hyvin - ei ole naiset moittineet.
M 45
Missään ei käy ilmi kulkevatko bensalla vai dieselillä vai onko kenties hybridimalli, ja miten painavista autoista kyse, ja ajatteko paljon pitkiä matkoja vai enimmäkseen kaupungissa.
Autoon jolla ajetaan enimmäkseen kaupungissa, riittää pienempitehoinen moottori. Suurempitehoine kuluttaa enemmän polttoainetta. Lisäksi vuosittainen ajoneuvovero on suurempi.
Mutta jos ajatte paljon pitkiä matkoja maanteillä, voi pienempitehoinen tuntua mopolta, ei pääse rekoista ohi jne.
Halvempi 168hv riittää aivan mainiosti, jos ei tarvitse kilpaa ajaa. Yleisillä teillä se ei ole edes sallittua.
Tuo tehon tarve ohituksissa on kyllä perheellisellä kuten muillakin kuskeilla aika outo ja hatara peruste. Ohituksia pitäisi välttää, koska niillä ei juuri voita matka-ajassa, mutta onnettomuusriskiä ne lisäävät merkittävästi.
Kaiken lisäksi tuo 168 hv auto on vähemmän ajettu ja kuluttaa vähemmän polttoainetta. Auton käyttöverokin voi olla halvempi. Vakuutusmaksukin saattaa olla edullisempi. Eli kaikin puolin järkevämpi ja parempi valunta. Ja teho riittää normaaliin kaupunki- ja matka-ajoon erittäin hyvin.
Liekö kyseessä volvo v70...
200 heppaisella sellaisella ajanut, eipä tuota voi tehokkaaksi haukkua..
Ohituskiihtyvyydellä ja turvallisuudella ihan turha perustella mitään..
Ennakointi on tärkeämpää, siinä ei tehot auta jos ajotapa on perceilevä viime tinkaan väliin tunkija...
Ottaisin noista sen tehokkaamman.
Vierailija kirjoitti:
Halvempi 168hv riittää aivan mainiosti, jos ei tarvitse kilpaa ajaa. Yleisillä teillä se ei ole edes sallittua.
Tuo tehon tarve ohituksissa on kyllä perheellisellä kuten muillakin kuskeilla aika outo ja hatara peruste. Ohituksia pitäisi välttää, koska niillä ei juuri voita matka-ajassa, mutta onnettomuusriskiä ne lisäävät merkittävästi.
Kaiken lisäksi tuo 168 hv auto on vähemmän ajettu ja kuluttaa vähemmän polttoainetta. Auton käyttöverokin voi olla halvempi. Vakuutusmaksukin saattaa olla edullisempi. Eli kaikin puolin järkevämpi ja parempi valunta. Ja teho riittää normaaliin kaupunki- ja matka-ajoon erittäin hyvin.
Bensankulutus on luultavasti aika samoissa, jos sama kone turbolla.
Jos arvasin autojen merkit ja mallit oikein, niin 13-15l satasella menee kaupungissa.
Itse ohitan äärestä harvoin ja silloin on tarvetta päästä reippaasti ohi, joten olen tehokkaamman auton kannalla. Ajan paljon maantie ajoa ja matkalla on mopoautoja, 60km/h 80km/h ajavia. Ei kaupunki ajossa niillä tehoilla niin väliä.
N45, vajaa 300hv
Meillä ei ole ikinä ollut noin tehokasta autoa ja nykyisessä perhefarmarissakin on tehoa 140hv, joka on riittänyt mainiosti. Kannattaa myös vertailla polttoaineenkulutusta sekä huoltokustannuksia moottoreiden välillä. Isommassa koneessa monesti kalliimmat varaosat. Ei kukaan oikeasti tarvitse yli 150hv autoa, kun puhutaan normaalin painoisista autoista.
Ota huomioon jos raha tiukassa niin, tehokkaammassa mallissa kaikki kulut kalliimpia, vakuutus, vero, kulutus, korjaus yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälkimmäinen varmaan dieseli? Ainakin väännöstä päätellen. Ehkä se olis parempi.
Minä olen käsittänyt että 2.4 on iso moottorikoko, vanhassa autossani oli 1.6, että onko se turbo nyt ihan välttämätön.
ap
Turbo (ahdin) ei ole välttämätön. Muutenhan se olisi lakisääteisenä kaikissa autoissa. Vie vaan enemmän polttoainetta, kun klopin tekee mieli kiihdytellä liikennevaloista lähtiessä. Kalliimpi huoltaa ja vikaherkempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko niillä on ajettu?
Tuolla jälkimmäisellä on ajettu 50 000 enemmän ja se on vuotta vanhempi mutta silti kolmasosan kalliimpi.
ap
Varmaan bmw tai mersu. Niiden arvo ei laske.
Halvempi riittää oikein mainiosti. Jos mies ei osaa sillä turvallisesti ohittaa, niin on aika opetella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
2.4 kone syö ihan törkeesti bensaa ja se nyt ei ainakaan halpaa tässä maassa ole... Itse miettisin max. 2.0 konetta perhekäyttöön, yksin ajellessa olen ihan tyytyväinen 1.6 koneeseen, ohituksia saa kyllä miettiä mutta kun nelosta iskee silmään, niin onnistuu kyllä. Miehesi on tainnut jäädä nuoruuteensa kun tehot vaan merkkaa. Lapset kyydissä ei muutenkaan mitään kahtasataa vedellä vaikka kuinka ohi pitää päästä!
Entinen 1.6 saksalaiskinneri vei enemmän bensaa mitä nykyinen 2.4 litrainen uudempi Volvo joten moottorin koko ei kerro kulutuksesta mitään.
Kun te sillä huristatte 80 km/h kesät talvet räntäsateessa, niin 120 heppaa riittää, jos nyt ette ihan norsuja ole.
Muista myös, että seuraavassa autossa pitää sitten olla vielä enemmän.
No voi morjes taas.. mulle on kyllä riittänyt ihan 140hv tosin yksin ajavana. Suurin osa suomalaisista valitsee sen halvimman mallin muutenkin, jossa on se 1,6l moottori ja max 80hv. Joten mitä merkitystä tällä asialla oikein on?
Eihän noita isoja tehoja tarvita teoriassa kuin niihin vaarallisiin metsätaipaleiden ohituksiin joissa pitää vaihtaa vastaantulevien kaistalle. Mitä isolla teholla tekee normimotarilla? Ei mitään.
Voidaan miettiä että jos turvallisuutta haetaan niin on parasta jättää ohittamatta noilla metsätaipaleilla. Siellä voi koska tahansa tulla vastaan joku kahtasataa tai kääntyä metsätieltä eteen.
Noilla hevosvoimilla se halvempi, eihän niissä ole juurikaan eroa.
Pienimoottorinen halvempi ylläpitää. Käyttökinnerin tehoilla niin väliä kunhan liikkuu suht passelisti.
Harrasteessa sitten mikään riitä, t. +500whp
110hv 1.0 l riittää.