Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

”Tuntuu nurjalta asua palveluiden äärellä, kun mihinkään palveluihin ei ole varaa.”

Kommentit (133)

Vierailija
121/133 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on kaikki ne palvelut, joiden vieressä asuminen on niin birun tärkeää, thai-hieromoita?

Mikä ihmeen thai-hieromofiksaatio täällä nyt yhtäkkiä on?

Mulle asumisessa on naftisti toimeentulevana tärkeää, ettei mun tarvitse omistaa autoa. On erittäin paljon elämänlaatua lisäävä tekijä, että asun hyvin julkisten liikenteen yhteyksien varrella. Lisäksi käytän mm. kouluja, kirjastoja, opistoja, perusterveydenhuoltoa, erikoissairaanhoitoa, ja ei-korona-aikana talouden salliessa myös kahviloita, ravintoloita ja kulttuuripalveluja (elokuvat, teatterit, ooppera, baletti, konsertit, museot). Käyn myös paljon ilmaistapahtumissa, joita isossa kaupungissa riittää. Tää on mulle mahdollista täällä Helsingissä. Jos olisin jossain pikkupaikkakunnalla, maksaisin varmasti vähemmän vuokraa, mutta sitten mulla olisi pakko olla auto, ja sillä sitten huristelisin Prismaan ja kotiin, juhlapäivänä ehkä Amarillon tai mäkkärin kautta. Ei paljon houkuttele.

Jos itseä ei kulttuuri kiinnosta, ehkä ei palveluista sitten tule mieleen muuta kuin ne hieromalaitokset.

En olisi itsekään osannut paremmin perustella Helsingissä asumista! Yhden syyn voin vielä lisätä; olen täällä syntynyt ja aina asunut, tehnyt yli 40-vuotisen työuran. Miksi nyt eläkeiän lähestyessä pitäisi muuttaa jonnekin riihimäkihyvinkäälle, ystävien, sukulaisten ja harrastusten ulottumattomiin?

No jos olet oman valintasi tehnyt niin ei kai siitä tarvitse itkeä täällä tai hesarissa. Helsingissä on kalliit vuokrat ihan jo siitäkin syystä että sinunlaisia ”vain Helsingissä on minulle mitään tarjottavaa” on niin paljon ja kysyntää siis on. Toki asumistukijärjestelmä kattaa hyvät voitot asuntosijoittajillekin. Itsehän olen muuttanut opiskelemaan pois kotipaikkakunnalta, sen jälkeen asunut kahdessa eri kaupungissa miehen töiden vuoksi ja nyt asumme sitten kolmannessa kaupungissa kun molemmat sai täältä töitä. Perhe on ympäri suomea, töiden ja opiskelujen takia, ystäviä myös ympäri Suomea. Mutta auta armias jos helsinkiläisen täytyisi muuttaa pois Helsingistä vaikka rahat ei riitä siellä asumiseen.

Näkee hyvin, että kotipaikkakuntasi on muu kuin Helsinki. Helppo muuttaa pois.

Olen minä siellä Helsingissäkin asunut, 8 vuotta, sen lisäksi asunut esimerkiksi Berliinissä 2 vuotta. Teidän Helsinki-keskeisyys on kyllä aivan käsittämätöntä, aivan kuinka Helsinki olisi maailmannapa. Helsinki on vaikka lähimpään vertailukohtaan eli Tukholmaan verrattuna melkein tuppukylä. Tuolla asenteella että kaikki muu on pas kaa kuin Helsinki ei kyllä saa minulta sympatioita vaikka kuinka on kallista asua ja surkeaa.

Olen täysin samaa mieltä. Jokainen "missään muualla ei ole mitään"-helsinkiläinen pitäisi pakottaa asumaan kahdessa SUURkaupungissa muualla maailmassa niin ehkä avartuisi pää hieman ja alkaisivat tajuta kuinka hirveä rahastusoperaatio pääkaupunkiseudulla on meneillään.

Emme (syntyperäiset) helsinkiläiset tykkää Helsingistä siksi, että luulisimme sen olevan joku maailman hienoin metropoli, vaan koska se on koti. Kotoisa, kaunis, pohjoinen satamakaupunki. Tätä suurkaupunkimielikuvaa levittämät lähinnä junantuomat palatessaan takaisin kotiseudulleen.

Vierailija
122/133 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi on kohtuutonta ehdottaa, että muuttaisi tullakseen paremmin toimeen, vaikka taakse jäisi sukulaisia.

Meinaatteko te, ettei sieltä Kainuusta opintojen ja työn perässä muuttavilla jää sinne suku ja ystävät? Silti täällä sanotaan, että muuttakaa pääkaupunkiseudulle, missä ette tunne ketään. Eikä sitä pidetä kohtuuttomana.

Mielestäni on kohtuutonta, ettei kokoaikaisesti työssäkäyvä ihminen pysty elämään kohtuullisesti valitsemassaan kaupungissaan.

Vuokrat ovat korkeat, koska asumistukien määrittää niiden minimin, myös tukea saamattomalle. Hesarin jutussa valitetallaan nimenomaan väliinputoamisesta, kun palkka on niin hyvä, ettei tukia saa, muttei kuitenkaan riitä pakollisten menojen jälkeen juuri mihinkään. En ymmärrä millä logiikalla ensimmäisen sivun kirjoittajien ehdottama tukien nosto auttaisi ongelmaan.

Asumistuki pitää poistaa kokonaan jos halutaan korjata tämä tilanne.

Jopa pikkukaupungeissa osa ihmisistä pystyy maksamaan vuokransa vain asumistuen ansiosta. Ei se asuminen ilmaista nimittäin niissäkään ole. 

No niissäkin paikoissa asuminen laskisi tasolle johon ihmisillä oikeasti on varaa. Miksi tämä on niin vaikea ymmärtää? Tällä hetkellä minä verojeni kautta maksan Pirkolle tukea niin että Pirkko voi asua missä asuu ja Pirkko puolestaan veroissaan maksaa Kallen tukea että Kalle voi asua missä asuu, ja Kallen veroista tulee mun asumistukeni... Aivan naurettavaa! Johonkin valuu kuitenkin voitto? Rakennuttajille, maanomistajille, vuokraisännille.

Kun asumistuki poistuisi, asuisi jokainen siellä missä asuu mutta halvemmalla. Erikseen tietenkin erikoistapaukset joita tulee olemaan aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/133 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sellaista. Meidän lähiöstä myytiin juuri kaksio viidellä tonnilla. Tulkaa Poriin, täällä on halpaa!

Vierailija
124/133 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi on kohtuutonta ehdottaa, että muuttaisi tullakseen paremmin toimeen, vaikka taakse jäisi sukulaisia.

Meinaatteko te, ettei sieltä Kainuusta opintojen ja työn perässä muuttavilla jää sinne suku ja ystävät? Silti täällä sanotaan, että muuttakaa pääkaupunkiseudulle, missä ette tunne ketään. Eikä sitä pidetä kohtuuttomana.

Mielestäni on kohtuutonta, ettei kokoaikaisesti työssäkäyvä ihminen pysty elämään kohtuullisesti valitsemassaan kaupungissaan.

Vuokrat ovat korkeat, koska asumistukien määrittää niiden minimin, myös tukea saamattomalle. Hesarin jutussa valitetallaan nimenomaan väliinputoamisesta, kun palkka on niin hyvä, ettei tukia saa, muttei kuitenkaan riitä pakollisten menojen jälkeen juuri mihinkään. En ymmärrä millä logiikalla ensimmäisen sivun kirjoittajien ehdottama tukien nosto auttaisi ongelmaan.

Jopa pikkukaupungeissa osa ihmisistä pystyy maksamaan vuokransa vain asumistuen ansiosta. Ei se asuminen ilmaista nimittäin niissäkään ole. 

Totta. Esimerkiksi asuntosijoittajat saavat hyvät vuokratuotot eteläisen Suomen pikkukaupungeista. Pks:n asunnon hinnalla saa 2-3 samanlaista muualta Uudeltamaalta, hyvien kulkuyhteyksien päästä Helsingistä. Joten vaikka bruttovuokra onkin pienempi kuin Hgissä, prosenttuaalinen tuotto on silti huimasti parempi.

Vierailija
125/133 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niissäkin paikoissa asuminen laskisi tasolle johon ihmisillä oikeasti on varaa. Miksi tämä on niin vaikea ymmärtää? Tällä hetkellä minä verojeni kautta maksan Pirkolle tukea niin että Pirkko voi asua missä asuu ja Pirkko puolestaan veroissaan maksaa Kallen tukea että Kalle voi asua missä asuu, ja Kallen veroista tulee mun asumistukeni... Aivan naurettavaa! Johonkin valuu kuitenkin voitto? Rakennuttajille, maanomistajille, vuokraisännille.

Kun asumistuki poistuisi, asuisi jokainen siellä missä asuu mutta halvemmalla. Erikseen tietenkin erikoistapaukset joita tulee olemaan aina.

Muualla vuokrahinnat laskisivat varmasti joo, Helsingissä tuskin hirveästi koska sinne on niin paljon tunkua. Kysynnän ja tarjonnan lait, miksi asuntosijoittaja vuokraisi kämppää 600€ jos joku on siitä valmis maksamaan 950€? Ei miksikään.

Vierailija
126/133 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostslon alakerrassa thai hieronta. Juu ei oo varaa.harmillista

Vierailija
127/133 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sellaista. Meidän lähiöstä myytiin juuri kaksio viidellä tonnilla. Tulkaa Poriin, täällä on halpaa!

Hmm. 1970-luvun talo, jonka peruskorjaukset painaa päälle, mutta pankki ei jostain syystä myönnä putkiremppalainaa?

Vierailija
128/133 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on kaikki ne palvelut, joiden vieressä asuminen on niin birun tärkeää, thai-hieromoita?

Mulle asumisessa on naftisti toimeentulevana tärkeää, ettei mun tarvitse omistaa autoa. On erittäin paljon elämänlaatua lisäävä tekijä, että asun hyvin julkisten liikenteen yhteyksien varrella. Lisäksi käytän mm. kouluja, kirjastoja, opistoja, perusterveydenhuoltoa, erikoissairaanhoitoa, ja ei-korona-aikana talouden salliessa myös kahviloita, ravintoloita ja kulttuuripalveluja (elokuvat, teatterit, ooppera, baletti, konsertit, museot). Käyn myös paljon ilmaistapahtumissa, joita isossa kaupungissa riittää. Tää on mulle mahdollista täällä Helsingissä. Jos olisin jossain pikkupaikkakunnalla, maksaisin varmasti vähemmän vuokraa, mutta sitten mulla olisi pakko olla auto, ja sillä sitten huristelisin Prismaan ja kotiin, juhlapäivänä ehkä Amarillon tai mäkkärin kautta. Ei paljon houkuttele.

Jos itseä ei kulttuuri kiinnosta, ehkä ei palveluista sitten tule mieleen muuta kuin ne hieromalaitokset.

En olisi itsekään osannut paremmin perustella Helsingissä asumista! Yhden syyn voin vielä lisätä; olen täällä syntynyt ja aina asunut, tehnyt yli 40-vuotisen työuran. Miksi nyt eläkeiän lähestyessä pitäisi muuttaa jonnekin riihimäkihyvinkäälle, ystävien, sukulaisten ja harrastusten ulottumattomiin?

No jos olet oman valintasi tehnyt niin ei kai siitä tarvitse itkeä täällä tai hesarissa. Helsingissä on kalliit vuokrat ihan jo siitäkin syystä että sinunlaisia ”vain Helsingissä on minulle mitään tarjottavaa” on niin paljon ja kysyntää siis on. Toki asumistukijärjestelmä kattaa hyvät voitot asuntosijoittajillekin. Itsehän olen muuttanut opiskelemaan pois kotipaikkakunnalta, sen jälkeen asunut kahdessa eri kaupungissa miehen töiden vuoksi ja nyt asumme sitten kolmannessa kaupungissa kun molemmat sai täältä töitä. Perhe on ympäri suomea, töiden ja opiskelujen takia, ystäviä myös ympäri Suomea. Mutta auta armias jos helsinkiläisen täytyisi muuttaa pois Helsingistä vaikka rahat ei riitä siellä asumiseen.

Näkee hyvin, että kotipaikkakuntasi on muu kuin Helsinki. Helppo muuttaa pois.

Olen minä siellä Helsingissäkin asunut, 8 vuotta, sen lisäksi asunut esimerkiksi Berliinissä 2 vuotta. Teidän Helsinki-keskeisyys on kyllä aivan käsittämätöntä, aivan kuinka Helsinki olisi maailmannapa. Helsinki on vaikka lähimpään vertailukohtaan eli Tukholmaan verrattuna melkein tuppukylä. Tuolla asenteella että kaikki muu on pas kaa kuin Helsinki ei kyllä saa minulta sympatioita vaikka kuinka on kallista asua ja surkeaa.

Olen täysin samaa mieltä. Jokainen "missään muualla ei ole mitään"-helsinkiläinen pitäisi pakottaa asumaan kahdessa SUURkaupungissa muualla maailmassa niin ehkä avartuisi pää hieman ja alkaisivat tajuta kuinka hirveä rahastusoperaatio pääkaupunkiseudulla on meneillään.

Emme (syntyperäiset) helsinkiläiset tykkää Helsingistä siksi, että luulisimme sen olevan joku maailman hienoin metropoli, vaan koska se on koti. Kotoisa, kaunis, pohjoinen satamakaupunki. Tätä suurkaupunkimielikuvaa levittämät lähinnä junantuomat palatessaan takaisin kotiseudulleen.

Ymmärrän. Mutta edelleen, moni muukin joutuu jättämään kotipaikkakuntansa ja sitä ei pidetä mitenkään ihmeellisenä. Sitten kuitenkin jos on kasvanut Helsingissä, on joku etuoikeus pysyä siellä vaikka ei olisi varaa? Ja etkö todella halua Helsingissä asumisen kustannuksia alemmas niin että sullakin on varaa yhä asua siellä?

Vierailija
129/133 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muualla vuokrahinnat laskisivat varmasti joo, Helsingissä tuskin hirveästi koska sinne on niin paljon tunkua. Kysynnän ja tarjonnan lait, miksi asuntosijoittaja vuokraisi kämppää 600€ jos joku on siitä valmis maksamaan 950€? Ei miksikään.

Kysyntää on niin paljon asumistuen takia, joka on Helsingissä muita kuntia suurempi. Tällä hetkellä asumistuen saaja ei hyödy halvempaan kuntaan muuttamisesta, koska halvemmat kulut kompensoituu pienempänä tukena. Miksi hän siis muuttaisi, syitä jäädähän on täälläkin lueteltu runsaasti.

Vierailija
130/133 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin tykkään syödä paljon ulkona. Jos ainoa vaihtoehto on ABC, niin onhan se surullista. Tykkään käydä milloin thai -ruokaa syömässä milloin vaikka kreikkalaista tai ihan kunnon laaturavintolassa vain. Tykkään myös käydä elokuvissa, näyttelyissä, museoissa, uimahallissa, messuilla ja katutapahtumissa. Tykkään, että lapsella on harrastusmahdollisuuksia laidasta laitaan, voi opetella soittamaan selloa tai käydä cheerleadingissä, miekkailussa tai vaikka parkourissa. Tykkään myös itselle mahdollisuuksista esim. työväenopistossa tai aikuisopistossa. Hieromalaitokselle ei ole ollut vielä asiaa, eikö niitä siellä maalla ole ihan saman lailla kuin kaupungissakin?

Ja sun mielestä nämä palvelut on tarjolla vain ja ainoastaan Helsingissä? 

Käy joskus jossain Tampereella, Turussa tai vaikka Tuusulassa - voit vaikka yllättyä. 

Tiedän toki, että av:lla on erityisen paljon miekkailua harrastavia oopperalaulajia, joiden lapset käyvät vain ranskalaisessa tai saksalaisessa koulussa. Mutta muille saattaisi sinun kriteerien mukaan löytyä kohtuuhintaista asumista muualla kuin Helsingin ydinkeskustassa. 

Vierailija
131/133 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minkä takia ihmisen pitäisi muuttaa pois synnyinseudultaan halvemman asumisen perässä?"

No ei pidä, mutta muualla maailmassa tätä kyllä tapahtuu. Esimerkiksi San Francisco menettää asukkaita etenkin keskituloisista kalliin asumisen tähden. Ja lisäksi maailmassa ei ole mikään oikeastaan pysyvää ja välillä kannattaa tehdä radikaaleja ratkaisuja. Ystävät ja sukulaiset? Onkohan heillä myös hyvä elämäntilanne kalliin asumisen kanssa ja pohtivat aivan yhtälailla, että lähtisivät, mutta entä kun ne muut? Ja lopulta kaikki vain purevat hammasta ja tinkivät elämästään, omistavan luokan nauttiessa heidän rahallisista uhrauksistaan.

Vierailija
132/133 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä, että miksi juuri helsinkiläisten on niin vaikea luopua ystävistään ja sukulaisistaan? Sillä aina perustellaan, miksi ei voi muuttaa pois.

Jututtamaan niitä junantuomia. He kaikki ovat luopuneet ystävistään ja sukulaisistaan ja tulleet työnperässä Helsinkiin. Ovat selvinneet.

Helsinkiläinen ei selviä, jos joutuu muuttamaan halvemman asumisen perässä Riihimäelle 😂😂😂

Vierailija
133/133 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttu on vain tilaajille. Kyse on siis siitä, että pk-seudulla on iso väliinputoajien ryhmä, joka ei säännöllisestä työskentelystä ja mahd. keskituloisuudestaankaan huolimatta pääse koskaan omilleen, koska vuokrat ovat niin korkeita, että säästöön ei jää mitään. Kuukaudesta ja vuodesta toiseen menee siis kädestä suuhun, ja mm. köyhä eläkeaika pelottaa.

Ratkaisuksi luonnollisesti täällä tullaan ehdottamaan, että pitää muuttaa pois pk-seudulta jne jne, mutta kun monilla on siellä työt ja lasten koulut ja kaikki sosiaaliset kontaktit ja elämän tärkeät asiat. Kyseessä ei ole yksilöiden typeryyteen perustuva ongelma, vaan rakenteellinen iso pulma, koska vuokrat  /asuntojen hinnat on pk-seudulle päästetty nousemaan liian korkeiksi.

Miten voi motivoitua tekemään kovasti töitä, jos käteen ei jää koskaan mitään? Mitä pk-seudulla aiotaan tulevaisuudessa tehdä, kun meillä ei ole enää esim. yhtään lähihoitajaa täällä, kun kenelläkään ei ole varaa asumiseen?

Helsinkiläisten kyvyttömyys muuttaa siksi että sitten jää mamma ja mummo ja kummi jaksaa aina vaan hämmästyttää.

Kun siis muualla Suomessa on ihan normaalia, että 19-21-vuotiaana muutetaan omilleen satojen kilometrien päähän ja irtaudutaan niistä lapsuus- ja nuoruuskuvioista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä