Mahtavaa, 5 vuotiaalle tuli järjetön korvakipu. Nyt päivystyksessä. Lapsi on ihan väsynyt ja itkee vaan
Kommentit (66)
Eikö sinne korvaan voi tiputtaa pisaran Betadinea? Antibiootti on hidas...
Ja Panadol on lälly.
Vierailija kirjoitti:
Ihan voin omakohtaisesta lähes 50v kokemuksesta sanoa, että kipulääkkeestä ei ole kyllä p****nkaan apua korvatulehduksessa. Toivottavasti ap saatte apua pian.
Itse voin 29v kokemuksella sanoa että on.
Vierailija kirjoitti:
Ja Panadol on lälly.
Lälly? Leikkauksen jälkeisiä kovia kipuja hoidettiin parasetamolilla ja ibuproneenilla. Auttoivat kipuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Panadol on lälly.
Lälly? Leikkauksen jälkeisiä kovia kipuja hoidettiin parasetamolilla ja ibuproneenilla. Auttoivat kipuun.
Ibuprofeeni on hyvä. Paradetanoli on turha.
Ota lapsi syliin pötköttämään, asentoon jossa sattuu mahdollisimman vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Panadol on lälly.
Ibuprofeeni on hyvä. Paradetanoli on turha.
Ei, vaan näitä tulee käyttää yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan voin omakohtaisesta lähes 50v kokemuksesta sanoa, että kipulääkkeestä ei ole kyllä p****nkaan apua korvatulehduksessa. Toivottavasti ap saatte apua pian.
Komppaan lähes 60 vuoden kokemuksella. Tosin viimeisimmästä kokemuksesta jo yli 40 vuotta aikaa. Oli jatkuvaa lääkärissä ravaamista ja korvien puhkomista, joka nyt ei ole niitä mukavimpia toimenpiteitä, kunnes sitten 16 vuotiaana leikattiin nielurisat ja siihen loppui korvatulehdukset ja flunssakierteet kuin seinään, vaikka ei todellakaan ollut miellyttävä operaatio sekään.
"Kivun hoito on aina tärkeää äkillisen välikorvatulehduksen hoidossa. Pienet lapset eivät vielä osaa kertoa korvakivusta, joten jo vanhempien epäily on riittävä syy kipulääkkeen antamiseen.
Puuduttavat korvatipat, joita saa apteekista ilman reseptiä, ovat nopea apu korvakivun hoidossa. Siksi niitä kannattaa ostaa kotiin korvatulehduksen varalle. Korvatippojen laittaminen ei haittaa, vaikka lapsella ei lopulta olisikaan korvatulehdusta.
Parasetamolia voi käyttää samaan aikaan ibuprofeenin kanssa. Äkillisen välikorvatulehduksen hoidossa kahden kipulääkkeen yhdistelmä onkin usein tarpeen korkean kuumeen tai voimakkaan kivun vuoksi."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Panadol on lälly.
Ei mulla ainakaan auttanut, ei tosin panacodkaan vienyt kipua pois. Joten vaikea uskoa, että se siihen aivan järkyttävään korvakipuun auttaisi. Tosin minua pitää puuduttaakin yleensä kaksi kertaa ennen kuin se tehoaa. Ihmisiä ja kipuja on erilaisia.
Olispa munkin huolet tota luokkaa.
Ap täällä
Mun ei kahta kertaa tarvinnu miettiä että lähdetäänkö lääkäriin vai ei. Olen 7 lapsen äiti ja korvakipuja sen mukaan hoitanut. Tässä tapauksessa lääkkeet ei auttaneet, kuume lähti nousemaan ja lapsi oli todella kipeä. En jätä omaa lastani kipeänä kärvistelemään kun on apuakin saatavilla. Ja miksi en saisi välillä vilkaista puhelinta kun odotetaan päivystyksessä? Lapsi oli puoliksi sylissä ja silitin hänen selkää. Varmasti tunsi että äiti on lähellä. Ja tuohon viestiin meni varmaan puoli minuuttia. Miehelle viestiin toinen vastaava.
Ei tarvitse aina ajatella ensimmäisenä muista pahaa kun ei edes kaikkea tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Korvakipuun burana+panadol-yhdistelmää muutama pv tai jopa viikko. Yhdistelmä vie kipua ja burana tulehdusta. Jos kipu ei katoa noilla tai oireet jatkuu, niin sitten vasta lääkäriin.
Ei nykyään enää anneta antibiootteja heti korvatulehdukseen, ja hyvä niin.
Itse kyllä kävisin varmuuden vuoksi näyttämässä. Itseltäni lähti korvatulehduksen takia kuulo tulehtuneesta korvasta pitkäksi aikaa, onneksi kuulo vielä palautui.
Meillä päin ei edes otettaisi tuon takia yöpäivystykseen. Korvatulehduksen hoito on kipulääke, ja jos ei se auta niin virka-aikana lääkäriin. Antibiootteja ei tarvitse aloittaa yöllä eikä ne virustautiin edes auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korvakipuun burana+panadol-yhdistelmää muutama pv tai jopa viikko. Yhdistelmä vie kipua ja burana tulehdusta. Jos kipu ei katoa noilla tai oireet jatkuu, niin sitten vasta lääkäriin.
Itse kyllä kävisin varmuuden vuoksi näyttämässä. Itseltäni lähti korvatulehduksen takia kuulo tulehtuneesta korvasta pitkäksi aikaa, onneksi kuulo vielä palautui.
Mutta ei niitä sunnuntaiyönä tarvitse lähteä näyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Ja Panadol on lälly.
Betadinea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jonkun lapsella kipulääkkeet oikeasti auttaneet korvatulehduskipuun? Minä en koskaan huomannut pienintäkään vaikutusta, vaikka annettiin maksimiannokset.
Kolmen lapsen äiti
Ihan joka kerta, kunhan antaa YHDISTELMÄN.
Ei KOSKAAN. Vaikka ottaisi maksimimäärät sitä YHDISTELMÄÄ. Terkuin itse korvatulehduksia vielä aikuisenakin sairastanut. Ja tiedän miten se yhdistelmä otetaan kolmen sektion läpikäyneenä. Joiden jälkikivut otan muuten 1000 kertaa mielummin kuin sen korvatulehduksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komppaan lähes 60 vuoden kokemuksella. Tosin viimeisimmästä kokemuksesta jo yli 40 vuotta aikaa. Oli jatkuvaa lääkärissä ravaamista ja korvien puhkomista, joka nyt ei ole niitä mukavimpia toimenpiteitä, kunnes sitten 16 vuotiaana leikattiin nielurisat ja siihen loppui korvatulehdukset ja flunssakierteet kuin seinään, vaikka ei todellakaan ollut miellyttävä operaatio sekään.
Multa leikattiin sekä kita-että nielurisat viisivuotiaana. Sen jälkeen on ollut korvatulehdus ehkä kerran kahteen vuoteen 4-5 kertaa vuodesta sijaan... se 50v.
Itselläni on ollut aikuisiällä korvatulehduksia ja ei ne kipulääkkeet auta, vaikka pahimpaan kipuun tuli varmaan itse otettua enemmän, kuin sai. Se kipu, ritinä ja pauke ja tukkoisuus on ihan järkyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei viisivuotiaille anneta mitään lääkekoktaileja noin vain. Me menemme aina lääkäriin, jos korvatulehdus iskee. Lapsi on nyt ekaluokkalainen, ja onneksi korvatulehduksia on ollut vain viitisen kappaletta. Todella ikävä tauti. Joka kerran lapsi on saanut antibiootit. Lisäksi jotkut tarvitsevat lääkärintodistuksen töihin, jos lapsi on sairas.
Pöllö. Ette anna ”lääkekoktaileja” mutta antibiootit kelpaa? Pöllö. Varmaan myös menette aina yksityiselle koska julkiselta puolelta ei saa antibiootteja vaan suosittelevat vaan jotain ihme lääkekoktaileja.
Mun nelosluokkalainen oli korvakierteessä, 10 antibioottikuuria reilussa vuodessa. Putkitettiin ja loppuivat hetkeksi.
Muutama vuosi sitten tuli tämä uusi hoitosuositus, että kipulääkeyhdistelmällä ensin ja sitten jos ei mene ohi (tai kipu ei taltu) niin vasta antibiootit. Onneksi tuli. Sen jälkeen on meillä hoidettu kaksi seuraavaa tulehdusta tuon ohjeen mukaan, ja molemmilla kerroilla on tauti lähtenyt muutamassa päivässä. Ei ole jäänyt muhimaan mitään eikä tullut uutta kierrettä.
Itse olet pöllö.
Tässä ketjussa kehotetaan antamaan useita lääkkeitä päällekkäin ihan peruskipuun. Pienen lapsen keho ei kestä mitä vain. Kyllä meilläkin annetaan lapselle ensin Panadolia, ja jos ei kipu sillä lähde, sitten on olemassa reseptillä saatua tärskympää lääkettä. Lapsellamme jo 38 asteen kuume on niin haitallinen, että on kehotettu lähtemään lastenpolille.
Korvatulehdukseen tarvitaan antibiootit. Miksi huudattaisimme sairasta lasta vain sen takia, että odotetaan ensin pari päivää, kunnes korvat jo puhkeavat ja mätä valuu korvista? Tekisitkö itsellesi niin?
Angiinaa, jatkuvia korvatulehduksia, keuhkoputkentulehduksia, keuhkokuume. Kitarisat pois ja putket korviin nelivuotiaana, siihen loppui kierre kuin seinään. Ja V-peniä meni senverran että nyt penisilliiniallergia.