Miksi joku opiskelee lähihoitajaksi jos haluaa hoitoalalle? Miksei suoraan sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, ensihoitaja, kätilö...?
Kertokaa tyhmälle, minä en tiedä? Eikö kuitenkin sairaanhoitajana tai vaikka terkkarina ole paljon monipuolisemmat työskentelymahdollisuudet ja enemmän vastuuta, vaihtelua jne? Palkkakin kai vähän parempi? Miksi lähihoito jos haluaa tehdä hoitotyötä?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikani on tämän kevään abi, joka ei vielä tiedä mitä haluaa tehdä tehdä työkseen. Olen puhunut kovasti lähihoitajaopintojen puolesta, koska siinä saisi 2 vuotta lisää miettimisaikaa ja ammatin joka työllistää varmasti.
Samalla tulisi kulutettua 2 vuoden edestä opintotukea, joten mahdolliseen toiseen tutkintoon pitäisi ehkä sitten hankkia rahoitus muuta kautta.
Jos vaan saa jotain töitä niin välivuosi töitä tehden olisi järkevämpi.
Olet väärässä, ellei poika päädy harkinnan jälkeen johonkin toiseen amistutkintoon. Toisen asteen tutkintoon käytettävät opintotukikuukaudet ei vaikuta siihen, kuinka kauan opintotukea korkeakoulututkintoon saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikani on tämän kevään abi, joka ei vielä tiedä mitä haluaa tehdä tehdä työkseen. Olen puhunut kovasti lähihoitajaopintojen puolesta, koska siinä saisi 2 vuotta lisää miettimisaikaa ja ammatin joka työllistää varmasti.
Samalla tulisi kulutettua 2 vuoden edestä opintotukea, joten mahdolliseen toiseen tutkintoon pitäisi ehkä sitten hankkia rahoitus muuta kautta.
Olet väärässä, ellei poika päädy harkinnan jälkeen johonkin toiseen amistutkintoon. Toisen asteen tutkintoon käytettävät opintotukikuukaudet ei vaikuta siihen, kuinka kauan opintotukea korkeakoulututkintoon saa.
Totta, tuota en ajatellutkaan.
Saako toisen asteen koulutukseen tukea, vaikka olisi jo suorittanut yhden toiseen asteen tutkinnon? Omina lukioaikoina se toisen asteen tuki oli tosi pieni verrattuna korkeakoulussa saatavaan, mutta se voi toki olla muuttunut. Toisaalta jos poika asuu opintoajan kotona ja vanhemmat ovat valmiita tukemaan ei tuilla ole väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä hyvin voit ap. ihmetellä, miksi joku opiskelee sh, eikä lääkäriksi.
Olen eri mieltä. Lääkikseen on oikeasti vaikea päästä, toisin kuin sairaanhoitajakoulutukseen.
Milläs lihaksilla sitten sairaanhoitajaksi voi hakea jos on pelkkä peruskoulu käytynä? Muutenkin tuosta helppoudesta päästä koulutukseen olen eri mieltä. Vain murto-osa hakijoista pääsee. Ikävä kyllä vielä harvempi valmistuu. Ja vielä niistä jotka valmistuu, moni vaihtaa alaa jo muutaman ensimmäisen työvuoden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, tuota en ajatellutkaan.
Saako toisen asteen koulutukseen tukea, vaikka olisi jo suorittanut yhden toiseen asteen tutkinnon? Omina lukioaikoina se toisen asteen tuki oli tosi pieni verrattuna korkeakoulussa saatavaan, mutta se voi toki olla muuttunut. Toisaalta jos poika asuu opintoajan kotona ja vanhemmat ovat valmiita tukemaan ei tuilla ole väliä.
Lukio on pelkästään yleissivistävä koulutus, joten kyllä sen jälkeen saa opintotukea ammatin opiskeluun.
Sh ja th -paikkoja on harvemmin auki. Lh saattaa tienata paremminkin kuin sh tai th, koska lisät, hälytysrahat ym. Lisäksi vastuu on suurempi.
Joskus haaveilin itsekin sh opinnoista. Eipä se herkkua ole työpaikkani pomolla. Lähihoitajat on tyyliin minä en ainakaan rupea, jos tulee ylimääräinen vuoro esim. No sh sitten tekee. Tekee sairaanhoitajan ja lähihoitajan hommat samalla tuntimäärällä.
Halusin päästä mahdollisimman nopeasti töihin tehtyäni ennen tätä pitkään täysin turhia opintoja. Jos kiinnostaa, voin myöhemmin tehdä jatko-opintoja sairaanhoitajaksi mutta en kiinnostu siitä pelkän paremman ammattistatuksen takia, pitää olla joku vähän järkevämpi syy kuten mielekkäämpi työnkuva tai selvästi parempi palkkaus.
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska äly, taidot ja motivaatio eivät riitä muuhun. Ennen tyhmät ja lahjattomat menivät kosmetologikouluun, nykyään lähihoitajakouluun. En kauheasti arvosta ko. ammattiryhmän ”osaajia”.
Pitää paikkaansa, että lahjattomia ja moniongelmaisia nuoria ohjataan helposti lähihoitajakouluun. Onneksi suurin osa opiskelee edelleen lähihoitajaksi omasta tahdostaan, vaikka voisi aivan hyvin valita myös toisin. Vain harva kympin oppilas valitsee lähihoitajaopinnot, mutta kasin oppilaita on jo paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Sh ja th -paikkoja on harvemmin auki. Lh saattaa tienata paremminkin kuin sh tai th, koska lisät, hälytysrahat ym. Lisäksi vastuu on suurempi.
Joskus haaveilin itsekin sh opinnoista. Eipä se herkkua ole työpaikkani pomolla. Lähihoitajat on tyyliin minä en ainakaan rupea, jos tulee ylimääräinen vuoro esim. No sh sitten tekee. Tekee sairaanhoitajan ja lähihoitajan hommat samalla tuntimäärällä.
Vastuu suurempi lähihoitajalla..?
Vierailija kirjoitti:
Halusin päästä mahdollisimman nopeasti töihin tehtyäni ennen tätä pitkään täysin turhia opintoja. Jos kiinnostaa, voin myöhemmin tehdä jatko-opintoja sairaanhoitajaksi mutta en kiinnostu siitä pelkän paremman ammattistatuksen takia, pitää olla joku vähän järkevämpi syy kuten mielekkäämpi työnkuva tai selvästi parempi palkkaus.
Ero palkassa on tosiaan niin pieni, ettei rahan takia kannata opiskella lisää. Jos lähihoitaja haluaa kouluttautua sairaanhoitajaksi, saa aivan mitättömän pienen osan opinnoista hyväksiluettua. Melkein koko koulutus on joka tapauksessa käytävä. Työnkuva voi kyllä olla täysin erilainen. Toki riippuu paljon työpaikasta. Jossain vanhusten hoivakodissa ei kauheasti eroa ole.
Hain opiskelemaan lähihoitajaksi, koska minulla ei ole vielä ammattia ja olen kuluttanut korkeakoulututkinnon opintotukikuukaudet lähes kokonaan (opiskelin siis yliopistossa alaa joka ei työllistä).
Amistutkinnossa ei ole mitään tukikuukausisysteemiä, joten opiskelen ensin lähihoitajaksi ja sitten työn ohessa sairaanhoitajaksi.
En myöskään täysin ymmärrä tuota puhetta huonosta palkasta. Itse saan ainakin lähihoitajana mielestäni ihan hyvää palkkaa. Paljon enemmän kuin muutama sosiaalietuuksilla elelevä työtön maisteri. Minun perheelläni on omakotitalo kivalta alueelta, kaksi autoa, useampi lapsi ja mielenkiintoisia harrastuksia. Näillä työttömillä maistereilla vain sossun kustantama yksiö. Joskus kannattaa myös miettiä sitä, kannattaisiko oikeasti kouluttautua alalle joka työllistää. Ei mitään järkeä kouluttautua kortistoon. Lähihoitajana varma työllisyys ja varmat tulot, sekä niin paljon eri työmahdollisuuksia. Jos jokin paikka ei miellytä, niin helposti pääset seuraavaan.
Miksi niin moni pitää palkkaa syynä kouluttautua lähihoitajan sijasta sairaanhoitajaksi?
Lähärinä tienaa ehkä pari tonnia kuussa. Jos opiskelee oppisopimuksella, palkka kilahtaa tilille heti siitä lähtien kun aloittaa opiskelut.
Sairaanhoitaja opiskelee ensin 5 vuotta opintotuen varassa ja joutuu ehkä nostamaan tuhansia tai jopa kymmeniä tuhansia euroja opintolainaa. Palkka on ehkä joitain satoja euroja suurempi kuin lähärillä, mutta niiden vuosien aikana kun sh kituutti opiskelijana, lähäri ehti helposti tienata jo 100 000 €. Kuinka kauan kestää ennen kuin sh saa kirittyä eron umpeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska äly, taidot ja motivaatio eivät riitä muuhun. Ennen tyhmät ja lahjattomat menivät kosmetologikouluun, nykyään lähihoitajakouluun. En kauheasti arvosta ko. ammattiryhmän ”osaajia”.
Pitää paikkaansa, että lahjattomia ja moniongelmaisia nuoria ohjataan helposti lähihoitajakouluun. Onneksi suurin osa opiskelee edelleen lähihoitajaksi omasta tahdostaan, vaikka voisi aivan hyvin valita myös toisin. Vain harva kympin oppilas valitsee lähihoitajaopinnot, mutta kasin oppilaita on jo paljon enemmän.
Kaikenlaista tälle alalle tosiaan mahtuu. Tiedän erään lähihoitajaopiskelijan, jolla on skitsofrenia ja tuomio huumausainerikoksesta.
Itselläni taas on syömishäiriötaustaa (mutta nyt olen ollut jo vuosia ns. kuivilla).
Miksei kaikki sosionomit mene vain opiskelemaan sosiaalityöntekijöiksi tai psykologeiksi? Miksei AMK-terveysalan opiskelijat opiskele suoraan vain lääkäreiksi? Miksei tradenomi mene suoraan vain kauppikseen? Miksei kaikki vain opiskele yliopistossa? Siinä ap sulle miettimistä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on harkinnassa lähihoitajan opinnot, koska olen alanvaihtaja (taustalla lukio ja maisterin tutkinto). Lähihoitajaksi voisi opiskella oppisopimuksella, jolloin palkka juoksee koko opiskeluajan. Lisäksi lähihoitajana saisi melkein varmasti sen verran töitä, ettei täytyisi stressata rahasta AMK-opintojen aikana.
Juuh, tässähän sitä jo vastattiin. Mulla sama. Olen jo valmistunut ja töitä riittää.
Tämä "miksi lähihoitajaksi" tuntuu olevan yksi monista AV-palstan vakio ihmettelyn aiheista. Ja monesti tähän aiheeseen on vastattu, siitä vain etsimään oikeasta yläkulmasta "syötä hakusana" - kohdasta.
Vierailija kirjoitti:
piipaapuunyton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ex-lähis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on harkinnassa lähihoitajan opinnot, koska olen alanvaihtaja (taustalla lukio ja maisterin tutkinto). Lähihoitajaksi voisi opiskella oppisopimuksella, jolloin palkka juoksee koko opiskeluajan. Lisäksi lähihoitajana saisi melkein varmasti sen verran töitä, ettei täytyisi stressata rahasta AMK-opintojen aikana.
Lähihoitajatutkinto EI OLE AMK-TUTKINTO!
Ei niin, enkä väittänytkään sellaista.
Sanoithan,ettei tarvitse stressata rahasta amk-tutkinnon aikana. Alussa puhuit meneväsi lähäri oppariksi
Juuri niin. Sanoin tarkalleen ottaen näin: "Lisäksi lähihoitajana saisi melkein varmasti sen verran töitä, ettei täytyisi stressata rahasta AMK-opintojen aikana."
Lähihoitaja on ammattisuojattu nimike, jota saa käyttää vain sellaisesta henkilöstä, joka on jo suorittanut lähihoitajan tutkinnon. Puhuin siis siitä, että tarkoituksenani on mennä AMK:hon sen jälkeen kun olen valmistunut lähihoitajaksi.
Ihan turhaan opiskelisit lh:ksi, kun sulla on mahdollisuus hakea suoraan sh:ksi lukion käyneenä. Lh:n sijaisuuksia voit tehdä jo ekan opiskeluvuoden jälkeen, joten se oppisopimuskoulutus on aika +-0.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuka ne lähihoitajan työt sitten tekisi jos kaikki olis sairaanhoitajia? Onko arvon ap:lla siihen jotain vastausta? Ja lähihoitajakin voi työskennellä erikoissairaanhoidossa. Itse työskentelin lähärina erikoissairaanhoidossa monta vuotta. Nyt olen sairaanhoitajana perusterveydenhoidon puolella. Jotkut ihan aidosti haluaa olla lähäreitä. Tunnen ihmisiä jotka ovat kaksoitutkinnon suorittajia, ja työskentelevät edelleen lähärinä ja ovat kaikenlisäksi tyytyväisiä. Palkka on melkein sama kun sh:lla.
Sairaanhoitajat tekisivät nykyisten lähihoitajien työt.
Juuri niinhän työelämä kehittyy. Koko ajan tulee lisää koulutus- ja pätevyysvaatimuksia.
Ennen vanhaan ei lähihoitajatutkintoa vielä ollut, ja nykyiset lähihoitajien työt olivat sellaisia joita hyvin suurelta osalta hoitivat kouluttamattomat.
Ennen lähihoitajien työt tekivät apuhoitajat.
Sen jälkeen nimi muuttui perushoitajaksi.
Ja nyt tuo nimike on lähihoitaja.
Älä puhu paskaa. Apuhoitajan koulutus ei todellakaan vastaa lähihoitajan koulutusta.
Olen kuullut että ennen oli lääkärin luentoja apuhoitajaopiskelijoille. Ja arvostan kyllä eläkkeellä olevien apuhoitajien osaamista ja tietoa. Heitä on työpaikassani useinkin sijaistamassa.
Valmistuin kiitettävin arvosanoin lähihoitajaksi joku aika sitten vaihdettuani alaa. Kadun ihan kauheasti. Koulutus oli ihan pilipalia. Sen nyt vielä kestää. Kirjasto on olemassa ja silmät ja korvat voi pitää auki. Omaiset ovat ihan järkyttävän ilkeitä. Antavat hoitajan työlle yhtä suuren arvostuksen kuin rikolliselle. Paloin hyvin äkkiä loppuun. En todellakaan halua hoitaa enää. Minun puolestani jokainen saa viisaampana ja pätevämpänä hoitaa itse vanhempansa. Voi miten tyhmä ja lapsellinen olin alkaessani moiseen tutkintoon.
Esimerkiksi vanhempieni kotikaupungissa palkattaisiin heti puoli tusinaa lähäriä kotihoitoon, jos olisi tulijoita. Entiset ovat joko saikulla tai lähtevät pois, jos vain saavat jostain paikan.
piipaapuunyton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ex-lähis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajatutkinto EI OLE AMK-TUTKINTO!
Ei niin, enkä väittänytkään sellaista.
Sanoithan,ettei tarvitse stressata rahasta amk-tutkinnon aikana. Alussa puhuit meneväsi lähäri oppariksi
No jo oon jollain stressin aihe. Huuda vielä lisää...
Olen eri mieltä. Lääkikseen on oikeasti vaikea päästä, toisin kuin sairaanhoitajakoulutukseen.