Opitteko koskaan koulussa laskemaan niitä tehtäviä, joissa Jussi lähtee ajamaan Helsingistä 100 km/hr ja Liisa Tampreelta 89 km/hr niin milloin he ovat perillä siellä sun täällä?
Tai missä kohtaa eri paikoista eri vauhdeilla lähteneet junat kohtaaavat toisensa?
Kommentit (34)
Jos kyseessä on VR, niin pitää laskea myös lumisade, lehtiä raiteilla, kaatuneet puut raiteilla yms. Niille on omat kertoimet.
Vierailija kirjoitti:
En oppinut koska opettaja ei perustellut kuinka monet liikennevalot matkalla on punaisena, ja kuinka kauan,.En siis suostunut laskeemaan tehtävää.
Tehtävänannossa puhuttiin keskinopeudesta, jossa liikennevalot on jo otettu huomioon, samoin kahvitauot ja ruuhkat. Koitit olla näsäviisas, mutta oletkin vain toope.
Eihän noilla ole väliä koska kaikkien valojen ja muiden hidastusten jälkeen keskinopeus on tuo 100 km/h tai 89 km/h.
Ainakin opin käyttämään oikeaa lyhennettä sanasta tunti.
Tottakai, matikka oli ja on kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on VR, niin pitää laskea myös lumisade, lehtiä raiteilla, kaatuneet puut raiteilla yms. Niille on omat kertoimet.
Ja noiden lisäksikin vielä jäädään odottamaan vastaantulevaa junaa, tai koko vuoro on peruttu.
Kyllä opin. Varmaan aluksi piti muistaa, miten ne lasketaan, mutta jossain vaiheessa kun kerrottiin, että nopeus kertaa aika on matka, niin sitten sen jälkeen siinä ei ollut mitään (muuta) muistamista. Tai no, ei sitäkään tarvitse muistaa, kun siinä tehtävänannossa sanotaan km/h.
En, menin lukkoon aina näistä sanallisista tehtävistä.
En oppinut, koska osasin ratkoa näitä jo ennen koulun alkua.
Siis jollain ihmeen tavalla onnistuin aina saamaan näistä oikeat vastaukset mutta en koskaan ymmärtänyt mitä olin tekemässä ja laskemassa.
Edelleen mietin miten on mahdollista.
En oppinut, sanalliset matikan ja fysiikan tehtävät olivat vaikeita. Opettaja ei koskaan neuvonut, kuinka tällaisia tehtäviä piti lähestyä, vaan alkoi heti kirjoittaa yhtälöä. Minun piti ensin kuvitella tehtävän tilanne konkreettisesti mielessäni ennen kuin yhtään tajusin, mitä kysyttiin. Laskut itsessään olivat helppoja.
Nämähän oli helppoja samoin kuin fysiikka, koska kaikkeen oli joku kaava miten ne lasketaan. Riitti vain kun muisti sen kaavan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä opin. Varmaan aluksi piti muistaa, miten ne lasketaan, mutta jossain vaiheessa kun kerrottiin, että nopeus kertaa aika on matka, niin sitten sen jälkeen siinä ei ollut mitään (muuta) muistamista. Tai no, ei sitäkään tarvitse muistaa, kun siinä tehtävänannossa sanotaan km/h.
Miksei sitä voinut koulussa kertoa, että se lasketaan noin?
Tuollaisia laskuja laskettiin 10-11 vuotiaina, kun pyrittiin oppikouluun.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia laskuja laskettiin 10-11 vuotiaina, kun pyrittiin oppikouluun.
Niinpä, päntättiin siitä oranssista pyrkijän oppaasta koko kevät. Itselläni opas vielä tallessa ja on kyllä vaikeampia laskuja, mitä omalla lapsellani vastaavassa iässä.
Opin kyllä, ja lineaarisen optimoinnin tajuaminen oli minulle valtava ahaa-elämys. Innostuin siitä oikeasti, ja käytin sitä esim. laskiessa, että kannattaako ottaa vuokrahevonen vai käydä ratsastuskoulussa.
Oikeastaan aloin sen jälkeen tykätä matikasta ja etsiä samanlaisia oivalluksia. Olen nykyään alalla, jossa käytän korkeampaa matikkaa työssäni.
Elämä olisi ehkä erilaista ilman tuota matematiikalle syttymistä. Autan usein kavereita optimoimaan esim. isoissa taloudellisissa päätöksissä. Esim. että miten kauan kannattaa pitää korkean hinnan toivossa kallista investointia, jolla on isot juoksevat kulut, ja milloin kannattaa laskea hintaa. Olisi tosi kuormittavaa tehdä tuollaisia päätöksiä intuitiolla, numeroina se on oikeastaan helppoa.
Onko Jussilla alla nastat vai kitkat? Onko matkalla Savoon mökille? Mitä syytä Liisalla on lähteä Tampereelta mihinkään?
oletko ap aina myöhässä kaikkialta? Mahtaa olla pienellä alueella elämä
En oppinut koska opettaja ei perustellut kuinka monet liikennevalot matkalla on punaisena, ja kuinka kauan,.En siis suostunut laskeemaan tehtävää.