Suositelkaa ehkäisyä, 4 lasta on. Kierukkaa en uskalla ottaa
kuullut kauhujuttuja asennuksesta ja kivusta.
Gyne tyrkyttää sitä. Lihottaako kapseli? Onko kellään kapseli pettänyt?
Entä pysyykö rengas synnyttäneellä?
Kokemuksia?
Kommentit (172)
Ihme jankkaajia, ettei kierukan laittaminen muka satu. Mulle on kahdesti laitettu, eka ennen lapsia ja toka kahden lapsen jälkeen. Molemmilla kerroilla tosi inhottavaa, pistävää ja terävää kipua. Ihan erilaista kuin esimerkiksi polttelevat synnytyssupistukset, jotka siedän ihan hyvin. Enkä itse edes luota koko kierukkaan niin hyvin ettei tarvitsisi jokatapauksessa kumiakin käyttää. Plus kuparikierukalla kuukautiset on ihan älyttömät.
Vierailija kirjoitti:
Ihme jankkaajia, ettei kierukan laittaminen muka satu. Mulle on kahdesti laitettu, eka ennen lapsia ja toka kahden lapsen jälkeen. Molemmilla kerroilla tosi inhottavaa, pistävää ja terävää kipua. Ihan erilaista kuin esimerkiksi polttelevat synnytyssupistukset, jotka siedän ihan hyvin. Enkä itse edes luota koko kierukkaan niin hyvin ettei tarvitsisi jokatapauksessa kumiakin käyttää. Plus kuparikierukalla kuukautiset on ihan älyttömät.
Joku fiksu tässä ketjussa :)
Vierailija kirjoitti:
Kondomi
Se matalahormoni kierukka on hyvä.
Mirena ainskin.
Oli laiton jälkeen maxikuukautiset yhden vrk. Sitten vain ihan tosi niukkoja. Ei kipuja.
Itse käytin Mirenaa yli kymmenen vuotta. Laitto ei tuntunut lainkaan ja sopi minulle kaikin puolin hyvin.
Pelkäsin, että lihon sen takia, mutta lääkäri sanoi ihmisen lihovan vain siksi mitä suuhunsa laittaa. Totta puhui.
Poistaminenkaan ei tuntunut miltään.
Vierailija kirjoitti:
Luulenpa että laittaja on ollut kokematon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierukan laiton kipu sattui suurin piirtein saman verran kuin imettäminen alkuun. Vähemmän kuin mun pahimmat kuukautiset. Vähemmän kuin nilkan nyrjäyttäminen. Huomattavasti vähemmän kuin synnytys. Ja kesti hyvin lyhyen hetken.
Miksi annat peloille tuollaisen vallan? Voisit päästä ongelmasta eroon helpolla, mutta haet hanakalmpaa ratkaisua muutaman minuutin tunteen takia?
En ole koskaan pitänyt kierukkaa vaihtoehtona. Teininä jo mietin, että kierukkaa en kyllä koskaan ota.
Mikä hitto se on, että täällä jokainen on sitä tyrkyttämässä, se ei ole edes vaihtoehto mulle.Itse saatte tunkea, mitä ikinä haluattekaan kohtuun tunkea, mulle sinne ei laiteta mitään. Koskaan.
Ja typerää nostaa tätä ketjua, sain jo reseptin ehkäisykapseliin, huomenna apteekkiin. Saa olla jopa 5 vuotta ihan rauhassa ja voi loppua menkatkin.
Ap
Ap on valinnut jo kapselin.
Mies voisi katkaista piuhansa. Paljon helpompi toimenpide, kuin naisen sterilisaatio.
Tietenkin mies tätä pelkää, koska potenssi yms. Mutta silti. Suomessa miehet joutavat ottaa vastuuta ehkäisystä, eivätkä vain vinkua elareista.
Missä se tyyppi on joka kommentoi aina että Jätä se sika?
Vierailija kirjoitti:
Miten voi ehkäisy kaatua vieläkin naisen vastuulle ad 2021?
Näin vela-naisena on pakko todeta, että en kyllä mitenkään uskaltaisi jättää niin tärkeää asiaa kuin ehkäisy miehen varaan, vaikka se jonkun miehille suunnatun pillerin avulla olisikin mahdollaista. Minä sen abortin joutuisin kuitenkin hankkimaan ja kokemaan, ja se motivoi olemaan huolellinen. En tiedä kuinka moni mies sen ottaisi kovin vakavasti.
Annat pelkkää takapuolta ja suikkareita.
Dissaat etukäteen tulevia lapsiasi.
Älä vaan saastuta vesistöjä ja pilaa kaloja niillä hormoneilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu, samassa tilanteessa.
Minua on myös peloteltu kierukkatarinoilla. Yhdellä kaverilla se upposi jonnekin vatsanpeitteisiin niin että jouduttiin tekemään tiesmitä tähystyksiä kun sitä etsittiin ja lopulta nukutuksessa poistettiin. Toinen kaveri tuli raskaaksi ja joutui pitämään lapsen koska raskaus ehti pitkälle ennen kuin se huomattiin.
Itseäni myös epäilyttää ajatus vieraasta esineestä sisälläni ja niistä langoista.. tuntuu ällöttävältä ajatukselta. Lisäksi minulla on taipumus saada finnejä herkästi, kierukka kuulemma herkästi aiheuttaa aknea.
Kuukautiset on niin runsaat että pakko jotain keksiä. Miehen vasektomia ei siihen auta..Se asennushan se pelottaa :/ Kuulema jotkut saa nukutuksessa, mutta täällä ei ollut edes vaihtoehto, joten jotain muuta pitää keksiä.
ApKohdunkaulan puudutus? Pyydä gyne, joka osaa käsitellä pelkopotilasta.
Ja kierukka kannattaa asentaa menkkojen aikana.
Nukutuksessa saa jos muuten ei onnistu.Siis ihanko oikeasti teistä on järkevämpää ottaa kierukka nukutuksessa kuin kokeilla vaikka ehkäisykapselia? Miksi?
Ehkäisykapselit tahtoo pettää. Mulle on tk-työssä viimeisen kuukauden aikana tullut 2 naista, joilla ehkäisykapseli oli pettänyt ja raskaus alkanut heti eneimmäisten käyttökuukausien aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua on myös peloteltu kierukkatarinoilla. Yhdellä kaverilla se upposi jonnekin vatsanpeitteisiin niin että jouduttiin tekemään tiesmitä tähystyksiä kun sitä etsittiin ja lopulta nukutuksessa poistettiin. Toinen kaveri tuli raskaaksi ja joutui pitämään lapsen koska raskaus ehti pitkälle ennen kuin se huomattiin.
Itseäni myös epäilyttää ajatus vieraasta esineestä sisälläni ja niistä langoista.. tuntuu ällöttävältä ajatukselta. Lisäksi minulla on taipumus saada finnejä herkästi, kierukka kuulemma herkästi aiheuttaa aknea.
Kuukautiset on niin runsaat että pakko jotain keksiä. Miehen vasektomia ei siihen auta..Se asennushan se pelottaa :/ Kuulema jotkut saa nukutuksessa, mutta täällä ei ollut edes vaihtoehto, joten jotain muuta pitää keksiä.
Nukutuksessa saa jos muuten ei onnistu.Piikki alapäähän sellaiselle, joka pelkkää kierukkaakin? :D ei kiitos
Ap
Penistä et kuitenkaan ole pelännyt, vaikka se on (yleensä) piikkiä isompi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelotta ajatuskin, että iso vieras esine tungetaan kohtuun kivuliaasti. (joo tiedän minkä kokoinen on kierukka, minusta iso)
Ap
Se, mikä kohdunkaulan läpi menee, on mehupillin kokoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kapseli on huono vuotojen takia, tiputtelee.. Minipillerit ok jos muistaa, samoin tavalliset e - pillerit. Molemmat suojaa munasarja- ja kohtusyövältä, tavis e-pillereissä laskimotukos - ja rintasyöpäriski vähän koholla.
Sterilisaatio ok, mutta ei auta vuotoihin. Onko anemiaa, kipuja, mites ferritiini? Haluatko leikkauskivut ja - riskit mieluummin kuin pienen nippaisun ja 5v potentiaalisesti vuodotonta ja kivutonta aikaa? Menkat kerran kuussa viikon ajan saattaa rajoittaa elämää ja rautaa joutuu tankkaamaan jos vuotaa paljon, kenellä vatsa kestää.
Kierukkaa suosittelen, esilääke ja vaikka suihkepuudutus ennen kuin laitetaan kohdunkaulalle pieni puudutus. Neljä lasta jos olet alakautta synnyttänyt niin kyllä se kierukka sinne ihan nopeasti sujahtaa ja yksilöllistä on että sattuuko vai ei. Mutta pidän kierukanlaittoa yleisanestesiassa myös ihan ok vaihtoehtona.
Jos sterilisaatio tehdään niin jos on runsaat vuodot niin kohdun limakalvon lämpöablaatio on myös yksi vaihtoehto (mutta siinä joudutaan ottmaan kohdun limakalvolta näyte ensin joka on paljon pahempi kuin kierukan laitto).
Vaikuttaa myös se että oletko lihava, millaiset leikkaus- ja nukutusriskit, onko riskiä kohtusyövälle (epäsäännölliset vuodot ja lihavuus)...
Gynet mielellään näistä keskustelee ja saat oikeaa tietoa mikä olisi sinulle paras vaihtoehto. Miehen sterilisaatio myös kannattaa puolison kanssa puhua jos sinun vuodot ei kaipaa hoitoa, ei mene miehuus tai ejakulaatio.T gyne
En ota kierukkaa hereillä. Mieluummin kuukautiset 24/7 viiden vuoden ajan. Piste.
Ap
Joillakin harvoilla naisilla kuukautiset jatkuvat kuusikymppiseksi.
Mies voi sterilisoida kivekset ja nainen munajohtimet vähän sama asia mutta miehelle helpompaa.Yksityiset tekee rahasta kunnalliset lain mukaan kun 40 vuotias ja jo synnyttänyt.
Sterilisaatio on helpotus kirjoitti:
Mies voi sterilisoida kivekset ja nainen munajohtimet vähän sama asia mutta miehelle helpompaa.Yksityiset tekee rahasta kunnalliset lain mukaan kun 40 vuotias ja jo synnyttänyt.
Lain mukaan sterilisaation saa 30 vuotta täyttänyt TAI kun on synnyttänyt 3 lasta TAI kun on aviouolisonsa kanssa yhteensä 3 alaikäistä lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukutuksessa saa jos muuten ei onnistu.Piikki alapäähän sellaiselle, joka pelkkää kierukkaakin? :D ei kiitos
ApPenistä et kuitenkaan ole pelännyt, vaikka se on (yleensä) piikkiä isompi?
Eipä ole koskaan penistä kohdussa ollut. Ap
En vähättele yhtään kierukan laiton tuottamaa kipua, itsellänikin on ollut ja kyllä sen laitto sattui. Taas kun olen niitä satoja ja satoja itse laittanut niin yllättävän harva sen siinä kipeänä kokee, mutta jotkut kyllä. Ja huomaan työssäni myös että esimerkiksi kipeästä kierukan laitosta voi myöhemmin seurata jopa synnytyspelkoa ja gynekologikammoa.
Laitan herkästi puudutuksen jos ihminen sen haluaa, ensin suihke joka saa vaikuttaa, sitten pienet pistokset jotka eivät oikeastaan sen suihkeen jälkeen tunnu. Ja sen jälkeen ei tunnu missään koko laitto. Eli kierukan laittoa ei tarvitse liikaa jännittää, puudutuksen osaa jokainen gynekologi laittaa. Ja aina saa ja pitää sanoa jos sattuu ja haluaa että tutkiminen tai toimenpide lopetetaan! Nukutuksessa joudutaan aika harva kierukka laittamaan.
Naiset täällä kyllä tuntuvat toistensa kipua vähättelevän, mutta toivon että gynekologilla ette sellaista vähättelyä koe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelotta ajatuskin, että iso vieras esine tungetaan kohtuun kivuliaasti. (joo tiedän minkä kokoinen on kierukka, minusta iso)
Ap
Se, mikä kohdunkaulan läpi menee, on mehupillin kokoinen.
Eli saatanan iso vierasesine, ei kiitos. Ap
Minulla on kuparikierukka ja olen synnyttämätön.
Olen tyytyväinen kupariin. Nyt 5v takana, joten uuden vaihto pian. Ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia ja ihanaa kun ei ole mitään hormoneja ja kuukautiset tulevat ihan normaalisti.
Hormoneista meni nuppi ja kierto niin sekaisin ettei ikinä enää. Joko kuparikierukka tai steri kokonaan.