Miksi joku opiskelee lähihoitajaksi jos haluaa hoitoalalle? Miksei suoraan sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, ensihoitaja, kätilö...?
Kertokaa tyhmälle, minä en tiedä? Eikö kuitenkin sairaanhoitajana tai vaikka terkkarina ole paljon monipuolisemmat työskentelymahdollisuudet ja enemmän vastuuta, vaihtelua jne? Palkkakin kai vähän parempi? Miksi lähihoito jos haluaa tehdä hoitotyötä?
Kommentit (102)
Siksi koska äly, taidot ja motivaatio eivät riitä muuhun. Ennen tyhmät ja lahjattomat menivät kosmetologikouluun, nykyään lähihoitajakouluun. En kauheasti arvosta ko. ammattiryhmän ”osaajia”.
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska äly, taidot ja motivaatio eivät riitä muuhun. Ennen tyhmät ja lahjattomat menivät kosmetologikouluun, nykyään lähihoitajakouluun. En kauheasti arvosta ko. ammattiryhmän ”osaajia”.
Okei. No, toivottavasti vaihdat sitten oman katetrisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikani on tämän kevään abi, joka ei vielä tiedä mitä haluaa tehdä tehdä työkseen. Olen puhunut kovasti lähihoitajaopintojen puolesta, koska siinä saisi 2 vuotta lisää miettimisaikaa ja ammatin joka työllistää varmasti.
Hyvä,toivottavasti poikasi kuuntelee neuvojasi.Lähäreillä on töitä vaikka kuinka,saavat valita työnsä. Keikkaa on enemmän kuin tarpeeksi, ja jos joskus lähtee opiskelemaan jotain muuta, keikoilla saa hyvin opinnot rahoitettua.
Töitä varmasti on, mutta onko palkkaa? Jos peruspalkka on paritonnia niin eikö kannattaisi hakeutua työhön, jossa samoilla työtunneilla tienaisi enemmän? Varsinaisestihan ihmiset eivät kaipaa työtä, vaan palkkaa.
Yhtä hyvin voit ap. ihmetellä, miksi joku opiskelee sh, eikä lääkäriksi.
Lyhyt opiskeluaika ja varma työpaikka. Eikä palkkauksessa ole suurta eroa sh. Eikä se ole este lukea vaikka lääkäriksi.
Kaikilla ap. ei ole rikkaita vanhempia tai halua elää sossun rahoilla, vaan opiskelee oman rahatilanteen mukaan ja opiskelun ohella tekee töitä, josta saa hyvää työkokemusta, jota työnantajat arvostavat.
piipaapuunyton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ex-lähis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on harkinnassa lähihoitajan opinnot, koska olen alanvaihtaja (taustalla lukio ja maisterin tutkinto). Lähihoitajaksi voisi opiskella oppisopimuksella, jolloin palkka juoksee koko opiskeluajan. Lisäksi lähihoitajana saisi melkein varmasti sen verran töitä, ettei täytyisi stressata rahasta AMK-opintojen aikana.
Lähihoitajatutkinto EI OLE AMK-TUTKINTO!
Ei niin, enkä väittänytkään sellaista.
Sanoithan,ettei tarvitse stressata rahasta amk-tutkinnon aikana. Alussa puhuit meneväsi lähäri oppariksi
Voi luoja taas kerran.. tuo henkilöhän nimenomaan sanoi menevänsä lähihoitaja koulutukseen sen takia, ettei hänen tarvitsisi stressata rahasta amk (=tässä tapauksessa sh) tutkinnon aikana. Miten tän voi ymmärtää väärin!?
Ei sairaanhoitajaksi pääse opiskelemaan peruskoulupohjalta. Ensin on käytävä joko lukio tai ammattikoulu. Lähihoitajaksi pääsee opiskelemaan suoraan peruskoulusta. Eiköhän se ole useimmilla syy.
Vierailija kirjoitti:
Poikani on tämän kevään abi, joka ei vielä tiedä mitä haluaa tehdä tehdä työkseen. Olen puhunut kovasti lähihoitajaopintojen puolesta, koska siinä saisi 2 vuotta lisää miettimisaikaa ja ammatin joka työllistää varmasti.
Samalla tulisi kulutettua 2 vuoden edestä opintotukea, joten mahdolliseen toiseen tutkintoon pitäisi ehkä sitten hankkia rahoitus muuta kautta.
Jos vaan saa jotain töitä niin välivuosi töitä tehden olisi järkevämpi.
Kuinka niin suoraan? Lähihoitaja on ihan oma koulutus eikä mikään välivaihe. Jos haluaa ammattiin, jossa tarvitaan jokin lähihoitajan suuntautumisala, miksi opiskelisi jotain muuta?
Sairaanhoitajakoulutukseen on paljon vaikeampi päästä sisään.
Ei kaikki halua paljon vastuuta!
Vierailija kirjoitti:
Lastenhoitoonkin on paljon osuvampi koulutus olemassa, eli lastenohjaaja. Jos on tavoitteena lastenhoitotyö, niin ihan turhaan lukee jotain vanhustenhoito-oppeja lähärikoulussa.
Jos päiväkotiin haetaan lastenhoitajaa, lähihoitaja valitaan aivan varmasti ennen lastenohjaajaa.
Jos haluaakin olla nimenomaan LÄHIhoitaja eikä SAIRAANhoitaja?
Lähihoitaja tekee työkseen sitä että on ihmisen _lähellä_ hoitaa läheltä ja lähellä.
Sairaanhoitaja tekee toki samaa, mutta eikö sairaanhoitaja keskity enemmän sairauksien hoitoon. Sairaanhoitajalla on enemmän vastuuta.
Kätilöt, terveydenhotajat ynnämuut sitten vielä ihan omat alansa.
Niin mikä siinä on niin outoa jos joku haluaa olla "vain" lähihoitaja.
Koska halusin nimenomaan hammashoitajaksi. Kammoan sairaaloita ja hoivakoteja enkä halunnut missään nimessä opiskella sen vuoksi sairaanhoitajaksi. Amk-tutkinto löytyy myös mutta ei sote-alalta.
Lähihoitajan tutkinto antaa enemmän vaihtoehtoja kuin sairaanhoitaja. Sairaanhoitaja tai terveydenhoitaja eivät ole päteviä moneen lähihoitajan työhön. Lisäksi vuoden opiskelulla saa uuden suuntautumisalan halutessaan.
Harva pysyy tai haluaa pysyä lähihoitajan ammatissa, koska palkka on huono, vastuuta siihen nähden aivan liikaa, ammattia ei arvosteta kuin kauniissa puheissa, työ ei vastaa koulutuksessa kuultua, vaan on PALJON raadollisempaa. Työssä ei voi edetä, vaikka kokemus kasvaa työvuosien myötä. Moni hakeutuu epätoivoisessa tilanteessa lähihoitajakoulutukseen: entinen oma ala ei työllistä, haluaa nopean koulutuksen ja varman työn. Toki varma työllistymisen kannalta, mutta kuluttava ja köyhyysloukkuun ajava tie.
Kouluttautuminen tulee halvemmaksi kuin sairaanhoitajilla.
Itse tein noin että menin suoraan opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Hain molempiin ja pääsin siis molempiin. Mutta mulla oli jo eri alan ammattilukio käytynä. Jos ei olisi ollut, olisi pitänyt ensin mennä lähihoitajaksi lukemaan kun ammattikorkeaan ei pääse ilman toisen asteen koulutusta.
Kai se on myös kiinnostuksesta kiinni, itse halusin tehdä nimenomaan sairanhoitajan töitä jonka koin ehkä vaativammaksi esim juurikin nuo toimistotyöt ja lääkehoito ovat erona. Koin myös että työllistymismahdollisuudet olisivat paremmat sairaanhoitajilla, mutta se on tainnut tasoittua jo, molemmille on hyvin töitä tarjolla.
Luetun ymmärtämisessä ongelmia?