Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En voi käyttää kasvomaskia maskiahdistuksen takia, ihmiset katsovat kuin spitaalista

Vierailija
01.02.2021 |

Esim. Kaupassa, junassa jne. En vaan voi käyttää sitä kun tuntuu ahdistavalta ja vaikea hengittää😔

Kommentit (201)

Vierailija
81/201 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Ei tätä maskisuositusta ole huvikseen keksitty. FFp2-maski suojaisi myös sinua itseäsi.

Joko opettelet niitä käyttämään tai sitten otat tietoisen riskin, niin yksinkertaista se on.

Vierailija
82/201 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kuin nauraa suomalaisille herkkäsieluille joille maski aiheuttaa oikein ahdistusta. Huolestuttavalle kyllä kuulostaa että niin monella on ilmeisesti vakava hengityselinsairaus että maski aiheuttaa hapenpuutetta ja huimausta. Olen viime vuoden huhtikuusta lähtien käyttänyt maskia aina kodin ulkopuolella, myös ulkona, koska täällä se on pakko. En ole ainakaan vielä saanut aivovauriota.

Sama, asun Espanjassa ja maski on ollut pakollinen viime keväästä asti, jopa kesän kuumimpien kuukausien aikana. Keskivertoespanjalainen on aika kova valittamaan ja mäkättämään, mutta niin vaan täällä pystytään 40 asteen auringonpaahteessa istumaan bussissa maski päällä, kun taas suomalaiselle vellihousulle ei ilmeisesti kolme viikkoakaan riitä yhden päivän maskin käytöstä toipumiseen. Itse olen migreenipotilas ja maskilla on selvästi kohtauksien esiintymistä tihentävä vaikutus, mutta minkäs teet. Poliisilta voi tulla sakot ja metroissa kiertelee koronavartijoita nuhtelemassa maskittomia ihmisiä ja heittämässä heitä ulos vaunusta. Kun vaihtoehtoja ei löydy, niin kummasti kovimpienkin kitisijöiden ja voivottelijoiden täytyy sopeutua.

Seiskakymppinen setäni muutti Espanjaan, koska sen ilmastossa on keuhkosairaan helpompi hengittää kuin Suomen ilmastossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/201 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain maskin takia ientulehduksen kun suu kuivui, ja poskiontelon tulehduksen koska ontelo ei päässyt hengittämään maskin läpi joten alkoi valua nenästä keltaista mätää ja eikun antibioottikuurille! :(

Mitäköhän noissa kiinalaisissa kirurginmaskeissa oikeasti on? Pistää vähän miettimään, ja käytin maskia ehkä pari tuntia päivässä!

Tarkkailkaa siis terveyttänne.

Vierailija
84/201 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän maskia, vaikka olen viimeisillään raskaana ja hengitys luonnollisesti työläämpää jo muutenkin raskauden vuoksi. Lisäksi maski aiheuttaa pahoinvointia. En ikinä kehtaisi olla käyttämättä maskia. Yritän olla katsomatta pahasti, jos joku ei käytä maskia, koska en voi tietää, onko astmaatikko tms. Mulkaisen kyllä, jos tällainen henkilö ei pidä edes turvaväleistä huolta (usein nämä eivät välitä näistäkään, koska minäminäminä).

Ei pidä paikkansa että eivät välitä turvaväleistä. Ehkä jossain lidissä tietynlaiaset ihmiset ei välitä. Mutta muuten kyllä ihan normaalisti maskilliset ja maskittomat pitävät turvavälit.

No en tiedä, missä sinä asut, mutta itse asun Helsingissä ja joudun kulkemaan julkisilla neuvolaan/äitiyspoliklinikalle ym. vauvan seurantaan liittyviin paikkoihin. Kun esim. poistuu bussista tai junasta, niin (maskittomat) ihmiset suorastaan kävelevät päälle, eivätkä malta odottaa ihmisten poistumista. Lidlissä en ole käynyt, koska tilaan ruoat koronatilanteen vuoksi kotiin, joten kommenttisi on älytön. Lopetin kaupassa käynnin jo syksyllä, kun kassajonossa iso porukka maskittomia nuoria tuli aivan iholle Jumbon Cittarissa.

Poistutko bussista etuovesta, vai miten ne maskittomat päälle tulee? Jos tarkoitat, että rynnivät niskaan kun poistut keskiovista, niin kannattaisiko odotella niin kauan että maskittomat ehtivät ulos?

Poistun bussista joko keskiovesta tai takaovesta ja bussiin (tai junaan) nimenomaan ulkoa tulevat ihmiset rynnivät päälle ennen kuin bussista pois jäävät matkustajat ovat ehtineet poistua. Ymmärsitkö nyt, kun väänsin rautalangasta? Eipä sillä, että sekään olisi ok, että takaa tulevat maskittomat tulisivat päälle...

En oikein ymmärtänyt vieläkään, asun stadissa itekin, ja ainoat ihmiset, jotka tulevat bussiin sisään keskiovista, ovat lastenvaunujen tai rollaattorin kanssa kulkevat. Muut tulevat etuovesta.

Erikoista, asumme siis rinnakkaistodellisuuksissa, koska hsl-kuskit eivät aina edes avaa pysäkillä etuovea, vaan päästävät toisinaan suoraan sisään vain keskiovesta.

Vierailija
85/201 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain maskin takia ientulehduksen kun suu kuivui, ja poskiontelon tulehduksen koska ontelo ei päässyt hengittämään maskin läpi joten alkoi valua nenästä keltaista mätää ja eikun antibioottikuurille! :(

Mitäköhän noissa kiinalaisissa kirurginmaskeissa oikeasti on? Pistää vähän miettimään, ja käytin maskia ehkä pari tuntia päivässä!

Ai niin piti mainita että bakteerisen märkäisen maskin takia kuljin sitten tuolla yleisillä paikoilla, ensin tajuamatta että miten sitä alkoi valua ja että mikä alkoi haista pahalle mädälle, eikö tuokin ole terveysriski muille?? Vaikka on bakteeri eikä virus?

Vierailija
86/201 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

umbpfff bumpfff ubbu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän maskia, vaikka olen viimeisillään raskaana ja hengitys luonnollisesti työläämpää jo muutenkin raskauden vuoksi. Lisäksi maski aiheuttaa pahoinvointia. En ikinä kehtaisi olla käyttämättä maskia. Yritän olla katsomatta pahasti, jos joku ei käytä maskia, koska en voi tietää, onko astmaatikko tms. Mulkaisen kyllä, jos tällainen henkilö ei pidä edes turvaväleistä huolta (usein nämä eivät välitä näistäkään, koska minäminäminä).

Nauttiikohan vauvasi happavajeestasi?

😂😂Happivajeesta!!?? 😂😂Täällähän aivan tikahtuu nauruun.

Voi teidän kanssanne.

Terveisin 10 vuotta maskia leikkausosastolla käyttänyt saoraamhoitaja.

Vierailija
87/201 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Keski-Euroopassa räjähti koronatapaukset heti kun tuli maskipakko?

Koska ihmiset räpelöi maskeja likaisilla käsillään ja unohtivat maskien takia turvavälit.

Vierailija
88/201 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niin piti mainita että bakteerisen märkäisen maskin takia kuljin sitten tuolla yleisillä paikoilla, ensin tajuamatta että miten sitä alkoi valua ja että mikä alkoi haista pahalle mädälle, eikö tuokin ole terveysriski muille?? Vaikka on bakteeri eikä virus?

Maski pitää välillä vaihtaa.

Siis aikuiset ihmiset, mikä teitä vaivaa, onko joku diagnoosi, vai mitä....??

Vierailija
89/201 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ihmiset räpelöi maskeja likaisilla käsillään ja unohtivat maskien takia turvavälit.

Ei, vaan ensin koronatapaukset lisääntyi räjähdysmäsesti ja sen jälkeen tuli maskipakko.

Vierailija
90/201 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkansa että eivät välitä turvaväleistä. Ehkä jossain lidissä tietynlaiaset ihmiset ei välitä. Mutta muuten kyllä ihan normaalisti maskilliset ja maskittomat pitävät turvavälit.

No en tiedä, missä sinä asut, mutta itse asun Helsingissä ja joudun kulkemaan julkisilla neuvolaan/äitiyspoliklinikalle ym. vauvan seurantaan liittyviin paikkoihin. Kun esim. poistuu bussista tai junasta, niin (maskittomat) ihmiset suorastaan kävelevät päälle, eivätkä malta odottaa ihmisten poistumista. Lidlissä en ole käynyt, koska tilaan ruoat koronatilanteen vuoksi kotiin, joten kommenttisi on älytön. Lopetin kaupassa käynnin jo syksyllä, kun kassajonossa iso porukka maskittomia nuoria tuli aivan iholle Jumbon Cittarissa.

Poistutko bussista etuovesta, vai miten ne maskittomat päälle tulee? Jos tarkoitat, että rynnivät niskaan kun poistut keskiovista, niin kannattaisiko odotella niin kauan että maskittomat ehtivät ulos?

Poistun bussista joko keskiovesta tai takaovesta ja bussiin (tai junaan) nimenomaan ulkoa tulevat ihmiset rynnivät päälle ennen kuin bussista pois jäävät matkustajat ovat ehtineet poistua. Ymmärsitkö nyt, kun väänsin rautalangasta? Eipä sillä, että sekään olisi ok, että takaa tulevat maskittomat tulisivat päälle...

En oikein ymmärtänyt vieläkään, asun stadissa itekin, ja ainoat ihmiset, jotka tulevat bussiin sisään keskiovista, ovat lastenvaunujen tai rollaattorin kanssa kulkevat. Muut tulevat etuovesta.

Erikoista, asumme siis rinnakkaistodellisuuksissa, koska hsl-kuskit eivät aina edes avaa pysäkillä etuovea, vaan päästävät toisinaan suoraan sisään vain keskiovesta.

On kyllä erikoista. Ite hyppään yleensä bussiin itiksessä ja takaisinpäin Käpylästä, aina avaavat etuoven. Viimeksi kun menin itiksessä keskiovista sisään, kuski huusi eteen näyttämään lippua.

Vierailija
91/201 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap tekisit niissä näissä joissa on maskipakko?

Maskin käyttö joessa on vesikidutusta

Vierailija
92/201 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule ap, minä vannon, että siinä vaiheessa kun joudut koronan takia teholle se hengen ahdistus on täysin eri luokkaa kuin mitä on maskia pitämällä.

Olin sairaalassa ja teholla koronan takia liki kuukauden keväällä, joten kokemusta on.

Maskia käytän aina kaupoissa, julkisissa ja myös töissä, vaikka vasta-aineita verestä edelleen löytyy.

Toisaalta ne maskit, mitä yleisemmin käytetään, eivät suojaa kantajaansa. Eli ap:n maskittomuus ei sinänsä lisää hänen koronariskiään. Eikä toisaalta muiden kangasmaskit vähennä sitä kuin hiukan. Tehokkaammat maskit toki toimisivat.

Vierailija
93/201 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kuin nauraa suomalaisille herkkäsieluille joille maski aiheuttaa oikein ahdistusta. Huolestuttavalle kyllä kuulostaa että niin monella on ilmeisesti vakava hengityselinsairaus että maski aiheuttaa hapenpuutetta ja huimausta. Olen viime vuoden huhtikuusta lähtien käyttänyt maskia aina kodin ulkopuolella, myös ulkona, koska täällä se on pakko. En ole ainakaan vielä saanut aivovauriota.

Miksi ulkonakin täytyy käyttää maskia?

Vierailija
94/201 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyyh, kyynel, elämäsi kuulostaa äärimmäisen vaikealta 😢

Vierailija
95/201 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko ettei maskin käyttö ahdista muita?

Vierailija
96/201 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naureskele vaan. Kävin perjantaina verikokeissa sekä sydänfilmissä ja käytin koko reissun ajan ffp3-maskia. Vaikka maskissa oli ulosvirtausventtiili, EKG:ssä todettiin niin paljon rytmihäiriöitä, että  mut lähetettiin labrasta suoraan lääkärin vastaanotolle. Mulla ei ole koskaan ennen ollut rytmihäiriöitä, mutta nyt oli ja lääkärinkin mielestä johtuivat maskista. Onneksi on etätyö eikä tarvitse käyttää maskia kuin harvoin. 

Täällä samoin rytmihäiriöt ja koko kropan tärinä, heikotus, pääkipu ja huono olo jos käytän vähänkin pidempään maskia ja samalla liikun.

Olen nuori ja hyväkuntoinen, ei pitäisi mitään syytä olla tällaselle. Mutta selvä hapenpuute oireiden perusteella. Pidän maskia nykyään vain "pakollisissa" paikoissa. Kaupoissa en pidä enää, mutta en myöskään puhu sylki lentäen ja pidän turvavälit. Pidin turvavälit jo ennen koronaita, en halua tuntemattomia iholleni, tarvitsen oman tilani. Yleisiä kulkuvälineitä en käytä.

Vierailija
97/201 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan ensin koronatapaukset lisääntyi räjähdysmäsesti ja sen jälkeen tuli maskipakko.

Sovitaanko, että maskipakko ei ole onnistunut kääntämään tilannetta rauhalliseksi, vaikka alussa ei toki pakkoa ollutkaan.

Käytän itse maskia vain pakollisissa tilanteissa (harvat työpalaverit ja käynti lääkäriasemalla). En käytä julkisia, en mene kauppakeskuksiin enkä tapahtumiin, joissa paljon ihmisiä.

Vierailija
98/201 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en käytä maskia eikä kukaan katso mitenkään.

Minä kyllä katson pahasti, jos satut samaan liikennevälineeseen Helsingissä. Siirryn kauemmaksi, jos änkeät viereeni.

Miksette voi sitten käyttää kevyttä visiiriä, jos maski ahdistaa? Eivät maksa montaa euroa.

Vierailija
99/201 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naureskele vaan. Kävin perjantaina verikokeissa sekä sydänfilmissä ja käytin koko reissun ajan ffp3-maskia. Vaikka maskissa oli ulosvirtausventtiili, EKG:ssä todettiin niin paljon rytmihäiriöitä, että  mut lähetettiin labrasta suoraan lääkärin vastaanotolle. Mulla ei ole koskaan ennen ollut rytmihäiriöitä, mutta nyt oli ja lääkärinkin mielestä johtuivat maskista. Onneksi on etätyö eikä tarvitse käyttää maskia kuin harvoin. 

Että maskista johtuvia rytmihäiriöitä? Mikähän puoskari tällaisen mielipiteen on antanut? Yleensä labran jälkeen mennään lääkärin vastaanotolle, että oikein lähetyettiin, no johan on kummallista. Ja höpöhöpö, maskeista EI TULE rytmihäiriöitä, olet saanut jonkun paniikkikohtauksen ja pumppu hakannut vähän tavallista tiheämmin. Kerropa diagnoosisi.

Vierailija
100/201 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en käytä maskia eikä kukaan katso mitenkään.

Minä kyllä katson pahasti, jos satut samaan liikennevälineeseen Helsingissä. Siirryn kauemmaksi, jos änkeät viereeni.

Miksette voi sitten käyttää kevyttä visiiriä, jos maski ahdistaa? Eivät maksa montaa euroa.

Miksi täysin terveen ihmisen pitäisi käyttää yhtään mitään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan