Mikä itsestäänselvä asia sinulle selvisi aivan liian myöhään?
Ketjussa ei ole tarkoitus pilkata ketään vaan ihan hyvällä mielellä muistella.
Itse luulin varmaan 9-vuotiaaksi asti että naiset eivät saa ajaa autoa. Jotenkin sen vaan käsitti niin, kun meillä ajoi aina isä ja jos (harvoin) kylään tuli äidin ystävättäriä, heidän miehensä ajoivat heidät perille ja hakivat. Asuimme metsän keskellä maaseudulla ja suurin "nähtävyys" oli kyläkauppa. Kaikki naapurit jotka siellä autolla kävivät, olivat miehiä. Sitten erään kerran mieslomittajamme lopetti ja tilalle tuli nainen. Olin aivan ällikällä lyöty kun hän ajoi itse meille ja takaisin :D
Kommentit (1226)
Vasta reilu 30 vuotiaana tajusin, että kyllä koettu lapsuus on jättänyt minuun traumoja. Luulin olevani terve,mitä nyt pientä kiukustumisongelmaa. Vanhemmat ja sukulaiset pitivät minua vain temperamenttisena, eikä luonteelleen mitä voi. Kun sain epävakaan persoonallisuushäiriön diagnoosin ja aloitin terapiab, ymmärsin, että kyllä voi. Ja olisin tarvinnut apua aiemmin. Ihan lapsena jo.
Vierailija kirjoitti:
Että lähes kaikkiin elokuviin nauhoitetaan äänet jälkikäteen studiossa!! Siis myös puhe!! En ollut uskoa kun kuulin. Sen jälkeen tajusin myös että luontodokkareiden äänet on studiossa tehtyjä.
Luontodokkarien äänet on kyllä suurimmaksi osaksi ”studiossa tehtyjä”, mutta ei ainakaan suomalaisiin elokuviin nauhoiteta puhetta jälkikäteen. Vain silloin jos alkuperäinen ääni ei jostain syystä ole käyttistä. Muu äänimaisema elokuviinkin tehdään jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelin lapsena että kaikki aikuiset on fiksuja, älykkäitä ja käyttäytyy hyvin jne.
Tähän varmaankin syynä sanonnat kuten älä ole kuin lapsi, kasva aikuiseksi, älä ole lapsellinen.
Tämä kuvitelma minullakin oli. Kuvittelin, että aikuiset oikeasti ovat kivoja ja auttavat toisiaan ja ovat kaikkien kavereita. :D :D Taitaa olla niin, että lapset ennen kouluikää ovat sellaisia, koulussa sitten alkaa tapahtua jonkinalaista negatiivista kehitysta.
Minua kiusattiin jo päiväkodissa. Lapset ovat pieniä eläimiä. :D
...Tai paremminkin kusiaisia, hirviöitä.
Vierailija kirjoitti:
Luulin että aikuiset olisivat aikuisia.
Sama.
Sekä luulin, että jos en tule toimeen yhden ihmisen kanssa, en voi olla muidenkaan kanssa. Tätä luulin hyvin vanhaksi, reilusti yli parikymppiseksi. Kunnes tajusin, ettei kaikki olekkaan itsestäni kiinni miksi suhde ei toimi.
Ihan nyt vasta on selvinnyt, kun yksi asia on kyseessä ja sitä kysytään kahdelta ihmiseltä näkemys on aivan erilainen. Ihminen kun on mahdollisemman kiero ja edessä päin liehittelee on suositumpi kuin rehellinen ihminen.
Ihan just tajusin, minkälaista nokkahuilua se Marjaana soittaa Arttu Wiskarin biisissä...
Vierailija kirjoitti:
Toinen itsestäänselvä asia on edellisen vastakohta: jos käytät riittävän paljon aikaa jonkin asian opettelemiseen, opit sen varmasti - jos se ei siis mene yli esimerkiksi fyysisten rajojesi. Läheskään jokaisesta ei voi tulla esimerkiksi menestyvää seiväshyppääjää fyysisten ominaisuuksien vuoksi, mutta likipitäen kaikilla on mahdollisuus tulla esimerkiksi suhteellisen hyvin menestyväksi kiinteistönvälittäjäksi, jos haluaa sellaiseksi oppia. Mentaalisia kykyjä voi aina kehittää. Mitä tahansa voi oppia, jos on sinnikkyyttä, aikaa ja mahdollisuudet oppia (esimerkiksi elanto järjestyy).
Viides asia: hyvä käytös kannattaa aina. Kohteliaisuus, ystävällisyys, hymy. Se auttaa pärjäämään vastakkaisen sukupuolen parissa ja ylipäätään ihmisten parissa. Se ei maksa mitään, mutta auttaa usein eteenpäin, jos ihmiset saavat sinusta positiivisen käsityksen. Lämpimästi hymyilevä ihminen on niin harvinainen, että häneen kiinnitetään positiivista huomiota. Hymyileminenkin on taito, jonka voi oppia, ja jota kannattaa opetella.
Nämä kun olisin tiedostanut aktiivisemmin parikymppisenä, olisin nyt kolmekymppisenä johtaja-asemassa.
Vierailiia kirjoitti:
Luulin pitkään, et peltipoliisi on oikean poliisin näköinen peltinen hahmo seisomassa tienvarressa ja muistuttamassa oikeasta nopeusrajoituksesta😄😄😄😄😄🚔🚔🚔
Aika hoikkia ovat :•)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kalja säilyisi paremmin kuin viini?
Kyllä raamatussa mainitaan monelaisia alkoholijuomia ja niistä suurin osa on viinintyyppisiä.
Kannattaa muistaa, että entisaikojen olut ja viini on _hyvin_ erilaisia kuin nykyaikana. En usko, että moni näiden maistelija tykkäisi yhtään siitä entisajan versiosta. Esim. keskiaikainen olut on ollut pitkälti lämmintä, tasapaksua, yrttistä ja makeaa, mutta joka tapauksessa parempaa kuin se paikallinen puron vesi, mistä todennäköisesti saa jonkun taudin. Jo niinkin vähän aikaa sitten kun 1800-luvun lopulla esim. Birminghamissa juotiin teollistumisen aikaan pitkälti olutta, nimenomaan koska vesi oli niin huonolaatuista.
Nykypäivän viineillä ei ole mitään tekemistä tai sen kummempaa jatkumoa entisaikojen viinien suhteen. Aikanaan esim. viiniä säilöttiin pihkan avulla, mikä tietenkin teki juomasta aika tiukkaa ja tiheää. Messissä on ollut myös lyijyä, suolaa, pippuria ja oikeastaan mitä vaan millä juomasta saatiin säilönnön myötä edes jollain lailla juotavaa. Sitten kun niitä juotiin, niitä usein ohennettiin milloin milläkin; Hunajalla, kuivatuilla hedelmillä tai jopa merivedellä (Plinyhän sitä taisi ehdottaa myös). Viiniäkään ei juotu sen takia, että siinä on näppärä paletti tai hyvä vuosikerta. Sitä juotiin sen takia, koska vesi oli epäpuhdasta ja sieltä sai tauteja.
Käsittääkseni säilymisellä ei ole hirveästi eroja - happi, lämpö ja valo ne molemmat lopulta tuhoaa. Varsinkin rooman aikaan oli vielä tyypillistä, että silloisia viinejä hapetettiin ihan tahallaan, koska oletettiin sen pitkittävän niiden säilyvyyttä.
Tää
on kyllä sittemmin virheelliseksi todistettu käsitys, että alkoholia olisi juotu siksi, että se on turvallisempaa kuin vesi. Ensinnäkin, suurin osa puro/joki/kaivovedestä oli ihan suhteellisen puhdasta aina ihan teollistumisen vaihtuiin pääsyyn asti 1800-luvun lopussa ja silloin se saastui vain kaupungeissa ja teollisuuslaitosten lähellä. Vedestä oli myös helppo tehdä turvallista keittämällä. Alkoholiinkin vesi keitettiin ensin, mutta käyttämisen jälkeen alkoholikin alkaa nopeasti pahentua, kasvaa bakteeria ja ylimääräistä hiivaa ja hometta. Viini alkoi pahentua vielä nopeammin, koska sitä ei edes keitetty, vaan homeitiöt seurasivat viinitarhalta asti.
Alkoholia juotiin pääasiassa osana energiansaannin tarvetta, siis ruokana. Ja ihan kohtuullisen suuren osan juomisen syynä oli aina ennenkin saada päänsä sekaisin.
Lähdeviitteitä esim tutkimusproject intoxicating spaces https://www.intoxicatingspaces.org/
ja suomeksi Jenni Lareksen väitöskirja https://www.tuni.fi/fi/ajankohtaista/jenni-lares-alkoholinkaytto-vahvis… (sivun alalaidassa on linkki väitöskirjan sähköiseen versioon)
Sori, tulee vähän myöhään vastaus. En itse tiedä aiheesta kovinkaan globaalisti - tuo antiikin rooma -kuvio on tullut lähinnä omien historiankirjojen yms kautta (+ aikanaan pelattiin niin paljon Republic of Romea, että aiheesta tuli luettua ihan liikaa). 1800-luvun osasto tulee pitkälti Birminghamin alueen kehityksestä teollistumisen aikaan ja esim. paikalliset koleraepidemiat mitkä liittyi ongelmiin puhtaan veden kanssa (en siis väitä, että koko kaupunki ryyppäsi bisseä, mutta esim. silloiset tehdastyöläiset joi päivittäin, mutta ei välttämättä täysin humalahakuisesti).
Mutjoo, noin muuten halusin lähinnä vastata tuohon alkuperäisen postaajan kysymykseen oluen ja viinin säilyvyydestä, koska selvästi ei ollut käsitystä siitä, kuinka erilaista vaikkapa viini joskus aikanaan oli.
Kepu ajaa vain rikkaiden maajussien etuja!
Annas pepparkakor eivät olleetkaan ananaspipareita. Selvisi vasta aikuisiällä, kehtaan myöntää.
Ehkä se, että parisuhde naisen kanssa ottaa aina enemmän kuin antaa. Nyt olen ollut tyytyväinen sinkku 6 vuotta. Kassit käyn tyhjentämässä ammattilaisella.
M49
Vanhemmat eivät elä ikuisesti. Huolehdittava ja välitettävä kun aika on.
Jos sinä olet ihmisille mukava, he eivät välttämättä ole mukavia sinua kohtaan. Nuorempana luulin usein jotenkin mokanneeni, jos joku ei ollut minua kohtaan mukava.
Nykyään ymmärrän että ihmisillä voi olla vaikka mitä syitä käyttäytyä miten he käyttäytyvät. Omasta käytöksestään on vastuussa, toisten käytöksestä ei.
Luulin pienenä, että eläke on joku iso rakennus tms. jossa asutaan elämän loppuun saakka. Kun puhuttiin että nyt se Pirkkokin jäi eläkkeelle. Kun pappani jäi eläkkeelle, ja sanottiin, että mennään katsomaan pappaa kun sillä on varmaan tekemisen puute, kun on eläkkeellä. Ihmettelin, miksi isä ajoi samaa reittiä papalle kuin ennenkin. Siellähän pappa seisoi pihassa. Olin ihmetellyt silmät pyöreinä "Eihän pappa missään eläkkeellä ole vaan tuolla" :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti kertoi (kun olin lapsi), että tiikerijäätelössä on lakkahilloa. Vasta aikuisiällä selvisi, että se raita onkin appelsiinia... Ei ne vanhemmat siis todellakaan tiedä kaikkea. Viatonta mutta jotenkin silti omituista.
Nytpä pitää korjata aiemmin sanomaani:
tuo tiikerijäätelön raita on nykyään todellakin appelsiinia, mutta:
viime viikolla jäätelökioskilta löytyi uutuusmaku; vanha vanilja ja LAKKA. Sehän piti ostaa ja niinpä se vain olikin kuin entisaikain tiikeritötterö ja mokoma maistuikin täsmälleen samalta kuin muksuna (60-luvulla). Äiti oli kuin olikin oikeassa - lakkaa siinä alunperin oli ollutkin... Sorry, äiti.
Tiikerijäätelössä on AINA ollut appelsiinia. Tietääkseni se appelsiiniraita olisi tarkemmin vielä appelsiinimarmeladia.
Muistan hyvin kuinka 1960-ja 70 -luvuilla lakkajäätelö oli sellaista jossa oli ne siemenet tallella. Siksi kai se ei ollut kovin suosittua.
Mutta oli miten oli, tiikerijäätelössä on aina ja ainoastaan ollut appelsiinia. Kenties koska siinä on marmeladia, sulle on jäänyt virhekuvitelma että maku on lakka. EI ole.
Mutta kioskista ostettuun vaniljapehmikseen sai 1960- ja 1970-l. erikseen ostamalla lakkakastikkeen (jossa ei ollut siemeniä ja joka oli valtavan hyvää). Maksoi vähän lisää, joten sitä ei usein saanut. (Kioski Turku, Kauppatorilla Yliopistonkadun & Kauppiaskadun kulmatontilla torin puolella). :D
Meillä oli lämmin autotalli, eli kovillakin pakkasilla sai lähteä suoraan ajamaan. Joskus ehkä ekaluokkalaisena vastasin puhelimeen, kun sukulaismies soitti. Sanoi minulle "Kerrotko isälle, että lämmitän autoa kaksi tuntia ja lähden sitten tulemaan"
Ihmettelin, miksi ja miten autoa pitäisi erikseen lämmittää jotenkin, ja kuvittelin, että auton päälle levitetään jotain isoja vilttejä.
Joskus ehkä 13-vuotiaana ymmärsin, että minua oli jostain 6-vuotiaasta saakka käytetty kesät ilmaisena lapsenvahtina pienemmille sukulaisille. Aikuiset kun ryyppäsivät ja minä olin katraan ainoa tyttö. Veljet saivat mennä, uida ja leikkiä vapaasti. Kun minä kysyin samaa, nimitettiin itsekkääksi ja huudettiin. "He ovat sentään sinun serkkujasi, kyllä sinun kuuluu ottaa vastuu" Olihan tuo nyt muutenkin aivan käsittämätöntä että 6v laitetaan paimentamaan laumaa 2-4-vuotiaita ja vielä järvenrantamökillä. Mutta sekin, että jouduin yksin vahdiksi vain siksi, että olin tyttö.
Jos epäilet, että sinuun tullaan kohdistamaan syytöksiä tai epäilyksiä, kannattaa aina kieltää kaikki.
Ei siten, että jatkuvasti toistelee syyttömyyttään ja viattomuuttaan, vaan siten, että kysyttäessä tai aina sopivassa tilanteessa kieltää tehneensä mitään väärää, sen tarkemmin asiaa erittelemättä.
Suurin osa ihmisistä tulee uskomaan, jos toimit johdonmukaisesti, sinnikkäästi ja napakasti.
En tietenkään suosittele käyttämään ihmisten hyväuskoisuutta väärin, vaan toimimaan näin sellaisissa tilanteissa, joissa sinusta levitellään väärää tietoa, panettelevia juoruja tai suuhusi laitetaan sanoja, joita et ole sanonut.