Mikä itsestäänselvä asia sinulle selvisi aivan liian myöhään?
Ketjussa ei ole tarkoitus pilkata ketään vaan ihan hyvällä mielellä muistella.
Itse luulin varmaan 9-vuotiaaksi asti että naiset eivät saa ajaa autoa. Jotenkin sen vaan käsitti niin, kun meillä ajoi aina isä ja jos (harvoin) kylään tuli äidin ystävättäriä, heidän miehensä ajoivat heidät perille ja hakivat. Asuimme metsän keskellä maaseudulla ja suurin "nähtävyys" oli kyläkauppa. Kaikki naapurit jotka siellä autolla kävivät, olivat miehiä. Sitten erään kerran mieslomittajamme lopetti ja tilalle tuli nainen. Olin aivan ällikällä lyöty kun hän ajoi itse meille ja takaisin :D
Kommentit (1226)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajunnut ajoissa, ettei miehiin voi luottaa. Ikinä.
Sama, mutta toisinpäin.
En tajunnut ajoissa, ettei toisiin ihmisiin kannata luottaa. Enkä sitä, ettei kannata antaa aina uudelleen anteeksi, ja uusi mahdollisuus.
Luulin, että kaikki aikuiset ovat fiksuja ja hyväätahtovia.
Riippuu sarjasta! Joissakin käytetään kuvauksissa hyvinkin oikeita asuntoja. Yleensä sen erottaa aika helposti kulisseista.
Olin pitkään seksistä tietämätön, kai sitä viattomuudeksikin voisi kutsua. En esim. vielä 16-vuotiaana tiennyt, mikä on kondomi. No, neitsyydestä luovuin kuitenkin 17-vuotiaana, joten tuli sitten käytännössä tutustuttua myös ehkäisyvälineisiin.
Vierailija kirjoitti:
Luulin ala-asteella, etteivät aikuiset harrasta enää seksiä kun lapsiluku on täynnä. Ajattelin että yhdyntöjä on heillä takana suunnilleen sen verran kuin heillä on lapsia. Kuvittelin myös että naimaton ja lapseton tätini on täysin kokematon näissä asioissa.
Kerroin ala-asteella luokassa minulla olevan 5 sisarusta. Siitähän riemu repesi, pilkattiin, että niin monta kertaa äitini on tehnyt "sitä"😅
Vierailija kirjoitti:
Että ammattia valitessaan pitäisi ajatella myös työllistymistä eikä vain sitä, mikä tuntuu kivalta.
Tämä on varmasti hyvin monille nuorille ihan vieras ajatus.
Jos kysytään toiveammatteja, siellä vilisee tubettaja, näyttelijä, huippu-urheilija, mainossuunnittelija tai joku taiteilija. Kukaan ei ilmoita haluavansa lähihoitajaksi tai sähköasentajaksi, vaikka heitä yhteiskunta oikeasti tarvitsee, toisin kuin työttömiä taiteilijoita tai somevaikuttajia.
Tajusin että vaikka itse olisin reilu ja oikeudenmukainen töissä toiselle niin toinen ei olekkaan minulle, että on vain omaa etuaan ajavia ihmisiä joilta puutuu kyky empatiaan ja vastavuoroisuuteen.
Se että kaikilla ei ollutkaan kotona köyhää, ryyppäävää isää, mielisairasta äitiä että oikeasti osa lapsista saa hyvän lapsuuden ja tukea.
Että minun ei tarvitse tulla kaikkien kanssa toimeen tai olla missään tekemisissä kenenkään kanssa jos en halua. Ei edes sukulaisten.
Kunta-alan parhaat työpaikat menevät pomojen suosikeille ja sukulaisille, osaamisella ei ole mitään välillä. Yksityisellä puolella osaamisen kautta saa parempia paikkoja
Monikulttuuri EI oikeasti ole rikkaus
Hei Et Sinä Vääräskään ole ollut 9- vuotiaana Sillä oot sattumoisin tiennyt ettei , Kaikis Maissa Ei saa ajaa Nainen autoa.
Vasta 2019 lähtien Sauri- Arabiassa Tuli laki , että Nainen saa ajaa Autokoulun sekä Itsenäisesti hommata Henkilölisyyspaperitkaan Ilman Miehensä Lupaa Sillä Jos Nainen Menee Naimisiin Hänen Miehestään tulee Hänen Holhooja.!
Kyllä Vaikka Nainen on täys ikäinen Hänen Mies on Holhooja , ilman Miehen lupaa ei saa tehdä mitään.
Näin on monissa Muissakin Lähi- Idän Maissa.Eli en vastannut kysymykseen mutta aattelin kommentoida tuota Sinun joka on kuullu että nainen ei saa ajaa autoa Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Kotoa saadun vanhanaikaisen kasvatuksen myötä niin pitkään luulin, että puolison saaminen on elämän tärkein juttu. Nyt vanhempana tajuan, että minulle syötettiin ajatusmallia, että nainen ei voi olla mitään ilman miestä. Miehen tulee olla hyvästä suvusta ja varakas, luonteella ei väliä. No nyt olen kaksi kertaa eronnut ja molemmat exäni täyttävät nämä kriteerit, mutta miehet ovat olleet todella inhottavia puolisoina, petollisia ja itsekkäitä.
Olisi näiden avioliittojen sijaan kannattanut panostaa opiskeluun ja ammattiin enemmän.
Toinen oivallus, joka on tullut aikuisella iällä, että ihmiset joilla on komea titteli ammattinsa puolesta eivät välttämättä ole fiksuja tai älykkäitä.
Sen voi luokittaa yleissivistyksiin. Päättäjät ovat nerokkaita lähinnä jäynän tekemisessä.
En tiedä onko tää liian myöhään, mutta yllättävän pitkälle aikuisuuteen onnistuin kuvittelemaan että äitini oli ok äiti. Vasta kolmikymppisenä älysin kuinka oudon itsekeskeinen, narsistinen ja välinpitämätön se on ollut. Edes mun terveydestä ja hygieniasta ei huolehdittu, jotenkuten kyllä ruokittiin ja vaatetettiin. Olen saanut suunnilleen samanlaisen "kasvatuksen" kuin päihdeperheissä kasvaneet vaikka päihteitä ei meillä käytettykään, mt-ongelmia kyllä oli (ja on edelleen).
Luulin 11-vuotiaaksi, että tomaatit ovat tomantteja ja kandidaatit kandinaatteja.
Vielä viisivuotiaana luulin, että aurinko laskee ja nousee, laskee ja nousee niinä päivinä, kun pilvet välillä peittävät auringon.
Niin kuin jotkut muutkin, en tajunnut, että on valehtelevia ja mainipuloivia miehiä. Valehtelevat ikänsä huomattaavsti nuoremmaksi ja parisuhdestatuksensa saadakseen seksiä nuorelta naiselta. Toki olin nähnyt elokuvissa ja televisiosarjoissa ja lukenut kirjoitakin, että valehtelua ja pettämistä on, mutta ajattelin, että se on jotain poikkeuksellista ja että se ei voisi osua omalla kohdalle.
Olen vanhemmiten havainnut myös, että osa ihmisistä on äärimmäisen yksinkertaisia. Missään nimessä hyvä koulutuskaan ei poista sitkeätä tyhmyyttä ja näkökulmien puutetta eikä tietenkään omahyväisyyttä.
Joillakin on myös itsesääli herkässä, kun ovat onnistuneet elelemään melko pitkälle, esimerkiksi kun curlingvanhemmat ovat hääränneet ympärillä. Silloin kohtalon kysymykseksi voi tulla vaikkapa omassa typeryydessä ajettu ylinopeus ja kortin menettäminen joiksikin kuukausiksi. On se niin vaikeeta, kun ite en tehnyt mitään mutta kun poliisi.
Vierailija kirjoitti:
Hei Et Sinä Vääräskään ole ollut 9- vuotiaana Sillä oot sattumoisin tiennyt ettei , Kaikis Maissa Ei saa ajaa Nainen autoa.
Vasta 2019 lähtien Sauri- Arabiassa Tuli laki , että Nainen saa ajaa Autokoulun sekä Itsenäisesti hommata Henkilölisyyspaperitkaan Ilman Miehensä Lupaa Sillä Jos Nainen Menee Naimisiin Hänen Miehestään tulee Hänen Holhooja.!Kyllä Vaikka Nainen on täys ikäinen Hänen Mies on Holhooja , ilman Miehen lupaa ei saa tehdä mitään.
Näin on monissa Muissakin Lähi- Idän Maissa.Eli en vastannut kysymykseen mutta aattelin kommentoida tuota Sinun joka on kuullu että nainen ei saa ajaa autoa Suomessa.
Suomi on vähän erilainen maa kuin Saudi-Arabia. En äkkiseltään keksi kulttuureista kauheasti yhtäläisyyksiä.
(Miksi muuten kirjoittelet lähes joka sanan isolla alkukirjaimella? Tekee tekstistäsi tosi sekavan....)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tää liian myöhään, mutta yllättävän pitkälle aikuisuuteen onnistuin kuvittelemaan että äitini oli ok äiti. Vasta kolmikymppisenä älysin kuinka oudon itsekeskeinen, narsistinen ja välinpitämätön se on ollut. Edes mun terveydestä ja hygieniasta ei huolehdittu, jotenkuten kyllä ruokittiin ja vaatetettiin. Olen saanut suunnilleen samanlaisen "kasvatuksen" kuin päihdeperheissä kasvaneet vaikka päihteitä ei meillä käytettykään, mt-ongelmia kyllä oli (ja on edelleen).
Lapsena sitä rakastaa niin paljon vanhempiaan, että haluaa ajatella näistä aina hyvää. Myös niihin lapsuuskodin oloihin tottuu ja oppii pitämään niitä normaaleina. On kauhean vaikea katsella itseään ja perhettään ulkoapäin, vaikka tunnistaisi kaltoinkohtelun tai päihde- /mt-ongelmat jostain toisesta perheestä yhdellä silmäyksellä.
Sinä suljit silmäsi äitisi heikkouksilta jopa kolmekymppiseksi saakka. Onneksi kuitenkin havahduit, ettet esim. ole koko elämääsi syyttänyt itseäsi kotioloistasi. Ei tietenkään ole tarkoitus syytellä myöskään äitiäsi, mutta ymmärryksesi varmasti on lisääntynyt.
Kaikkea hyvää sinulle <3
Että korkeakoulutetun uraihmisen elämä ei välttämättä ole sen parempaa kuin jonkun duunarin. Rahaa on ehkä enemmän ja sillä saa hienommat asunnot ja muuta, mutta samalla voikin tulla "keeping up with the Joneses" -syndrooma ja monenlaisia paineita siitä miten kaikkien asioiden lakanoita ja aterimia myöten pitää olla tietynlaisia. Että vaatimaton elämä voi olla tietyssä mielessä vapaampaa. Ja että yllättävän usein ne korkeakoulutetut uraihmiset tekee ihan hämmentävän merkityksetöntä ja turhaa työtä joka on huteralla arvopohjalla (tarkoitan että on epäselvää onko työ hyödyllistä vai jopa jotain haitallista kehitystä edistävää).
Että todella harvalla ihmisellä on henkinen selkäranka.
Kun tulee vaikea tilanne elämässä niin suurin osa ihmisistä menee sieltä, missä aita on matalin. Tekee tilanteesta mahdollisimman helpon itselleen.
Että miehet olivat erilaisissa tilanteissa mulle ystävällisiä ja esim. auttavaisia ja antoivat huomiota ei suinkaan älykkyyteni takia vaan nuoruuteni ja hehkeyteni takia. Sen huomaa sitten kun se nuoruus ja hehkeys on kadonnut. :) T. nainen 64 v
Äitini outo käytös johtui lapsuuden traumoista ja stressistä. En todellakaan voinut käsittää lapsena, miksi hän oli niin kylmäkiskoinen ja jotenkin kolho. Sitten teini-iässä kuulin asiasta päiväkännissä lähes kuiskivalta äidiltä. Myöhemmin äidin kuoltua hänen siskonsa kertoi lisää omasta elämästään ja arjestaan äitini kanssa.
Itsestään selvää siis, ettei vuorovaikutustapa johtunut minusta tai aikuisarjesta vaan äidin omista traumoista.
Curry ei kasva missään itsestään, vaan se on maustesekoitus. Tämän opin 35-vuotiaana.