Muita keitä ärsyttää vegaanisuus?
Ei saisi syödä lihaa ja nykyään melkein kaikki vegaaneja. Eikö riitä lisää vaan kasviksia jos kyse maailman pelastamisesta ja jokainen tekee oman pienen osuuden kuin että alkaa täysin vegaaniksi ja saattaa elää hipahtavaa elämää?
Kommentit (451)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha on ruokaa. Jos ihmisen ei olisi tarkoitus syödä lihaa, suolisto ei pystyisi sitä käsittelemään.
Ihmisen suolisto on liian pitkä käsittelemään lihaa, esim. kissaeläinten suolisto on vain muutaman metrin, ihmisellä monta kymmentä. Siitä johtuu että punainen liha aiheuttaa suolistosyöpiä.
Kissa on lihansyöjä. Ihminen sekasyöjä. Ymmärtänet eron?
Jos ihminen syö pettua, niin sitä ei ihmisen suolisto pysty käsittelemään. Lihan pystyy. Toki on niitä ihmisiä, joille liha ei sovi, mutta he ovat poikkeustapauksia.
Sekasyöjä tarkoittaa sitää että ihmisen elimistölle sopii myös kasvisruoka ihan samoin kuin lihakin. Eli sen päätöksen voi tehdä itse kumpaa syö. Kasvissyönnissä on vain useita etuja liharuokaan nähden. monet sairaudet vähenevät, diabetes, reuma, syöpä, verisuonitaudit, kaihi. Ympäristölle ja eläimille on etua jos ihmiset suosivat kasvisruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyttekö vegaanit koskemaan lihaan tai valmistaa siitä ruokaa sekasyöjille? Jos kylään tulee vieraita joilla on sekaruokavalio vai pistättekö syömään samaa ruokaa kuin itse ettekä ota huomioon heidän ruokavaliotaan, koska?
Sen nimi on SEKAruokavalio. Siihen kuuluu niin liha, kasvisruoka kuin vegaaniruokakin.
En syö tai kokkaa lihaa kotona, en myöskään vieraille, koska kasvisruoka kuuluu sekaruokailijan ruokavalioon.
Itse pystyn syömään kasviksia, hedelmiä ja marjoja vain rajoitetusti, vaikka olen kuinka sekasyöjä. Kumma luulo, että sekasyöjät pystyvät syömään aivan kaikkea.
ohis
yleensä tällä tarkoitetaan enempi asennevammaa "minähän en kaninruokaa syö" eikä allergioita.
Mua ärsyttää suomen kieliopin vääntely päin prinkkalaa. Vegaanisuus juontuu sanasta vagaaninen. Vegaaniset asiatko ärsyttää? Vai vegaanius??? Ei ole niin vaikeaa lausua yhtä diftongia, niitä on kielessä lähes joka toisessa tavassa muutenkin! Miten laiskoja imhiset nykyään ovat?! Vegaanisuus... Voi Jumalauttavuusjumalaudekkuus... ...
Mitä enemmän vegaaneja on sitä enemmän jää lihansyöjille lihaa syötäväksi. Ei pitäisi olla mitään valittamista tässä. Jokainen voi valita itse ruokavalionsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha on ruokaa. Jos ihmisen ei olisi tarkoitus syödä lihaa, suolisto ei pystyisi sitä käsittelemään.
Ihmisen suolisto on liian pitkä käsittelemään lihaa, esim. kissaeläinten suolisto on vain muutaman metrin, ihmisellä monta kymmentä. Siitä johtuu että punainen liha aiheuttaa suolistosyöpiä.
Kissa on lihansyöjä. Ihminen sekasyöjä. Ymmärtänet eron?
Jos ihminen syö pettua, niin sitä ei ihmisen suolisto pysty käsittelemään. Lihan pystyy. Toki on niitä ihmisiä, joille liha ei sovi, mutta he ovat poikkeustapauksia.
Sekasyöjä tarkoittaa sitää että ihmisen elimistölle sopii myös kasvisruoka ihan samoin kuin lihakin. Eli sen päätöksen voi tehdä itse kumpaa syö. Kasvissyönnissä on vain useita etuja liharuokaan nähden. monet sairaudet vähenevät, diabetes, reuma, syöpä, verisuonitaudit, kaihi. Ympäristölle ja eläimille on etua jos ihmiset suosivat kasvisruokaa.
Kyllä ne vegaanitkin sairastelee ja kuolee.
Mieluummin elän vähän lyhyemmän elämän nauttien kuin teen ruokailusta itselleni elämää suuremman ongelman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyttekö vegaanit koskemaan lihaan tai valmistaa siitä ruokaa sekasyöjille? Jos kylään tulee vieraita joilla on sekaruokavalio vai pistättekö syömään samaa ruokaa kuin itse ettekä ota huomioon heidän ruokavaliotaan, koska?
Sen nimi on SEKAruokavalio. Siihen kuuluu niin liha, kasvisruoka kuin vegaaniruokakin.
En syö tai kokkaa lihaa kotona, en myöskään vieraille, koska kasvisruoka kuuluu sekaruokailijan ruokavalioon.
Itse pystyn syömään kasviksia, hedelmiä ja marjoja vain rajoitetusti, vaikka olen kuinka sekasyöjä. Kumma luulo, että sekasyöjät pystyvät syömään aivan kaikkea.
ohis
yleensä tällä tarkoitetaan enempi asennevammaa "minähän en kaninruokaa syö" eikä allergioita.
Hä?
Hedelmöittymätön kananmuna on hyvää ravintoa. Jauhettu viljanjyvä oli viljan lapsi joka olisi tuottanut uutta elämää.
Lähinnä ärsyttää Hesarin kaltaisten lehtien pakkomyynti veganismista. Itsekin syön kasvisruokaa muun ohessa, mutta joka kerta, kun alkaa sen täysvegaanisen ruokavalion pakkomyyminen tekee mieli vetää kuukausi pelkkää lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä ärsyttää Hesarin kaltaisten lehtien pakkomyynti veganismista. Itsekin syön kasvisruokaa muun ohessa, mutta joka kerta, kun alkaa sen täysvegaanisen ruokavalion pakkomyyminen tekee mieli vetää kuukausi pelkkää lihaa.
Mua kanssa ärsyttää tämä. Pitäisikö julkisesti tarjoiltu ruoka olla vegaanista? Voi olla yhtenä vaihtoehtona, mutta ei se saa olla ainoa vaihtoehto! Toisten ekohörhöilystä ei tarvitse kaikkien kärsiä!
Olen kasvissyöjä, koska en pidä lihasta, sen mausta enkä hajusta ihan siinä missä joku ei pidä sipulista tai paprikasta tai merenelävistä, ei siinä sen kummempaa. Ihan sama mitä joku työpaikalla syö eväänään.
Asiat on aika hyvin, jos jonkun vegaaniudesta tekee itselleen ongelman. Hyvä sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ohis
Sama! Juuri vegaanien suosimat palkokasvit on mulle kaikista ongelmallisin asia, viljatuotteet eivät myöskään käy. Eikä sienet. Eikä mulla ole kyse nirsoilusta, vaan saan ihan järkyttäviä kivuliaita oireita.
Silloin kannattaa varmaan kertoa sille sinulle kokkaavalle vegaanille sun ruokarajoitteista niin hän voi suunnitella tarjoilut sen mukaan.
Itse valmistaisin noilla spekseillä sulle vaikka parsarisottoa ja jälkkäriksi pakastemarjoja kuumalla kinuskikastikkeella.
Vegaanit eivät osaa kokata, siksi ne vegaaneja ovatkin kun porkkana on heti valmista.
Minun ruoka paskoo vegaanien ruuan päälle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liityn kerhoon! Tuntuu että nykdEyään joutuu ihan oikeasti selittelemään esim. Sitä että tekee ruuaksi ihan tavallista jauhelihakastiketta tai jopa uunilohestakin on tullut kysymyksiä(?)!
Melkein kaikki mun tuttavat ja perhe on kääntynyt n.98% kasvissyöjiksi/täysvegaaneiksi.Aina joutuu miettimään mitä laittaa tarjolle jos tulevat käymään. Kun yksi on vegaani, toinen syö JOSKUS kalaa/kananmunia, kolmas mitä milloinkin huvittaa, yksi ei mitään... eikä kenellekään ole mitään ruokarajoitteita.
Itsenäni suoraan sanottuna kyrsii, koska olin 14-vuotiaaksi maitoallergikko eikä siihen aikaan ollut mitään korvikkeita esim jogurtille. Yosa tuli myöhemmin, sitäkin yksi maku. Nyt nää muotiveget valikoi sieltä parinsadan korvikkeen joukosta mieleisensä... huoh.
mutta kun se paasaus ei lopu siihen vaan aina tulee näitä että "hei sen jauhelihan saa tosi näppärästi korvattua soijarouheella, ei kukaan huomaa mitään"... jne.
Kyllä huomaa. Jos minä ja perheeni halutaan syödä normaalia ruokaa, mihin myös paljon kasviksia kuulu, on suunnattoman ärsyttävää kun siihen puututaan! Pitäisi oikein anteeksi pyydellä kun ei nyhtikset oikein nappaa.
Ja se äänensävy on melkein uskonnollinen kun julistetaan että "kyllähän siskosikin on aivan upeita reseptejä saanut kehitettyä siitä ja siitä, ei niitä kananmunia munakkaaseen tarvitse, kun käyttää aikaa ja mielikuvitusta".
Okei, hienoa. Minä kyllä käytän aikani ja mielikuvitukseni johonkin muuhun(2 pientä lasta e) kuin miettimään miten tehdään VEGEmunakas. Piste.
Laantuisipa tää jopa uskonnollisia piirteitä saanut vegehössötys edes vähän.Kun kerran itse olet ollut allerginen ja ilman vaihtoehtoja, niin etkö ole iloinen tämän päivän allergisten puolesta kun voivat "trendivegaanien" lisäksi nauttia suuresta valikoimasta esim.kauravaihtoehtoja? Kuulostat katkeralta.
En ole vegaani mutta enemmän kyllä sekasyöjiä on ja ei minua ärsytä miten muut elää & syö kunhan eivät satuta/kohtele huonosti muita ihmisiä. Veljenpojallani on paljon allergioita ja vielä kun hän oli ihan pieni, olivat valikoimat paljon huonommat tosiaan. Nyt on ihanaa kun on paljon kauratuotteita mistä valita! Olen siitä vain onnellinen. Moni ei myöskään ole täysin vegaani mutta ihan terveyssyistä tai vaihtelun vuoksi korvaavat joskus eläinperäiset tuotteet ja sehän on vain hyvä asia, että niinkin voi tehdä helposti nykyään & kunnon vaihtoehdoilla.
On todella hyvä, että näitä kasviperäisiä herkkuja suunnitellaan ja tuotetaan nykyään enemmän koska tämänhetkinen lihamaatalous ei ole kestävällä pohjalla, emme voi syödä ikuisesti kaikki näin lihapitoisesti.
Pointtini olikin tässä se, että ärsyttää kun itse en ole ollut ruokarajoitteinen vapaa-ehtoisesti. Nyt kun en ole, tullaan saarnaamaan että tuhoan maapalloa syömällä maitotuotteita ja lihaa ja antamalla myös lapsilleni oikeaa ruokaa. En ole katkera :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liityn kerhoon! Tuntuu että nykdEyään joutuu ihan oikeasti selittelemään esim. Sitä että tekee ruuaksi ihan tavallista jauhelihakastiketta tai jopa uunilohestakin on tullut kysymyksiä(?)!
Melkein kaikki mun tuttavat ja perhe on kääntynyt n.98% kasvissyöjiksi/täysvegaaneiksi.Aina joutuu miettimään mitä laittaa tarjolle jos tulevat käymään. Kun yksi on vegaani, toinen syö JOSKUS kalaa/kananmunia, kolmas mitä milloinkin huvittaa, yksi ei mitään... eikä kenellekään ole mitään ruokarajoitteita.
Itsenäni suoraan sanottuna kyrsii, koska olin 14-vuotiaaksi maitoallergikko eikä siihen aikaan ollut mitään korvikkeita esim jogurtille. Yosa tuli myöhemmin, sitäkin yksi maku. Nyt nää muotiveget valikoi sieltä parinsadan korvikkeen joukosta mieleisensä... huoh.
mutta kun se paasaus ei lopu siihen vaan aina tulee näitä että "hei sen jauhelihan saa tosi näppärästi korvattua soijarouheella, ei kukaan huomaa mitään"... jne.
Kyllä huomaa. Jos minä ja perheeni halutaan syödä normaalia ruokaa, mihin myös paljon kasviksia kuulu, on suunnattoman ärsyttävää kun siihen puututaan! Pitäisi oikein anteeksi pyydellä kun ei nyhtikset oikein nappaa.
Ja se äänensävy on melkein uskonnollinen kun julistetaan että "kyllähän siskosikin on aivan upeita reseptejä saanut kehitettyä siitä ja siitä, ei niitä kananmunia munakkaaseen tarvitse, kun käyttää aikaa ja mielikuvitusta".
Okei, hienoa. Minä kyllä käytän aikani ja mielikuvitukseni johonkin muuhun(2 pientä lasta e) kuin miettimään miten tehdään VEGEmunakas. Piste.
Laantuisipa tää jopa uskonnollisia piirteitä saanut vegehössötys edes vähän.Kun kerran itse olet ollut allerginen ja ilman vaihtoehtoja, niin etkö ole iloinen tämän päivän allergisten puolesta kun voivat "trendivegaanien" lisäksi nauttia suuresta valikoimasta esim.kauravaihtoehtoja? Kuulostat katkeralta.
En ole vegaani mutta enemmän kyllä sekasyöjiä on ja ei minua ärsytä miten muut elää & syö kunhan eivät satuta/kohtele huonosti muita ihmisiä. Veljenpojallani on paljon allergioita ja vielä kun hän oli ihan pieni, olivat valikoimat paljon huonommat tosiaan. Nyt on ihanaa kun on paljon kauratuotteita mistä valita! Olen siitä vain onnellinen. Moni ei myöskään ole täysin vegaani mutta ihan terveyssyistä tai vaihtelun vuoksi korvaavat joskus eläinperäiset tuotteet ja sehän on vain hyvä asia, että niinkin voi tehdä helposti nykyään & kunnon vaihtoehdoilla.
On todella hyvä, että näitä kasviperäisiä herkkuja suunnitellaan ja tuotetaan nykyään enemmän koska tämänhetkinen lihamaatalous ei ole kestävällä pohjalla, emme voi syödä ikuisesti kaikki näin lihapitoisesti.Pointtini olikin tässä se, että ärsyttää kun itse en ole ollut ruokarajoitteinen vapaa-ehtoisesti. Nyt kun en ole, tullaan saarnaamaan että tuhoan maapalloa syömällä maitotuotteita ja lihaa ja antamalla myös lapsilleni oikeaa ruokaa. En ole katkera :)
Ja siitä olen iloinen todella että on nykyään myös allergikoille (esimerkiksi veljenpojallesi) on vaihtoehtoja! Se on hyvä ettei tartte pelkällä yosalla tai näkkärillä hillolla herkutella kun muut syö pannaria jäätelön kanssa. Ja hyvä näin 😊
-sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit Syövät hyvällä omalla tunnolla tehotuotettuja kasveja, joiden tuotannossa tekevät työtä pienellä palkalla, kurjissa oloissa, hyväksikäytetyt ihmiset. Jo esim. Suomeen tuodaan halpamaista työntekijöitä viljelytiloille, koska palkka ei riitä suomalaisille. Suomessakin työntekijöiden työolot, majoitus ja työehdot ovat kurjat joten mitä voi olettaa kaukomaiden työntekijöiden oloista. Suuri osa noista työntekijöistä on lisäksi sekasyöjiä. Eli vegaanit nojaavat sekasyöjien energiaan ja voimaan ja ovat heidän työpanoksestaan riippuvaisia.
Vegaanit ovat kaikkein tekopyhin porukka, jonka tiedän.Ok. Sekasyöjäthän eivät tunnetusti syö esimerkiksi mansikoita.
Emme toki. Raakaa possua vaan, mielellään sisäelinten kanssa. Kiitos päivän nauruista 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi mikä etu myös olisi jos koko planeetta alkaisi kasvissyöjiksi, eläintaudit ja pandemiat olisivat sen jälkeen historiaa.
—-> Edelleen idealistista, ei realismia. Pandemioissa voi olla mitä tahansa lähteitä. Jos ihmisillä sitäpaitsi on lemmikkejä, niin eläintaudit voivat hyvinkin levitä sieltä.
Itse en käy Thaimaassa, kävin siellä lihansyöjäystäväni luona 20 v. sitten ja minulle jäi kamalat traumat sekä ihmisten että eläinten kärsimyksistä siellä. En tule enää ikipäivänä lähtemään tuonkaltaisiin maihin.
——> Eli ymmärrät, että eläimillä on erilaisia oikeuksia eri maissa?
Kasvissyöjänä olen ollut 30 vuotta. On tosiaan tullut tutuksi lihaanien tekemä kiusaaminen. Kai he tykkäävät kiusata sekä ihmisiä että eläimiä. Samat ihmiset varmaan sitten kauhistelevat sädekehä päänsä yllä esim. Koskelan kiusaamissurmaa.
—-> Eli kun joku kysyy sinulta kysymyksiä, niin pidät sitä kiusaamisena? Kyseenalaistaminen on eri asia kuin kiusaaminen.
Kaikki nuo sinun juttusi ovat vain tekosyitä millä yritetään jallittaa vegaaninen elämäntapa näyttämään huonolle ja lihaanin elämäntapa oikeaksi. Ehkä sinulla on huono omatunti lihansyönnistä ja siksi jankutat täällä ja muualla.
Siat ja kanat syövät soijaa rehuna. Sinun puheesi eivät ole vain kiusaamista vaan kaasuvalotusta, yrität kiertää sen tosiasian että lihakarja syö soijaa. Pandemiat lähtevät eläimistä ja siitä tilanteesta kun ihmiset hyväksikäyttävät eläimiä, se on tosiasia vaikka kuinka yrität kieltää. Eläintuottajat aiheuttavat eläimille kärsimystä samoin kuin lihansyöjätkin, tätä tosiasiaa et pysty muuksi muuttamaan.
Sekasyöjienkin ruoasta suurin osa tulee ulkomailta, turha sinun on vegaania siitä syyllistää.
Kiusaamista on se että kerrotaan vegaaneille kuinka heidän elämäntapansa ärsyttää sinua eli tämä ketjun otsikko jo kertoo että lihaanit pääsevät porukalla kiusaamaan vegaaneja. Jos teen otsikon täällä "keitä muita ärsyttää lihansyönti" se poistuu heti.
Miten se katovuosi liittyisi veganismiin? Eläimiltähän silloin loppuisi rehu, sitä suuremmalla syyllä ne pavut kannattaisi syöttää suoraan ihmisille eikä eläimille. Juuri eläintuotantohan se tuhoaa luontoa ja edesauttaa kriisejä luontoon, esim. aavikoittuminen, brasiliassa kaadetaan sademetsää jotta lihakarja saa sitä soijarehuaan jne. jne.
Jaahas, taas on oman elämänsä Greta Thunbergi vouhottamassa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saadaan iduille lannoitetta, jos eläinten pito kielletään?
Kyllä ne eläimet lantaa tuottavat ilman kaltoinkohteluakin.
No jos kaikki olisi vegaaneja, niin mitä järkeä niitä eläimiä on pitää?
Koirista, kissoista yms. et kyllä mitenkään saa vegaaneja. Niin kauan kun ihmisillä on lemmikkejä, jotka ovat lihansyöjiä, niitä lehmiä, possuja, yms pitää tuottaa.
Keinolihaa kehitetään. Sitä voi toki sitten ihmisetkin syödä ilman että eläimet kärsii.
Ja pidät keinolihaa täysin riskittömänä vaihtoehtona?
Nimenomaan. Jo sana KEINOliha kertoo kuinka terveellistä se on...
Te vegaanit, jotka todella kivenkovaan uskotte, että Suomessa kaikkia eläimiä kohdellaan kaltoin: katsokaahan huviksenne
mtk.fi/elaintenhyvinvointi.
Että turha sanoa että kaikki eläimet ovat kahleissa ja kidutettuina.
Sama! Juuri vegaanien suosimat palkokasvit on mulle kaikista ongelmallisin asia, viljatuotteet eivät myöskään käy. Eikä sienet. Eikä mulla ole kyse nirsoilusta, vaan saan ihan järkyttäviä kivuliaita oireita.