Miksi luulet tietäväsi koronasta enemmän kuin viranomaiset?
Kommentit (99)
Tässä on nyt ollut jokaisella suomalaisella melkein vuosi aikaa huomata seuraavat asiat:
-suomalainen yhteiskunta on hyvin huonosti varautunut yllättäviin suuriin kriiseihin: varautumisessa, päätöksenteossa, työnjaossa, tiedonkulussa ja vastuunotossa on suuria puutteita
-viranomaisten ja päättäjien toiminta lähtee aina ajattelusta, jonka mukaan "asiasta ei koidu Suomelle välitöntä vaaraa ja jos koituukin, seuraamme tilannetta ja katsomme sitten, jos ja kun tilanne on pahentunut, voimmeko tehdä jotain ja jo voimme, niin mitä" - tällaisessa toimintakulttuurissa toiminta ei voi olla ennakoivaa eikä oikea-aikaista, vaikka joku poliitikko toista väittäisi
-repaleinen eri puolueista koottu hallitus on kehno johtamaan pandemian torjuntaa, koska siinä istuvilla on aivan päinvastaisia näkemyksiä ja henkilökohtaisia sidoksia taustalla vaikuttamassa (esim. bisneselämän juoksupoikana esiintyvän Mika Lintilän "rajat auki" -vaatimukset ja Anna-Maja Henrikssonin tarve jarruttaa kaikkea, mikä haittaisi Suomen ja Ruotsin välistä liikkumista)
-virheistä - ei omista eikä toisten tekemistä - ei osata ottaa opiksi, vaan niitä toistetaan; ei myöskään osata ottaa oppia toimivista käytännöistä (esim. niistä maista, jotka käytännössä tukahduttivat koronapandemian jo keväällä - THL:llä ja STM:llä tuntuu olevan todella rajoittuneet kansainväliset kontaktit eikä näköjään Taiwaniin uskalleta olla yhteyksissä, koska pelätään Kiinan reaktiota)
-ikävintä on, että virheitä ei haluta myöntää - esim. THL:n Mika Salminen on syksystä alkaen esittänyt viimetalvisia ja -keväisiä puheitaan ihan eri tavalla kuin mitä hän silloin puhui
Mutta suuri tai peräti suurin osa kansasta tyytyy siihen, että on pärjätty - ainakin toistaiseksi - paremmin kuin Ruotsi ja muu Eurooppa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska luin maskipaketin kyljestä ettei se edes suojaa viruksilta. Koska en ole saanut vastausta muutamaan epäkohtaan:
- oireeton koronan kantaja tartuttaa, mutta oireeton rokotteen saanut ei
- lapset ei tartuta, ähäkutti lapset tartuttaa sittenkin mutta koulut ja päiväkodit pidetään auki
- korona alkaa tarttua vasta klo 23 jälkeen, on täysin turvallista asioida ravintolassa ennen sitä mutta samalla on vastuuton vaikkei näitä pienyrityksiä aiota tukea millään lailla. Ostoskeskukset ja täysin tarpeettomat vaate- ja sisustuskaupat on auki? Miksi näitä ei laiteta kiinni? Kuka tarvitsee uutta sohvaa koronakriisissä, haloo? Kaiken tämän saa netistä.
- vanhus kuulemma tarvitsee virikkeitä ja sosiaalisia kontakteja mutta samalla tuomitaan nuoret ihmiset ja on täysin inhimillistä ja oikein sulkea nämä neljän seinän sisään
- WHO on jo julistanut ettei koronadiagnoosiin pitäisi riittää pelkkä positiivinen testitulos vaan pitää olla oireita, meillä ja muualla jokainen, lottopallotestistä positiivisen saanut on sairastunut
- miten on mahdollista että yliopistosairaalassa jossa käytetään suojaimia voi korona levitä? Eikö maskit ja turvavälit auttaneetkaan?
-miten noin viikko rokotusten alkamisesta voitiin todeta että samaan aikaan löytynyt muuntovirus on tappavampi ja rokote toimii siihenkin)
- miten noin sadan sairaalassa olijan perusteella on kiristettävä rajoituksia?
- miksi yhteiskuntaa ei suljeta joka vuosi influenssa-aallon ajaksi, tappaahan se tuhansia ja jopa lapsia ja nuoria. Itse asiassa enemmän kuin korona ja siihen influenssaan on sentään rokote. Mihin influessa muuten mystisesti hävisi?
- millä kustannetaan rajoitusten aiheuttamat rahalliset tappiot ja myöhemmin ilmenevät mielenterveysongelmat?Nimenomaan.
Myös tutkijat ovat sanoneet etteivät (tietenkään) osaa vastata kaikkeen, silloin kannattaa viranomaisten kuunnella myös ihmisten kokemuksia mutta tätä ei ole ainaakn julki tuotu.
Lisäksi asia minkä olen huomannut alusta asti on ollut joidenkin asiantuntijoiden ja ministereiden ahdistunut olemus tiedottaessaan tai kertoessaan uusista rajoituksista tms.
Se voi johtua ihan vaan koronapelosta tai siitä että on siinä asemassa että joutuu rajoittamaan ihmisten oikeuksia.
Se voi myös johtua siitä että joutuu sanomaan jukisesti jotain oman mielipiteen vastaista, tai jättää sanomatta jotain tärkeää. Joissain asioissa on tullut vahva fiilis että tuo jälkimmäinen pitää paikkansa.
Ja en ole asiantuntija tai hörhö, teen vain kuten hallitus, kuuntelen "herkällä korvalla".
Sairaaloissa on jo ohjeistettu, että kun ollaan ilman hengityssuojainta kahvi- tai ruokatauolla niin ollaan mieluiten joko kaikkien tuolit samaa seinää vasten tai istutaan pöydän ympärillä siksak-muodostelmassa ettei puhuessa toisten sylki lennä toisten päälle.
Jokainen on varmaan huomannut, että nälissään ja jotain herkullista syödessä sylki oikein suihkahtaa välillä suusta ja lentää pitkällekin.
Yksi loukko ovat pukuhuoneet, jotka ovat ahtaita ja ilmastointi ei välttämättä ole priimakunnossa. Monessa pukuhuoneessa ei ole edes tuuletusmahdollisuutta.
Saksassa jopa Merkel kehotti tuulettamaan kunnolla. Suomessa tuulettaminen tulee tietenkin kylmemmän ilmaston vuoksi kalliimmaksi mutta toisaalta halvemmaksi kuin koronatestaus ja -hoito. Suomessa tuulettaminen on jätetty itse kunkin päätettäväksi. Ennen vanhaan kehotettiin joka tuvassa tuulettamaan 5-10 minuuttia ristivedon avulla.
Vuosi sitten Kiinan Wuhanista tulleista uutiskuvista näki, että koronapotilaita kohtaavat käyttivät FFP2- ja FPP3-hengityssuojaimia. Nyt - vuosi myöhemmin - Suomessa vasta mietitään, pitäisiköhän kansalaisia suositella käyttämään FFP2-hengityssuojaimia vai ei. Viranomaisten strategiana on, että annetaan viruksen levitä, kunhan se leviää tasaisesti 200-500 uuden tartunnan päivävauhtia. Rajoituksilla ja suosituksilla ei siis missään vaiheessa ole ollut tarkoituskaan, että suomalaiset eivät sairastuisi Covid-19:ään. Viranomaisten ihan ymmärrettävästi pitää pyrkiä huolehtimaan myös kansantaloudesta, mun taas ei tarvitse huolehtia kuin omasta taloudestani. Ja se taas on pandemian aikana ollut parempi kuin koskaan ennen, koska kulutukseni on minimissään. En väitä tietäväni koronaviruksesta enempää kuin viranomaisetkaan, mutta mulla ja viranomaisilla on eri tavoite. Viranomaisille on ihan ok, että joudun tehohoitoon, kunhan en joudu sinne samaan aikaan kovin monen muun kanssa. Mun tavoitteni taas on olla kokonaan joutumatta sairaalahoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut aiheesta todella paljon, monipuolisista lähteistä lähdekritiikkiä käyttäen.
Olet tyypillinen esimerkki Donning Krueger - ilmiöstä. Ihminen, joka lukee muutaman artikkelin tai kirjan ja kuvittelee sen jälkeen tietävänsä paljon. Harha johtuu siitä, että ei lainkaan käsitä kokonaisuuden laajuutta.
Voitko todella verrata itseäsi henkilöön, joka on lukenut itsensä lääkäriksi ja erikoistunut epidemiologiaan tai virologiaan ja tehnyt alalla kymmenien vuosien uran? Tuollainen henkilö lukee edelleen viikossa enemmän alansa kirjallisuutta kuin sinä olet lukenut yhteensä.
Miksi mainitut opinnot kestävät jopa vuosikymmeniä, jos kerran sinä olet tässä muutamassa kuukaudessa onnistunut saavuttamaan paremman tietämyksen kuin asiantuntijat?
Aivan niinkuin nuo sinun palvomasi asiantuntijat olisivat jotenkin yksimielisiä tästäkään asiasta. Miten voikaan olla mahdollista, että eri näkemyksen omaavat ovat tehneet mitä sattuu nuo vuosikymmenet. Kuka lopulta päättää, kuka asiantuntijoista on oikeassa?
Viran puolesta suurin osa joutuu menemään massahysteriaan mukaan, vaikka olisi henkilökohtaisesti eri mieltä. Edelleenkin kokonaiskuolleisuus on ollut alhaisempaa kuin normaali vuonna. Ja muutenkin nuo todelliset uhat ja haitat ovat olleet hyvin pieniä Suomessa, mutta nämä oheistoimet tulevat vielä olemaan karmaisevat.
Oon kattonut netistä videoita joilla ihmiset niin vakuuttavasti kertoo. Kellään näistä ei oo terveysalan tutkintoa, mutta on ristalliparantajaa ja profeettaa.
Koska minusta asiantuntijoiden näkemykset koronasta ovat luotettavampia kuin viranomaisten. Asiantuntijoita on myös eri aloilta ja katsovat siten asiaa myös eri näkökulmista. Aina ei kuitenkaan saman alan asiantuntijoillakaan ole yhteneväinen näkemys, koska saattavat painottaa eri asioita ja tutkitut tulokset eroavat toisistaan tai ovat vielä epäluotettavia.
Meidän viranomaiset pyllistävät rähmällään globaalin eliitin edessä.
Kuka hullu niitä uskoo???
Ne ajaa agendaa, missä sulla, tavallisella ihmisellä, ei ole mitään arvoa.
Ei niitä kiinnosta normipulliaisen terveys!
Vierailija kirjoitti:
Vuosi sitten Kiinan Wuhanista tulleista uutiskuvista näki, että koronapotilaita kohtaavat käyttivät FFP2- ja FPP3-hengityssuojaimia. Nyt - vuosi myöhemmin - Suomessa vasta mietitään, pitäisiköhän kansalaisia suositella käyttämään FFP2-hengityssuojaimia vai ei. Viranomaisten strategiana on, että annetaan viruksen levitä, kunhan se leviää tasaisesti 200-500 uuden tartunnan päivävauhtia. Rajoituksilla ja suosituksilla ei siis missään vaiheessa ole ollut tarkoituskaan, että suomalaiset eivät sairastuisi Covid-19:ään. Viranomaisten ihan ymmärrettävästi pitää pyrkiä huolehtimaan myös kansantaloudesta, mun taas ei tarvitse huolehtia kuin omasta taloudestani. Ja se taas on pandemian aikana ollut parempi kuin koskaan ennen, koska kulutukseni on minimissään. En väitä tietäväni koronaviruksesta enempää kuin viranomaisetkaan, mutta mulla ja viranomaisilla on eri tavoite. Viranomaisille on ihan ok, että joudun tehohoitoon, kunhan en joudu sinne samaan aikaan kovin monen muun kanssa. Mun tavoitteni taas on olla kokonaan joutumatta sairaalahoitoon.
Näillä toimilla on kuitenkin saavutettu se, että alle promille on joutunut sairaalahoitoon, ei hassummin pandemiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näillä toimilla on kuitenkin saavutettu se, että alle promille on joutunut sairaalahoitoon, ei hassummin pandemiassa.
Totta, mutta en halua yksi tuosta alle promillesta. Viranomaisia taas ei kiinnosta palaneen puupennin vertaa, vaikka olisinkin. Eikä heitä tietysti pidäkään kiinnostaa, se ei ole heidän tehtävänsä eikä tavoitteensa. Viranomaisille kansalaiset ovat numeroita tilastoissa, eivät eläviä ja tuntevia ihmisiä perheineen ja läheisineen. Viranomaiset eivät ole kiinnostuneita minusta eikä mun tarvitse olla kiinnostunut viranomaisten suosituksista. Teen, kuten itse katson itselleni ja läheisilleni parhaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut aiheesta todella paljon, monipuolisista lähteistä lähdekritiikkiä käyttäen.
Oletatko tietäväsi aiheesta enemmän kuin esim. asiaa työkseen tutkivat ja analysoivat THL:n tutkijat/asiantuntijat?
Heidän ongelmansa on Salmisen laumasuoja-ideologia sekä kielitaito, ei ajantasaisen informaation puute. Eli ei siellä seurata uusimpia tutkimuksia. Jos seurattaisi, koko epidemia ois jo tukahdutettu Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletatko tietäväsi aiheesta enemmän kuin esim. asiaa työkseen tutkivat ja analysoivat THL:n tutkijat/asiantuntijat?
Heidän ongelmansa on Salmisen laumasuoja-ideologia sekä kielitaito, ei ajantasaisen informaation puute. Eli ei siellä seurata uusimpia tutkimuksia. Jos seurattaisi, koko epidemia ois jo tukahdutettu Suomessa.
Mihin tutkimuksiin viittaat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta en halua yksi tuosta alle promillesta. Viranomaisia taas ei kiinnosta palaneen puupennin vertaa, vaikka olisinkin. Eikä heitä tietysti pidäkään kiinnostaa, se ei ole heidän tehtävänsä eikä tavoitteensa. Viranomaisille kansalaiset ovat numeroita tilastoissa, eivät eläviä ja tuntevia ihmisiä perheineen ja läheisineen. Viranomaiset eivät ole kiinnostuneita minusta eikä mun tarvitse olla kiinnostunut viranomaisten suosituksista. Teen, kuten itse katson itselleni ja läheisilleni parhaaksi.
Näinhän sen pitää mennäkin. Yleiset säännöt asetetaan sellaiselle tasolle, että plussat ja miinukset ovat tasapainossa. Jos itse haluat ja voit panostaa enemmän, se vapaus sinulle suodaan.
Suomessa useimmat asiantuntijat, virkamiehet ja poliitikot ovat pikemminkin vähätelleet koronaa alusta asti.
Kiinan toimista tammikuussa kyllä näki, että on tosi kyseessä. Jostain syystä sitä vain ei haluttu uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän sen pitää mennäkin. Yleiset säännöt asetetaan sellaiselle tasolle, että plussat ja miinukset ovat tasapainossa. Jos itse haluat ja voit panostaa enemmän, se vapaus sinulle suodaan.
Juuri näin. Panostaa voi myös eri tavalla kuin mitä suositukset ovat. Esimerkiksi jouluna en noudattanut virallista suositusta viettää joulua yksin kotona vaan kutsuin läheiseni meille jouluksi. Toisaalta sitä ennen kukaan meistä ei ollut noudattanut virallista suositusta käyttää maskia kaupoissa, julksissa jne vaan olimme olleet riittävän pitkään käymättä kaupoissa, julkisissa jne. Päätettiin jättää joululahjat kokonaan hankkimatta, jotta kenenkään ei tarvinnut juosta maski naamallaan kauppakeskuksissa joululahjaostoksilla. Yhdessäolo läheisten kanssa on kuitenkin paljon tärkeämpi asia jouluna kuin joululahjat.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa useimmat asiantuntijat, virkamiehet ja poliitikot ovat pikemminkin vähätelleet koronaa alusta asti.
Kiinan toimista tammikuussa kyllä näki, että on tosi kyseessä. Jostain syystä sitä vain ei haluttu uskoa.
Miksi koet, ettei sitä uskottu? Onko unohtunut Uudenmaan ja koulujen sulkeminen ja ihmisten vetäytyminen luoliinsa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi koet, ettei sitä uskottu? Onko unohtunut Uudenmaan ja koulujen sulkeminen ja ihmisten vetäytyminen luoliinsa?
Uudenmaan sulkeminen hetkeksi oli lähinnä spektaakkeli, jossa olisi ollut järkeä vain jos Uudellamaalla olisi sen aikana ollut muuta maata selvästi tiukemmat rajoitukset käytössä.
Koulut haluttiin väkisin avata pariksi hassuksi viikoksi juuri ennen kesää + syksyllä ovat suurimmaksi osaksi olleet koko ajan auki. "Lapset eivät sairastu, lapset eivät tartuta"-valheen toistaminen.
Ihmiset vetäytyivät Suomessa luoliinsa jo ennen isompia rajoituksia, ja tästä oli suurta hyötyä. Ei kuitenkaan ollut poliitikkojen, virkamiesten tai asiantuntijoiden ansiosta.
THL tammikuun lopulla: ”Pieni riski sille, että virus leviäisi Suomeen etenkin epidemiana” -> tässä vaiheessa Kiinassa oli jo täysi tohina päällä ihan julkisesti + kyseessä tartuntatauti ja varsinkin silloisella lentomatkustuksen määrällä olisi ollut epätodennäköistä että tauti _ei_ olisi levinnyt Suomeen.
"Mika Salminen pitää Italian määräämiä rajoituksia ylimitoitettuna." -> tässä vaiheessa Italiassa olivat tapaukset jo rajussa nousussa, selvä uhka siitä että vain jäävuoren huippu tiedossa, ja jokainen muistanee miten siellä kävi "ylimitoitetuista" rajoituksista huolimatta.
Pääministeri Marin: "Tärkeintä on, että ei ylireagoida." -> miksi??
Krista Kiuru: "Talviflunssa johon suomalaiset ovat tottuneet" -> mihin tämä väite edes perustui?
Maskikohu, johon liittyen ala-arvoinen "tutkimus" maskien haitoista -> samaan aikaan täysin päinvastaisia vakavasti otettavia tutkimuksia aiheesta kansainvälisissä huipputason tiedejulkaisuissa.
Long covid, eli pitkäaikaiset/pysyvät terveyshaitat korona sairastamisesta on Suomessa uutisoitu hyvin vähäisesti ja mahdollisimman huomaamattomasti ottaen huomioon, että tämä varmaan Suomessakin koskee jo tuhansia ihmisiä - miten ja mistä he saavat apua?
Tässä muutamia vain mainitakseni. Lisää löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska luin maskipaketin kyljestä ettei se edes suojaa viruksilta. Koska en ole saanut vastausta muutamaan epäkohtaan:
- lapset ei tartuta, ähäkutti lapset tartuttaa sittenkin mutta koulut ja päiväkodit pidetään auki
- korona alkaa tarttua vasta klo 23 jälkeen, on täysin turvallista asioida ravintolassa ennen sitä mutta samalla on vastuuton vaikkei näitä pienyrityksiä aiota tukea millään lailla. Ostoskeskukset ja täysin tarpeettomat vaate- ja sisustuskaupat on auki? Miksi näitä ei laiteta kiinni? Kuka tarvitsee uutta sohvaa koronakriisissä, haloo? Kaiken tämän saa netistä.
- vanhus kuulemma tarvitsee virikkeitä ja sosiaalisia kontakteja mutta samalla tuomitaan nuoret ihmiset ja on täysin inhimillistä ja oikein sulkea nämä neljän seinän sisään
- WHO on jo julistanut ettei koronadiagnoosiin pitäisi riittää pelkkä positiivinen testitulos vaan pitää olla oireita, meillä ja muualla jokainen, lottopallotestistä positiivisen saanut on sairastunut
- miten on mahdollista että yliopistosairaalassa jossa käytetään suojaimia voi korona levitä? Eikö maskit ja turvavälit auttaneetkaan?
-miten noin viikko rokotusten alkamisesta voitiin todeta että samaan aikaan löytynyt muuntovirus on tappavampi ja rokote toimii siihenkin)
- miksi yhteiskuntaa ei suljeta joka vuosi influenssa-aallon ajaksi, tappaahan se tuhansia ja jopa lapsia ja nuoria. Itse asiassa enemmän kuin korona ja siihen influenssaan on sentään rokote. Mihin influessa muuten mystisesti hävisi?
- millä kustannetaan rajoitusten aiheuttamat rahalliset tappiot ja myöhemmin ilmenevät mielenterveysongelmat?Nimenomaan.
Myös tutkijat ovat sanoneet etteivät (tietenkään) osaa vastata kaikkeen, silloin kannattaa viranomaisten kuunnella myös ihmisten kokemuksia mutta tätä ei ole ainaakn julki tuotu.
Lisäksi asia minkä olen huomannut alusta asti on ollut joidenkin asiantuntijoiden ja ministereiden ahdistunut olemus tiedottaessaan tai kertoessaan uusista rajoituksista tms.
Se voi johtua ihan vaan koronapelosta tai siitä että on siinä asemassa että joutuu rajoittamaan ihmisten oikeuksia.
Se voi myös johtua siitä että joutuu sanomaan jukisesti jotain oman mielipiteen vastaista, tai jättää sanomatta jotain tärkeää. Joissain asioissa on tullut vahva fiilis että tuo jälkimmäinen pitää paikkansa.
Ja en ole asiantuntija tai hörhö, teen vain kuten hallitus, kuuntelen "herkällä korvalla".
Sairaaloissa on jo ohjeistettu, että kun ollaan ilman hengityssuojainta kahvi- tai ruokatauolla niin ollaan mieluiten joko kaikkien tuolit samaa seinää vasten tai istutaan pöydän ympärillä siksak-muodostelmassa ettei puhuessa toisten sylki lennä toisten päälle.
Jokainen on varmaan huomannut, että nälissään ja jotain herkullista syödessä sylki oikein suihkahtaa välillä suusta ja lentää pitkällekin.
Yksi loukko ovat pukuhuoneet, jotka ovat ahtaita ja ilmastointi ei välttämättä ole priimakunnossa. Monessa pukuhuoneessa ei ole edes tuuletusmahdollisuutta.
Saksassa jopa Merkel kehotti tuulettamaan kunnolla. Suomessa tuulettaminen tulee tietenkin kylmemmän ilmaston vuoksi kalliimmaksi mutta toisaalta halvemmaksi kuin koronatestaus ja -hoito. Suomessa tuulettaminen on jätetty itse kunkin päätettäväksi. Ennen vanhaan kehotettiin joka tuvassa tuulettamaan 5-10 minuuttia ristivedon avulla.
Puhumisen riskien osalta mietin, onko tutkittu sitä, onko joissain kielissä ja kulttuureissa suurempi riski levittää viruksia puhumalla? Esim. joku keskivertoitalialainen tai -espanjalainen puhuu kovaa kuin papupata, ja englanti, vaikka onkin maailmankieli, sisältää paljon sellaisia äänteitä, joissa puhuja ikään kuin "sylkee ilmaa" tai voi tuottaa pisaroita. Suomen kielessähän vain s-äänne on potentiaalisesti "vaarallinen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhumisen riskien osalta mietin, onko tutkittu sitä, onko joissain kielissä ja kulttuureissa suurempi riski levittää viruksia puhumalla? Esim. joku keskivertoitalialainen tai -espanjalainen puhuu kovaa kuin papupata, ja englanti, vaikka onkin maailmankieli, sisältää paljon sellaisia äänteitä, joissa puhuja ikään kuin "sylkee ilmaa" tai voi tuottaa pisaroita. Suomen kielessähän vain s-äänne on potentiaalisesti "vaarallinen".
Venäjä on varsinainen linko, jos kieliä mietitään. Ja kreikka on samankaltainen kuin suomi, puhutaan pehmeästi ja paljon vokaaleja ja sielläkin on hyvä koronatilanne.
Perustele heikon rokotteen edut.