Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi luulet tietäväsi koronasta enemmän kuin viranomaiset?

Vierailija
31.01.2021 |

Ja jätät noudattamatta suosituksia.

Kommentit (99)

Vierailija
21/99 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut aiheesta todella paljon, monipuolisista lähteistä lähdekritiikkiä käyttäen.

Arvaan että suomen uutiset ja rapsodia?

En ole noista kuullutkaan. Kerro lisää kun tiedät?

Sä oon niin taitava ja viisas, että osaat itsekin etsiä vaikka googlella.

Nähtävästi olemme googletelleet aika erilaisia asioita ;))

Vierailija
22/99 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi sitten nämä asiantuntijat sanoivat, että on hyvin epätodennäköistä, että koronapandemia tulee Suomeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/99 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosi sitten nämä asiantuntijat sanoivat, että on hyvin epätodennäköistä, että koronapandemia tulee Suomeen.

Jep ja sanoivat myös ettei korona tartu ihmisestä ihmiseen. Miksi meidän pitäisi luottaa näihin?

Vierailija
24/99 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut aiheesta todella paljon, monipuolisista lähteistä lähdekritiikkiä käyttäen.

Oletatko tietäväsi aiheesta enemmän kuin esim. asiaa työkseen tutkivat ja analysoivat THL:n tutkijat/asiantuntijat?

Täällä sanottiin jo vuosi sitten niitä faktoja mitä nämä sun ''asiantuntijat'' sanoivat/myönsivät vasta muutamia kuukausia sitten. Tutkija/asiantuntija ei merkkaa nykyään mitään. Se että joku on käynyt vähän kouluja ja sitten saanut suojatyöpaikan missä syödä pullaa ei tarkoita mitään. Ainoa asia millä on väliä on tiedolla ja kriittisellä ajatuksella ja tuo jälkimmäinen ei toimi ''asiantuntijoiden'' kanssa.

Vierailija
25/99 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta pätkääkään. Jos minä tai perheeni sairastuu niin yritetään hoitaa tauti pois niinkuin hoidetaan muutkin taudit, lepäämällä kotona, lääkettä tarvittaessa jne. Jos se on niin vakava että kuolema tulee niin ei voi mitään.

Siinähän se onkin, kun kyllä sille voi. Muidenkin sairauksien kohdalla haetaan apua lääkäriltä, mennään tarvittaessa sairaalahoitoon ja jopa tehohoitoon. Nyt on vain kyseessä pandemia ja sairaanhoidon kapasiteetti loppuu kesken, jos sairastuneita tulee liikaa.

Vai väitätkö, että jos itsellesi tai perheenjäsenellesi tulee vaikka aivoinfarkti, syöpä tai henkeä uhkaava keuhkokuume, niin lepäätte kotona, lääkitsette itse ja ja jos (kun) kuolema tulee, niin ei voi mitään??

Vierailija
26/99 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden facekaverin julkaisussa oli juuri keskustelu tästä jota seurasin huvittuneena.

"Minun mielestä", "minusta tuntuu" ja youtubelinkit jossa joku tuntematon puhuu ilman lähteitä olivat perusteluja olla uskomatta viranomaisia ja tutkijoita.

Jonkun lammasmeemin ehti sinne joku postata. Mikä myös naurattaa ihmisiltä jotka sokeasti uskoo mitä joku toinen käskee uskomaan, ilman mitään alkeellista lähdekritiikkiä.

Vierailija
27/99 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon minä esimerkiksi THL:n tilastoja, mutten tee niin kuin politikot sanovat.

Vierailija
28/99 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luule. Tiedän siitä tasan yhtä vähän kuin he. Koko ajan tässä eletään ”tän hetken tiedon” varassa, ja se tieto muuttuu koko ajan. Eli oikeasti kukaan ei tiedä! Suosituksia kyllä noudatan. Tiedän oikein hyvin miten taudit noin yleensäkin tarttuu, eikä ole syytä olettaa että tämä virus olisi poikkeus. Eikä mulle erityistä vaivaa ole turvavälien noudattamisesta, maskin käyttämisestä tai käsihygieniasta huolehtimisesta.

Vierailija
29/99 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vuosien kokemus miten kroppaa hoidetaan ja syödään niin että ei sairastuta. Ihminen on luonnonkappale, heikot ja tyhmät kuolee. Se on elämää.

Siis eli sinä olet keksinyt jotain mitä asiaa työkseen tutkivat eivät? Ja ihan tosissasi kehtaat noin väittää :D

Vierailija
30/99 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskeista ei ole hyötyä on heidänkin kanta joten olen ihan linjoilla. Maskisuositus taas on myönnytys heikkohermoisille jota nyt ollaan pikkuhiljaa vetämässä pois koska perusteeton humpuukisuositus ei hyvälle näytä. Kuitenkin sen verran ovelia ovat että maskisuositus tehdään niin kalliille maskeiskeille että osa kansasta lopettaa vedoten siihen eikä he joudu enää tulilinjalle päätöksestä.

Vierailija
31/99 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itse päätellyt ;) että virus tarttuu silmien,nenän ja suun kautta, mutta virus leviää eteenpäin enemmän virtsan,ulosteen ja hien kautta. Eli maskeilla olisi vain se hyöty ettei kosketella naamaan. Miten tähän pätelmään päädyin?! kun on vuoden seurannut tartuntoja/altistumispaikkoja ja miettii miksi suomessa tilanne on ollut hieman parempi kuin muualla. Hygienia on kenties parempi, jäteveden puhdistamot ym. toimii.. (jätevedessä korona havaittiin ennen todettuja tartuntoja.)Tartuntoja on kuitenkin tapahtunut ravintoloissa ja yökerhoissa, voiko liittyä yleisiin vessoihin joissa jonossa porukkaa,vessa vedetään monesti kansi auki ja kännissä kusta lentää joka paikkaan,käsien pesu unohtuu,käsilaukut/kännykät/meikit ym. wc tiloissa levällään. Yleisestikin ajatellen yleiset wc tilat on monen taudin lähde. Kesällä tautia vähemmän kun känniset kusi pusikoihin. Hoivakodeissa ja päivähoidossa ollaan väkisinkin eritteiden kanssa tekemisissä. Kuntosaleilla hiki virtaa yms. Jos miettii muiden maiden tapoja niin suomalaiset toimii eritavalla. Ei täällä käytetä kenkiä sisällä,ei ole kokolattiamattoja tms. mistä eritteet siirtyisi käsien kautta naamaan..

Vierailija
32/99 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutispimennossa elävänä en tiedä tämän hetkisiä suosituksia.

Vierailija
33/99 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet tyypillinen esimerkki Donning Krueger - ilmiöstä. Ihminen, joka lukee muutaman artikkelin tai kirjan ja kuvittelee sen jälkeen tietävänsä paljon. Harha johtuu siitä, että ei lainkaan käsitä kokonaisuuden laajuutta.

Voitko todella verrata itseäsi henkilöön, joka on lukenut itsensä lääkäriksi ja erikoistunut epidemiologiaan tai virologiaan ja tehnyt alalla kymmenien vuosien uran? Tuollainen henkilö lukee edelleen viikossa enemmän alansa kirjallisuutta kuin sinä olet lukenut yhteensä.

Miksi mainitut opinnot kestävät jopa vuosikymmeniä, jos kerran sinä olet tässä muutamassa kuukaudessa onnistunut saavuttamaan paremman tietämyksen kuin asiantuntijat?

Ketjussa menee viranomaiset ja hallintoviranomaiset mukavasti sekaisin. Taatusti joku alan lääkäri tietää asiasta enemmän mutta mitä väliä sillä on koska hän ei asiasta päätä? Taatusti taas "amatööritutkija" ja penkoja tietää asiasta enemmän kuin nykyisen hallituksen marionetit.

Vierailija
34/99 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin vuosi sitten tiesin Kiinan koronaepidemiasta enemmän kuin Suomen viranomaiset ja päättäjät, koska seurasin huolestuneena muunkielisiäkin tiedotusvälineitä. Google translatorilla käänsin myös kiinankielisiä uutisia englanniksi. Yksi amerikkalainen toimittaja, joka oli Kiinassa ja joka oli aikoinaan seurannut myös sars-epidemiaa, teki todella pysäyttävän ja oikeaan osuneen ennusteen siitä, mitä tuleman pitää. Hän myös antoi ne suojautumisohjeet, joita täällä Suomessakin alettiin neuvoa, tosin vasta paljon myöhemmin.

En ole missään vaiheessa vähätellyt riskejä, vaan viime vuoden helmikuussa suuntasin mökilleni etätöihin. Ja varustelin mökkini riittävillä ruoka- ja lääkevarastoilla. Eipä tarvinnut maaliskuussa juosta vessapaperi- ja kuivahiivapakkausten perässä niin kuin se kauppoihin pölähtänyt karjalauma, joka ilmeisesti tarvitsi Sanna Marinia ja Krista Kiurua kertomaan, missä mennään - ja tarvitsee näemmä edelleen.

Suomen päättäjiltä ja ilmeisesti myös THL:ltä ja STM:ltä puuttuu kyky kerätä ja vastaanottaa tietoa reaaliaikaisesti. Myös suuri osasta kansasta voisi itsekin kerätä tietoa oma-aloitteisesti eikä luottaa vain kotimaisiin uutisiin ja tiedotustilaisuuksiin mutta ei myöskään netin huuhaasivustoihin.

Vierailija
35/99 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska päätökset tehdään viranomaisten ja poliittikojen yhteistyönä.

Vierailija
36/99 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiseen koronaan liittyy tiiviisti politiikka ja talouselämän toiminta.

Kotimaisen pandemianhoidon ytimessä ei ole "oikean", vaan tilanteeseen sopivan tiedon jakaminen kansalaisille.

Esim. maskigaten yhteydessä ostettiin tutkimus jossa maskit tuomittiin hyödyttömiksi.

Aerosolitartuntaa ei todettu viime vuoden puolella mahdolliseksi, vaikka se jo viime vuoden alkupuolella todettiin kansaivälisessä tutkimuksessa tartuntatavaksi.

THL, STM, hallinto sopivat yhdessä toimintatavoista, mistä törkeimpänä esimerkkinä ennalta päätetty liikkumisrajoitusten aloittaminen huhtikuun alussa, tekosyynä korona, tosiasiallisen syynä estää kunnallivaalien järjestäminen ja estää punavihreiden ja keskustan vaalitappiot kunnissa (vaikutusta valtakunnanpolitiikkaan).

Siksi en ole luottanut kotimaiseen pandemian hoitoon ja olen hakenut tietoni kansainvälisistä lähteistä ja toiminut niiden antamien ohjeiden mukaisesti jo viime vuoden alusta saakka.

Ffp3 maski kasvoilla kuljen omia polkujani ja yritän sopeutua hallinnon sekaviin suosituksiin, vakaviin suosituksiin, äärimmäisisiin suosituksiin, selkeään artikulointiin ja käsien heilutteluun.

Vierailija
37/99 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas joku lammas määkimässä koronan ihmeellisyyksistä.

Ei sulla sitten mitään asia-argumentteja ollut?

Vierailija
38/99 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toimin sen pohjalta, kumpaa pidän todennäköisesti luotettavampana: omaa mutuani vai viranomaistietoa. Se ei tarkoita, että automaattisesti uskoisin asiantuntijan olevan oikeassa, mutta on todennäköistä, että asiaan työkseen perehtyvä tietää perustellusti minua paremmin.

Vierailija
39/99 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiseen koronaan liittyy tiiviisti politiikka ja talouselämän toiminta.

Kotimaisen pandemianhoidon ytimessä ei ole "oikean", vaan tilanteeseen sopivan tiedon jakaminen kansalaisille.

Esim. maskigaten yhteydessä ostettiin tutkimus jossa maskit tuomittiin hyödyttömiksi.

Aerosolitartuntaa ei todettu viime vuoden puolella mahdolliseksi, vaikka se jo viime vuoden alkupuolella todettiin kansaivälisessä tutkimuksessa tartuntatavaksi.

THL, STM, hallinto sopivat yhdessä toimintatavoista, mistä törkeimpänä esimerkkinä ennalta päätetty liikkumisrajoitusten aloittaminen huhtikuun alussa, tekosyynä korona, tosiasiallisen syynä estää kunnallivaalien järjestäminen ja estää punavihreiden ja keskustan vaalitappiot kunnissa (vaikutusta valtakunnanpolitiikkaan).

Siksi en ole luottanut kotimaiseen pandemian hoitoon ja olen hakenut tietoni kansainvälisistä lähteistä ja toiminut niiden antamien ohjeiden mukaisesti jo viime vuoden alusta saakka.

Ffp3 maski kasvoilla kuljen omia polkujani ja yritän sopeutua hallinnon sekaviin suosituksiin, vakaviin suosituksiin, äärimmäisisiin suosituksiin, selkeään artikulointiin ja käsien heilutteluun.

Sinänsä oikein suositeltavaa tutkia monenlaisia lähteitä.

Mutta taitaa se suomen lukutaito olla vähän mennyttä, jos olet siinä uskossa, että huhtikuun alkuun on jo päätetty jostain rajoituksista.

Pitää osata erottaa toisistaan se, että puhutaan mahdollisuuksista, erilaisista kehityskuluista ja vaihtoehtoisista toimintatavoista jos niin kävisi, ja se, että viestitään nyt päätetyistä asioista.

Kukaan ei tiedä ennalta, mihin kehityskulku menee. Tässä epävarmuudessa täytyy vaan pystyä elämään ja valmistautumaan erilaisiin mahdollisuuksiin.

Vierailija
40/99 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä toimin sen pohjalta, kumpaa pidän todennäköisesti luotettavampana: omaa mutuani vai viranomaistietoa. Se ei tarkoita, että automaattisesti uskoisin asiantuntijan olevan oikeassa, mutta on todennäköistä, että asiaan työkseen perehtyvä tietää perustellusti minua paremmin.

Uteliaisuuttani kysyn, että millaisessa tilanteessa pitäisit omaa mutuasi luotettavampana kuin viranomaistietoa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan