Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen koulutus työmarkkinatuella elävillä?

Vierailija
01.02.2021 |

Toisen ketjun innoittamana, millainen koulutus on muilla, jotka joutuvat elämään työmarkkinatuella. Sinällään tämä tuki on niin pieni, että naurattaisi jos ei itskettäisi. Sinällään on väärin, että kaikki työttömyysturvaan oikeutetut, jotka eivät ole oikeutettuja ansiosidonnaiseen saavat sitten iästä, koulutuksesta riippumatta perusoletuksena samansuuruista tukea. Itse olen 37-vuotias tradenomi ja todellakin tulot ovat olleet vain tuo 538 euroa kuussa, eikä toivoa paremmasta ole. Joudun mm. asumaan isäni kanssa. Kaikenlaista muutakin ongelmaa löytyy vaikka kuinka paljon.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uteliaisuudesta te joilla työttömyys huomattavan pitkittynyttä - miksi näin?

Koska en oikeastaan enää hae töitä. Ja töitä en hae, koska en niitä saa. Jätän siis työmarkkinat niille, joilla on siellä kilpailemiseen valtteja, mahdollisuuksia ja motivaatiota. Mulla noita ei ole, joten olen vain kotona työttömänä.

Vierailija
42/58 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diplomi-insinööri tippunut ansiosidonnaisen jälkeen toimeentulotuelle.

Miksi ansiosidonnainen kuuluisi sen enempää korkeakoulutetuille kuin amislaisellekaan, jos hän ei ole maksanut kassamaksuja? Vai luulitko aikaisemmin olevasi työttömyyden ulkopuolella. Isopalkkainen saa samalla kassamaksulla enemmän ansiosidonnaista, senhän luulisi kompensoivan tuon eron, kun tippuu tmt:lle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koru- ja pienesineartesaani, amispohja.

Vierailija
44/58 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuvitellut olevani työttömyyden ulkopuolella. Jäin ensimmäisen kerran työttömäksi 19-vuotiaana heti lukion jälkeen. Nyt on menossa kolmas työttömyys. Vuosia minulla oli myös karenssi, joka poistui vasta lakimuutokseen myötä. Pitkään jouduin siis elämään pelkällä toimeentulotuella aikana jolloin sitä haettiin sossusta. Se se vasta vaikeaa olikin. Eihän sen nyt pitäisi olla itsestäänselvyys, että edes työmarkkinatukea saan. Joka tapauksessa näissä työttömyysjutuissa on paljon pielessä. Tietysti tuet ovat liian pienet, mutta ennenkaikkea byrokratiaa on aivan liikaa ja asiat liian monimutkaisia varmaankin ihan tahallaan. Ap.

Vierailija
45/58 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti pelottaa se, miten työttömien elämää aiotaan lähitulevaisuudessa vaikeuttaa. Totuus nyt vain on, että työtä ei ole kaikille ja se ei ole työttömien syy. Tämä nyt vain aina tuppaa unohtumaan. Ap.

Vierailija
46/58 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia työttömiä ei myöskään voida kouluttaa lähihoitajiksi.

Vierailija
47/58 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosionomina ollut työttömyysjaksoja kun en halua ottaa vastaan mitä tahansa paskaduunia huonolla työyhteisöllä. Nyt opiskelen muuta. Läheskään kaikki amk:sta valmistuneet ei saa oman alan töitä. Ja itse olin hikke...

Vierailija
48/58 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä toinen tutkinto työttömän kannattaa opiskella kun tavoitteena on työllistyminen? Onko sote-ala ja nimenomaan lähihoitaja ainoita vaihtoehtoja?

Vierailija
49/58 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kuvitellut olevani työttömyyden ulkopuolella. Jäin ensimmäisen kerran työttömäksi 19-vuotiaana heti lukion jälkeen. Nyt on menossa kolmas työttömyys. Vuosia minulla oli myös karenssi, joka poistui vasta lakimuutokseen myötä. Pitkään jouduin siis elämään pelkällä toimeentulotuella aikana jolloin sitä haettiin sossusta. Se se vasta vaikeaa olikin. Eihän sen nyt pitäisi olla itsestäänselvyys, että edes työmarkkinatukea saan. Joka tapauksessa näissä työttömyysjutuissa on paljon pielessä. Tietysti tuet ovat liian pienet, mutta ennenkaikkea byrokratiaa on aivan liikaa ja asiat liian monimutkaisia varmaankin ihan tahallaan. Ap.

Karenssin saa kun kieltäytyy töistä. Minusta olet hyvin pitkälti kaivanut omaa kuoppaasi enkä usko, että tosissasi edes haluaisit töihin, sitähän kuvaa jo tuo, että pelkän tutkinnon perusteella katsot oikeudeksesi saada parempaa korvausta kuin muut samassa tilanteessa olevat. 

Vierailija
50/58 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen tarvita mitään koulutusta mutta pitää olla yli 25v.

Vierailija
51/58 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muotoilija, amk.

Vierailija
52/58 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

amk X 2 TUTKINTOA

Vierailija
53/58 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin toivonut asiallisia vastauksia. Lähinnä olisi kiinnostanut, että joutuuko kovinkin moni muukin AMK/yliopistotutkinnon suorittanut elämään näin pienillä tuloilla. Kyllä varmasti tällaisia ihmisiä,tälle palstalle kirjoittelee. Ap.

No katso tilastoista, kymmeniä tuhansia korkeakoulutettuja on työttömänä ja osa on pitkäaikaistyöttömiä heistäkin. 

Vierailija
54/58 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän varmaankin koulutustarjontaa pitäisi muokata paremmin työelämän tarpeita vastaavaksi. Monessakaan "höpöhöpökoulutuksessa" ei paljoa järkeä ole ja silti näistä moniin on hyvin vaikea ylipäätään edes päästä opiskelemaan. Jotenkin urahaaveita pitäisi saada realistisimmiksi. Järkevästi ajateltuna ei ole mitään järkeä hakea vuosia samaan unelmiensa koulutukseen, johon ei millään meinaa päästä, jos sitten lopulta sillä työllistyminenkin on lopulta hyvinkin epävarmaa.

Vierailija
55/58 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä lopulta olikin ihan hyvä, että en koskaan päässyt omaan unelmieni koulutukseen valtiotieteelliseen Helsinkiin. Eihän tuomaan nyt varsinaisesti mihinkään tiettyyn ammattiin valmista, paitsi sosiaalityö ja varmaankin olisin nyt työttömänä vtm-tutkinnollakin. Ap.

Vierailija
56/58 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan järjetöntä on kouluttaa fiksuja ihmisiä työttömiksi. Itse opiskelin ensin itseäni kiinnostavaa alaa ja tein töitä pari vuotta, kunnes työttömyys iski. Hain samantien sosiaali- ja terveysalan koulutukseen ja siitä asti olen ollut töissä. Varsinaisesti tämä ala ei siis houkutellut, mutta en pahanakaan pitänyt. Ja kohta on 20 vuotta takana vaihtelevissa työpaikoissa eikä työttömyydestä pelkoa. Harrastan sitten vapaa-ajalla niitä asioita, jotka oikeasti kiinnostavat.

Vierailija
57/58 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokki, lähihoitaja.

Vierailija
58/58 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yo-tutkinto, amistutkinto, pari vuotta amk-opintoja ja lisäksi noin 8 kk muita ammatillisia opintoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme