Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä itsestäänselvä asia sinulle selvisi aivan liian myöhään?

Vierailija
06.02.2021 |

Ketjussa ei ole tarkoitus pilkata ketään vaan ihan hyvällä mielellä muistella.

Itse luulin varmaan 9-vuotiaaksi asti että naiset eivät saa ajaa autoa. Jotenkin sen vaan käsitti niin, kun meillä ajoi aina isä ja jos (harvoin) kylään tuli äidin ystävättäriä, heidän miehensä ajoivat heidät perille ja hakivat. Asuimme metsän keskellä maaseudulla ja suurin "nähtävyys" oli kyläkauppa. Kaikki naapurit jotka siellä autolla kävivät, olivat miehiä. Sitten erään kerran mieslomittajamme lopetti ja tilalle tuli nainen. Olin aivan ällikällä lyöty kun hän ajoi itse meille ja takaisin :D

Kommentit (1226)

Vierailija
1141/1226 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti kertoi (kun olin lapsi), että tiikerijäätelössä on lakkahilloa. Vasta aikuisiällä selvisi, että se raita onkin appelsiinia... Ei ne vanhemmat siis todellakaan tiedä kaikkea. Viatonta mutta jotenkin silti omituista.

Nytpä pitää korjata aiemmin sanomaani:

tuo tiikerijäätelön raita on nykyään todellakin appelsiinia, mutta:

viime viikolla jäätelökioskilta löytyi uutuusmaku; vanha vanilja ja LAKKA. Sehän piti ostaa ja niinpä se vain olikin kuin entisaikain tiikeritötterö ja mokoma maistuikin täsmälleen samalta kuin muksuna (60-luvulla).  Äiti oli kuin olikin oikeassa - lakkaa siinä alunperin oli ollutkin... Sorry, äiti.

Oli ainakin 70-luvulla appelsiinia.

Vierailija
1142/1226 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on jo niin hölmö etten tiedä, kuuluuko edes tähän ketjuun:

Jostain syystä luulin muksuna, että sana "biisi" tarkoittaa VALKOISEN PAKETTIAUTON TAKAOVEN MUSTAA IKKUNAA :DDDD Siis m-i-t-ä? Joskus sitten ehkä neljän-viiden vanhana joku aikuinen puhui hyvästä biisistä ja maailmani mullistui lopuniäkseni

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1143/1226 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi pitänyt hankkia järkevä, tylsään ammattiin johtanut koulutus.  Olisihan sitä vapaa-aikaa sitten jäänyt harrastaa omia juttuja, kun olisi tienannut siinä leipätyössä.

Vierailija
1144/1226 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa noin puoli tuntia sitten selvisi, että laivojen nimissä M/S tarkoittaa motor ship. Jotenkin ajattelin, että se on miss, koska laivojen nimet on usein naisten nimiä tai joku tällainen logiikka. S/S, steam ship!

38 vuotta tässäkin luulossa tuli elettyä. 

MITÄÄÄ! Kiitos tästä. Kiitos sinun, itse jouduin elämään tässä luulossa vain 26 vuotta! Viisaampana kohti huomista - edelleen tyhmänä, mutta vähän viisaampana

Vierailija
1145/1226 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin pienenä, että tehtaat on keskenkasvuisia taloja ja sitten kun ne on valmiita niin niihin muutetaan asumaan.  Vieläkin muistan sen odotuksen kun näen tehtaiden piippuja.

Vierailija
1146/1226 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä opetettiin että muut ihmiset on kunnollisia siksi meidän pitää olla kunnolla mutta sitten naapuritalon mies syötti vaimolleen mädäntyneen sipulin ja riehui kännissä .....

Vierailija
1147/1226 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille opettaja opetti että ennen laivoissa merimiehet syö sipulia luultiin ettei ne syönyt muuta. Mutta niillä olikin eläviä kanoja sikoja ankkoja laivassa .....leipää.

Vierailija
1148/1226 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajusin varmaan 20-vuotiaana, että lika lähtee hinkkaamalla. Luulin siihen asti, että jos pyyhkäisee vaikka pöytää kerran rätillä ja tahra ei lähde, niin se on pysyvä. En myöskään tajunnut suihkussa hieroa suihkusaippuaa kunnolla esim. kainaloihin, vaan pyyhkäisin vain kerran kevyesti ja huuhtelin.

Olen suht älykäs ihminen teoreettisissa asioissa, valmistuin maisteriksi hyvin arvosanoin ja olen edennyt hyvin työelämässä. En vain ole ikinä ollut käytännöllinen ja maalaisjärki puuttuu :D minulla on ehkä jotain lievää aspergeria

Tästä tuli mieleen. Olen suuhygienisti. Kollegani kerran kertoi, kun eräs julkkis (en tiedä kuka, vaitiolovelvollisuus niin ei tietenkään kertonut) oli ollut vastaanotolla. Tämä henkilö ei tiennyt, että myös hampaiden linguaali- ja palatilaalipinnat (eli siis ne sisäpinnat) tulee harjata. Ei ollut koskaan elämässään niin tehnyt, vaan edestä ja päältä harjaillut.

Vierailija
1149/1226 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin vasta keski-ikäisenä että syys-, loka-, marras- ja joulukuun ulkomaalaiset nimet (ruotsiksi, englanniksi, saksaksi, espanjaksi...) tarkoittivat seitsemäs, kahdeksas, yhdeksäs ja kymmenes. Olin ihan innoissani, varsinkin kun luin että

juuri sen takia karkauspäiväkin on helmikuun lopulla, eli siis joskus kauan aikaa sitten oli tammikuu vuoden yhdestoista ja helmikuu kahdestoista kuukausi, eli sinne vuoden loppuun se karkauspäivä oli lisätty!

Rakastan Ahaa-elämyksiä!

Vierailija
1150/1226 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti kertoi (kun olin lapsi), että tiikerijäätelössä on lakkahilloa. Vasta aikuisiällä selvisi, että se raita onkin appelsiinia... Ei ne vanhemmat siis todellakaan tiedä kaikkea. Viatonta mutta jotenkin silti omituista.

Nytpä pitää korjata aiemmin sanomaani:

tuo tiikerijäätelön raita on nykyään todellakin appelsiinia, mutta:

viime viikolla jäätelökioskilta löytyi uutuusmaku; vanha vanilja ja LAKKA. Sehän piti ostaa ja niinpä se vain olikin kuin entisaikain tiikeritötterö ja mokoma maistuikin täsmälleen samalta kuin muksuna (60-luvulla).  Äiti oli kuin olikin oikeassa - lakkaa siinä alunperin oli ollutkin... Sorry, äiti.

Tiikerijäätelössä on AINA ollut appelsiinia. Tietääkseni se appelsiiniraita olisi tarkemmin vielä appelsiinimarmeladia.

Muistan hyvin kuinka 1960-ja 70 -luvuilla lakkajäätelö oli sellaista jossa oli ne siemenet tallella. Siksi kai se ei ollut kovin suosittua.

Mutta oli miten oli, tiikerijäätelössä on aina ja ainoastaan ollut appelsiinia. Kenties koska siinä on marmeladia, sulle on jäänyt virhekuvitelma että maku on lakka. EI ole.

Vierailija
1151/1226 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonpäivät

Vierailija
1152/1226 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan sen järkytyksen, kun 12-vuotiaana tajusin, että opettajatkin voivat polttaa tupakkaa. Olin pitänyt itsestään selvyytenä, ettei opettaja voi tehdä mitään paheellista, mutta sitten näin ala-asteen luokanopettajani tupakalla ja järkytyin perin juurin. :D

Sama! Itse asiassa mulle vielä aikuisiällä tupakkaa polttava ja viiniä - muuallakin kuin ehtoollisella - juova pappi oli järkytys. Tää on kyllä mukavin tapaamani pappi ja kyllä hänellä muuten kristilliset arvot oli, mutta "Jeesuskin joi viiniä", eikä muuten juonutkaan muuta alkoholia kuin viiniä. 

Ei pidä paikkansa. Missä Jeesus eli, siellä juotiin olutta sen säilyvyyden vuoksi. Raamattua on kirjoiteltu ja käännelty monet kerrat, joten viiniksi on kalja muuttunut.

Miksi kalja säilyisi paremmin kuin viini?

Kyllä raamatussa mainitaan monelaisia alkoholijuomia ja niistä suurin osa on viinintyyppisiä.

Vierailija
1153/1226 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua kun lukee, niin tajuaa että mä todellakin olen ollut jo lapsena ihan helvetin fiksu. Ei millään pahalla teille joilla on ollut jotain luuloja, mutta ei mulla ole ollut. En tiedä mistä olen alle kouluikäisenä tietoni saanut, mutta kun opin lukemaan olen lukenut aina paljon, ja katsonut paljon telkkaria jne. seurannut maailman menoa. Kai olen vaan sitten saanut niin paljon tietoja enkä ole kuvitellut mitään outoja. Olen ollut kiinnostunut monista asioista ja tiedän paljon monista asioista, vaikka en toki mistään kaikkea.

Vierailija
1154/1226 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa elämässä avioliitto tuntui aina hyvin kaukaiselta, miltei mahdottomalta ajatukselta. Huomenna viides hääpäivä, yhdessä on oltu 17 vuotta...😉❤🙄

Vierailija
1155/1226 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että palm-olive-saippua tulee sanoista palm ja olive

Vierailija
1156/1226 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin pitkään, et peltipoliisi on oikean poliisin näköinen peltinen hahmo seisomassa tienvarressa ja muistuttamassa oikeasta nopeusrajoituksesta😄😄😄😄😄🚔🚔🚔

Vierailija
1157/1226 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian myöhään tajusin, ettei naisiin voi luottaa, eikä oikeestaan mihinkään muuhunkaan, kuin omaan itseensä.

Vierailija
1158/1226 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian myöhään tajusin, ettei naisiin voi luottaa, eikä oikeestaan mihinkään muuhunkaan, kuin omaan itseensä.

Oletpa tosiaan typerä. Ei noin suurista ryhmistä voi sanoa, että millainen on yksilö. 

Vierailija
1159/1226 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kestänyt tämän tajuamisessa joku 20 vuotta; olen kertonut muille omasta alastani, kaikista tehdyistä virheistä jne. Kuitenkin tajusin tässä taannoin, että aika vähän noi opit sitten lopulta on mennyt perille - iso osa ihmisistä joille olen asiasta puhunut on haksahtanut samoihin virheisiin kuin minäkin. Käytännössä ihmisten on pakko oppia ja tehdä omat virheet, en usko, että tuota voi välttää vaikka lukisi miljoona kirjaa aiheesta tai kuuntelisi guruja.

Käytännössä esim. kenenkään ei tarvisi olla hirveän huolissaan rahasta jos vain alkaisi tarpeeksi aikaisessa vaiheessa sijoittamaan. Mitä enemmän vuosia kuluu, sen enemmän sijoituksen riski laskee ja tuotto alkaa tekemään lisää tuottoa. Oleellisinta on vaan se, että aloittaa tarpeeksi ajoissa. Millään muulla ei ole mitään väliä. Itse olen tätä nyt katsonut 20 vuoden haarukalla ja näin se todellakin on.

Mulle ei ikinä tätä kukaan lapsena kertonut, enkä usko että olisin sitä edes uskonutkaan. Hyppäsin tähän junaan vähän liian myöhään ja jotenkin dorkaa näin 40+ vuotiaana katsoa sitä ihmettä kun raha tuottaa rahaa. Ihan yhtä lailla tänä päivänä en usko, että vaikka sanoisin asiasta jollekin 12-vuotiaalle niin tuskin siitä mitään tapahtuu. Ainoa mistä tämän suhteen nyt on saanut iloa, on että aloin sijoittamaan omalle lapselle ja ihan mitättömiä summia - ja sitten huomata, että tälläkin tavalla skidillä on ihan merkittävä summa kasassa kunhan täysi-ikäisyyteen pääsee, eikä se ole keneltäkään pois. Koulussa pitäisi lisätä taloustiedon määrää ihan merkittävästi - tuntuu jotenkin rikolliselta, että tämä kuvio ei ole kaikkien tiedossa tai porukka ei yksinkertaisesti ymmärrä koko asiaa.

Ihmisen perspektiivi on hassu - me ollaan tosi hyviä tajuamaan lyhyen tähtäimen palaute ja sellainen hyödyn näkökulma, jos asia ei vaadi kovin pitkäjänteistä suhtautumista. Me ollaan myös tosi huonoja näkemään hyöty jostain asiasta, jonka tekemisessä kestää vuosia. Tämäkin pätee kaikkeen.

Vierailija
1160/1226 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten tunteilla ei saa leikkiä.

Olen monesti leikkinyt, ja kadun tyhmyyttäni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän