Te työssänne projektien kanssa työskentelevät
Heip,
olen aloittanut jo joku aika sitten uudessa työssä. Minut palkattiin asiantuntijatyöhön, tuomaan näkemystä ja osaamista liiketoiminta-alueesta joka olisi tarkoitus tässä firmassa olla nollasta kehityksen alla.
Alku meni ihan jees, esimieheni oli mukava, taustaani ja näkemystäni isomman firman historiani vuoksi arvostettiin.
Nyttemmin koen jääneeni yksin. Esimiehelläni tai koko puulaalilla ei ole resursseja tai suunnitelmia tälle uudelle aluevaltaukselle. Aikaa ei ole, it-resut rajalliset, nykyprosessikuvaus ei auta koska emme tiedä mihin esim
järjestelmät tulevat taipumaan. Prosessin osapuolet esim. tukitoimintojen osapuolilta ovat informoimatta ja epäselvät. Minulla on vastuuta, muttei mitään valtuuksia.
Jep, olen puhunut esimieheni kanssa ja pyytänyt sekä ajallisia että materiaalisia resursseja. Kuulema ei ole.
Sidosryhmät eivät jaksa vastata pyyntöihin, tukea ja yhteistyötä ei ole. Esimieheni harmistuu, kun pyysän apua ja kerron, että natsani eivät riitä.
Kun on koejalla, miten ratkaista pulmat? Esimies toteaa että hänellä on kädet täynnä bisnestä, vastaa sinä alueestasi. Miten vastaan, kun ei ole tukea ja aikaa tai prosessikuvausta nykytilasta...
Mikä on asiantuntijan rooli, pelkkää vastuuta, ei oikeutta mihinkään? Ketään samassa tilanteessa olletta? Kyse siis organisaatiosta, jolle tämä haara on täysin uusi.
Kommentit (82)
Olen valtiolla vastaavassa hommassa. Projektiin on laitettu vähän yli 30 000 000 euroa ja nyt on huomattu, että järjestelmää ei voi käyttää, koska se ei täytä säädösten vaatimuksia. Nyt pitäisi tehdä vuodessa 0 eurolla ihme eikä mistään suunnasta saa apua, koska teknisen puolen hankeomistaja inttää, että "miksi muka ei onnistu, ostetaan siihen joku kilke, markkinoilta saa vaikka mitä". Varmasti saakin, mutta jokainen ylimääräinen palikka hankaloittaa varsinaista työntekoa.
Mutta kun jossain on päätetty, että tämä tehdään käyttöönottotilaan, vaikka ei voida käyttää, mutta mitään muutosta ei tehdä.
Ap, alkaako firmasi nimi aalla, nimessä on kaksi sanaa ja jälkimmäinen loppuu D:hen? Tuli mieleen, kun mainitaan it, aluevaltaus, tämä kuulostaa tutulta. No, ei tarvitse vastata vaikka näin olisikin. Tuttu juttu... money talks.
isot projektit aina epäonnistuu. Älä stressaa.
Joo se on just tommosta. Ekan kerran olin sekavassa projektissa, jossa minulla oli pirusti vastuita, mutta ei juuri lainkaan valtaa. Projekti meni kuitenkin siinä mielessä hyvin, että tuote saatiin käyttöön.
Seuraavassa projektissa eri firmassa vakuututtiin taustastani ja ajateltiin, että minä tulen ja hoidan kaiken kuntoon. Kaikki linjaukset oli kuitenkin jo tehty ja päätetty, en voinut vaikuttaa mihinkään. Vaikutusmahdollisuudet ja työnkuvan mielekkyys oli vähemmän kuin puolet edellisestä työstä. Lähdin, eikä projekti tullut valmiiksi - lähdölläni ei kuitenkaan ole mitään vaikutusta siihen(kään).
Sen jälkeen menin pitkäkestoiseen projektiin, jossa oli tehty valtavasti töitä ja saatu aikaankin vaikka mitä, mutta tuote on sellainen purkkaviritelmä, että se pitäisi tehdä alusta lähtien uusiksi. Johto ei sitä näe.
Nyt olen taas uudessa projektissa enkä viitsi edes puhua siitä. :D
Niin sulla ei ole valmista kuvausta nykyprosessista? No herrajumala kutsu ihmiset kokoon ja ala kyselemään ja tee se kuvaus. Sen jälkeen selvität missä on pullonkaulat. Mitä haluatte saada aikaan? Workshoppaa.
Sinut palkattiin selvittämään ja edistämään sitä uutta asiaa, mutta nyt koet että ei siitä mitään tule kun kukaan ei ole selvittänyt asioita, informoinut sidosryhmiä, koonnut tietoa, hommannut resursseja...
Verkostoidu, selvitä, kuvaa, viesti, luo suhteita. Tee analyysia mitä teillä on ja mitä ei ole, mitä vaihtoehtoja on. Yritä saada edes jotain uuteen asiaan liittyvää kokeiluun ja tuutista ulos.
Tsemppiä!
Nro 7 jatkaa: niin ja opettele myymään se asiasi. Mitä hyötyö sun workshoppiin osallistumisesta on osallistujile / businekselle. Myy ensin ylemmälle taholle ja hae sieltä tukea.
Tunnistan omassa työssäni monia samoja ongelmia. En tiedä ymmärtävätkö kaikki kommentoijatkaan sitä, mihin johtaa vastuu ("sähän hei olet jo asiantuntija") ilman natsoja. Kun ei ole esim. sitä työnjohto-oikeutta muihin kuin itseensä...
Tässä asemassa jää myös auttamatta yksin ehdotustensa, jos pomo sattuu olemaan eri mieltä. Ja mun tapauksessa sattuu usein, usein koska mun ehdotusten mukaisesti toiminen vastus pomolta itseltäänkin vähän effortia. Ja sehän on ikävää (julkinen organisaatio).
Meillä kyllä on prosessikuvaukset, buahaha. Niissä kaikki on vastuussa kaikesta. Yhdessä kato!
Mielestäni selvä asia on, että tarvitset tämän työsi eteenpäin viemiseksi asiaan kuuluvan mandaatin. Miksi sinulla ei sitä ole. Ei ole mahdollista olla vastuussa asioista, joiden langanpätkien päähän ei voi päästä itse vaikuttamaan.
Valta ja vastuu, ei voi olla vastuuta ilman valtaa vastaavaan alueeseen. Se osa-alue mistä raportoit, millä toimit ja mihin vaikutat. Mitä asiaa viet eteenpäin kuten esimiehesi ja yritys haluaa, kokemustasi hyödyntäen, ehkä juuri siksi sinut palkattukin. Saatat tietää alueestasi paljonkin enemmän kuin he.
Kuten oikeaoppisesti tulee tehdä, olet jo nostanut esille oikeat asiat, mutta miksi yritys ei reagoi? Mieleen tulee, että he ovat kokoaan pienempi ja amatöörimäisempi tekijä tällä osa-alueella kuin sinä. Olet ehkä kokeneempi ja parempi kuin firma ansaitsee.
Vaikea, vaikeaan tilanteeseen olet päässyt. Toivottavasti saat työstäsi kunnon palkan.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan omassa työssäni monia samoja ongelmia. En tiedä ymmärtävätkö kaikki kommentoijatkaan sitä, mihin johtaa vastuu ("sähän hei olet jo asiantuntija") ilman natsoja. Kun ei ole esim. sitä työnjohto-oikeutta muihin kuin itseensä...
Tässä asemassa jää myös auttamatta yksin ehdotustensa, jos pomo sattuu olemaan eri mieltä. Ja mun tapauksessa sattuu usein, usein koska mun ehdotusten mukaisesti toiminen vastus pomolta itseltäänkin vähän effortia. Ja sehän on ikävää (julkinen organisaatio).
Meillä kyllä on prosessikuvaukset, buahaha. Niissä kaikki on vastuussa kaikesta. Yhdessä kato!
Jep. Näennäinen liiketoimintajohtaja ei omaa substanssiosaamista, muttei osaa määritellä resursseja ja rajoja asiantuntijalleen, joka haahuilee tankiensa ja juntturoivien sidosryhmien kanssa...
Vierailija kirjoitti:
Sinut palkattiin selvittämään ja edistämään sitä uutta asiaa, mutta nyt koet että ei siitä mitään tule kun kukaan ei ole selvittänyt asioita, informoinut sidosryhmiä, koonnut tietoa, hommannut resursseja...
Verkostoidu, selvitä, kuvaa, viesti, luo suhteita. Tee analyysia mitä teillä on ja mitä ei ole, mitä vaihtoehtoja on. Yritä saada edes jotain uuteen asiaan liittyvää kokeiluun ja tuutista ulos.
Tsemppiä!
Olen tehnyt tuota kaikkea ja enemmänkin. Funktionaalisessa organisaatiossa hommaan liittyviä pakollisia sidosryhmiä ja tukitoimintoja asia ei kiinnosta, eivätkä he tee töitään kun heiltä jotain pyytää. Esimieheni ärtyy kun kysyn, mitä tehdä asialle eikä hänellä ole aikaa. Tuntuu, ettei kellään ole.
Neuvoja kyllä satelee esim. juristilta, joka ei tee edes omaa osuuttaan prosessissa.
Emomaassa on saatu idea, että tähän aloitettavaan businekseen vaan pitää lähteä mukaan, mutta meillä ei jalkauttavassa maassa kukaan ole näemmä asiasta oikeasti innostunut, ja esimieheni tiimiin tämä aihealue on tungettu mitä ilmeisemmin väkisin. Edes viikottaiseen palaveriin hänellä ei ole aikaa, tai jos on, hän ei perehdy ennakkomateriaaliin ja kysymyksiini vaan tulee valmistautumatta pyörittelemään silmiään.
Ehkä olisi helpompaa vaan hakeutua muualle..
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni selvä asia on, että tarvitset tämän työsi eteenpäin viemiseksi asiaan kuuluvan mandaatin. Miksi sinulla ei sitä ole. Ei ole mahdollista olla vastuussa asioista, joiden langanpätkien päähän ei voi päästä itse vaikuttamaan.
Valta ja vastuu, ei voi olla vastuuta ilman valtaa vastaavaan alueeseen. Se osa-alue mistä raportoit, millä toimit ja mihin vaikutat. Mitä asiaa viet eteenpäin kuten esimiehesi ja yritys haluaa, kokemustasi hyödyntäen, ehkä juuri siksi sinut palkattukin. Saatat tietää alueestasi paljonkin enemmän kuin he.
Kuten oikeaoppisesti tulee tehdä, olet jo nostanut esille oikeat asiat, mutta miksi yritys ei reagoi? Mieleen tulee, että he ovat kokoaan pienempi ja amatöörimäisempi tekijä tällä osa-alueella kuin sinä. Olet ehkä kokeneempi ja parempi kuin firma ansaitsee.
Vaikea, vaikeaan tilanteeseen olet päässyt. Toivottavasti saat työstäsi kunnon palkan.
Olet oikeassa. Yritys näyttää tajuavan omat puutteensa tämän uuden prosessin myötä. Esiin nousevat kysymykset paljastavat heikkoja kohtia nykytilassa ja esim. selkeiden prosessikuvausten puutteen ydinliiketoimintoja tukevissa toiminnoissa. Mielestäni niiden tekeminen kuuluu ko. toimintojen vetäjille, ja sitten vasta voidaan pohtia miten asiakas organisaation läpi kulkee, eli rakentaa tämä uusi liiletoimintahaara linkittymään olemassaoleviin toimintoihin.
Ja kyllä, olen ollut isossa organisaatiossa saman aihealueen asiantuntijana lähes parikymmentä vuotta, joten turhauttaa, kun osaamistaan ei pääse käyttämään vaan vääntää ihan perusasioista, joita kukaan ei ole miettinyt eikä halua miettiä. Yritys toimii kyllä alalla, mutta tämä aihealue siis ei ole heille tuttu eikä esimieheni esimerkiksi ota oppia vastaan. Jos ja kun hän vastaa (teoriassa...) tästä busineksesta, hänen tulisi tietää edes perusasiat. Hän ei lue tiivistelmiäni, ei ota asioista itse selvää ja ärtyy kaikesta. Hullua.
Työelämässä ei enää ole sitä äitiä tai opettajaa pitämässä kädestä kiinni. Se on suoraan syvään päätyyn ja sitä joko pärjää tai ei. Ja kukaan ei valitettavasti jaksa oman työnsä lisäksi huolehtia muista.
Kuulostaa siltä, että olet kuvitellut tulleesi palkatuksi projektipäällikön tehtävään, jossa projekti on jo valmiiksi mietitty. Mutta työsi onkin asiantuntijatyötä, jossa keskeinen osa on määritellä sitä tekemistä ja johtaa kehittämistä organisaatiossa siltä osin.
Onko nimikkeesi projektipäällikkö vai jotain muuta?
Pystytkö kasvamaan siihen rooliin vai kannattaako hakeutua niihin projektipäällikön tehtäviin?
Vierailija kirjoitti:
Työelämässä ei enää ole sitä äitiä tai opettajaa pitämässä kädestä kiinni. Se on suoraan syvään päätyyn ja sitä joko pärjää tai ei. Ja kukaan ei valitettavasti jaksa oman työnsä lisäksi huolehtia muista.
Tai aikaa tehdä niitä uudistuksia. Itse olen oppinut siihen, että teen vain sen mikä on pakko, enkä enää jaksa uudistaa, olla innovatiivinen, jne.Työ tulee tehtyä, palkka tilille ja kukaan ei kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa. Yritys näyttää tajuavan omat puutteensa tämän uuden prosessin myötä. Esiin nousevat kysymykset paljastavat heikkoja kohtia nykytilassa ja esim. selkeiden prosessikuvausten puutteen ydinliiketoimintoja tukevissa toiminnoissa. Mielestäni niiden tekeminen kuuluu ko. toimintojen vetäjille, ja sitten vasta voidaan pohtia miten asiakas organisaation läpi kulkee, eli rakentaa tämä uusi liiletoimintahaara linkittymään olemassaoleviin toimintoihin.
Ja kyllä, olen ollut isossa organisaatiossa saman aihealueen asiantuntijana lähes parikymmentä vuotta, joten turhauttaa, kun osaamistaan ei pääse käyttämään vaan vääntää ihan perusasioista, joita kukaan ei ole miettinyt eikä halua miettiä. Yritys toimii kyllä alalla, mutta tämä aihealue siis ei ole heille tuttu eikä esimieheni esimerkiksi ota oppia vastaan. Jos ja kun hän vastaa (teoriassa...) tästä busineksesta, hänen tulisi tietää edes perusasiat. Hän ei lue tiivistelmiäni, ei ota asioista itse selvää ja ärtyy kaikesta. Hullua.
Olet ehkä ymmärtänyt väärin roolisi ja asiantuntijatyön luonteen tilanteessa, jossa organisaatio siirtyy uudelle toiminnan alueelle. Aiheen ensimmäiseltä asiantuntijalta vaaditaan merkittävästi muutosjohtamisen ja tilanteen jäsentämisen kykyä. Ei sinulle liiketoimintajohtaja mitään prosessien nykytilakuvauksia tee, se on sinun työtäsi.
Myöhemmässä vaiheessa on sitten juniorimpien asiantuntijoiden aija, jotka tulevat valmiiksi katettuun pöytään tekemään määriteltyjä tehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että olet kuvitellut tulleesi palkatuksi projektipäällikön tehtävään, jossa projekti on jo valmiiksi mietitty. Mutta työsi onkin asiantuntijatyötä, jossa keskeinen osa on määritellä sitä tekemistä ja johtaa kehittämistä organisaatiossa siltä osin.
Onko nimikkeesi projektipäällikkö vai jotain muuta?
Pystytkö kasvamaan siihen rooliin vai kannattaako hakeutua niihin projektipäällikön tehtäviin?
Kuvittelin nimenomaan tulevani palkatuksi asiantuntijaksi, jollainen nimikkeenikin on. Siksi ihmettelen tätä kaiken mahdollisen vastuun heittämistä niskaani. Tehtäväkseni kerrottiin nimenomaan näkemyksen ja kokemuksen tuomisen taloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ehkä ymmärtänyt väärin roolisi ja asiantuntijatyön luonteen tilanteessa, jossa organisaatio siirtyy uudelle toiminnan alueelle. Aiheen ensimmäiseltä asiantuntijalta vaaditaan merkittävästi muutosjohtamisen ja tilanteen jäsentämisen kykyä. Ei sinulle liiketoimintajohtaja mitään prosessien nykytilakuvauksia tee, se on sinun työtäsi.
Myöhemmässä vaiheessa on sitten juniorimpien asiantuntijoiden aija, jotka tulevat valmiiksi katettuun pöytään tekemään määriteltyjä tehtäviä.
Ai minun tehtäväni on oman liiketoiminta-alueen asiantuntijuuden ohella rakennella muille omilla vastuillaan olevien toimintojensa puuttuvat nykykuvaukset? Miksi olisi?
Asiantuntija? Jolla siis monta roolia? Projetikulin asema on aina pahin!