Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka tärkeää on mielestäsi opettaa 5- vuotias laskettelemaan?

Vierailija
01.02.2021 |

Lapsi on ollut aina varovainen liikkuja. Hän on aina ”pelännyt” uusien asioiden opettelua, kuten pienempänä arasteli pyörää, leikkipuistoissa liukumäkeä jne. Hiihtämistä kokeiltu toissa- ja viime talvena, lapsi ei koskaan innostunut vaan homma oli vähän pakkopullaa. Hiihtää hidasta tahtia omalla tyylillään, alamäkiä ja kovempaa vauhtia pelkäsi viime talvena, tänä talvena ei olla vielä hiihdetty. Luistelua olemme kokeilleet tänä talvena, olen tyytyväinen että lapsi ylipäätään suostui laittamaan luistimet jalkaan ja lähtemään seisomaan jäälle. Hän on hyvin omapäinen ja herkkä. En hoputa enkä painosta, vaan ensin kokeillaan millaista on seistä jäällä luistimet jalassa. Lapsi kävelee hissukseen jäällä luistimet jalassa. Tiedän että lapseni opettelu vaatii toistoa , toistoa ja toistoa. Lapsi saattaa hermostua ja luovuttaa helposti.

Mieheni mielestä ( ei ole lapsen isä. Isän kanssa meillä on yhteishuoltajuus vuoroviikoin) on tärkeää että lapsi opetetaan myös laskettelemaan, mies itse osaa lasketella paaaljon paremmin kuin minä. . Mies sanoo että laskettelu on helppoa ja että kyllä se lapsi sen muutamalla kerralla oppii. Hänen mielestäni aliarvioin ja mollaan lastani kun sanoin että se tulee olemaan vaikeaa ja tämä vaatii todella paljon harjoittelua ja että mielestäni tulisi keskittyä hiihtämisen opetteluun enemmän.
Lapsi on ihan myötämielinen lasketteluun,kertaalleen käytiinkin laskettelemasda viime talvena. lapseta pidettiin kokoajan kiinni kun ei uskaltanut loivassakaan mäessä yrittää yksin vaan pelkää kaatumista.
Lapsen liikunnallinen kehitys on tullut hyvin eteenpäin ja on reippaampi ja rohkeampi kuin viime talvena.
Itse näen kuitenkin että hiihto ja luistelu ovat näitä ”pakollisia” liikuntamuotoja jotka kannattaa ja pitäisi osata ennen koulun aloittamista. Eivät tietenkään mitkään lajit sulje toisiaan pois, mutta olen eri mieltä miehen kanssa siitä että ”kyllä pitää oppia laskettelemaan”. Tästä kehittyi jo riita, kun en pitänyt siitä että mies sanoi minun haukkuvan lastani. Satun vain tietämään että lapseni kohdalla uusien asioiden opettelu on ollut rankkaa tosiinaan ja vaatii paljon opettelua. Nämä faktat selitin miehelleni. Toki se rankkuus voi johtua siitä että olemme opetelleet lapsen kanssa juttuja liian aikaisin, silloin kun lapsi ei ollut vielä valmis. Kaikelle on aikansa.
Mitä ajatuksia herättää? Tiedän toki että on lapsia joille vanhemmat laittavat laskettelumonot jalkaan jo heti synnäriltä kotiuduttuaan. Näin kärjistettynä. Haluan että laskettelu ja muu harrastus on mukavaa ja hauskaa kokeilua, ei pakkopullaa

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskettelu on mielestäni lapselle hyödyllisempi taito kuin hiihtäminen.

Mutta jos on oppinut hiihtämään hyvin, osaa yhden päivän harjoittelun jälkeen lasketellakin. Ei toimi toisinpäin.

Hyvin? Ei 5 vuotias opi kumpaakaan taitoa kovin hyvin. Hyväksi voi kehittyä myöhemmin jos jommankumman kumman taidon kehittäminen lasta kiinnostaa.

No jaa... meidän kaksoset kiersivät 5-vuotiaana jo keppejä isompien lasten treenien jäljiltä, ja kova hinku oli molemmilla päästä ratalaskukouluun. Siskoni 5-vuotias kiertää jo luistelukilpailuja ympäri Etelä-Suomea. Kyllä sen ikäinen voi olla jo hyvinkin ketterä, kun on saanut harjoitusta.

Vierailija
22/45 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sen mukaan mihin teidän perhe tykkää vapaa-aikaansa käyttää.

Itse pistin vasta 10 ja 12 vuotiaat serkukset lasketteluopen kanssa mäkeen. Innostuivat ja kävivät open kanssa vielä muutaman kerran seuraavana vuonna. Nyt on muutaman kerran olleet jo ilman opea. Meistä ikälopuista vanhemmista kellään ei ole ollut laskettelusuksia jalassa ikinä, eikä etelän asukkeina lapsetkaan kovin usein mäkeen pääse.

Noh, ehkä niissä laskettelurinteissä on eniten juuri etelän asukkaita. Ei ne paikallisten asukkaiden voimin kannata.

Laskettelu ja hiihto on hyviä koko perheen harrastuksia ja melko eri tasoiset laskettelijat voivat viettää yhdessä aikaa rinteessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskettelua voi myös hyvin harrastaa kaiken ikäisenä; samoin kuin hiihtoa.

Vierailija
24/45 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä.

Lapseni kyllä temppuilee, rymyää ja hyppelee oma aloitteisesti. Haluaa leikkipuistoihin kyllä paljon nykyään, ja Hoploppeihin jne. Uskon että ehtii hyvin oppia ainakin hiihtämään ennen koulun alkua. Tosiaan käymme porukalla hiihtämässä ja luistelemassa jne mutta laskettelua en itse harrasta joten siellä käymme harvemmin. Ennen korona- aikaa kävimme paljon sisäleikkipuistoissa, uimahalleissa jne. Olen ottanut jopa paineita asioista, käsitykseni mukaan lapsen isä ei paljoa harrasta lapsen kanssa. Eivät ole vielä edes pyöräilleet polkupyörällä ( potkupyörällä kyllä) eivät hiihtäneet eikä luistelleet.

Olen sitä mieltä että kaikki taitojen opettelu on hyvästä, en tyrmää lasketteluakaan. Ajattelen laskettelun olevan extraa ”pakollisten” harrastusten lisäksi. Kun mies taas on sitämieltä että pitäähän sitä nyt laskettelemaan oppia.

Vierailija
25/45 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt voi tuntua turhalta, mutta ajattele sitä, jos tulee maailmanloppu ja enää hiihtohissit toimivat. Kun pääsette mäen päälle, joudut jättämään 5 vuotiaan yksi paleltumaan kuoliaaksi pakkaseen, koska et opettanut sitä laskettelemaan, miltä sitten tuntuu? Sanon vaan.

Vierailija
26/45 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lainkaan tärkeä. Olen pärjännyt vallan mainiosti 37 vuotta laskettelematta ja aion pärjätä jatkossakin. 

Vierailija
27/45 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollenkaan tärkeää. Ihan hyvin oppii myös, vaikka menisi rinteeseen 1. kerran 8-vuotiaana. Tai vaikka 10.

Vierailija
28/45 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkeys riippuu ihan muun perheen kiinnostuksen kohteista. Meillä on aina hiihdetty ja lasketeltu, joten viisivuotiaalle on ollut jo tärkeää pysyä muiden mukana. Jos taas lapsi ei ole menossa kenenkään kanssa laskettelulomille, taito on melko turha. Sitä paitsi se unohtuu äkkiä jos ei pidä taitoa yllä aluksi vähän tiiviimmin.

Muuten sanoisin noista motorisesti aroista lapsista, että juuri heitä pitäisi viedä mahdollisimman paljon eri harrastuksiin ja liikkua heidän kanssaan vielä enemmän kuin muiden, koska he harvoin temppuilevat ja kiipeilevät oma-aloitteisesti ja jäävät ihan turhaan muista jälkeen. Sitten koulussa heille kehittyy sen ”viimeisenä joukkueeseen valittavan” identiteetti ja käsitys siitä, että he ovat ”huonoja liikunnassa”.

Toisaalta se vanhemmankin painostus voi saada aikaan huonon liikkujan identiteetin.

Ei kun se yleensä tulee siinä vaiheessa, kun tietyt motoriset herkkyyskaudet on ohitettu, lapsi alkaa koulussa verrata itseään muihin ja huomaa olevansa kömpelö.

Jos on monipuolisesti liikkunut paljon mahdollisimman nuorena, kehittyy paremmin vaikka innostuisi jostain lajista vähän myöhemminkin. Yleisesti ottaen esim. telinevoimistelu, paini tms. antaa parhaan pohjan lähteä kehittämään omia taipumuksia - ja sopii erinomaisesti juuri sille kömpelölle lapselle silloin kun aloitetaan tarpeeksi varhain, kun koko harjoittelu on hyvin leikinomaista. Tasapaino ja kehon koordinaatio auttavat liikkumiseen liittyviin pelkoihin.

Kyllä jo päiväkoti-ikäiset vertaavat itseään toisiin, ja se vanhempien hyvää tarkoittava harrastuksiin raahaaminen voi jättää arvet.

Olen joutunut näitä miettimään kolmen hyvin erilaisen liikkujan vanhempana.

Vierailija
29/45 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskettelua voi myös hyvin harrastaa kaiken ikäisenä; samoin kuin hiihtoa.

vain yhden ikäisenä kerrallaan

Vierailija
30/45 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä.

Lapseni kyllä temppuilee, rymyää ja hyppelee oma aloitteisesti. Haluaa leikkipuistoihin kyllä paljon nykyään, ja Hoploppeihin jne. Uskon että ehtii hyvin oppia ainakin hiihtämään ennen koulun alkua. Tosiaan käymme porukalla hiihtämässä ja luistelemassa jne mutta laskettelua en itse harrasta joten siellä käymme harvemmin. Ennen korona- aikaa kävimme paljon sisäleikkipuistoissa, uimahalleissa jne. Olen ottanut jopa paineita asioista, käsitykseni mukaan lapsen isä ei paljoa harrasta lapsen kanssa. Eivät ole vielä edes pyöräilleet polkupyörällä ( potkupyörällä kyllä) eivät hiihtäneet eikä luistelleet.

Olen sitä mieltä että kaikki taitojen opettelu on hyvästä, en tyrmää lasketteluakaan. Ajattelen laskettelun olevan extraa ”pakollisten” harrastusten lisäksi. Kun mies taas on sitämieltä että pitäähän sitä nyt laskettelemaan oppia.

Mitäpä jos vaan antaisit sen lapsen kasvaa ihan rauhassa ja lopettaisit tuon suorittamisen. Helpottaisi molempien oloa. Kaikkea ei tarvitse ehtiä kokeilemaan tai opettelemaan ennen kouluikää. Lapsellasi on toivottavasti 70-90 vuotta aikaa opetella asioita. 

Vierailija
31/45 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuosta riitaa tarvitse tehdä. Jos lapsi suostuu ja mies itse opettaa lapsen laskettelemaan ja vielä maksaa koko lystin, niin opettakoot. Jos taas mies vaatii sinua opettamaan eikä itse tee asian eteen oikein mitään, voitte ihan hyvin odottaa muutaman vuoden. 

Vierailija
32/45 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä.

Haluaako lapsi laskettelemaan? Jos haluaa, lähde lapsen kanssa kokeilemaan. Jos ei, ette lähde. Kirjoittamasi perusteella suosittelen, ettet päästä miestä opettamaan. Liian innokkaasta aikuisesta ei seuraa mitään hyvää.

Vierailija
33/45 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan lasketellut. Ikä 43v. Yläasteella viimeksi hiihdin ja luistelin. Omat lapseni opetin hiihtämään ja luistelemaan, jottei tarvitse koulussa hävetä, mutta eivöt hekään ole koskaan lasketelleet. Inhoamme talviurheilua. Kylpylät ja tanssitreenit on meidän juttu.

Vierailija
34/45 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No viisi on aika nuori vielä, mutta voihan sen sinne mäkeen viedä, jos jaksaa siellä lasten mäessä mennä. Ei mielestäni olennaista, jos kiinnostaa itseä niin hyvä ulkoilumuoto.

Osaamisesta tuli mieleen, olen itse tullut isän tyttöystävänä 7-vuotiaan lapsen elämään. Ja huomasin, että lapsi käyttää selkeästi vanhempiinsa hyväksi "en mä osaa" - asennetta. Muuttuu hetkessä monta vuotta pienemmäksi lapseksi, kuin silloin, kun tehdään jotain hänestä mielenkiintoista. Varsinkin äitiinsä edelleen ja kyllä isäkin menee usein vipuun. Lapsi häviää paikalta/menee kännykälle/katsoo tv:tä ja vanhempi tekee tai asia jää hoitamatta. Ulkopuolisena, kun ei ollut elänyt niitä vaiheita missä lapsi ei oikeasti osaa, oli paljon helpompi nähdä ne tilanteet. Varmasti nyt vuosien saatossa on kertynyt minullekin kasa sokeita pisteitä joita lapsi käyttää hyväksi :D

Mutta kannattaa miettiä tilanteissa, että osaako lapsi oikeasti jotain vastaavaa taitoa, kun asia on mieluisampaa.

Vierailija
35/45 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No.. itse olen elänyt ihan kohtuullisen hyvää elämää jo yli 50v osaamatta lasketella. Joten sanoisin ettei se nyt niin kovin tärkeää ole.

Vierailija
36/45 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan edellisiä. Jos laskettelu ei ole teille perheen yhteinen harrastus, kuten ei selvästi ole, turhaan otat tuosta stressiä. Keskittykää niihin lajeihin, joiden parissa te perheenä viihdytte, vaikka murtsikka ja luistelu. Miksi laittaa lapsi laskettelemaan, jos sinä itse joudut sillä aikaa tappamaan aikaa kahvilassa?

Vierailija
37/45 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsisi tuollaisesta asiasta riidellä. Sanoisin miehelle, että kunhan tulee joku kaunis kevättalven päivä, mies voi viedä lapsen paikalliseen rinteeseen hiihtokouluun yhdeksi kerraksi ja katsotte sitten, miten innostuu asiasta. Kun et itse lähde paikan päälle hössöttämään vaan keksit itsellesi muuta puuhaa siksi aikaa, homma sujuu luultavasti ilman sen suurempaa draamaa. Koulutetut hiihdonopettajat osaavat katsoa lapsen tasolle sopivia harjoitteita ja rohkaista tätä opettelemaan uutta.

Vierailija
38/45 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi tärkeää oppia laskettelemaa jo 3-vuotiaana, varsinkin mikäli naapuriperheessäkin lasketellaan.

Vierailija
39/45 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole 5-vuotiaan tärkeä osata ellei perheen kummatkin vanhemmat harrasta sitä aktiivisesti ja osaavat opettaa, ja jaksavat olla mukana, ja perhe asuu paikkakunnalla jossa on lunta joka talvi että sitä voi ylipäänsä harrastaa. 

Ensin kannattaa panostaa että oppii murtsikkahiihtoa edes jotenkuten ja jos ensi talvena on lunta niin sitten laskettelua. 

Vierailija
40/45 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En viitsisi tuollaisesta asiasta riidellä. Sanoisin miehelle, että kunhan tulee joku kaunis kevättalven päivä, mies voi viedä lapsen paikalliseen rinteeseen hiihtokouluun yhdeksi kerraksi ja katsotte sitten, miten innostuu asiasta. Kun et itse lähde paikan päälle hössöttämään vaan keksit itsellesi muuta puuhaa siksi aikaa, homma sujuu luultavasti ilman sen suurempaa draamaa. Koulutetut hiihdonopettajat osaavat katsoa lapsen tasolle sopivia harjoitteita ja rohkaista tätä opettelemaan uutta.

Tämä. Anna miehen mennä lapsen kanssa, jää itse kotiin. Saavat viettää aikaa kahdestaan ja lapsella on vähemmän paineita olla "arka liikkuja". Laskettelu on tosi kiva koko perheen harrastus.