Voiko lihasjumit aiheuttaa hengenahdistusta?
Kokemusta?
Välillä vaikea hengittää, välillä pitkään pois ja sit taas. Tunnen itseni luulosairaaksi :(
Kommentit (12)
Voi, varsinkin rintalihasten (tietokoneella paljon oleminen ilman kunnon jumppaa). Kannattaa opetella hieromaan itse. Sattuu niin pirusti mutta hengittäminen helpottuu.
Voi mennä molempiin suuntiin. Hengenahdistus voi aiheuttaa lihasjännitystä (esim. lysähtäneen ryhdin kautta) ja lihasjännitys voi pahentaa/aiheuttaa hengenahdistusta. Yksi asia vielä, jos vaikka istut lysyssä, paine mahanportilla voi aiheuttaa närästystä, mikä taas voi ärsyttää hengitystie-elimistöä jne.
Kyllä. Aivan varmasti.
Ja silloin lihakset ovat ankarasti jumissa.
Heti hierojalla tai mieluiten fysioterapeutille, joka pystyy saa käsitellä myös niveliä.
Kun nivel "vääntymät" irtoavat, sen aivan tuntee kuinka on helpompi hengittää.
Sen jälkeen kun on muutaman kerran käynyt hierojalla / fysioterapiassa on alettava heidän ohjeidensa mukaan tekemään erilaisia liikkeitä vartalolle.
Ja liikunna on oltava pysyvää, toistuvaa, muutoin lihasjumit ovat jatkuvastei pahana riesana.
Viime vuoden aikana oon istunu kyllä liikaa ja mulla on huono ryhti :( Miten noita rintalihaksia voi itse hieroa? Kiitos vastauksista! -ap
Vierailija kirjoitti:
Viime vuoden aikana oon istunu kyllä liikaa ja mulla on huono ryhti :( Miten noita rintalihaksia voi itse hieroa? Kiitos vastauksista! -ap
Suosittelen jotain kevyttä jumppaa myös - tai ehkä vieläkin mieluummin kuin hierontaa. Istuma-asennossa tärkeämpää on itselle luontainen asento eikä ns. pakkosuoristelu (mikä voi myös aiheuttaa ylimääräistä lihasjännitystä) ja ennen kaikkea säännölliset hyppelyt poist tuolilta.
Täällä myös rintalihas jumissa ja syväänhengityksessä tuntuu kuin olisi sydänkohtaus tulossa. Jos ei olisi korona-aika , olisin jo mennyt lääkäriin, mutta jäin kuulostelemaan ja tuntuu vaiva nyt häviävän. Toivottavasti oletukseni on oikein...
Voi. Minulla myös kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa välillä tunnetta että henki ei oikein kulje, pitää vetää tosissaan ilmaa keuhkoihin. Sitten kuitenkaan esim. lenkillä kun pääsee vauhtiin henki kulkee ihan normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys olisi ollut ymmärrettävä, jos kyse olisi ollut selkälihaksista.
Mutta, etsi kädelläsi kipeitä alueita, pisteitä tai lihaksia olkapään läheltä alkavissa lihaksissa. Niiden kiinnityspisteissä on yleensä kivun syy. Vika voi olla selän puolella, lapaluun reunassa lähellä selkärankaa, mutta sinne on vaikea itse ylettyä. Myös niskasta olkapäätä kohti menevä lihas kipeytyy herkästi ja siihen yleensä ylettää itse.
Todellakin voi, jos on rintalihakset jumissa, lisää vielä selkäpuoli niin tuntuu että tukehdut,erittäin kireä olo hengittäessä. Oikeat lihasjumit ovat siitä pottumaisia että ne saattavat muistuttaa jopa aivoinfarktia jos kaula/pää kyseessä. Monta kertaa on joutunut miettimään onko jonkun flunssan hengenahdistusta vai lihasjumia..ja yleensä sitä jumia.
Mulla tekee tuota lapaluiden välinen jumitus. Ja vilkaise eroonjumeista.fi, ilmaisvideokin jo auttoi mun pään ja yläniskan jumeihin.
Kiitos paljon vastauksista! Helpotti ettei ole yksin asian kanssa :) -ap
Voi.
Mulla oli joskus kaulan ja rintarangan lihakset niin jumissa, että tuntui kuin joku olisi kuristanut, ei saanut happea ja oksetti.