Ulosotto on pilannut elämäni
Viimeisimpänä tempauksena tyhjensivät koko toisen pankkitilini. Ei siellä mitään suuria summia ollut, mutta itselleni merkittävät säästöt. Säästöt olivat tarkoitettu yritystoiminnan aloittamiseen, jotta saisin velkani maksettua. Töitä olen hakenut tuloksetta jo ihan tarpeeksi kauan. Kertokaa miten tästä voi enää jatkaa eteenpäin, kun tuhkatkin viedään pesästä ja kaikki on mennyt? Olen nyt koko päivän itkenyt.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Taas jälleen kerran pakko todeta että suomalaiset on todella tunneköyhää sakkia. Aina joka asia on oma vika. Ei kaikki ole aina omasta toiminnasta kiinni. Harmittaa aloittajan puolesta todella.
no kyllä. ihmiset elelee yli omien varojen toisten kustannuksella siten että jättää asioita maksamatta ja joku muu kuittaa sen omasta nahastaan.
siinä vaiheessa kun joutuu ulosottoon vastaamaan teoistaan niin muuttuukin rooli pahantekijästä uhriksi. ja vika on aina jonkun toisen.
Vertaistukea, neuvoja ja asiallista keskustelua facessa ryhmässä velallisten tuki.
Joku katja kertoi että hän nuorena jätti pysäköintisakot maksamatta, jotka päätyivät ulosottoon.
Ulosotto on Suomessa korkoineen ja muine maksuineen jollakin mafian koronkiskonta tasolla. Korot ja kulut kasvavat äkkiä niin suuriksi, että menee motivaatio edes yrittää. Ketä tämä hyödyttää?
Tiedän, että itse velan tein. Muutamanbsadan lasku meni ulosottoon, kun olin sairaslomalla, ja kaikki tuntui turhalta. Tämä alle kuudensadan lasku paisui lyhyessä ajassa 1600 euroksi vaikka olin lyhentänyt sitä jo muutaman satasen siinä kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas jälleen kerran pakko todeta että suomalaiset on todella tunneköyhää sakkia. Aina joka asia on oma vika. Ei kaikki ole aina omasta toiminnasta kiinni. Harmittaa aloittajan puolesta todella.
no kyllä. ihmiset elelee yli omien varojen toisten kustannuksella siten että jättää asioita maksamatta ja joku muu kuittaa sen omasta nahastaan.
siinä vaiheessa kun joutuu ulosottoon vastaamaan teoistaan niin muuttuukin rooli pahantekijästä uhriksi. ja vika on aina jonkun toisen.
Monissa tapauksissa se pääoma on maksettu pois jo ajat sitten, mutta koronkiskureille mikään ei riitä. Et taida tuntea systeemiä.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei kertonu mulle kirjoitti:
Omituista, että velat pitäisi maksaa takaisin
Velkaraha on hinnoiteltu korolla ja korko sisältää tietysti sen riskiosuuden, ettei kaikki pysty maksamaan velkojaan. Turha moralisoida asiaa sen kummemmin. Velananto on liiketoimintaa. Toki jos kaverilta lainaa, niin se on vähän eri asia.
Kuka sitä moralisoi? Ulosotto on juuri tuollaisia tilanteita varten.
Kyllä on täällä täydellistä porukkaa. Oikein omakehu haisee. Harva meistää kuvittelee päätyvänsä sellaiseen tilanteeseen missä päätyy ulosottoon.
Toivottavasti ylpeys ei käy lankeemuksen edellä ja ette päädy jonain päivänä tähän tilanteeseen. Moni ulosoton asiakas on pilannut luottotietonsa mielenterveysongelmien alaisena. Moni nuoruuden typeryydessään. Moni suostuessaan takaajaksi jollekulle kehen uskoivat voivansa luottaa.
Ja velkojia ovat Hobby Hall, Cellbes, Asko , Suomalainen kirjakerho, Pikavippi firmat, Aurinkomatkat, jne ?
Se vähän ihmetyttää, että ap on ollut ulosotossa 10 vuotta mutta silti ei tiennyt, että vouti tulee rohmuamaan kaikki mahdolliset rahat, vaikka niitä säästäisi kuinka "hyvään tarkoitukseen"...?
Vierailija kirjoitti:
Olin ulosotossa lähes yhdeksän vuotta ja kyllähän se toivottomalta tuntui. Minulla oli sentään töitä, mutta nettopalkasta kolmannes meni ulosottoon. Etenkin alkuun tuntui, etten pääse siitä ikinä eroon, kun velka ei lyhentynyt yhtään. Ja omalla kohdallani menivät yhdet kesälomarahat virheen takia. Muutin paikkakunnalta toiselle ja alkuperäisen uo-virkailijan kanssa oli sovittu vapaakuukausi sille kuulle, kun kesälomarahat maksetaan, mutta tieto ei mennytkään uuteen paikkaan.
Mutta niin vaan kaikki tuli maksettua (hillittömine korkoineen ja kuluineen). Se, mikä on kaikkein ikävintä on, että vielä tässä kuussa, 2.5 vuotta sen jälkeen kun olin maksanut kaiken ja omasta mielestäni vielä varmistanut ettei millään velkafirmalla oli mitään perittävää, yksi niistä onnistui yllättämään. Se oli hillonnut vuodesta 2009 saakka yhtä velkaa, uusinut sitä vain harvakseen, jotta se ei vanhenisi, ja nyt päätti taas yrittää periä omansa takaisin. Onneksi ei ollut kyse kuin muutamasta satasesta.
En toivo vastauksia, että velka on maksettava - tottakai on ja olen maksanut kovine korkoineen. Mutta se, että vippifirmat voivat todellakin roikottaa velkoja jopa vuosikymmeniä, tuntuu väärältä.
Tämä oli muuten todella harmillista. Itse jouduin ulosottoon myös sairastuttuani ja kun paranin aloin niitä järjestelmällisesti hoitaa pois. Soitin järjestelmällisesti kaikkiin mahdollisiin perintätoimistoihin joita googlella löysin ja kysyin onko minulla heille velkoja. Velkoja kun voi laittaa velan ulosottoon ja ottaa sen sieltä pois, vain laittaakseen sen takaisin ja taas tulee uudet oikeusrekisterimaksut yms. Merkintöjä oli melkein mahdoton saada pois, siellä roikkui joitain merkintöjä joita ei voinut maksaa, joista jouduin soittelemaan ties kuinka monet kerrat ennenkuin sain ne pois, jotain virheitä. Ja tarkastaminen että ovatko ne nyt oikeasti lähteneet pois, maksoi aina sen 19,90. Aika urakka oli, mutta tulipa tehtyä.
No, velkavankeusaikasi lyheni, kun tuo summa lyhensi velkaa eli ei se ihan hukkaan mennyt. Kauanko joudut vielä makselemaan?
Lakisääteinen viivästyskorko on 7% vuotuista korkoa eli 100 eurosta 7 euroa vuodessa. Ei se mitään koronkiskontaa ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikäviä kommentteja täällä. Olisi kyllä hyvä että ihmiset voisivat säästää ja yrittää, koska siten saisi ehkä ne velat maksettua. Ainakin yritit. Auttaako lähisukulainen sinua maksamaan velat jos uskallat keskustella (jos on sukua vielä), entä pitäisikö säästää ilman että laitat tilille. Voiko lakia muuttaa inhimilliseksi ja yrittämistä helpommaksi pienituloisille, ettei yhtäkkiä pyöri erilaisia maksuja paitsi verot.
Entä inhimillisyys niitä velkojia kohtaan? Nekin voi olla pienyrittäjiä ja joutua ahtaalle kun ap jättää maksamatta. Millainen maailma se olisi, että velkaantunut saisi vapaasti säästää ja tienata eikä rahoja saisi ottaa velanmaksuun? No ainakin sellainen, jossa ei yhdellekään yksityishenkilölle uskalleta antaa lainaa.
Mainitsemasi pienyrittäjä ei anna velalla, vaan ottaa suoraan maksun ja hänkin ottaa näin vastuun. Jos on sattunut vahinko, voi häntäkin auttaa. On väärin syyllistää ja lisätä kärsimystä, koska joillakin voi olla: opintolaina ja uupumus, joillakin terveysmaksu ja asuminen kallista koskaan ei tiedä, tai on tullut huijatuksi esim. ex-kumppanin toimesta.
No ei tässä syyllistämisestä tai tuomitsemisesta olekaan kyse, vaan siitä että velat pitää maksaa. Tuollainen haaveilemasi maailma, jossa velat voi maksaa jos huvittaa ja jättää muiden maksettavaksi jos ei huvita on epäreilu velkojille, velkojien työntekijöille ja muille velallisille.
Minua kiinnostaisi tietää miten moni on päätynyt ulosottoon yllättävän eron seurauksena. Olen nimittäin itse kuullut kahdesta tällaisesta tapauksesta. Siinä tulee yhtäkkiä hirveästi pakollisia suuria uusia kuluja ja samalla on aivan henkisesti hukassa ja loppu ja " aivan sama" mentaliteetti jyllää. Käyttäytyy aivan eri tavalla, kuin normaalisti käyttäytyisi.
Olon vihdoin helpottuessa huomaa roikkuvansa ulosoton löysässä hirressä seuraavat vuodet.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä sairastuminen vei sinut velkavankeuteen/ulosottoon? Vaikea uskoa tätä...
Ap:n tilanteesta en tiedä, mutta minä sairastuin synnytyksenjälkeiseen masennukseen. Olen täysiyh ilman tukiverkkoa ja jostain oli pallon pudottava. Minulla se oli talous. Laskuja meni perintään ja ostin esim uuden pesukoneen osamaksulla entisen hajottua. Kaikki maksoin tietenkin takaisin kun paranin, mutta en ihmettele yhtään että sairastuttua talous menee helposti kuralle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa. Tiedän tunteen
Mulla elämän pilaaminen jatkuu edelleen ainakin lievästi, vaikka velkaa ei ole enää yhtään, kaikki on makseltu pois. Silti ne stanan merkinnät vaikeuttavat edelleen elämää vuoden-parin ajan ainakin vai oliko peräti kolmen. Nyt hallitus äkkiä eteenpäin sen asian kanssa, ettei pidetä tällaista naurettavaa häpeämerkkiä ihmisten tiedoissa kun velka hoidettu vaan pois ne merkinnät sieltä sen jälkeen ja vähän äkkiä! Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään rikosrekisteri!============
Minä haluan tietää, onko mahdollisella vuokralaisellani maksuhäiriömerkintä ennen kuin teen sopimuksen.
Tsemppiä, kyllä se siitä vielä iloksi muuttuu. Nyt vaan varot velkoja, erityisesti p-vippejä kuin ruttoa.
Siinäpä haluat. Mitään järjellisiä perusteita ei ole rangaista ihmisiä velan suorittamisen jälkeen vuositolkulla millään merkinnällä. Pelkästään sinunlaistesi takia kyttääjien takia ei sellaisia pidä olla. Kuka hullu muutenkaan vuokraa asunnon yksityiseltä? Itse en niin tekisi, vaikka maksuhäiriömerkintäisenäkin olisin saanut tilaisuuden. Tunge ”tsemppisi” ja neuvosi sinne minne päivä ei paista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikäviä kommentteja täällä. Olisi kyllä hyvä että ihmiset voisivat säästää ja yrittää, koska siten saisi ehkä ne velat maksettua. Ainakin yritit. Auttaako lähisukulainen sinua maksamaan velat jos uskallat keskustella (jos on sukua vielä), entä pitäisikö säästää ilman että laitat tilille. Voiko lakia muuttaa inhimilliseksi ja yrittämistä helpommaksi pienituloisille, ettei yhtäkkiä pyöri erilaisia maksuja paitsi verot.
Entä inhimillisyys niitä velkojia kohtaan? Nekin voi olla pienyrittäjiä ja joutua ahtaalle kun ap jättää maksamatta. Millainen maailma se olisi, että velkaantunut saisi vapaasti säästää ja tienata eikä rahoja saisi ottaa velanmaksuun? No ainakin sellainen, jossa ei yhdellekään yksityishenkilölle uskalleta antaa lainaa.
Mainitsemasi pienyrittäjä ei anna velalla, vaan ottaa suoraan maksun ja hänkin ottaa näin vastuun. Jos on sattunut vahinko, voi häntäkin auttaa. On väärin syyllistää ja lisätä kärsimystä, koska joillakin voi olla: opintolaina ja uupumus, joillakin terveysmaksu ja asuminen kallista koskaan ei tiedä, tai on tullut huijatuksi esim. ex-kumppanin toimesta.
No ei tässä syyllistämisestä tai tuomitsemisesta olekaan kyse, vaan siitä että velat pitää maksaa. Tuollainen haaveilemasi maailma, jossa velat voi maksaa jos huvittaa ja jättää muiden maksettavaksi jos ei huvita on epäreilu velkojille, velkojien työntekijöille ja muille velallisille.
Et vastannut minulle, mutta takaisinmaksusta tekee usein lähes mahdotonta kohtuuttomat korot. Tähän pitäisi Suomessa puuttua. Ja muutenkin ulosottomiesten paisuneisiin kulukorvauksiin. Siitä ei ole yhteiskunnalle mitään hyötyä, ettei velallinen koe selviävänsä ikinä veloistaan työnteolla, ja jää roikkumaan työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
No, velkavankeusaikasi lyheni, kun tuo summa lyhensi velkaa eli ei se ihan hukkaan mennyt. Kauanko joudut vielä makselemaan?
Kävin katsomassa. Kuuden vuoden päästä vanhenevat velat yhtä lukuunottamatta. Yksi summa on siellä joku kuriositeetti. Täytäntöönpano tai mikä lie on päivätty vasta vuosia myöhemmin kuin varsinainen velka on muodostunut. -ap
Teit velkaa ja se on nyt ulosoton syy? Veromätkytkin on verottajan syy?
no jos et ole varastanut keneltäkään mitään, niin kuka sitä rahaa sinulta sitten karhuaa? eihän tuo käy järkeen. et ole siis kenellekkään velkaa mutta sinulta karhutaan rahoja? siinä tapauksessa ilmoita että ulosotto on perusteeton