Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko vaatia että päiväkodissa tädit syöttäisivät lapsiani? (1 v ja 2,5 v)

Vierailija
05.08.2006 |

Eilen lapset ekaa päivää päiväkodissa. Iltapäivällä heitä hakiessani kerrottiin vain että lapset eivät olleet syöneet juuri mitään! Ai, kiva.. onpa äidin nyt jatkossa mukava mennä töihin kun tietää että lapset ovat nälässä koko päivän.. :((

Päiväkotiin tutustuessamme kun olimme yhtenä aamuna aamupalalla, huomasin ettei ketään lasta (ryhmä on 0-3 vuotiaille) syötetty. Lautaset eteen ja tiettyn ajan kuluttua ne otettiin pois. Huomasin kuinka tädit katsoivat minun puuhiani paheksuen, syötin puuroa 1 v pojalle ja kehoitin 2,5 vähän väliä että syö (hän katseli silmät pyöreinä muiden puuhia, uusi tilanne kun hänelle oli). Meidän 1 v kun ei siis osaa vielä itse syödä, hampaitakin on vain 6 kpl.

Eli voinko vaatia että he syöttäisivät lapsiani? Tietty 2,5 v osaa syödä ihan itse mutta hän tarvitsee suullista ohjausta ettei ruokailu unohdu.

Mielestäni 1 vuotiaan ei vielä tarvitse osata itse syödä..

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä todellakaan voi vaatia mitään erityiskohtelua jos ei itsekään viitsi hoitaa

Vierailija
22/48 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 1-vuotiasta voi/pitääkin syöttää jos ei syö itse vielä.

T pk-täti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi kone herjaa linkittämisestä vaikka en siis ole laittanut tekstiin mitään linkkiä, osaako joku neuvoa?

Vierailija
24/48 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei tue lapsen itsenäistä syömistä. Joten lusikat lapsille käteen ja sottaamaan, niin siitä ne taidot alkavat kehittymään.

Vierailija
25/48 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Lisäksi pahaa mieltäni lisäsi se että kuopuksella oli naama täynnä pieniä haavoja (oli ilmeisesti kaatunut) kukaan henkilökunnasta ei tiennyt asiasta. Lisäksi kotona huomasin että hänen kitalaessaan oli kaksi rakkulaa (suu palanut ruoasta?). Uninallet olivat myös repussa alimmaisena viikattujen varavaatteiden alla (vaikka lapsia viedessäni kerroin että ne ovat repussa). Esikoinen kertoi ettei päiväunilla ollut nallea.

----

Kertaakaan minulta ei ole kysytty lasten osaamisita ynnä muista tässä päiväkodissa. Allergiat kysyttiin sekä vaipan käytöt. Siinä se.

Pitäisihän kaatumisista ja muista kommelluksista ehdottomasti kertoa, ja niistä pitää henkilökunnan tietää!! Ja jos lapsi on ensimmäistä päivää tutustumassa uuteen päiväkotiin (niin kuin tässä ilmeisesti olivat), uninallet ja muut turvaa antavat tutut asiat on ehdottomasti annettava lapselle päiväunille käytäessä. Ja kuulostaa tuokin omituiselta, ettei minkäänlaista keskustelua lapsesta ole käyty vanhempien ja hoitajien kesken.

Toivottavasti saatte asiat selviksi, tuo ei kyllä kuulosta kovin ammattimaiselta touhulta... :(

Vierailija
26/48 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillehän ei tietenkään mitään voi jos lapsi ei halua syödä. Ei ketään voi väkisin syöttää.

Luultavasti ruokakin alkaa maistua kun lapset tottuu päiväkotiin.

Vierailija
27/48 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden ikäisenä ovat syöneet itse.

Sotku oli melkoista mutta käden taidot kehittyivät ja tavoitteeseen päästiin.

Lisään vielä että lapset haluaa syödä itse jos siihen annetaan mahdollisuus.

Päiväkodissa on se hyvä puoli että siellä " joutuu" opettelemaan pukemiset ja syömiset niidenkin muksut jotka syöttäsivät ja pukisivat viisi vuotiaatkin.

Vierailija
28/48 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sinun lapsesi on oppinut syömään nuorena, niin muidenkin lasten kuuluu oppia. Mistä hiivatista näitä neropatteja sikiää.

Meillä kaksi hyvää esimerkkiä siitä, että tuon syömisen oppiminen on ihan persoona ja tyyppikysymys. Ensimmäinen oli tuollainen kaksnelosen kaltainen supersyöjä, mutta toinen ei syönyt kunnolla itse vielä 1,5-vuotiaanakaan, vaikka oli treenannut sitä koko pienen ikänsä.

Älä sinä ap ota stressiä, vaan puhu asiasta päiväkodissa. Varmasti syöttävät pienempää, jos otat asian puheeksi.

Vierailija
29/48 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

2,5 vuotiastakin usein pitää ohjata suullisesti ettei ruokailu unohdu ihan kokonaan. Uskoisin 1-vuotiaan toisten esimerkistä kiinnostuvan varsin pian itse syömisestä, mutta aluksi täytyy ilman muuta syöttää!

Ota asia puheeksi välittömästi hoitajien kanssa.

Vierailija
30/48 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin lapsillesi nyt ei vain ole ruoka maistunut uuden tilanteen edessä. Se ei ole sama asia kuin syöttäminen!

Mutta, kerro huolesi vapaasti maanantaina tädeille. Meillä ainakin kaikki on selvinnyt puhumalla. Myös sinulle tilanne on uusi - tarhatädit käyttävät jo omaa tuttua kieltään.

Usko vain, myös tädeillä on helpompaa jos lapset eivät ole nälkäisiä =)

Vierailija
31/48 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki kannattaa kotonakin alkaa opetella sitä itsenäistä syömistä.

Vierailija
32/48 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koettakaa nyt muistaa, että KAIKILLA EI OLE MAHDOLLISUUTTA VALITA! Meidän perhe ei asuis missään eikä söis, jos en kävisi töissä. Pph:lle olen yrittänyt lasta saada puoltoista vuotta, mutta kun NIITÄ EI OLE ja nekin paikat mitä on, annetaan 9kk:lle eikä 2-vuotiaille.

Vierailija
33/48 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten on ihan normaalikäytäntö, että tuon ikäiset terveet lapset laitetaan syömään itse. Monet eivät vain viitsi kotona tehdä sitä.

Vierailija
34/48 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eikä todellakaan voi vaatia mitään erityiskohtelua jos ei itsekään viitsi hoitaa

Sen ei todellakaan tarvitse olla ettei viitsi itse hoitaa.

Koskaan ei voi tietää toisen elämäntilannetta ja tuomita sitten sokeasti.

Ja kyllä yksi- vuotiasta vielä pitää auttaa eikä se ole erkikoiskohtelua!!!

Toivottavasti et opeta lapsillesi sinun suvaitsemattomuuttasi.

Vierailija
35/48 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä kerroin ylpeästi hoitotädille, että lapsi osaa syödä nyt itse. Hoitotäti katsoi kummasti ja sanoi, että " maija on syönyt täällä jo pari kuukautta" . Sama juttu lasista juomisen kanssa.:) Koskaan ei kotona harjoiteltu ja niin oppi heti hoidon aloittamisen jälkeen.

Mitä ap:n asiaan tulee, niin tottakai niitä lapsia on syötettävä/autettava! 1-vuotias oppii kyllä, mutta tietenkin syötetään siihen asti. Voisihan lapsi olla " hidaskin" ja oppisi vasta 3-vuotiaana. Annetaanko sitten kuolla nälkään? Puhu asiasta kauniisti ja pyydä kiinnittämään asiaan huomiota. Lupaa samalla tosiaan itse myös kokeilla kotona ja kysy kohteliaasti vinkkejä. (tykkäävät kun saavat neuvoa)

Vierailija
36/48 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko koettanut etsiä YKSITYISTÄ perhepäivähoitajaa? Kuulostaa siltä, että olet hakenut kunnallista hoitoa. Yksityinen pph ottaa varmasti 2-vuotiaan.

Vierailija:

Koettakaa nyt muistaa, että KAIKILLA EI OLE MAHDOLLISUUTTA VALITA! Meidän perhe ei asuis missään eikä söis, jos en kävisi töissä. Pph:lle olen yrittänyt lasta saada puoltoista vuotta, mutta kun NIITÄ EI OLE ja nekin paikat mitä on, annetaan 9kk:lle eikä 2-vuotiaille.

Vierailija
37/48 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...sitten syötetään loppuun, kun eivät itse jaksa. Yksi aikuinen pystyy ihan hyvin avustamaan kolmea pikkuista yhtäaikaa istuessaan heidän kanssaan samassa pöydässä.

Vierailija
38/48 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että vuotiaskin oppii itse syömään, kun tarpeeksi nälkä on.

Sinänsä pidän päiväkotinne käytäntöä ihan perseestä olevana, mutta epäilenpä, että noin sitä ennen vanhaan hyvään aikaankin toimittiin. Kun ei äideillä ollut aikaa paapoa.

Vierailija
39/48 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Olisit opettanut perustaidot lapsille ennen päiväkotia tai vienyt heidät perhepäivähoitajalle.

Vierailija
40/48 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtä aikaa? Kun ensimmäiset lapset ovat valmiita, tulee myös aikuisen olla valmis, jotta voi lähteä potattamaan ja satuilemaan. Ei sillä, etteikö pieniä autettaisi, mutta se ei ole keneltäkään pois, että opettaa lastaan hyvissä ajoin syömään itse. Meillä kuopus alkoi syömään paremmin, kun sai itse syödä ja olla aktiivinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi