Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko vaatia että päiväkodissa tädit syöttäisivät lapsiani? (1 v ja 2,5 v)

Vierailija
05.08.2006 |

Eilen lapset ekaa päivää päiväkodissa. Iltapäivällä heitä hakiessani kerrottiin vain että lapset eivät olleet syöneet juuri mitään! Ai, kiva.. onpa äidin nyt jatkossa mukava mennä töihin kun tietää että lapset ovat nälässä koko päivän.. :((

Päiväkotiin tutustuessamme kun olimme yhtenä aamuna aamupalalla, huomasin ettei ketään lasta (ryhmä on 0-3 vuotiaille) syötetty. Lautaset eteen ja tiettyn ajan kuluttua ne otettiin pois. Huomasin kuinka tädit katsoivat minun puuhiani paheksuen, syötin puuroa 1 v pojalle ja kehoitin 2,5 vähän väliä että syö (hän katseli silmät pyöreinä muiden puuhia, uusi tilanne kun hänelle oli). Meidän 1 v kun ei siis osaa vielä itse syödä, hampaitakin on vain 6 kpl.

Eli voinko vaatia että he syöttäisivät lapsiani? Tietty 2,5 v osaa syödä ihan itse mutta hän tarvitsee suullista ohjausta ettei ruokailu unohdu.

Mielestäni 1 vuotiaan ei vielä tarvitse osata itse syödä..

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme porukkaa!!!

Vierailija
2/48 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit opettanut perustaidot lapsille ennen päiväkotia tai vienyt heidät perhepäivähoitajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sen ikäinen - etenkin päiväkodissa - jo kuitenkin harjoittelee syömistä. 2,5-vuotiaan minun mielestäni pitää jo pärjätä syönnissä itse, ja jos ei syö yhdellä ruoalla niin syö sitten seuraavalla.

Jos tilanne tosiaan on se, että ketään pienistä ei syönnissä auteta eikä syömistä mitenkään tueta/valvota - edes sen jälkeen, kun olet hoitajien kanssa siitä puhunut, on asiasta kyllä puhuttava päiväkodin johtajan kanssa.

Toisaalta sellainen, että lapset hoidon aloitettuaan vähän syövät tai nukkuvat alkuun huonosti, on ihan tavallista ja menee ohi, kunhan lapset " kotiutuvat" hoitopaikkaan.

Vierailija
4/48 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päiväkodissa hoitaja ohjeistaa vielä meidän 4½ vuotiastakin syömään kun tää vähän väliä unohtuu seurustelemaan tai unelmoimaan ruokalautasen vieressä! Ja ennenkuin oppi syömään aina autettiin.. tosin lapset oppii syömään itse todella nopeasti päiväkodissa kun näkevät muiden lasten mallin edessään.

Eli todellakin voit vaatia auttamaan sitä 1v ja pyydä, että se suurempi lapsi pääsee ruokapöytään hoitajan viereen istumaan, niin on helpompi hommaa vahtia. Eihän ne nyt syömättä pärjää.

Vierailija
5/48 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota reilusti puheeksi, niin kyllä sekin asia selviää.

Vierailija
6/48 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti nyt ehtiikö ne syöttämään kaikkia alle kolmivuotiaita. Ei tosiaankaan.

Äkkiä nyt opettamaan sellaiset tavat että lapsi syö itsenäisesti.

Vierailija
7/48 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustele ehdottomasti asiasta henkilökunnan kanssa.

Vierailija
8/48 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota asia heti maanantaina puheeksi, että 1-vuotiaasi tarvitsee vielä täysin apua, ja samaan hengenvetoon lupaat alkaa kotonakin satsata siihen, että hän on oma-aloitteinen syömisen suhteen.

2,5-vuotias taas kyllä ottaa ympriltäänkin malli pk:ssa, eli kun muutkin syövät ympärillään, harvoin muuta, edes sanallista tukemista, tarvitaan.

Vierailija
9/48 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 3 v paikka on 1. kotona 2. perhepäivähoidossa.

Vierailija
10/48 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

2,5-vuotiastakin pitää välillä muistuttaa. Meillä päinvastoin hoitajat ihmettelivät, kun hoitoon mennessä 1v 4kk vanha lapsemme osasi syödä niin hyvin oma-aloitteisesti. Laittoivat aluksi ns. vauvojen pöytään (jossa syötettiin), mutta siirsivät sitten isompien luo, kun kerran söi itse hyvin.

Vierailija
11/48 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä tietenkään osannut tehdä sillä mitään. Kiinnostusta asian opetteluun alkoi löytyä vasta lähempänä 2 vuotta. Sen jälkeen syömättömyys onkin ollut sitten muuta, esim. mukavuudenhalua, uhmaa, malttamattomuutta, unelmointia tms. Outoa, jos pk:ssa ei syötetä!

Vierailija
12/48 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ilman muuta tuota 1vuotiasta tulee syöttää. pikku hiljaa päiväkodissakin aletaan tukemaan lasta syömään omatoimisesti, mutta sinun tulee sanoa tädeille, ettei lapsi osaa syödä itse. 2,5vuotiasta ei tarvitse enää auttaa. Toki meillä tuon ikäisiä tuetaan siinä syömisessä, eikä meillä ainakaan koskaan ruokia viedä pois nenän edestä. Siinä vaiheessa lasta kyllä autetaan syömään jos näyttää siltä ettei tänään pysty itse syömään.

Mutta tosiaan, on hyvä että alat myös kotona tukemaan lastesi omatoimista syömistä. Siitä vaan lusikka käteen niin kyllä ne oppii. Sotkuista puuhaahan se on, mutta ei siitä väliä. Niin ne sotkee päiväkodissakin. ;)

Vierailija
13/48 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksestasi huokuu negatiivinen asenne, harmi!

Ekan hoitopäivän jälkeen on turha vetää johtopäätöksiä tyyliin

" eivät mitään tajua " . Lapsesi ovat todennäköisesti hämmennyksissä

päivähoidon aloituksesta. Toivottavasti et omalla asenteellasi sekoita

heitä vielä lisää.

Vierailija
14/48 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrataanpa vielä, 2,5 vuotias esikoiseni siis osaa ihan itse syödä, hän tarvitsee ruokailussa tukea (=vähän väliä pitää muistuttaa syömisestä). 1 vuotias kuopus ei todellakaan osaa syödä itse.

Ymmärsinkö oikein että joidenkin vastanneiden mielestä lapsi pitäisi mahdollisimman nopeasti treenta kaikissa päivittäisissä toiminnoissaan täysin itsenäiseksi? Jaa, no saako tästä sitten sen paljon puhutun kunnian kruunun vai mitä?

Mielestäni molemmat lapseni ovat hyvin kehittyneitä, niin motorisesti kuin esim verbaalisesti. 1 v osaa kävellä todella hyvin, käsien motoriikka myös ikäisekseen hyvää.

En vain ymmärtänyt että kun lapseni menevät päiväkotiin, sinne mennessä pitää omata tiettyjä taitoja!? Luulin että päiväkoti on lapsten hoitopaikka.

Ymmärrän että hoitajat siellä haluavat ohjata kaikkia lapsia omatoimisuuteen, niin itsekkin teen. Mutta jos lapsillani ei ole jotain taitoja, esim nyt tämä syöminen, niin voiko asia olla sitten vain niin että he eivät syö kun eivät kerta itse osaa? Minulla on se periaate että lapsi syö joka päivä, halusi tai ei, osasi tai ei. Minun tehtäväni on huolehtia tarpeellisesta ruoan saannista, keinoja kaihtamatta. En missään nimessä vastusta sitä että päiväkodissa kannustetaan lasta omatoimisuuteen antamalla lusikka käteen, mutta mielestäni tulisi kuitenkin huolehtia että lapsi myös syö ihan oikeasti!

Vierailija
15/48 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuiset menevät saamaan virikkeitä päiväkotiin vasta torstaina. Ovat raukat vaan 10 päivää kk siellä.

Tosi ärsyttäviä nämä viestit jossa ivataan sitä että vien heidät päiväkotiin.

Eli otan asian puheeksi siellä sitten torstaina.

Vierailija
16/48 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vaan mieleen, että kun lapsia on maailmassa selvinnyt hengissä ihme huumeluolistakin, joissa heitä ei ole kukaan syöttänyt, vaan ovat etsineet ruokaa, niin kaipa se ruoka ajan mittaan lautaselta löytyy vuotiaallakin. Nokan eteen se arvatenkin laitetaan. Tyyli voi olla vapaa.

Mutta en missään nimessä kannata moista " politiikkaa" .

Vierailija
17/48 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei lapsi syönyt, ei välttämättä tarkoita sitä, etteikö syötetty.

Yleensä lapsen perushoitoa koskevat seikat ja vanhempien toiveet selvitetään tarkasti etukäteen tai viimeistään tutustumistilanteessa.

Yhden päivän perusteella ei kannata vetää hurjia johtopäätöksiä.

Vierailija
18/48 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, perjantaina lapsia hakiessani hoitaja kertoi että ' kumpikaan ei ole syönyt tänään juuri mitään' .

Itse laskin yksi ynnä yksi että heitä ei ole juuri ruokailussa avustettu tutustumispäivänäni näkemäni johdosta. Eli kun olin itse silloin aamupuurolla mukana, näin kuinka kaikille lapsille laitettiin lautaset eteen ja he söivät siitä sitten mitä söivät. Vän yli yksi vuotiaat sotkivat puuroa sinne tänne hoitajan istuessa vieressä, kertaakaan hän ei mitenkään ohjannut lapsia, valvoi vain lähinnä etteivät nousseet syöttötuoleistaan? Ketään lapsista ei kertaakaan kehoitettu syömään. Henkilökaunta katsoi minua alta kulmien kun syötin esikoista ja ohjasin suullisesti isompaa laittamaan lusikkaan suuhun.

Lisäksi pahaa mieltäni lisäsi se että kuopuksella oli naama täynnä pieniä haavoja (oli ilmeisesti kaatunut) kukaan henkilökunnasta ei tiennyt asiasta. Lisäksi kotona huomasin että hänen kitalaessaan oli kaksi rakkulaa (suu palanut ruoasta?). Uninallet olivat myös repussa alimmaisena viikattujen varavaatteiden alla (vaikka lapsia viedessäni kerroin että ne ovat repussa). Esikoinen kertoi ettei päiväunilla ollut nallea.

Mainittakoon vielä että ole itse ollut työssä päiväkodissa, tosin jo vuosia sitten, mutta tiedän suurinpiirtein heidän systeeminsä, miten esim uusien päiväkotilasten kanssa toimitaan.

Kertaakaan minulta ei ole kysytty lasten osaamisita ynnä muista tässä päiväkodissa. Allergiat kysyttiin sekä vaipan käytöt. Siinä se.

Vierailija
19/48 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, varmasti oppivat syömään minunkin lapseni, toivottavasti! Mutta päättääkö sen päiväkoti?

Vierailija
20/48 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap yrittää vastata mutta kone herjaa koko ajan jostain linkittämisestä, vaikka en siis ole laittanut tekstiin mitään linkkiä? Täh?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi