Kaksi saksanpaimenkoiraa raadellut lenkkeilijän henkihieveriin
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007784176.html?utm_medium=promobox&ut…
Mitä mieltä koira-asiantuntijat olette tästä:
Minun mielestäni ei ole normaalia, että saksanpaimenkoira hyökkää satunnaisen lenkkeilijän kimppuun. Sakemannithan ovat mielettömän ystävällisiä koiria.
Mikä tähän lienee syynä?
Miten pitää toimia, jos itseä kohti on juoksemassa uhkaavan näköinen saksanpaimenkoira tai mikä tahansa iso koira?
Kommentit (486)
Hyi saata na että pelkään noita koiria. Jos tulee kävelytiellä vastaan niin pelkään ihan hirveästi ja senhän koira aistii.
Lapsen kimppuunhan se tässä kävikin. Lenkkeilijä oli 13.
Juu ei ole normaalia. Kyseenalaistan kyllä noiden koirien koulutuksen. Ja että noin vaan livahtivat... Juupa juu.
Outo tapaus, omistaja kasvattanut palveluskoiria viranomaistenkin avuksi. Onkohan nyt pitänyt niitä huonosti, vai mikä on.
Ja vielä noin vanhat koirat ja yhtäkkiä muka molemmilla napsahtaa päässä. Kyllä siellä taustalla on jotain muutakin, kuin pelastustehtäviin kouluttaminen.
Hirveä tilanne nuorella miehellä kun isot koirat piirittää ja käy kimppuun. Onneksi autoilijalta löytyi kättä pidempää!
Iso koira aiheuttaa selvästi suuremman riskin. Tässä taas esimerkki.
On vain ajan kysymys koska käy taas huonommin. Voisin listata ne muutamat rodut joka sen aiheuttaa. Rajoituksia ja lakeja ennen sitä. Ulkomailla tietyt on rodut jo kielletty. Ihan aiheesta
Sen voin sanoa että
Ei ole suomenajokoira, pystykorva, tai perhoskoira
Mun ex-miehellä oli koulutettu (rajavartio) sakemanni, mutta koskaan en opoinut luottamaan siihen. Mä oon aina pitänyt sakemanneja epäluotettavina, joku pikkujuttu voi yhtäkkiä triggeröidä ne. Ulkoillessa sen kanssa sai aina olla jotenkin varuillaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun ex-miehellä oli koulutettu (rajavartio) sakemanni, mutta koskaan en opoinut luottamaan siihen. Mä oon aina pitänyt sakemanneja epäluotettavina, joku pikkujuttu voi yhtäkkiä triggeröidä ne. Ulkoillessa sen kanssa sai aina olla jotenkin varuillaan.
Siis oppinut.
Tuommoisille pitää jähmettyä paikoilleen eikä lähteä karkuun, siihen ne on koulutettu.
Vierailija kirjoitti:
Noi on työkoiria koulutus ihan eriluokkaa esim kuin suojelukoulutuksessa
"Tuommoisille pitää jähmettyä paikoilleen eikä lähteä karkuun, siihen ne on koulutettu."
Ei tällaista saisi tapahtua alunperinkään. Kaikki ihmiset eivät ole lähtökohtaisesti mitään koira-asiantuntijoita, joilla nämä opit ovat äidinmaidossa tulleet mukana.
Koira on eläin, jolla on eläimen vaistot. Omistajien pitää tiedostaa tämä, eikä päästää koiria riehumaan viattomien ihmisten kimppuun.
Paljon on kaupungissakin lenkkiteillä koiria vapaana. Näiden omistajille on turhaa pyytää pitämään koiria kiinni, kun vastaus on aina ynseä ja kiukkuinen. Koiraihmiset pitävät sitä koiraa jonain jumalhahmona.
Hyvin koulutetut ja asianmukaisesti taajama-alueella kiinni kytketyt koirat ovat eri asia. Ikävää, että näitä tapauksia sattuu. Vuosikymmenten koirapelkohan tuosta pojalle jää ja pahimmillaan ikuiset arvet.
Ihmiset eivät osaa reagoida eläimiin. "Kerjäävät" vastinetta epärationaalisiin pelkoihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Ulkoillessa varuillaan? Ei osannut kulkea hihnassa ja räyhäsi vai kulki valppaana ikään kuin suojellen sinua? Nämä koirat vaativat todella johdonmukaisen koulutuksen ja sen, että ihminen on se, joka niitä ohjaa. Jos olet ollut epäileväinen koiran suhteen, niin koira aistii sen epävarmuutesi.
Mun kimppuun on käynyt koira ihan kotiportilla. Asuin opiskeluaikana rivitalossa, ja yhtenä iltana kotiin tullessa pihamaalla olleelta porukalta lähti koira aivan täysiä kohti haukkuen. Kävi päälle, mutta onneksi oli silloin muodissa ollut marimekon olkalaukku täynnä koulukirjoja, niin sain sitä vaistomaisesti tungettua koiran leukojen väliin samalla pakittaen oman pihan porttia kohti. Sieltä jo omistajakin hädissään juoksemaan koiransa perään käskyttäen, mutta eipäs tehonnut käskyt, vaan joutui pannasta repimään sen koiran irti. Onneksi ei käynyt kuinkaan, mitä nyt laukku vähän kärsi.
Miksi eläimiin reagoiminen ei kuulu perussivistykseen? Maassa, jossa on karhuja, susia, hevosia, lehmiä, ja ehkä tavallista enemmän koiria...
Kokemuksieni perusteella suurin osa sakemanneista käyttäytyy hihnassa siten että mielellään repisivät vastaantulijat riekaleiksi. Kaksi tutumpaa on napsahtanut ja toinen kävi tutun ihmisen ja toinen tutun koiran päälle.
Luultavasti joku tämän omistajanaisen tunteva tulee vielä kertomaan, kuinka koiria on pelätty aiemminkin ja/tai niitä on pidetty huonosti. Vielä noinkin vanhoja koiria...
Saksanpaimenkoiriahan on ihan lemmikkeinä kotona lapsiperheissä.