Muita keitä ärsyttää vegaanisuus?
Ei saisi syödä lihaa ja nykyään melkein kaikki vegaaneja. Eikö riitä lisää vaan kasviksia jos kyse maailman pelastamisesta ja jokainen tekee oman pienen osuuden kuin että alkaa täysin vegaaniksi ja saattaa elää hipahtavaa elämää?
Kommentit (451)
Lounasvaihtoehdot on vaihtunut vegaanisiksi, koska se käy useammalle ihmiselle. Usein vegaaninen on myös gluteeniton, mutta moni gluteeniton ihminen on herkkävatsainen, jolloin pavut ja herneet voivat tuottaa ongelmia.
Ihan sama. Otan omat eväät.
Vierailija kirjoitti:
Lounasvaihtoehdot on vaihtunut vegaanisiksi, koska se käy useammalle ihmiselle. Usein vegaaninen on myös gluteeniton, mutta moni gluteeniton ihminen on herkkävatsainen, jolloin pavut ja herneet voivat tuottaa ongelmia.
Ihan sama. Otan omat eväät.
Mitä väliä?
Olet sekäsyöjä, joten myös vegaaniruoka kuuluu ruokavalioosi.
Ärsyttää että joku valitsee väkivallattoman vaihtoehdon joka vähentää kärsimystä. Mihin tämä kehitys vielä meidät vie?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te vegaanit, jotka todella kivenkovaan uskotte, että Suomessa kaikkia eläimiä kohdellaan kaltoin: katsokaahan huviksenne
mtk.fi/elaintenhyvinvointi.
Että turha sanoa että kaikki eläimet ovat kahleissa ja kidutettuina.
Lähde: MTK 🤦♀️
So? Ammattilaisia ovat ja tietävät mistä puhuvat.
Toisin kuin soija-quorn-vegehörhöilijät.
Tajuatteko että Suomessa eläimiä kohdellaan maailmaan parhaimpien joukossa?
Ja kuinka monta työpaikkaa maatalous tuo Suomeen raakaa työtä?
Älkää viitsikö elää siinä omassa kuplassanne.
Silti kohdellaan huonosti.
Koko idea, että pakkosiitetään lehmiä, että aina tulee maitoa, otetaan syntyneet pienet heti pois, super nopeasti kasvatetaan broileritipuset suoraan tapettavaksi.
Sikakin on niin älykäs eläin, siellä ne on paskoissa oloissa vierekkäin ”elää” ei-lajinmukaista ”elämää”, jotta sinä saat kinkkua leivän päälle.
Ja silti pitää taivastella vegaaneja?!
t. sekasyöjä
Sama se sille jos joku haluaa olla ituhippi, mutta sitä en kyllä tajua että miksi sille lihalle pitää sit olla sellaisia korvikkeita kuin esim. vegaaninen pekoni? Eihän se ole pekonia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha on ruokaa. Jos ihmisen ei olisi tarkoitus syödä lihaa, suolisto ei pystyisi sitä käsittelemään.
Ihmisen suolisto on liian pitkä käsittelemään lihaa, esim. kissaeläinten suolisto on vain muutaman metrin, ihmisellä monta kymmentä. Siitä johtuu että punainen liha aiheuttaa suolistosyöpiä.
Kissa on lihansyöjä. Ihminen sekasyöjä. Ymmärtänet eron?
Jos ihminen syö pettua, niin sitä ei ihmisen suolisto pysty käsittelemään. Lihan pystyy. Toki on niitä ihmisiä, joille liha ei sovi, mutta he ovat poikkeustapauksia.
Sekasyöjä tarkoittaa sitää että ihmisen elimistölle sopii myös kasvisruoka ihan samoin kuin lihakin. Eli sen päätöksen voi tehdä itse kumpaa syö. Kasvissyönnissä on vain useita etuja liharuokaan nähden. monet sairaudet vähenevät, diabetes, reuma, syöpä, verisuonitaudit, kaihi. Ympäristölle ja eläimille on etua jos ihmiset suosivat kasvisruokaa.
Kyllä ne vegaanitkin sairastelee ja kuolee.
Mieluummin elän vähän lyhyemmän elämän nauttien kuin teen ruokailusta itselleni elämää suuremman ongelman.
Miksi oletat, että vegaanit eivät nauti ruuasta tai että se on ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Sama se sille jos joku haluaa olla ituhippi, mutta sitä en kyllä tajua että miksi sille lihalle pitää sit olla sellaisia korvikkeita kuin esim. vegaaninen pekoni? Eihän se ole pekonia.
Ne on lähinnä niille, jotka joko kaipaa lihan makua ja niille, joilla on vaikea luopua lihasta. Toki myös ihan sekasyöjille, jotka haluavat vähentää lihansyöntiä.
Mulle esimerkiksi vegaaninen katkarapu ja kana on liian realististista, ällöttää ja en voi syödä, koska en pidä kanasta enkä isoista katkaravuista.
Enkä edes ole vege. Moni pitkän linjan vegaani ei mitään vegepekonia kaipaa, vaan ne on tosiaan niille lihasta pitäville/kaipaaville.
Vierailija kirjoitti:
Lihan korvikeket on tarkoitettu auttamaan ihmistä, joka haluaa vaihtaa lihan muihin vaihtoehtoihin. Aluksi on helpompi tehdä se sama tuttu ruoka, mutta jauhelihan sijaan käyttää vegejauhista. Kun osaaminen kehittyy, niin ihminen ei tarvitse vegepekonia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihan korvikeket on tarkoitettu auttamaan ihmistä, joka haluaa vaihtaa lihan muihin vaihtoehtoihin. Aluksi on helpompi tehdä se sama tuttu ruoka, mutta jauhelihan sijaan käyttää vegejauhista. Kun osaaminen kehittyy, niin ihminen ei tarvitse vegepekonia jne.
Juuri näin. Suomalainen arkiruoka on todella jauheliha/kanasuikale tms. painotteista.
Mä olen vegaani mutten usko että kukaan muu kuin mun perhe ja lähimmät ystävät ovat edes tietoisia asiasta.
Kutsun myös usein ruokavieraita eikä kukaan ole koskaan valittanut ruuan vegaanisuudesta, itseasiassa epäilen etteivät he ole edes tajunneet syöneensä vegaanista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en taas tajua miten jonkun persettä voi kutittaa toisen ruokavalio näin paljon. Varsinkin kun ottaa huomioon miten paljon haittaa lihantuotannosta on ympäristölle, mielestäni vegaanien ilkkuminen on vähän sama asia kuin nauraisi ihmisille jotka keräävät roskia pois maasta.
Onhan se toki rasittavaa jos joku yrittää jatkuvasti käännyttää seuraamaan toista ruokavaliota, mutta itse tunnen esim. enemmän keto-ruokavaliosta jatkuvasti jauhavia kuin kasvissyöjiä.
Mua taas ihmetyttää nää hurahtaneet. Sitten ei osata muuta kuin toistaa näitä ” miten paljon haittaa lihantuotannosta on ympäristölle” -mantroja. Mistä tulee raaka-aine noihin vegaaniruokiin? Myös taloudellisten tosiasioiden tunnustaminen olisi suotavaa. Kuten, moniko ihminen on vegaani? Kuinka moni ostaa vegepyöryköitä, jotka maksavat 15€/kg? Mistä Suomen elintarvikkeiden liikevaihto tulee? Mietipä alkuun realiteetteja. PS: en ole kasvisruokaa vastaan, käytän itsekin, mutta en pidä siitä ettei tajuta, miten talous toimii.
Tiedätkö mitä eläimet syövät/juovat ja miten paljon päästöjä eläimistä tulee? Aika nopealla googlettamisella löytää tietoa miksi lihaa sisältävä ruokavalio on paljon pahempi ympäristölle kuin kasvispainotteiset ruokavaliot.
15e/kg vegepyöryköitä jne ihmekasvisturhuuksia ei ole mikään pakko sisällyttää ruokavalioon vaikka olisikin vegaani (ja niitä saa myös tehtyä itse halvemmalla). Oletko tietoinen siitä miten kallista oikea liha on varsinkin verrattuna kasviksiin?
Minua ärsyttää tämä, miten vegaanit aloittavat keskustelun näin ruokapöydässä:"OLETKO TIETOINEN, miten eläimet ja maapallo on kärsinyt sinun ruokasi takia?"
Joo, kiitos kyllä, hyvää ruokahalua vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on lähinnä niille, jotka joko kaipaa lihan makua ja niille, joilla on vaikea luopua lihasta. Toki myös ihan sekasyöjille, jotka haluavat vähentää lihansyöntiä.
Mulle esimerkiksi vegaaninen katkarapu ja kana on liian realististista, ällöttää ja en voi syödä, koska en pidä kanasta enkä isoista katkaravuista.
Enkä edes ole vege. Moni pitkän linjan vegaani ei mitään vegepekonia kaipaa, vaan ne on tosiaan niille lihasta pitäville/kaipaaville.
No miksi pitää sitten kaivata lihaa, jos haluaa olla vegaani?
Vierailija kirjoitti:
No miksi pitää sitten kaivata lihaa, jos haluaa olla vegaani?
Tuskin vegaanit suuremmin ostavatkaan lihankorvikkeita. Kasvissyöjät voivat ostaa ja sekasyöjät, jotka haluavat välillä pitää lihattomia päiviä. Korvikkeet ovat siirtymäkauden tuote.
Ärsyttää hirveästi kun yksi vieras on vegaani ja sille pitää aina ostaa eri ruuat kuin muille.
Saisivat hävetä nämä vegaanit! Kehtaavatkin yrittää vähentää eläinten kärsimystä!
Olen kasvissyöjä kuusi päivää viikosta, yhtenä saatan syödä lihaa. Viikonloppuna meni tartar pihvi. Myös sosiaalisissa tilanteissa / juhlissa syön mitä tarjotaan.
Miun vegaanius on isompi juttu muille kuin minulle. Esim. edellisessä työpaikassa yksi tyyppi tuli joka jumalan kerta lounaalla kyttäämään, että mitä mulla on eväänä ja kyselemään, että mitä syöt. En tajua mikä miun ruuissa oli niin kiinnostavaa. Yleisesti en hirveästi ruokavaliostani keskustele, mutta jos joku jotain tarjoaa, eikä usko kun sanon ei kiitos, niin sitten onhan se pakko sanoa miksei se kinkkuvoileipä maistu. Joskus alkaa ihminen sitten nipottamaan asiasta, mutta totean, että olen eettisistä syistä vegaani ja en halua keskustella aiheesta.
Ja koska oon vegaani eettisistä syistä, niin syön kyllä ihan mielelläni ns. lihankorvikkeita, jos ne vaan maistuu hyvältä. . En minä pekonia vihaa, mutta en halua että sian pitää kuolla siksi, että minä saisin ruokaa. Sekasyöjien narina tästä asiasta tuntuu jotenkin vähän tekemällä tehdyltä.
Mikä siinä nyt niin muka ärsyttää? En sekasyöjänä ole kohdannut mitään ärsyttävyyksiä asian suhteen.
Ihmiset ovat kovin hassuja.
Mielenkiinnolla joskus selannut sipsikaljavegaani-feissariryhmää ja vesi on kyllä tullut kielelle.
Kaikenlaista herkkua ja pöperöä sitä loppujen lopuksi saakin vedellä. Vieläkin enemmän jos on vegetaristi.
Se riippuu aina siitä miten ja millä aineksilla tekee.
Kyllä myös kasveille kuuluu jakamattomat ihmisoikeudet.
Voir tehdä gluteenittoman vegaanivaihtoehdon niin kaikki yllämainitut voivat syödä sitä. Eli tarjolle liha, tuo gluteeniton vegaaniruoka ja lisukkeeksi eri tavoin valmistettuja kasviksia niin siinä sun juhlapöytä. .