Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ammattikoulussa pitää lusia useampi vuosi, kun siellä ei opi mitään?

Vierailija
04.02.2021 |

Tämä on oma kokemukseni ja monen muunkin aikuisena ammattikouluun menneellä. Opiskelijoita on aivan liikaa, kaikki ei mahdu harjoittelemaan, opettajia on aivan liian vähän eivätkä ehdi opettaa. Siellä sitten pyöritellään peukaloita monta tuntia ja odotellaan että mahtuisi harjoittelemaan, mutta jos ei osaa niin ei voikaan eikä opettaja ehdi neuvoa. Mitä ihmeen järkeä on olla edes olemassa amiksia kun niissä ei opi enää mitään? Kaikki oppiminen tapahtuu työpaikalla.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne saa kätevästi nuoret "lastentarhaan" ja aikuisia työttömiä siivottua tilastoista opiskelijoiksi.

Vierailija
2/45 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanopa muuta. Parhaimmillaan ei opettaja edes ole paikalla, oppilaat keskenään pataroivat. Ennen oli ammattikoulut 2-vuotisia, mutta sitten haluttiin ammateille enemmän arvostusta ja ajateltiin että pitkä opiskeluaika tuo sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on valmistunut amiksesta kokiksi, eikä osaa tehdä ruokaa. Määrärahat oli koulussa niin onnettomat, etteivät pystyneet monipuolisista raaka-aineista ruokia valmistamaan. Teoriaan käytettiin paljon aikaa, koska se on halvempaa. Töitä sai toiselta alalta.

Vierailija
4/45 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda oppilaitosta, sä opiskelet vaan väärässä paikassa, opetuksen taso on yleisesti hyvä tässä maassa, lisäksi on joitakin yksityisiä ammattiopistoja.

Vierailija
5/45 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikorkeassakin vähän sama juttu. Viimeiset 1,5 vuotta oli oikeasti hyödyllistä. Silloin vasta opin sellaista, jolla oli oikeasti merkitystä työelämässä ja jolla pystyin perustelemaan voivani työskennellä jossain firmassa. Eli peruskoulu + lukio + 2 ekaa amk-vuotta oli kaikki pelkkää valmistelua. Melkoisen tehotonta sanoisin.

Vierailija
6/45 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kokemusta lukiosta, ammattikorkeakoulusta, yliopistosta ja amiksesta. Amis on ollut itselleni vaikein. Siellä ei selviä kirjoittamalla pitkästi potaskaa. On pakko oppia tekemään jotain konkreettista.

Vierailija
7/45 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda oppilaitosta, sä opiskelet vaan väärässä paikassa, opetuksen taso on yleisesti hyvä tässä maassa, lisäksi on joitakin yksityisiä ammattiopistoja.

Kyllä ammattikoulujen taso taitaa nykyisin olla samanlainen koko maassa. Ei auta, vaikka vaihtaisi koulua.

Vierailija
8/45 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset mene oppisopimukseen? Siitä saisi palkkaakin. Jos ei ole oppisopimuspaikkoja, niin ei ole alalla töitäkään. Silloin vaihda alaa johonkin missä on oppisopimuksia. Työpaikalla kyllä oppii.

Vierailija
9/45 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajakoulu oli ainakin ihan turha. En oppinut koulutuntien aikana mitään mitä olisin tarvinnut työssäni.

Melkein lopetin ekan viikon aikana kun mietin että mihin helvettiin mä olen joutunut. Siellä oli oppitunteja joiden aikana meillä oli jotain taputusleikkejä. Sitten vielä jotain turhia kotitaloustunteja joissa tehtiin ihan perusruokaa. Liikuntaa..

Vierailija
10/45 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pitäisi tässä asiassa ottaa oppia Euroopasta. Esim. Saksassa ja Itävallassa on satoja ammatteja joihin voi opiskella oppisopimuksella.

Vierailija
11/45 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutuspaikkoja lisäämällä ja tutkintojen pituutta kasvattamalla saadaan tilastot näyttämään paremmilta.

Vierailija
12/45 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikessa oppimisessa on kyse itseopiskelusta. Jos opiskelet vain silloin kun joku on ohjaamassa niin tietenkään et opi paljoa mitään. Melkein kaikki alat on sellaisia, mitä voi itsekseenkin opetella. Nykypäivänä on netti pullollaan ohjeita juttujen tekoon ja kirjastot on avoinna. Se yhden kokkimieskin voisi nykyaikana katsella kokkausohjelmia, joista saa hyviä neuvoja mitä ei välttämättä koulussa ehdi tai opettaja ei muista kertoa.

Vierailija
13/45 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikessa oppimisessa on kyse itseopiskelusta. Jos opiskelet vain silloin kun joku on ohjaamassa niin tietenkään et opi paljoa mitään. Melkein kaikki alat on sellaisia, mitä voi itsekseenkin opetella. Nykypäivänä on netti pullollaan ohjeita juttujen tekoon ja kirjastot on avoinna. Se yhden kokkimieskin voisi nykyaikana katsella kokkausohjelmia, joista saa hyviä neuvoja mitä ei välttämättä koulussa ehdi tai opettaja ei muista kertoa.

Toimii joillain aloilla mutta jollain sähkö- tai metallialalla osaamattomuus voi olla pahimmillaan hengenvaarallista.

Vierailija
14/45 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et opi ammattikoulussa yhtään mitään niin se on peiliin katsomisen paikka.

Itsekin olin liian keskenkasvuinen hyödyntämään elämästäni ne kolme vuotta jotka aikoinaan tuhlasin amiksessa. Vasta viimeisenä vuotena sain jonkinlaista motivaatiota ja opettajat kiittelivät päättötyötäni ja päivittelivät kuinka hyvin olisin menestynyt jos olisin tehnyt kaikki muutkin tehtävät samanlaisella antaumuksella.

Sitä paitsi, jos ei mitään muuta niin ainakin olet oppinut ettei ammattikoulussa, tai muissakaan opinahjossa paljon opi ellei itse halua ja jaksa nähdä vaivaa. Onnea valitsemallasi tiellä, mitä sitten teetkään elämälläsi.

Vierailija
15/45 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajakoulu oli ainakin ihan turha. En oppinut koulutuntien aikana mitään mitä olisin tarvinnut työssäni.

Melkein lopetin ekan viikon aikana kun mietin että mihin helvettiin mä olen joutunut. Siellä oli oppitunteja joiden aikana meillä oli jotain taputusleikkejä. Sitten vielä jotain turhia kotitaloustunteja joissa tehtiin ihan perusruokaa. Liikuntaa..

Kuulostaa älyvapaalta toiminnalta 😒

Vierailija
16/45 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olin liian keskenkasvuinen hyödyntämään elämästäni ne kolme vuotta jotka aikoinaan tuhlasin amiksessa. Vasta viimeisenä vuotena sain jonkinlaista motivaatiota ja opettajat kiittelivät päättötyötäni ja päivittelivät kuinka hyvin olisin menestynyt jos olisin tehnyt kaikki muutkin tehtävät samanlaisella antaumuksella.

Sitä paitsi, jos ei mitään muuta niin ainakin olet oppinut ettei ammattikoulussa, tai muissakaan opinahjossa paljon opi ellei itse halua ja jaksa nähdä vaivaa. Onnea valitsemallasi tiellä, mitä sitten teetkään elämälläsi.

Tekisin kyllä tehtäviä 100% antaumuksella jos jotain tehtäviä edes olisi! Meillä ei ole mitään tehtäviä, vaan itse pitäisi keksiä itselleen tehtäviä ja harjoituksia. Enkä osaa sellaisia keksiä, kun en tiedä mistään mitään enkä mitään osaa. 

Vierailija
17/45 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekisin kyllä tehtäviä 100% antaumuksella jos jotain tehtäviä edes olisi! Meillä ei ole mitään tehtäviä, vaan itse pitäisi keksiä itselleen tehtäviä ja harjoituksia. Enkä osaa sellaisia keksiä, kun en tiedä mistään mitään enkä mitään osaa. 

Kuulostaa kamalalta. Kyllä amis-ikäinen on vielä liian nuori ohjaamaan itse itseään. Mitä ihmettä on ammattikouluissa tapahtunut?

Valita asiasta tai vaihda koulua.

Vierailija
18/45 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimii joillain aloilla mutta jollain sähkö- tai metallialalla osaamattomuus voi olla pahimmillaan hengenvaarallista.

Ja siksi sitä taitoa harjaannutetaan myös koulun ulkopuolella teoriaharjoittelulla. Koulutunnit on vedetty minimiin, joten sieltä tulee ulos vajaataitoisia ellei opiskele itse.

Vierailija
19/45 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kamalalta. Kyllä amis-ikäinen on vielä liian nuori ohjaamaan itse itseään. Mitä ihmettä on ammattikouluissa tapahtunut?

Nykyisen OPSin mukaan jo peruskoulun ykkösluokkalaiset pistetään itseohjautumaan.

Vierailija
20/45 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisen OPSin mukaan jo peruskoulun ykkösluokkalaiset pistetään itseohjautumaan.

Täh? Miten?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi