Muita keitä ärsyttää vegaanisuus?
Ei saisi syödä lihaa ja nykyään melkein kaikki vegaaneja. Eikö riitä lisää vaan kasviksia jos kyse maailman pelastamisesta ja jokainen tekee oman pienen osuuden kuin että alkaa täysin vegaaniksi ja saattaa elää hipahtavaa elämää?
Kommentit (451)
Vierailija kirjoitti:
Mua ei sinänsä ärsytä kenenkään ruokavalio, mutta se ärsyttää, että yksi fb-kaveri jakaa joka päivä jotain possun, kanan tai lehmän kuvaa. Syyllistää ja painostaa ihmisiä. Itse olen sekasyöjä, mutta tykkään myös kasvisruoista. Ärsyttää, kun avaa fb:n, niin heti pompsahtaa joku possun raato silmille. Mietin jo, että lakkaan seuraamasta koko tyyppiä.
Ei lihan syönti lopu raatoja näyttelemällä, vaan jakamalla esim. herkullisia kasvisruokareseptejä.
Muuten samaa mieltä, mutta miksi lihansyönnin pitäisi loppua?:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta on jotenkin säälittävää että niin moni pitää vegaanista ruokaa outona tai pahana.
Onko todella niin että olette aina syöneet niin mielikuvituksettomasti, että syötte suunnilleen pelkkää jauhelihaa tai kananrintaa? Koska ei kukaan vetele sisäfilepihvejä päivät pääksytysten. Itse olen sekasyöjä mutta noin keskimäärin pidän enemmän kasvis kuin liharuoista ja kulinaristina haluan nauttia mahdollisimman paljon erilaisista makumaailmoista.
Sahramisimpukat, beurre blanc, liekitetyt karitsan munuaiset, prosciutto san Daniele, trippa alla romana, osterit, gorgonzola, savustetut nahkiaiset...
Nuo ovat kulinaarisia nautintoja ja seikkailuja, joita en haluaisi jättää väliin. Olen kyllä maistanut hyvää cashew-brietä ja yksi ihanimpia makuja, jonka tiedän, on vastapuristettu oliiviöljy.
Mutta vegaanikulinaristi menettää paljon, turha väittää muuta. Ette viitsisi aina tuota lihapulla-argumenttia, jooko?
Mä en siis ole vegaani kuten jo kerroinkin, mutta nimenomaan arjen kulinarismia tässä peräänkuulutan, sitä että uskalletaan kokeilla muutakin kuin jauhelihaa.
Just laitoin ruuaksi tälle päivälle itse pyydettyä haukea:)
Usko pois, kyllä me ei-vegaanit syödään muutakin kuin jauhelihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanisuus ei ärsytä, mutta sivutuotteena tuleva epärealistinen maailmankuva, hyväsignalointi ja ruokatalouden kokonaisuuden ymmärtämättömyys ärsyttää. Kaikki saa syödä miten parhaaksi näkevät, kunhan suovat toisillekin ruokarauhan.
Mua ärsyttää eniten ihmiset, jotka puolustelevat jotain sillä, että jokainen saa tehdä miten itse haluaa. Eikö ihmiset näe, että toi on ihan jäätävän tekopyhää, koska harvoinpa nää samat ihmiset puolustelee jotain kannibaaleja samalla tavalla.
Juuri tämä. ”Antakaa minun jatkaa elinolojen tuhoamista ja saastuttamista sekä kärsimyksen lisäämistä, minäkin annan teidän syödä kasvejanne, nyt menen vähän rullaamaan muutaman eläimen ruhon, eivätpä enää hengitä, katsoa sinun vikasi koska syyllisti5 minua niin nytpä syön joka päivä ainakin kilon lihaa’! Sinun vikasi! En voi muutakaan…!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanisuus ei ärsytä, mutta sivutuotteena tuleva epärealistinen maailmankuva, hyväsignalointi ja ruokatalouden kokonaisuuden ymmärtämättömyys ärsyttää. Kaikki saa syödä miten parhaaksi näkevät, kunhan suovat toisillekin ruokarauhan.
Mua ärsyttää eniten ihmiset, jotka puolustelevat jotain sillä, että jokainen saa tehdä miten itse haluaa. Eikö ihmiset näe, että toi on ihan jäätävän tekopyhää, koska harvoinpa nää samat ihmiset puolustelee jotain kannibaaleja samalla tavalla.
Juuri tämä. ”Antakaa minun jatkaa elinolojen tuhoamista ja saastuttamista sekä kärsimyksen lisäämistä, minäkin annan teidän syödä kasvejanne, nyt menen vähän rullaamaan muutaman eläimen ruhon, eivätpä enää hengitä, katsoa sinun vikasi koska syyllisti5 minua niin nytpä syön joka päivä ainakin kilon lihaa’! Sinun vikasi! En voi muutakaan…!
Anteeksi mitä? Niin epäselvää ja kiihkosta tekstiä että vaikea saada selvää. Ootko suomen greta Thrundberg?
Vierailija kirjoitti:
Ärsyyntyminen paljastaa, että sinulla on huono itsetunto ja että podet lihan syönnistä huonoa omaa tuntoa.
Helpota oloasi ja ala suosiolla vegaaniksi.
Haista ekohippi huilu! Mussuta itse niitä kusisia kauramaitojasi ym vegaanipaskaa, hyi helkkari. FACK dis VEGAN S H I T
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ärsytä.
Paljon enemmän ärsyttää tämmöset:
- vegaanit on ihuhippejä!!
- olen sekasyöjä (ruokavalioon kuuluu kaikki vegaaniset ja ei vegaaniset ruuat) MUTTA PRKL EN VEGAANIANNOSTA JUHLISSA SYÖ!!! paitsi kotona kaljaa vedän, kaurapuuroa mustikoilla ja sipsiä mut ei lasketa!!
- hullu on jos lihaa ei syö!!! Lihaa tänne!!
- kyllä ihminen tarttee lihaa!!!
- ei eläimet kärsi ja suomalainen nauta on ilmasteko!!
- ei saa sanoa, että syön kuolleiden, tapettujenc kipua tuntevien eläinten ruhoja ja läskejä !! Se on pihvi!!
Älä unohda lihaania joka haukkuu vegaaneja kuinka heidän syömänsä soija tuodaan toiselta puolelta maailmaa ja sen vuoksi tuhotaan sademetsiä kas kun hän ei itse tajua että juuri se kaukaa tuotu sademetsäsoija menee hänen syömiensä eläinten rehuksi ja ihmisten käyttämä soija tulee esim. Itävallasta.
Nauttien kahvia ja suklaata jotka on varmaan tuotettu lähimetsästä? Aikamoista hyvesignalointia ja tekopyhyyttä on moittia toisia ulkomailta tuotujen tuotteiden syönnistä kun kuitenkin suurin osa suomalaistenkin ruoasta tuodaan ulkomailta, hedelmät jne.
Anteeksi ohis, mutta lihaani ei ole suomenkielinen sana. Muutenkin todella aivoton kommentti.
Aika pienet ongelmat teillä. Nauran teille.
Miksi ketään häiritsisi toisen ruokavalio? Itsekin olen ollut lakto-ovo 23v mutta mua ei voisi vähempää kiinnostaa mitä muut syövät. Mielessäni saatan ihmetellä mutta ei tulisi mieleenkään ripittää ketään sekasyöjää.
Ärsyttää kyllä, silloin kun järjestää tapaamisia tai juhlia, joissa ruokailua. On sitten liki joka toisella jotakin rajoitteita tai ideologioita ruuan suhteen. Suunnittelu ja valmistus vaatii ihan valtavasti vaivaa. Vaikka siis olen aktiiviharrastaja keittiössä viihdyn oikein hyvin. Ja aina sitten vaaditaan selostukset raaka-aineista ja valmistustavoista, että voi sitten syödä. Olen lopettanut kutsumasta, ei vaan jaksa.
Sekasyöjänä v*tuttaa tää ainainen aihe ja vegaanien nälviminen. Sitten syytetään että VEGAANIT hyökkää toisten ruokavaliota vastaan. Ilmoitettu asiattomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää kyllä, silloin kun järjestää tapaamisia tai juhlia, joissa ruokailua. On sitten liki joka toisella jotakin rajoitteita tai ideologioita ruuan suhteen. Suunnittelu ja valmistus vaatii ihan valtavasti vaivaa. Vaikka siis olen aktiiviharrastaja keittiössä viihdyn oikein hyvin. Ja aina sitten vaaditaan selostukset raaka-aineista ja valmistustavoista, että voi sitten syödä. Olen lopettanut kutsumasta, ei vaan jaksa.
Juuri näin! Mutta kun mä oon vähän liian kiltti niin teen sellaisen parin A4 kokoisen arkin resepteineen mikä tarjoiltava kullekin sopii.
Alkaa kyllästyttää joten kerran vuodessa teen tämän koska sukulaisia ovat, mutta nyt oon alkanu pyytämään itseäni kylään. En oo päässyt.
Olin ystäväni häissä, hän on vegaani. Häissä ei ollut mitään muuta kuin vegaanista tarjottavaa, ei siis edes graavilohta, mitään kalaa tai lapsille vaihtoehtoa. Tosin olihan siellä vegaanista sushia alkupalaksi.
3-ja 6-vuotiaat lapseni alko olla niin nälkäsiä että oli pakko lähteä ennen aikojaan kotiin että saisivat syötävää! Loppumenu oli kaikki vegaanista: kasvissosekeittoa,kikhernepataa (en väitä että pahaa,mutta olisi voinut ottaa vieraatkin huomioon).
Jälkeenpäin ystäväni kyllä pahoitteli,mutta olisi ollut tyylikkäämpää että lapset ja ei-vegaanit olisi voinut ottaa edes vähän huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Olin ystäväni häissä, hän on vegaani. Häissä ei ollut mitään muuta kuin vegaanista tarjottavaa, ei siis edes graavilohta, mitään kalaa tai lapsille vaihtoehtoa. Tosin olihan siellä vegaanista sushia alkupalaksi.
3-ja 6-vuotiaat lapseni alko olla niin nälkäsiä että oli pakko lähteä ennen aikojaan kotiin että saisivat syötävää! Loppumenu oli kaikki vegaanista: kasvissosekeittoa,kikhernepataa (en väitä että pahaa,mutta olisi voinut ottaa vieraatkin huomioon).
Jälkeenpäin ystäväni kyllä pahoitteli,mutta olisi ollut tyylikkäämpää että lapset ja ei-vegaanit olisi voinut ottaa edes vähän huomioon.
Minä järjestin kerran syntymäpäiväjuhlat perheenjäsenelleni. Tarjolla oli kakkuja, pullaa ja sen sellaista. Vegaanisena tietenkin. Vieraat eivät suostuneet edes maistamaan ja niinpä suurin osa meni sitten roskiin.(asuin muualla enkä voinut ottaa mukaani kaikkea). Enpä kutsu toiste kylään.
On kyllä vaikea ymmärtää mitä tässä taustalla oli, olen kertonut kavereilleni ja he ovat olleet moisesta käytöksestä pöyristyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälkeenpäin ystäväni kyllä pahoitteli,mutta olisi ollut tyylikkäämpää että lapset ja ei-vegaanit olisi voinut ottaa edes vähän huomioon.Minä järjestin kerran syntymäpäiväjuhlat perheenjäsenelleni. Tarjolla oli kakkuja, pullaa ja sen sellaista. Vegaanisena tietenkin. Vieraat eivät suostuneet edes maistamaan ja niinpä suurin osa meni sitten roskiin.(asuin muualla enkä voinut ottaa mukaani kaikkea). Enpä kutsu toiste kylään.
On kyllä vaikea ymmärtää mitä tässä taustalla oli, olen kertonut kavereilleni ja he ovat olleet moisesta käytöksestä pöyristyneitä.
Kyllä minä ja mieheni syötiin niitä vegaaniruokia, mutta häätilaisuus kesti todella kauan. Lapset alko olla levottomia. mun mielestä olisi voinut lapsille olla jotain lämmintä ruokaa, eikä vaan vegepullaa,keksiä ja mehua. Meidän häissä ja muissa juhlissa ollaan aina otettu huomioon lapset, laktoosittomat,gluteenittomat,kasvissyöjä t,veget jne. Aina jos isommat kutsut on ollut.
Sanoit järkänneesi synttärit perheenjäsenille. Häät kestävät pidempään kun synttärit perheen kesken, ja kyseisissä häissä oli 90+vierasta,paljon lapsia ja vanhempia ihmisiä.
Onko hieman eroa?
Itse olen vegaani eikä minua kiinnosta mitä muut syövät. Osa perheestäni on kasvissyöjiä ja osa syö lihaa. Kaikki tulevat toimeen keskenään eikä meillä nälvitä toisten syömisiä. Jokainen voi syödä mitä huvittaa. Ei siitä pidä ottaa stressiä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmasto pelastuu kun vegaani syö brasilialasesta soijasta valmistettua tofua ja juo soijamaitoa kyytipojaksi.
Väärin meni! Kannattaa ottaa asioista selvää. Ne Brasilian soijat menee niiden lihakarjojen käyttöön. Vegaanit syö Eurooppalaista soijaa tofussaan.
https://jalotofu.fi/ensimmainen-vastuullisuusraporttimme-on-julkaistu/
Vierailija kirjoitti:
Noin prosentti suomalaisista on vegaaneja.... 🙄
Onko ne kaikki änkäytyneet Helsinkiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmasto pelastuu kun vegaani syö brasilialasesta soijasta valmistettua tofua ja juo soijamaitoa kyytipojaksi.
Väärin meni! Kannattaa ottaa asioista selvää. Ne Brasilian soijat menee niiden lihakarjojen käyttöön. Vegaanit syö Eurooppalaista soijaa tofussaan.
https://jalotofu.fi/ensimmainen-vastuullisuusraporttimme-on-julkaistu/
Onkos siellä jalotofun mainoskampanjoija?
Se on vaan yksi soijavalmiste. Soijavalmisteita on kaupat pullollaan ja suurin osa on kyllä kaukana eurooppalaisesta. Naiivia sanoa että vegaanit syö vain ja ainoastaan jalotofua.
Minua ei ärsytä yhtään mitä joku muu syö. Syökööt vaikka pieniä kiviä minun puolestani. Aivan se ja sama.