Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulosotto on pilannut elämäni

Vierailija
30.01.2021 |

Viimeisimpänä tempauksena tyhjensivät koko toisen pankkitilini. Ei siellä mitään suuria summia ollut, mutta itselleni merkittävät säästöt. Säästöt olivat tarkoitettu yritystoiminnan aloittamiseen, jotta saisin velkani maksettua. Töitä olen hakenut tuloksetta jo ihan tarpeeksi kauan. Kertokaa miten tästä voi enää jatkaa eteenpäin, kun tuhkatkin viedään pesästä ja kaikki on mennyt? Olen nyt koko päivän itkenyt.

Kommentit (131)

Vierailija
21/131 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei kertonu mulle kirjoitti:

Omituista, että velat pitäisi maksaa takaisin

Velkaraha on hinnoiteltu korolla ja korko sisältää tietysti sen riskiosuuden, ettei kaikki pysty maksamaan velkojaan. Turha moralisoida asiaa sen kummemmin. Velananto on liiketoimintaa. Toki jos kaverilta lainaa, niin se on vähän eri asia.

Olen eri, mutta eihän tuossa mitään moralisoitu. Todettiin vaan, että velat pitää lähtökohtaisesti maksaa takaisin. Muuten joutuu ulosottoon. Silloin on vähän turha valittaa, että ulosotto vie säästöt.

Ulosotto on toki sinänsä ihan oikeutettu. Ulosoton käytännöistäv voi tietysti väitellä. Ulosottoon joutuminen voi johtua mitä moninaisimmista syistä. Aina taustalla ei ole holtiton rahankäyttö, etenkään jos asiaan liittyy jotain yritystoimintaa. Mutta muutenkin asia on monimutkainen. Myöskään aggressiivinen velkarahan markkinointi koko ajan kuluttajille ei varmasti mitenkään paranna tilannetta. Elämässä on myös erilaisia sosiaalisia riskejä vaikka kuinka paljon kuten esim. sairastuminen, auto-onnettomuudet tai työttömäksi joutuminen. Tai puolison joutuminen työttömäksi. 

Kannattaa yrittää hakeutua velkajärjestelyyn jos mahdollista. Kunnan velkaneuvonta auttaa siinä miten se hakemus tehdään. Jos ei rikollista toimintaa taustalla, niin yleensä pitäisi olla hyvät mahdollisuudet päästä.

Vierailija
22/131 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velkaraha on hinnoiteltu korolla ja korko sisältää tietysti sen riskiosuuden, ettei kaikki pysty maksamaan velkojaan. Turha moralisoida asiaa sen kummemmin. Velananto on liiketoimintaa. Toki jos kaverilta lainaa, niin se on vähän eri asia.

Olen eri, mutta eihän tuossa mitään moralisoitu. Todettiin vaan, että velat pitää lähtökohtaisesti maksaa takaisin. Muuten joutuu ulosottoon. Silloin on vähän turha valittaa, että ulosotto vie säästöt.

Luitko edes aloituksen? Sillä PIENELLÄ säästösummalla oli tarkoitus saada yritystoiminta käyntiin, jotta saisin ne velat maksettua! Nyt vouti vei sen pienen summan ja loput jää sinne taas kasvamaan korkoa. Eihän se kokonaissumma edes lyhene, kun korot juoksevat. Pitäisi pystyä lyhentämään kunnollisia eriä toistuvasti. Jotain kohtuullisuutta ja inhimillisyyttä voisi olla, ja voitaisiin perehtyä ihmisten yksilöllisiin tilanteisiin. Kenen etu tämä nykysysteemi muka on -ap

No ei kai sillä ole väliä mitä sitä teet tai väität tekeväsi niillä rahoilla. Ne rahat ei ole sinun, sinä olet jo käyttänyt omasi. Valitettavasti jos ei ole rahaa niin ei voi perustaa yritystä vaikka kuinka haluaisi. Sinulla ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/131 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsehän olette kuoppanne kaivaneet

ja tuo maksamattomuus pitäisi olla rikos.. se on kuitenkin monesti joltain toiselta vähävaraiselta pois

Vierailija
24/131 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäviä kommentteja täällä. Olisi kyllä hyvä että ihmiset voisivat säästää ja yrittää, koska siten saisi ehkä ne velat maksettua. Ainakin yritit. Auttaako lähisukulainen sinua maksamaan velat jos uskallat keskustella (jos on sukua vielä), entä pitäisikö säästää ilman että laitat tilille. Voiko lakia muuttaa inhimilliseksi ja yrittämistä helpommaksi pienituloisille, ettei yhtäkkiä pyöri erilaisia maksuja paitsi verot. 

Vierailija
25/131 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tyyppiesimerkki ihmisestä, jonka mielestä syy on aina muissa. Itse sinä olet ne velkasi hankkinut ja sinun ne tulee maksaa pois.

Kaikki eivät aina ole hankkineet niitä itse. Aviossa ollessa näin voi käydä, että toisen tekemä velka jää yhteisesti maksettavaksi eron jälkeen. Eikä ole mitenkään ennenkuulumatonta sekään, että vanhempi ostelee lastensa nimiin kamaa, lapsi on sitten ulosotossa. Näitä on hankalaa periä oikeusteitse, varsinkin jos uhri on ollut tapahtuessa aikuinen. Päänaukojilla unohtuu sekin, että joskus velat johtuu esimerkiksi nurin menneestä yritystoiminnasta. Velkoihin on voinut jäädä vaikkapa siksi, että muut (asiakkaat) eivät maksaneet omia velkojaan, ja yritykselle jäi saatavia joita ei koskaan saatu perittyä. Jostain isommasta yleensä on kyse silloin kun säästöihin kajotaan. Perus laskujen tai kulutusluottojen maksamattomuus tuottaa maksuhäiriömerkinnän, mutta itse ulosotto on yleensä suppea ja näinollen ulosmittaus tehdään vain tulevista tuloista.

AP, jos velkaa on paljon, velkasaneeraus on vaihtoehto. Kävisin itse velkaneuvojalla keskustelemassa tilanteesta, ovat hyvin ymmärtäväisiä yleensä ja osaavat auttaa eteenpäin. Jos kyse on pienemmistä veloista, on tahoja jotka tarjoavat apua velanmaksuun konkreettisesti, näistä velkaneuvoja yleensä tietää. Jos velkojia on vain muutamia, heidän kanssaan voi yrittää sopia takaisinmaksuaikatauluja keskenään, jolloin ulosmittaus loppuu. Jollei muuta vaihtoehtoa jää, suosittelen ottamaan säästöt käteisenä mitä saat kasaan. Jos ja kun toivottavasti löydät töitä, ulosotto vie suojaosan päältä ylimääräiset mutta tämä tapahtuu yleensä pienellä viiveellä. Parin kuukauden ajan ehtii yleensä säästöjä ottaa talteen.

Pienen vähemmistön tilanteilla ei tule oikeuttaa pään silitystä kaikille. Tekstissäsi on sitäpaitsi aikamoista ironiaa, kun kerrot että velat ovat voineet tulla yritystoiminnasta, jossa joku toinen ei maksa velkojaan; tämä henkilö on AP ja tuhannet muut, jotka eivät ole maksaneet velkojaan.

Ei siinä ole mitään ironiaa. Tällaisia ketjuja voi syntyä ja syntyykin, kun esimerkiksi lama kaataa yrityksiä kovalla kädellä. Yksi ei voi maksaa toiselle, toinen kolmannelle jne. Kyse ei ole mistään pienen vähemmistön tilanteista, enkä ole sitä paitsi penännyt mitään päänsilittelyä tai muutoksia käytäntöihin. Kunhan totesin, että ennen kuin alkaa ylhäältäpäin tuomitsemaan, kannattaa huomioida että emme yleensä toistemme elämistä tiedä yhtään mitään.

Vierailija
26/131 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahahahahaha. En voi kuin nauraa teille uhriutujille. Minä tunsin menneisyydessäni kaltaisiasi "yrittäjiä ja pelientekijöitä". Olette kaikki pelkkää puhetta.

Jokos se Jesse Saastamoine sieltä Keiteleeltä-Joensuusta ja Jyväskylästä on tehnyt niitä megaroolipelejä? Vai onko pelkkää puhetta vain?

Vierailija
27/131 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos aiot säästää, säästä käteistä. Kyllä se siitä.

Joo ei pankista muutenkaan saa korkoa nykyään, joten sama säästää käteisenä. Toki jonkinlainen riski on, että joku varas löytää rahat.

Vierailija
28/131 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Ei elämäsi ole pilalla vaan taloutesi on kuralla. Ne ovat kaksi eri asiaa.

Vierailija
29/131 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ulosotossa lähes yhdeksän vuotta ja kyllähän se toivottomalta tuntui. Minulla oli sentään töitä, mutta nettopalkasta kolmannes meni ulosottoon. Etenkin alkuun tuntui, etten pääse siitä ikinä eroon, kun velka ei lyhentynyt yhtään. Ja omalla kohdallani menivät yhdet kesälomarahat virheen takia. Muutin paikkakunnalta toiselle ja alkuperäisen uo-virkailijan kanssa oli sovittu vapaakuukausi sille kuulle, kun kesälomarahat maksetaan, mutta tieto ei mennytkään uuteen paikkaan.

Mutta niin vaan kaikki tuli maksettua (hillittömine korkoineen ja kuluineen). Se, mikä on kaikkein ikävintä on, että vielä tässä kuussa, 2.5 vuotta sen jälkeen kun olin maksanut kaiken ja omasta mielestäni vielä varmistanut ettei millään velkafirmalla oli mitään perittävää, yksi niistä onnistui yllättämään. Se oli hillonnut vuodesta 2009 saakka yhtä velkaa, uusinut sitä vain harvakseen, jotta se ei vanhenisi, ja nyt päätti taas yrittää periä omansa takaisin. Onneksi ei ollut kyse kuin muutamasta satasesta.

En toivo vastauksia, että velka on maksettava - tottakai on ja olen maksanut kovine korkoineen. Mutta se, että vippifirmat voivat todellakin roikottaa velkoja jopa vuosikymmeniä, tuntuu väärältä.

Vierailija
30/131 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itsehän olette kuoppanne kaivaneet

ja tuo maksamattomuus pitäisi olla rikos.. se on kuitenkin monesti joltain toiselta vähävaraiselta pois

Velkojen syy on sairastuminen. En ole juonut rahoja, pelannut tai varastanut keneltäkään mitään. -ap

Vierailija
31/131 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikäviä kommentteja täällä. Olisi kyllä hyvä että ihmiset voisivat säästää ja yrittää, koska siten saisi ehkä ne velat maksettua. Ainakin yritit. Auttaako lähisukulainen sinua maksamaan velat jos uskallat keskustella (jos on sukua vielä), entä pitäisikö säästää ilman että laitat tilille. Voiko lakia muuttaa inhimilliseksi ja yrittämistä helpommaksi pienituloisille, ettei yhtäkkiä pyöri erilaisia maksuja paitsi verot. 

Entä inhimillisyys niitä velkojia kohtaan? Nekin voi olla pienyrittäjiä ja joutua ahtaalle kun ap jättää maksamatta. Millainen maailma se olisi, että velkaantunut saisi vapaasti säästää ja tienata eikä rahoja saisi ottaa velanmaksuun? No ainakin sellainen, jossa ei yhdellekään yksityishenkilölle uskalleta antaa lainaa.

Vierailija
32/131 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas jälleen kerran pakko todeta että suomalaiset on todella tunneköyhää sakkia. Aina joka asia on oma vika. Ei kaikki ole aina omasta toiminnasta kiinni. Harmittaa aloittajan puolesta todella.

Vierailija
33/131 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa. Tiedän tunteen

Mulla elämän pilaaminen jatkuu edelleen ainakin lievästi, vaikka velkaa ei ole enää yhtään, kaikki on makseltu pois. Silti ne stanan merkinnät vaikeuttavat edelleen elämää vuoden-parin ajan ainakin vai oliko peräti kolmen. Nyt hallitus äkkiä eteenpäin sen asian kanssa, ettei pidetä tällaista naurettavaa häpeämerkkiä ihmisten tiedoissa kun velka hoidettu vaan pois ne merkinnät sieltä sen jälkeen ja vähän äkkiä! Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään rikosrekisteri!

============

Minä haluan tietää, onko mahdollisella vuokralaisellani maksuhäiriömerkintä ennen kuin teen sopimuksen.

Tsemppiä, kyllä se siitä vielä iloksi muuttuu. Nyt vaan varot velkoja, erityisesti p-vippejä kuin ruttoa.

Vierailija
34/131 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En toivo vastauksia, että velka on maksettava - tottakai on ja olen maksanut kovine korkoineen. Mutta se, että vippifirmat voivat todellakin roikottaa velkoja jopa vuosikymmeniä, tuntuu väärältä.[/quote]

===========

Se on niitten likainen bisnes. Älä enää koskaan kajoa p-vippeihin!

Vierailija
35/131 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä sairastuminen vei sinut velkavankeuteen/ulosottoon? Vaikea uskoa tätä...

Vierailija
36/131 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tsemppiä sinulle ja jaksamista!

Vierailija
37/131 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2009 opiskelin aikuiskoulutustuella ja tein keikkahommia. Sain asumistukea kelasta. Vuonna 2017 tulee kelasta kirje että he ovat maksaneet vuonna 2009 liikaa asumistukea 4600€ joka pitäisi maksaa takaisin. En suostunut siihen koska aikaa oli kulunut tuo 8 vuotta ja minulla ei todellakaan ollut enää tilinauhoja jne. mitään dokumentteja noin pitkän ajan jälkeen. Sain pienen perinnön loppuvuonna 2017 ja kun tulin lomareissulta takaisin ja tarkistin tilini verkkopankissa niin ulosotto oli ottanut 4600€ suoraan tililtäni. Ihan vi.... törkeetä. Suomi on pas...... poliisivaltio.

Vierailija
38/131 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2009 opiskelin aikuiskoulutustuella ja tein keikkahommia. Sain asumistukea kelasta. Vuonna 2017 tulee kelasta kirje että he ovat maksaneet vuonna 2009 liikaa asumistukea 4600€ joka pitäisi maksaa takaisin. En suostunut siihen koska aikaa oli kulunut tuo 8 vuotta ja minulla ei todellakaan ollut enää tilinauhoja jne. mitään dokumentteja noin pitkän ajan jälkeen. Sain pienen perinnön loppuvuonna 2017 ja kun tulin lomareissulta takaisin ja tarkistin tilini verkkopankissa niin ulosotto oli ottanut 4600€ suoraan tililtäni. Ihan vi.... törkeetä. Suomi on pas...... poliisivaltio.

Minkä h....vetin takia se Kelakin lähettää tuollaisen kirjeen 8 vuotta myöhemmin.

Vierailija
39/131 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä inhimillisyys niitä velkojia kohtaan? Nekin voi olla pienyrittäjiä ja joutua ahtaalle kun ap jättää maksamatta. Millainen maailma se olisi, että velkaantunut saisi vapaasti säästää ja tienata eikä rahoja saisi ottaa velanmaksuun? No ainakin sellainen, jossa ei yhdellekään yksityishenkilölle uskalleta antaa lainaa.

Mainitsemasi pienyrittäjä ei anna velalla, vaan ottaa suoraan maksun ja hänkin ottaa näin vastuun. Jos on sattunut vahinko, voi häntäkin auttaa. On väärin syyllistää ja lisätä kärsimystä, koska joillakin voi olla: opintolaina ja uupumus, joillakin terveysmaksu ja asuminen kallista koskaan ei tiedä, tai on tullut huijatuksi esim. ex-kumppanin toimesta. 

Vierailija
40/131 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa yrittää hakeutua velkajärjestelyyn jos mahdollista. Kunnan velkaneuvonta auttaa siinä miten se hakemus tehdään. Jos ei rikollista toimintaa taustalla, niin yleensä pitäisi olla hyvät mahdollisuudet päästä.

Ei se ihan noin yksinkertaista ole. Velkajärjestely pähkinänkuoressa tarkoittaa sitä, että X on velkaa A:lle, B:lle, C:lle ja D:lle. ABCD ovat laskeneet saavansa omansa korkoineen pois X:n elinaikana ja ennen kuin velat vanhenevat (oikeudenpäätöksestä keskimäärin 15 vuoden kuluttua, poikkeuksia on).

Velkajärjestely tarkoittaisi, että ABCD tulisi siihen tulokseen, että he eivät todennäköisesti tulisi saamaan omiaan pois kokonaisuudessaan, joko X:llä on liian pienet tulot ja/tai velka on liian suuri. Niille jää vaihtoehdoksi elää siinä toivossa, että X hakeutuu parempiin töihin ja mahdollisimman suuri osuus velasta tulee maksettu TAI suostua velkajärjestelyyn, jossa ne eivät tule saamaan omiaan pois mutta saavat suuremmalla varmuudella osan.

Eli jos verrattaisiin yksityishenkilöön, niin M olisi lainannut P:lle 10 000 euroa kymmenen vuoden maksuajalla. P jäisi työttömäksi eikä pystyisi maksamaan edes sitä tonnia vuodessa. Näin kuluisi pari-kolme vuotta. M:lle tarjottaisiin vaihtoehtoa, että P maksaa hänelle seuraavien viiden vuoden aikana tonnin vuodessa mutta loppuvelka pitää antaa anteeksi. P:n pitäisi miettiä, ottaako hän riskin ettei saa kymmenessä vuodessa mitään takaisin vai kärsiikö viiden tonnin tappion.

Velkajärjestelyssä on lisäksi jokaisen, joka ikisen velkojan suostuttava velkojen järjestelyyn.

Tämä oli nyt hyvin yksinkertaisettu rautalankamalli, mutta kun joskus näkee että ihmiset kuvittelevat velkajärjestelyn olevan joku helppo nakki, josta päättää velkaneuvoja tai muu viranomainen. Ei, kyllä se päätös tulee niiltä velkojilta. Jos ne laskevat, että saatavaa on enää sen verran vähän, että velallinen kyllä maksaa sen vaikka satasella kuussa, niin mieluummin ne ottavat kaiken korkoineen kuin antavat velan anteeksi.

Velkajärjestely sopii tilanteisiin, kun velkaa on satoja tuhansia tai ainakin lähemmäs sata kuin kymmenen tuhatta.