Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen koulutus työmarkkinatuella elävillä?

Vierailija
01.02.2021 |

Toisen ketjun innoittamana, millainen koulutus on muilla, jotka joutuvat elämään työmarkkinatuella. Sinällään tämä tuki on niin pieni, että naurattaisi jos ei itskettäisi. Sinällään on väärin, että kaikki työttömyysturvaan oikeutetut, jotka eivät ole oikeutettuja ansiosidonnaiseen saavat sitten iästä, koulutuksesta riippumatta perusoletuksena samansuuruista tukea. Itse olen 37-vuotias tradenomi ja todellakin tulot ovat olleet vain tuo 538 euroa kuussa, eikä toivoa paremmasta ole. Joudun mm. asumaan isäni kanssa. Kaikenlaista muutakin ongelmaa löytyy vaikka kuinka paljon.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain työmarkkinatukea lukion jälkeen hetken.

Olen nyttenkin työttömänä, mutta saan peruspäivärahaa enkä työmarkkinatukea. Työkokeilun ajalta se tuli korotettuna + kulukorvaus 9 e/päivä

Vierailija
22/58 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

FM

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok tradenomi ei tajua että ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha riippuu ansaitun PALKAN määrästä. Jos et ole tienannut palkkaa ei ole ansioita jonka perusteella sulle voisi maksaa sitä ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa. Ei se riipu koulutustasosta. Minin töihin sä olet hakenut etkä ole päässyt?

Vierailija
24/58 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

DI, sairaseläkkeelle ei pääse.

Vierailija
25/58 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole enää työtön, mutta olin kyllä puoli vuosikymmentä. Koulutus amis sekä amk-insinööri.

Vierailija
26/58 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisteri, jatko-opintoja, pari perustutkintoa, lukemattomia kursseja ja koulutuksia.

Vierailija
27/58 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos nyt oikein tarkkoja ollaan niin olen ennen jo ennen tuota AMK-tutkintoa suorittanut myös lukion/yo ja ammatillisen koulutuksen. Unohdan tämän ammatillisen tutkinnon suorittamisen aina kun ei sitä ole kysytty, enkä sitä itsekään arvosta. Kyllä harkitsen myös hakeutumista uuteen koulutukseen johonkin oletettavasti työllistävälle alalle. Kai se sitten sote-ala lähinnä on. Enempää liiketaloutta en halua opiskella, vaan jotain oikeasti hyödyllistä. Tiedän kyllä, että olisi joku järkevämpi tutkinto pitänyt suorittaa ja työtä ei yksinkertaisesti löydy. Ihan tällaisia Prisman myyjän/kassan tapaisia töitä olen paljon hakenut. Ap.

Vierailija
28/58 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla matkailupalvelujen tuottaja sekä tarjoilija.

Päivääkään en ole tehnyt kumpaakaan.

N36 pitkäaikaistyötön

Vierailija
29/58 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuan kyllä myös, miten ansiosidonnainen muodostuu. Siltikään minusta ei ole ihan oikein, että pelkän peruskoulun juuri ja juuri suorittanut ja parikin korkeaa koulutusta suorittanut ovat työmarkkinatukea saavina työttöminä lähtökohtaisesti samassa asemassa. Yritin myös sanoa, että työttömyysturvajärjestelmää pitäisi myös kehittää, eikä se "kehittäminen" suinkaan ole mitään nöyryyttämisen lisäämistä. En myöskään kuvittele olevani mitenkään parempi työtön, sillä kyllä itsekin olen alimman kastin työtön. Minulla on kuitenkin vain AMK-tutkinto, jolla ei työllisty. Ap.

Vierailija
30/58 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin olettanut tradenomin osaavan laskea, että tilille neljän viikon välein kilahtava 538e ei ole sama kuin 538e kuukaudessa. Saat tuon summan 13 kertaa vuodessa ja vuodessa on vain 12 kuukautta.

Vierailija
31/58 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä37018 kirjoitti:

Pitäisikö aloittajan mielestä ihmisen saada työmarkkinatukea koulutuksensa mukaan? Just joo. Outoa on, jos on tradenomin tutkinto ja ei ole työpaikkaa...missä mättää?

Se mättää ettei työpaikkoja yksinkertaisesti ole. Vielä vähemmän niitä löytyy keski-ikäisille eli 50+ hakijoille. Ikärasismi rules.

Ei ole ylipäätänsä vai ei ole lähellä asuinpaikkaa? T. Työn perässä muuttanut

Vihapuhetta ja trolli.

Vierailija
32/58 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koulutusta. Viimeksi olen suorittanut ylioppilastutkinnon n. 20 v sitten. 

Työmarkkinatuellä olen ollut viimeiset 15 vuotta.

Vierailija
33/58 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööri, joka on parin kuukauden sisällä tippumassa työmarkkinatuelle

34/58 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei koulutusta. Viimeksi olen suorittanut ylioppilastutkinnon n. 20 v sitten. 

Työmarkkinatuellä olen ollut viimeiset 15 vuotta.

"Viimeksi"😂

Vierailija
35/58 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uteliaisuudesta te joilla työttömyys huomattavan pitkittynyttä - miksi näin?

Vierailija
36/58 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uteliaisuudesta te joilla työttömyys huomattavan pitkittynyttä - miksi näin?

Kukaan ei ota töihin. En ole kysellyt syitä sen vuoksi, että saisin vastaukseksi vain valheita. Harva työnantaja on niin tyhmä, että sanoisi suoraan työnhakijan olevan liian vanha.

Vierailija
37/58 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukio+amis+amk matkailualalta

Vierailija
38/58 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laidasta laitaan.

Vierailija
39/58 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin tosi lähellä päätyä työmarkkinatuelle AMK-tutkinnolla. Ei tuo tutkinto auttanut saamaan töitä, vaikka valmistuin kurssini parhaana keskiarvolla 4,7. En päässy opintojen aikana kesätöihin niin se oli sitten game over. Pitkään työttömä oltuani, juuri kun ansiosidonnainen (jolle pääsin palkkatukityön kautta) oli lähestymässä loppuaan, pääsin hanttihommiin, joihin ei tarvittu mitään koulutusta. Saan nyt nettona 2000€ tai alle ja harvalle olen kehdannut kertoa mitä teen työkseni. 

Et ole ap ollenkaan ainoa, jolla elämä ei ole mennyt käsikirjoituksen mukaan!

Vierailija
40/58 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koulutuksen mutta iän perusteella enemmän. Toki pitää olla niin että toisen asteen koukutuksen käynnyt saa paljon enemmän työttömyyskorvausta. Eikä pidä unohtaa sitä tutkimusta, että parempi sosiaaliturva pitää ihmistä aktiivisempana ja sen paremmin luo mahdollisuuksia työllistymiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi