Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ammattikoulussa pitää lusia useampi vuosi, kun siellä ei opi mitään?

Vierailija
04.02.2021 |

Tämä on oma kokemukseni ja monen muunkin aikuisena ammattikouluun menneellä. Opiskelijoita on aivan liikaa, kaikki ei mahdu harjoittelemaan, opettajia on aivan liian vähän eivätkä ehdi opettaa. Siellä sitten pyöritellään peukaloita monta tuntia ja odotellaan että mahtuisi harjoittelemaan, mutta jos ei osaa niin ei voikaan eikä opettaja ehdi neuvoa. Mitä ihmeen järkeä on olla edes olemassa amiksia kun niissä ei opi enää mitään? Kaikki oppiminen tapahtuu työpaikalla.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda oppilaitosta, sä opiskelet vaan väärässä paikassa, opetuksen taso on yleisesti hyvä tässä maassa, lisäksi on joitakin yksityisiä ammattiopistoja.

Kyllä ammattikoulujen taso taitaa nykyisin olla samanlainen koko maassa. Ei auta, vaikka vaihtaisi koulua.

Voiskohan mitenkään olla syynä se, että ammattikouluun menevät alunperinkin ne, jotka ovat kauniisti sanottuna rajallisia kyvyiltään ja myös luonteeltaan laiskoja. Osa niistä on hädintuskin selvinnyt yläasteelta ja saanut päättötodistuksen ainoastaan siitä syystä, että yksikään yläasteen opettajista ei kestäisi heitä yhtään ylimääräistä vuotta yläasteella. Kyllä sellaisille ihmisille on hyvin vaikea opettaa yhtään mitään, jos ei osata lukea, laskea tai kirjoittaa tai sitten osataan vain hyvin rajallisesti.

Vierailija
22/45 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanopa muuta. Parhaimmillaan ei opettaja edes ole paikalla, oppilaat keskenään pataroivat. Ennen oli ammattikoulut 2-vuotisia, mutta sitten haluttiin ammateille enemmän arvostusta ja ajateltiin että pitkä opiskeluaika tuo sitä.

Minä kävin 80- luvun lopulla 3-vuotisen ammattikoulun.

Joka tunti oli opetusta, illaksi läksyjä, opettajat tosiaankin olivat paikalla ja opettivat.

Tämän jälkeen ilmeisesti opetuksen tasoa on laskettu moneen kertaan.

1. huononnus tuli joskus 90- luvulla, kun koulujen rahoitus kytkettiin valmistuneiden määrään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kyllä siellä jotkut jotakin oppii. Kummipoika opiskeli 2,5 vuodessa automaatioasentajaksi, kävi intin, sai heti intistä palattuaan vakituisen duunipaikan hyvällä liksalla, oli siellä kolmisen vuotta ja tienasi opintorahaa seuraavia opintoja varten, haki ammattikorkeaan ja aloitti logistiikka-alan opinnot. Valmistuu toukokuussa ja nyt miettii, josko hakisi vielä yliopistoon, kun AMK-tutkinnolla saa aika paljon opintoja anteeksikin ja voi mennä suoraan maisteriväylää pitkin seuraavalle opintotasolle. En tiedä, onko alle 7:n keskiarvon lukion todistuksesta mitään hyötyä. Kyllä joillakin on ihan hakusessa lukionkin käyminen.

Vierailija
24/45 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ajatuksena on se, että nuori käy koulua siihen asti että täyttää 18. Tämä täyttyy kun koulu kestää sen 2,5 vuotta, vaikka olisi syntynyt joulukuun lopussa.

Vierailija
25/45 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä olin amiksessa niin rinnakkais alan puolella opettajia ei ollut yhtään läsnä, kun käytäntöä oli. Muutamia tunteja oli siellä ja en edes päässyt alkuun, kun ei ollut ketään keneltä pyytää apua. En tullut toimeen muitten luokkalaisteni kanssa (he kiusasivat minua) niin sen takia heiltäkään en saanut apua.

Olisin saanut hylätyn arvosanan siitä aihe-alueesta, mutta onnekseni se opettaja ei tiennyt kuka on kukakin nimeltään. Amiksen päättymäisellään pahin kiusaajani hermostui saamastaan hylsystään ja veikkaan sen hylsyn olevan tarkoitettu minulle (ne ammatti todistukset saatiin sillä hetkellä). Varmaan se pahin kiusaajani sai sen tilanteen korjattua puhumalla tälle poissa olevalle opettajalle. Ei opettajan virhe pitäisi olla minun ongelmani.

En kylläkään tuntenut oppivani amiksessa mitään.

Vierailija
26/45 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda oppilaitosta, sä opiskelet vaan väärässä paikassa, opetuksen taso on yleisesti hyvä tässä maassa, lisäksi on joitakin yksityisiä ammattiopistoja.

Kyllä ammattikoulujen taso taitaa nykyisin olla samanlainen koko maassa. Ei auta, vaikka vaihtaisi koulua.

Voiskohan mitenkään olla syynä se, että ammattikouluun menevät alunperinkin ne, jotka ovat kauniisti sanottuna rajallisia kyvyiltään ja myös luonteeltaan laiskoja. Osa niistä on hädintuskin selvinnyt yläasteelta ja saanut päättötodistuksen ainoastaan siitä syystä, että yksikään yläasteen opettajista ei kestäisi heitä yhtään ylimääräistä vuotta yläasteella. Kyllä sellaisille ihmisille on hyvin vaikea opettaa yhtään mitään, jos ei osata lukea, laskea tai kirjoittaa tai sitten osataan vain hyvin rajallisesti.

Amiksissa on laidasta laitaan erilaisia ihmisiä ja kaikilla on erilaiset haaveet. Turha yleistää amiksessa olevien olevan laiskoja ja vähempi älyisiä.

Vierailija
27/45 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosituimmille amiksen linjoille on myös kilpailua. Se nostaa sisäänpääsyvaatimuksia.

Vierailija
28/45 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kokemusta lukiosta, ammattikorkeakoulusta, yliopistosta ja amiksesta. Amis on ollut itselleni vaikein. Siellä ei selviä kirjoittamalla pitkästi potaskaa. On pakko oppia tekemään jotain konkreettista.

Minulla myös ja olen täysin eri mieltä. Amiksessa oli vaikein pitää pää kasassa, kun on pakko olla läsnä, vaikka opetus ja vaatimukset täysin näennäisiä.

Vierailija
29/45 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kokemusta lukiosta, ammattikorkeakoulusta, yliopistosta ja amiksesta. Amis on ollut itselleni vaikein. Siellä ei selviä kirjoittamalla pitkästi potaskaa. On pakko oppia tekemään jotain konkreettista.

Minulla myös ja olen täysin eri mieltä. Amiksessa oli vaikein pitää pää kasassa, kun on pakko olla läsnä, vaikka opetus ja vaatimukset täysin näennäisiä.

Tähän vielä lisänä moukkamaiset ja käytöstavattomat opiskelutoverit

Vierailija
30/45 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen asia mikä raivostuttaa nykypäivän ammattikoulussa on myös se, että aikuisopiskelijatkin joutuu siellä kaikenmaailman pilipalikursseille teinien sekaan. Jotain taidejuttuja joutuu opiskelemaan mikä on ihan naurettavaa jos haluaa vaikka putkiasentajaksi.

Vierailija
31/45 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen asia mikä raivostuttaa nykypäivän ammattikoulussa on myös se, että aikuisopiskelijatkin joutuu siellä kaikenmaailman pilipalikursseille teinien sekaan. Jotain taidejuttuja joutuu opiskelemaan mikä on ihan naurettavaa jos haluaa vaikka putkiasentajaksi.

Ohhos? 10 vuotta sitten keskityttiin aikuispuolella (sähkö) itse asiaan, yksi kurssi oli "sähkötekniikan matemaattiset perusteet" joka oli tasoltaan jotain lukion lyhyttä matikkaa, mutta se oli ainoa pilipaliin etäisesti viittaavaa.

Vierailija
32/45 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni kaveri opiskeli autoalaa. Hän kuvasi asiaa juuri noin kuin ap.

Siellä istuttiin päivät pitkät ilman opetusta. Harjoittelusaliin ei mahtunut kuin muutama. Opettajia aivan liian vähän. 1-2 päivää viikossa kotona muk itsenäisesti oppimassa. Tämä siis ennen korona-aikaa. Tuo kaveri keskeytti heti 18 täytettyään ja nyt on jo pari vuotta vain pelaillut kotona tietsikkapelejä. (itsekseen asuu vuokralla)

Minusta opetusta pitäisi olla joka päivä ja tasokasta sellaista.

Nuoria halutaan pitää jossain koulutuksessa roikkumassa jotta heistä ei olisi harmia yleiselle järjestykselle.

Vierailija
33/45 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi amiksia sitten edelleen markkinoidaan vaihtoehtona myös aikuisille, vaikkapa alanvaihtoon, jos sen perimmäinen tarkoitus on vain pitää nuoret pois työttömyystilastoista muutaman vuoden ajan?

Vierailija
34/45 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja kokemuksia. Menin tyhmyyttäni aikuisena amikseen aikuispuolelle tarkoituksenani opiskella uusi ammatti. Nykylaki kun märää, että alle 25-vuotiaan on opiskeltava saadakseen tukia, mitä en ollut ottanut huomioon.

Olin 12 luuserin joukossa ainoa järkevä: muut hiekkalaatikkotasolle taantuneita ídiootteja, pelasivat tietokonepelejä pilvessä päivät pitkät ja huusivat minkä keuhkoistaan saivat irti. Opettaja surffaili netissä tai oli kahvilla. Ei kokeita, ei arvosanoja. Arvostelu oli kyllä: hylätty tai hyväksyttä. Jostain syystä hyväksytyn suorituksen sai, vaikka poissaoloja oli yli 80% opetuksesta. Jaksoin vuoden, mistä olen ylpeä.

Vierailija
35/45 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on valmistunut amiksesta kokiksi, eikä osaa tehdä ruokaa. Määrärahat oli koulussa niin onnettomat, etteivät pystyneet monipuolisista raaka-aineista ruokia valmistamaan. Teoriaan käytettiin paljon aikaa, koska se on halvempaa. Töitä sai toiselta alalta.

Tuo on ikävä kyllä totta jo peruskoulussakin.

Tunteja ei ole juuri ollenkaan (eli viikossa on erittäin vähän tunteja), opettajaa ei ole missään ja mitään resursseja ei ole.

Ammattikoulussa tilanne on vielä pahempi. Mutta se on ollut jo kauan. Itse kävin 2000 luvun puolessa välissä  ammattikoulun eikä siellä ollut kuin muutama tietokone lähes 30 oppilasta kohden. Tunteja oli 5-15 tuntia viikossa.

Mutta kursseja oli määrällisesti paljon eli mitään ei ollut montaa tuntia. Täysin hyödytön koulu.

Vierailija
36/45 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni poikaystävä valittiin muutama vuosi sitten ihan samaa. Valtavasti itseoppimista kotona mukavasti. Ja sitten kun oli läsnäolopäiviä, niin ei ollut opetusta ja harjoitustilaan ei mahtunut kuin muutama. Autoala. Hän turhautui.

Tämä oli juuri ennen korona-aikaa.

Vierailija
37/45 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohhos? 10 vuotta sitten keskityttiin aikuispuolella (sähkö) itse asiaan, yksi kurssi oli "sähkötekniikan matemaattiset perusteet" joka oli tasoltaan jotain lukion lyhyttä matikkaa, mutta se oli ainoa pilipaliin etäisesti viittaavaa.

En tiedä missä olet koulusi käynyt mutta ei se ollut 10 vuottakaan sitten parempaa kuin nykyään.

Täyttä huuhaata koko ammattikoulu

Vierailija
38/45 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni kaveri opiskeli autoalaa. Hän kuvasi asiaa juuri noin kuin ap.

Siellä istuttiin päivät pitkät ilman opetusta. Harjoittelusaliin ei mahtunut kuin muutama. Opettajia aivan liian vähän. 1-2 päivää viikossa kotona muk itsenäisesti oppimassa. Tämä siis ennen korona-aikaa. Tuo kaveri keskeytti heti 18 täytettyään ja nyt on jo pari vuotta vain pelaillut kotona tietsikkapelejä. (itsekseen asuu vuokralla)

Minusta opetusta pitäisi olla joka päivä ja tasokasta sellaista.

Nuoria halutaan pitää jossain koulutuksessa roikkumassa jotta heistä ei olisi harmia yleiselle järjestykselle.

Ohi, olen nro 36. Ihan sama tarina kuin tyttäreni poikaystävälläni.

Juuri noin hänelläkin oli. Aikakin on sama ja ala.

Vierailija
39/45 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni oli pajalla ohjaajana (työttömänä pistettiin sinne)

Sinne tuli alan ammattikoulusta valmistuneita kirvesmiehiä pajalaisiksi, jotka ei osanneet mitään.

Miten tämä on mahdollista. Ainakin minun nuoruudessani amiksen raksapuoli rakensi talon oppilasvoimin. Eikö enää.

Mieheni isän naapurustossa on 2 raksa-amisten rakentamaan taloa.

Vierailija
40/45 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä.

Minä sain ammattikoulusta 5 (joka oli siellä 10 eli korkein numero). Taiteesta ja kulttuurista kun kävin elektroniikka-alan koulutusta. Mutta en tehnyt YHTÄÄN MITÄÄN siellä.

Minä vaan olin ainoa joka tulin aina tunneille. Katsottiin videoita siellä. Nukuin suurimman osan ajasta. Ei testejä, ei kokeita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan