Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Home ja mielenterveysongelmat

Vierailija
31.01.2021 |

Olen viime vuosien perusteella nähdyn ja koetun seurauksena saapunut hypoteesiin, että sisäilman home aiheuttaa mielenterveysongelmia. Eikä siis pelkästään stressin kautta sen jälkeen, kun home on paljastunut.
Jokaiselle hometalossa asuneelle ihmiselle, jonka olen kohdannut on tullut selittämätöntä uupumusta, ahdistusta, masennusta, unihäiriöitä, jopa neurologisia oireita jne. ja on jo tiedossa, että osa homeista voi vaikuttaa hermoston toimintaan. Osa hometoksiineista on ihan yksiselitteisesti myrkyllisiä. Tämä tutkittua tietoa.

Kun katsotaan, kuinka paljon Suomessa on hometaloja, riskirakenne-pommeja, sisäilmaongelmia, rakennusvirheitä, aikakautensa tuotoksia, jotka on myöhemmin todettu terveydelle vaarallisiksi, vesivahinkoja, puutteita ja ongelmia, joita kukaan ei ole korjannut ja joista omistaja ei välttämättä ole edes tietoinen, eipä ole mikään ihme että ihmiset sairastuvat.
Joku tulee varmasti nyt huutelemaan, että mm. Espanjassa, Maltalla ja muualla Euroopassa voi taloissa olla ihan näkyvää homekasvustoa eikä ihmiset sairastele. Ensinnäkin se riippuu homeen lajista ja toisekseen siellä rakentaminen ei ole yhtä tiivistä. Talot pääsevät tuulettumaan ja kuivumaan. Ihmiset ei myöskään vietä suurta osaa vuodesta sisätiloissa ikkunat tiiviisti kiinni. Suomessa valtaosa vuodesta on pimeää, märkää ja kylmää. Ihanteellinen ilmasto siis home- ja sienikasvustoille. Vielä kun sullotaan kostea, kenties lahoamaan ehtinyt puu, tai eristeaines muovin sisään muhimaan saadaan täydellinen kasvualusta.

Ihan pokkana väitän, että sisäilman home ja hometoksiinit aiheuttavat mielenterveysongelmia ja mielestäni näiden asioiden välillä on korrelaatio. Jos joku haluaa rahoittaa tutkimusta, niin laittakaa kommenttia.

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asuimme Englannissa 2 vuotta rivarissa jossa oli  kylppärissä kokolattiamatot ym koko asunto oli täysi homepommi. Ja me sitten kyllä sairastelimmekin! Olin tukehtua limaan, päätä särki ja lisäksi olin varma että asunnossa kummittelee kun tunsin jonkin painostavan läsnänolon. En ymmärrä miten kukaan voi asua niin mutta tietysti jos vauvasta asti tottunut..

Vierailija
62/67 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös toisinpäin- mielenterveysongelmat altistavat näkemään vaaroja sielläkin, missä niitä ei ole ts. home.

Olen asunut yli 20 vuotta ulkomailla, Italiassa,Japanissa ja nyt Amerikassa enkä ole missään muualla törmännyt tähän ongelmaan.

Jotain on vinksallaan suomalaisten mielissä, pahasti- ja kuten huomaat, kymmenen vuotta sitten homeongelmat olivat paljon enemnän framilla,nyt vain pienen osan kokemia. -70-luvulla ufot olivat muodissa- milloin mikäkin- harhat ovat aika-ja kulttuurisidonnaisia.

Väärin. Homeongelmia on ulkomailla ihan yhtä paljon kuin suomessakin ja vaikuttaa kansanterveyteen ihan yhtä lailla. Se että sinä et näihin tapauksiin itse ole törmännyt siellä ei tarkoita etteikö niitä olisi. Ihan samalla lailla joku voi tulla Suomeen ulkomailta asumaan ja elää ja käydä töissä terveessä rakennuksessa ja kohdata vaan ihmisiä jotka myös elää terveissä rakennuksissa ja todeta että oman kokemuksen mukaan suomessa ei ongelmia ole:D

Ja moni saattaa oireilla homeesta tietämättään. Kyllä ulkomaillakin puhkeaa astmaa ja reumaa ja atopiaa ja ties mitä ihmisille. Ihan varmasti voit löytää rakennuksen missä sairastua ihan mistä maailman kolkasta tahansa.

Tietenkin ilmasto vaikuttaa myös siihen miten eletään ja rakennetaan.

Jos pitäisi käydä homerakennuksessa töissä ja saisin valita olisko sijainti etelä Italia vai Rovaniemi niin kyllä Italia veis. Lämpimissä maissa voi jatkuvasti pitää kaikkia ikkunoita auki ja läpivetoa mikä helpottaa olosuhteissa pärjäilyä huomattavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me asuimme Englannissa 2 vuotta rivarissa jossa oli  kylppärissä kokolattiamatot ym koko asunto oli täysi homepommi. Ja me sitten kyllä sairastelimmekin! Olin tukehtua limaan, päätä särki ja lisäksi olin varma että asunnossa kummittelee kun tunsin jonkin painostavan läsnänolon. En ymmärrä miten kukaan voi asua niin mutta tietysti jos vauvasta asti tottunut..

Tuskin kukaan voikaan, noissa taloissa vaan sitten sairastetaan..

Kokolattiamatto kylppärissä muutenkin ajatuksena ihan🤮🤮

Vierailija
64/67 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällähän on neroja liikkeellä. Voi pojat!

Ehdotan, että te, ketkä ette homesairauksiin usko, olette valmiita Home brother -taloon. Vuosi sopivassa homeläävässä ja kamerat kuvaamaan. Koska homeesta ei sairastu, saatte todistettua sen koko Suomen kansalle ja lisäksi kaupanpäälle tulee sitä ihanaa julkisuutta.

Tätä ketjua kun lukee, niin heti luulisi vapaaehtoisia löytyvän.

Ja sitten. Se, että joku pipipää selventää homesairaudesta ja ei oikeasti ole sairas, ei tarkoita, että kaikilla muilla heittää. Tiedän monta muutakin sairautta, jotka ovat toisilla tosi lieviä tai liekö ollenkaan sitten sairaita, mutta ei se poista millään tavalla muilta sairautta. Ihan vinkkinä, jos ei käynyt mielessä.

Ja kyllä, tunnen ihmisen, joka menetti 60% keuhkojen toiminnasta homeen takia. Tunnen pari perhettä, joilta meni terveyden lisäksi koko omaisuus ja tunnen erittäin monta ihmistä, jotka oireilevat rajusti myös ulkohomeille.

Ja seuraava kysymys. Osaatteko aavistaa, kuinka iso prosentti esim. brittilapsista sairastaa astmaa? Kun sen selvitätte, niin miettikää, mistä mokoma luulosairaus johtuu. Siinä onkin pohtimista, jos kerran ulkomailla ei homeesta tiedetä mitään.

Joskus on kyllä tullut mietittyä samaa että voi kun saiskin kaikki kieltäjät, etenkin ne jotka jonkinlaisella asiantuntija/auktoriteettiasemalla sanelee ettei mitään yhteyttä mihinkää ole todistettu, asumaan samoihin olosuhteisiin missä itse sairastui.. Haluais vaan nähdä ne reaktiot sitten kun oltaiskin itse ihan pää kainalossa..

Vierailija
65/67 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa selkeästi ainakin keskittymiseen, muistiin, jaksamiseen. Myös oli sellaista outoa raivostumista ja ärtyneisyyttä. En tiedä johtuuko siitä että kun olo on muutenkin huono niin kuormittaa myös psyykkisesti, joidenkin tutkimusten mukaan kyllä ihan oikeasti voi aiheuttaa tulehdustilan aivoissa.

Nopealla googlettamisella mold causing depression löytyy jo paljon artikkeleita aiheesta.

Vierailija
66/67 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos se home tekeekin juuri sen että ihmiset ei pysy täyspäiväisenä  sinäkin kuvittelet, jos päätyhuoneistot on kuivia niin kaikki on. Olisko mitään mahdollisuutta että vain yksi asunto on homeessa??? Mitä arvelet. Vai onko se väärin pysäköity auto kokata sen homeen tunnun aiheuttaa, vai miksi otit asian esille.?

Vierailija
67/67 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennustarvikkeita on säilytetty ulkona vesisateessa. Osa rakennustarvikkeista on homepilkkuja täynnä kun ne laitetaan rakennukseen. Sinne ne jää ei niistä kukaan välitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän