Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömien kuntakokeilu Helsingissä

Vierailija
04.02.2021 |

Onko kenelläkään vielä tarkempaa tietoa, mitä tuo tulee pitämään sisällään?

Kommentit (140)

Vierailija
121/140 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
122/140 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuttuni työskentelee ilmeisesti kuntakokeilun (vai aktiivimallin) ansiosta ns. työelämävalmentajana. Hän on ihan onneton ADHD sählä, vuosien ajan tehnyt jotain pilipalialan yliopistotuntintoa, ja vihdoin juuri ja juuri kandi kasassa. Pääaineet vaihtuneet monta kertaa, milloin kulttuurintutkmiusta, milloin Aasian tutkimusta, milloin mitäkin. Ensiksi luulin, että hän sai työpaikan työelämävalmentajana juuri siksi, että se olisi hänelle tarkoitettu suojatyö, kun ei muuhun työhön pysty. Mutta ei, vasta viime aikoina tajusin että hänet on PALKATTU OIKEASTI sinne valmentamaan työttömiä työnhakijoita työelämään. Hän kertoi työtehtävistään ja mulla nousi verenpaine tappiinsa. Hän siis täysin nollapätevyydellä neuvoo siellä ihmisiä, jotka ovat paljon skarpimpia kuin hän, paremmin koulutettuja, pidempi työura, paremmat elämänhallintataidot jne. Voin kuvitella, miten HIRVEITÄ tapaamisia hän pitää noille "asiakas"raukoille. 

Anteeksi huuto, mutta tämä todella laittaa verenpaineeni nousuun. 

Onko se tyyppi siis te-keskuksessa töissä vai jossain sellaisessa firmassa kuten Spring House, jotka muka valmentavat te-keskuksen lykkäämiä asiakkaita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/140 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut työelämässä 40 vuotta ja rapiat. Lähestyn siis eläkeikää. Olen ollut viimeisimmät yli 10 vuotta toimittajana juorulehdessä.

Nyt työttömänä vajaat kaksi vuotta. TE:n mielestä minun pitää mennä kaupungin kierrätyskeskukseen myyjäksi, koska minun myyntityötaitoni ovat puutteelliset. Tällä logiikalla minulla on paljon puutteita muissakin ammattiosaamisissa. Olen esimerkiksi erittäin heikko vaikkapa lääkärin, tai kuorma-autonkuljettajan hommissa.

Minulle on luvassa henkilökohtainen omavalmentaja, joka todellakaan ei ollut vielä syntynyt, kun olin jo ensimmäisessä työpaikassani. Jään innolla odottamaan, minkälaisen polun hän minulle kehittää takaisin työelämään. Tai kuinka hän selittää, miten käytettyjen tavaroiden hyllyyn nakkailu parantaa vaikkapa valokuvaustaitojani.

Per zeestähän se on.

Työkkärin asiakkaana sinulla on varmaan se työllistymissuunnitelma vai mikä kele se on? Jos siihen on laittanut, että hakee oman alan kokoaikaista työtä, niin saa rajattua sitä, mitä ne voivat velvoittaa hakemaan. Tosin joku työkkärin pimpula-aivo voi saada päähänsä, että toimittajan täytyy hakea myyjäksi. Tsemppiä. 

Vierailija
124/140 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut työelämässä 40 vuotta ja rapiat. Lähestyn siis eläkeikää. Olen ollut viimeisimmät yli 10 vuotta toimittajana juorulehdessä.

Nyt työttömänä vajaat kaksi vuotta. TE:n mielestä minun pitää mennä kaupungin kierrätyskeskukseen myyjäksi, koska minun myyntityötaitoni ovat puutteelliset. Tällä logiikalla minulla on paljon puutteita muissakin ammattiosaamisissa. Olen esimerkiksi erittäin heikko vaikkapa lääkärin, tai kuorma-autonkuljettajan hommissa.

Minulle on luvassa henkilökohtainen omavalmentaja, joka todellakaan ei ollut vielä syntynyt, kun olin jo ensimmäisessä työpaikassani. Jään innolla odottamaan, minkälaisen polun hän minulle kehittää takaisin työelämään. Tai kuinka hän selittää, miten käytettyjen tavaroiden hyllyyn nakkailu parantaa vaikkapa valokuvaustaitojani.

Per zeestähän se on.

Työkkärin asiakkaana sinulla on varmaan se työllistymissuunnitelma vai mikä kele se on? Jos siihen on laittanut, että hakee oman alan kokoaikaista työtä, niin saa rajattua sitä, mitä ne voivat velvoittaa hakemaan. Tosin joku työkkärin pimpula-aivo voi saada päähänsä, että toimittajan täytyy hakea myyjäksi. Tsemppiä. 

Ammattisuoja on vain 3 kk ajan, sen jälkeen on haettava mitä tahansa työtä, jossa voisi pärjätä. Laki kun ei anna lupaa hakea vain tiettyä työtä.

Vierailija
125/140 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön voi lähettää vaikka sata ilmoitusta päivässä, mutta todennäköisyyttä tulla palkatuksi tämä ei kasvata. Jos työnantaja etsii työntekijää, hänellä on tekijälle määritelty profiili. Kyse on vaatimuksista osaamisen tai hinnan suhteen. Vaatimukset tulee täyttää tässä ja nyt, ei esim vuoden kuluttua ja vain tilanteessa, jossa ei mitään muuta vaihtoehtoa ole, vaatimuksista joustetaan. Keskimäärin yhtä työpaikkaa hakee 60- 150 henkilöä.

Ajatus siitä, että tukia leikkaamalla ihmiset hakeutuisivat töihin ja saisivat niitä on irrationaalinen. Epätoivo, vaihtoehdottomuus ja pakko kääntyvät lopulta yhteiskuntaa ja työnantajia vastaan, kun motivaatio on heikko/puuttuu ja henkilö kokee, ettei voi itse vaikuttaa elämäänsä. Lyhyellä aikavälillä ongelmia tuskin esiintyy, mutta pitkässä juoksussa kehittyy monitahoisia ongelmia, joiden ratkaiseminen on tärkeää mutta pirullisen vaikeaa. Segregaatio, katkeruus, vieraantuminen yhteiskunnasta/luottamus yhteiskuntaan ja demokratiaan murtuu, mielenterveysongelmat, työvoiman väärinkäyttö/hyväksikäyttö, palkkatason lasku (=sosiaalisten tukien määrän kasvu), heikentynyt laatu, suomalaisen työn laadun/kilpailukyvyn heikkeneminen jne.

No mitä sitten tilalle?

On aika kohdentaa toimet työnantajiin.

Työnantajalle riittäisi usein se, että valtio maksaa palkan+sivukulut+vahinkovakuutuksen, sen jälkeen työttömän palkkaaminen on mielekästä.

Vierailija
126/140 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrityksiinhän nuo lähtee omavalmentajan kanssa. Kuulemma yrityksille hieno tilaisuus oppia uudenlaisia työnteon tapoja, mutta kukaan ei kerro, paljonko yritykselle maksetaan siitä, että valvotaan töihintulot ja katsotaan perään, ettei ennätä saamaan aikaan mitään peruuttamatonta koneiden ja laitteiden hajoamista tms. Enemmän jännittää se, paljonko joudutaan maksamaan työttömyysetuuksia takaisin, kun kunnassa tehdään lausunnot maksajille vähän sinnepäin ja sitten tarkastuksissa huomataan, että on maksettu liikaa.

Minkä hiton omavalmentajan kanssa? Ymmärrän, jos nuoret tai päihdeongelmaiset tai jotkut elämänhallintakyvyttömät tarvitsevat valmentajan, mutta ei kai aikuisia, vuosikymmeniä työssä olleita, täyspäisiä ihmisiä aleta nöyryyttää jonkun valmentajan kanssa? Valmennusta tarvitsisivat työnantajat, joille yli viisikymmentävuotiaat eivät kelpaa.

Kunnasta jokainen sinne päätyvä työtön saa omavalmentajan, jota tavataan jopa kerran viikossa.

Siis maksetaanko jokaiselle terveelle, normaalille aikuisellekin joku jolppi valmentajaksi? Mihin se valmentaa?

En löytänyt Helsingin ohjetta, mutta tuossa Lahden esitys, samantapainen se on kaikilla alueilla. Tehdään oma asiakasrekisteri, tehdään omat työpaikkasivut ja sitten jotenkin maagisesti välitetään piilotyöpaikkoja, joista kukaan ei ole edes kertonut muille.

https://www.lahti.fi/tiedostot/136298/?fbclid=IwAR17Bxryyx2U3AzhtA5tsGj…

Lisäksi Helsinki haluaa yhdistellä työttömien tiedot kaikista mahdollisista rekistereistä.

Lahti on näköjään rajannut omissa toimenpiteissään pois niin sanotut normaalit työikäiset ja työttömyyskorvausta saavat. Siinä koko valtion yleisesityksessä tätä rajausta ei ole. toisin sanoen, Lahti ei halua auttaa yli 30v, koulutettuja ihmisiä työllistymään. Saapa nähdä tekeekö oma kotikunta saman rajauksen.

"Kuntakokeiluihin ohjataan kokeilualueilla ne työttömät ja työvoimapalveluissa olevat työnhakijat, jotka eivät ole oikeutettuja ansiopäivärahaan. Lisäksi kuntakokeiluun kuuluvat kaikki alle 30-vuotiaat työnhakijat sekä kaikki mahanmutajat ja vieraskieliset, jotka ovat joko työttöminä tai työvoimapalveluissa kokeilukuntien työja elinkeinotoimistossa"

On se nyt saatana kumma kun edes virallista tekstiä ei voi laina kun siinä esiintyy vääriä sanoja. Tsiisus tätä maata.

Lahti ei ole rajannut yhtään mitään, lainsäätäjä eli eduskunta on päättänyt kohderyhmän.

Vierailija
127/140 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Per zeestähän se on.

Ammattisuoja on vain 3 kk ajan, sen jälkeen on haettava mitä tahansa työtä, jossa voisi pärjätä. Laki kun ei anna lupaa hakea vain tiettyä työtä.

Olin pitkäaikaistyötön, hain oman alan töitä, eikä missään vaiheessa kukaan virkailija kitissyt, että nyt pitää hakea mitä tahansa työtä. Suunnitelma uusittiin välillä muutamaan kertaan, mutten muuttanut mitään olennaista, oman alan töitä koko ajan. Niitä nyt teen.

Vierailija
128/140 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Per zeestähän se on.

Olin pitkäaikaistyötön, hain oman alan töitä, eikä missään vaiheessa kukaan virkailija kitissyt, että nyt pitää hakea mitä tahansa työtä. Suunnitelma uusittiin välillä muutamaan kertaan, mutten muuttanut mitään olennaista, oman alan töitä koko ajan. Niitä nyt teen.

Suunnitelmalla ei tässä ollut mitään merkitystä vaan virkailijalla. Jos virkailija(t) olisivat halunneet laittaa työhönosoituksia niin kassatyöntekijäksi, puistotyöntekijäksi, pakkaajaksi kuin siivoojaksikin niin sille ei olisi ollut mitään estettä.

Vierailija
129/140 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun korona aikana oli paljon vapaa aikaa, niin tarjottiin ja monet opiskeli valmennuskursseilla, nyt niitä työllistetään työttömien avulla.

Vierailija
130/140 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Per zeestähän se on.

Noihin töihin hakeekin sitten joka kerta väh. 200 muuta työtöntä, joten mahdollisuudet työllistyä ihan väärällä kokemuksella ja tutkinnolla ovat nollaluokkaa. 

Vierailija
131/140 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täälläpäin on ainakin suoraan sanottu, että työmarkkinatuen sakko-osuuksia on vähennettävä, joten se tietää kuntouttavaa työtoimintaa ja työkokeilua työttömille. Monelle on tiedossa työpajaa, ja kouluissa ja päiväkodeissa on tunnetusti aina tilaa ilmaisille apukäsille. 

No, kuntouttavaanhan ei ole järkeä mennä, jos kunnossa tai elämänhallinnassa ei ole ongelmia. Mietin, mitä tällaiselle vanhemmalle rouvalle, jolla on pitkä työhistoria, mahdetaan tarjota.

Ap

Kuntouttava työtoiminta on pitkäaistyöttömille eikä siinä katsota kuntoa tai elämänhallintaa vaan kunta ei joudu maksamaan sakkomaksuja pitkäaikaistyöttömästä. Mitään muuta ei tulla tarjoamaan valitettavasti. 

Vierailija
132/140 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunta haluaa hoitaa pitkäaikaistyöttömät  kuntouttavaan työhön ettei niistä mene sakkomaksuja ja tule kunnalle kalliiksi työttömät. 

Vierailija
133/140 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikäläiseen ei ole oltu vielä minkäänlaisessa yhteydessä. Toivottavasti eivät olisikaan, olenhan jo 62-vuotias nainen ja odotan eläkkeelle pääsyä.

Vierailija
134/140 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin juuri koulutukseen sisältyvässä työharjoittelussa puoli vuotta, toistamiseen ei tuntuisi kyllä hyvältä ilman palkkaa työskennellä, tehden aivan samaa työtä, kuin varsinaiset työntekijät.

Olen nyt jo neljättä (4.) kertaa palkattomassa "harjoittelussa"/koulutuksessa sen jälkeen, kun suoritin toisen maisterintutkintoni.

Pari kertaa on tullut puolen vuoden palkallinen pätkä ilmaisen puolivuotisen perään, kerran tylysti hyvästi ja näkemiin. Ei voi kuin toivoa, että tällä kerralla jotain jatkoa tulisi. Hyvin olen aina "harjoitteluista" suoriutunut ja kiitosta saanut. Mutta tällaista on työmarkkinoilla nykyään - varsinkin jos ajautuu harjoitteluhelvettiin. Se mihin valmistuttuaan sattuu pääsemään (jos pääsee), voi vaikuttaa koko urakehitykseen. Tästä on tilastollista näyttöäkin.

Vierailija
135/140 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meikäläiseen ei ole oltu vielä minkäänlaisessa yhteydessä. Toivottavasti eivät olisikaan, olenhan jo 62-vuotias nainen ja odotan eläkkeelle pääsyä.

Eikös tuon ikäset ole eläkeputkessa? Ei teitä kukaan minnekään edes yritä työllistää. Rahaaa tule tilille vaikkei mitään tekis. Jonkun vuoden nuorempana ei ole tarjolla yhtään mitään, ei edes eläkeputkea koska se lopetettiin. Ihan sairasta. Tai siis sairastahan on se, ettei ikääntyneitä palkata mihinkään. 

Vierailija
136/140 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli tapaaminen näissä työllistämispalveluissa. Tapaamisesta ei sinällään ollut mitään hyötyä, vaan se ei saman vanhan jauhamista. Mieleeni jäi kuitenkin tuon työntekijä, jonka kanssa jouduin asioimaan. Tämä työntekijä oli kuin ilmetty av-mamma kaikkine tunnusmerkkeineen. Olen kyllä itsekin suoraan sanottuna lihava, mutta tämä työntekijä oli selkeästi itseänikin lihavampi.

Vierailija
137/140 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrityksiinhän nuo lähtee omavalmentajan kanssa. Kuulemma yrityksille hieno tilaisuus oppia uudenlaisia työnteon tapoja, mutta kukaan ei kerro, paljonko yritykselle maksetaan siitä, että valvotaan töihintulot ja katsotaan perään, ettei ennätä saamaan aikaan mitään peruuttamatonta koneiden ja laitteiden hajoamista tms. Enemmän jännittää se, paljonko joudutaan maksamaan työttömyysetuuksia takaisin, kun kunnassa tehdään lausunnot maksajille vähän sinnepäin ja sitten tarkastuksissa huomataan, että on maksettu liikaa.

Minkä hiton omavalmentajan kanssa? Ymmärrän, jos nuoret tai päihdeongelmaiset tai jotkut elämänhallintakyvyttömät tarvitsevat valmentajan, mutta ei kai aikuisia, vuosikymmeniä työssä olleita, täyspäisiä ihmisiä aleta nöyryyttää jonkun valmentajan kanssa? Valmennusta tarvitsisivat työnantajat, joille yli viisikymmentävuotiaat eivät kelpaa.

Työkykyiset työttömät joutunevat nimenomaan työkokeiluihin yms työkkärin tarjoamiin palveluihin karenssin uhalla. Kehitysvammaiset ja päihdeongelmaiset ovat harmaata aluetta ja heitä painostetaan lähinnä kuntouttavaan työtoimintaan.

"Työllistämis"kokeilun tarkoitus on siivota tilastoja, ei suinkaan oikea työllistäminen palkkatyöhön.

No kymmenien vuosien työhistorialla en kyllä lähde palkatta kokeilemaan yhtäkään työtä.

Oli uutinen Britanniasta, jossa IT-ammattilainen irtisanottiin töistä ja hän joutui kortistoon. Vähän ajan sikäläinen TE-toimisto pakotti hänet samaan firmaan työharjoitteluun, mistä sai potkut.

Vierailija
138/140 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä "kuntakokeilut" hyödyttävät ja työllistävät ainoastaan kuntakokeilujen virkailijoita.

Virkailijoiden tausta on todella kirjava. Joukossa joitain asiansa osaavia, mutta valitettavasti hämmästyttävän paljon henkilöitä, jotka ovat tehtäväänsä soveltumattomia, ja joiden toiminnasta aiheutuu asiakkaille haittaa, myös taloudellista.

Virkailijoiden tulee noudattaa virkamieslakia, mutta tätä rikotaan räikeästi. Jos joudut asioimaan näiden kuntakokeilujen "omavalmentajien" ja "vastuuasiantuntijoiden" tms turhaketitteleillä varustettujen kanssa, niin varmista, että pystyt todistamaan kaiken, - ottamalla sähköpostit talteen ja äänittämällä puhelut. Pakollisiin haastatteluihin mukaan oma todistaja ja / tai tilanteen tallentaminen. Näin sinulla on edes jonkinlaiset oikeusturvaasi vahvistavat dokumentit, jos teet hallintokantelun. 

Eri asia, auttavatko hallintokantelut yms korruptoituneessa virkamieskoneiston hyvä-veli-sisko-systeemissä, mutta kannattaa yrittää. Kuntakokeilujen diktatuurin ei ole kenenkään syytä alistua. 

Get up, stand up

Stand up for your right

Työtön mimmi
139/140 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki antaa jokaiselle työttömälle työnhakijalle yksiselitteisesti oikeuden valita itse hakemansa työmahdollisuudet. Niiden tulee kuitenkin perustua aikaisempaan kokemukseen ja osaamiseen. Raksan Erkin haku lääkäriksi ei käy päinsä. 

Jos noudatat pilkuntarkasti yhdessä virkailijan kanssa tekemääsi ja sopimaasi työllistymissuunnitelmaa, ei sinua voida velvoittaa hakemaan mitään out of boundaries halpatyötä. Virkailijalle ei ole annettu oikeutta sanella. Hänen tehtävänsä on tukea sinua siinä, minkä katsot tarpeelliseksi työnhakusi edistämiseksi. Tästä on tosin näillä virkailijoilla aivan omia virityksiä päällä, henkilöstä riippuen.

Jos olet tehnyt työllistymissuunnitelmassasi sovitut asiat, sinulle ei voida asettaa uusia velvoitteita. Ja kannattaa muistaa, että sinne suunnitelmaan ei viranomaisella ole oikeutta mennä ilman yhteistä suostumusta lisäämään mitään.

Perustuslaki takaa myös sen, että jokaisella on oikeus itse valita tekemänsä työ. Pykälä on siellä juuri sen vuoksi, että välttyisimme pakottamiselta orjatöihin. Siinä mielessä minusta nykyinen työlaki on ristiriidassa perustuslain kanssa, jos se edellyttää sellaisen työn vastaanottamista, jota työnhakija ei halua.

Vierailija
140/140 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noloa. II-luokan kansalainen.

Mitä noloa siinä on? Olen +60v monisairas, yli 30v työelämässä, sen jälkeen työttömänä . Nyt onneksi pitkällä sairaslomalla, pari isoa leikkausta tulossa.

Eikö ennemmin kannattaisi kouluttaa ja työllistää nuoria, terveitä ihmisiä?