Pk-seudun kierrätyskeskus, miten työntekijöitä kohdellaan?
Toisessa ketjussa moni puhuu kierrätyskeskuksen työntekijöiden huonosta kohtelusta syynä sille, miksi boikotoi ko. paikkaa.
Miten tämä ilmenee? Oletko itse ollut töissä siellä tai muuten nähnyt tai kuullut? Kokemuksia!
Entä mitä tapahtuu tavaroille? Kuinka suuri osa ihan hyvästä tavarasta päätyy roskiin? Heitetäänkö esim. myymättömät kirjat lopulta pois?
Olen lahjoittanut niin paljon tavaraa kierrätyskeskuksiin että kiinnostaisi kuulla joltain joka tietää.
Kommentit (206)
Hyvä, että porukka on alkanut huomaamaan epäkohdat. Itse olen lopettanut kierrätyskeskuksissa käynnit jo yli 20v sitten, enkä kierrätä enää mitään. Tavara menee joko suoraan tutuille, tai kaatopaikalle.
Koko "yritys" lähti 90-luvalla liikkeelle. Sen suurin omistaja on Helsingin kaupunki. Todellisuudessa sillä ei ole mitään tekemistä ympäristö asioiden kanssa (jätteenhuoltoa hoitaa muut kunnalliset yhtiöt kuten HSY jne...). Oikeasti se on vaan kirputori joka on Osakeyhtiö (mikäs muuten on osakeyhtiön ensisijainen tehtävä ?) Miksi näin ?
90 luvalla oli kova lama, ja työttömyys tapissa. Työttömät maksavat kunnille suuria summia. Silloin ja sen jälkeen keksittiin näitä "temppu työllistämisiä" kuten "kuntouttava työtoiminta", "työkokeilu" ja "palkkatuki työpaikka". Sellainen ihminen joka oikeasti haluaa työllistyä, ei mene yritykselle töihin kenellä ei ole varaa maksaa palkkaa.
Yhtiön tilinpäätökset on julkisia (Helsingin kaupungin kautta, koska on suurin omistaja). Niihin kannattaa ajatuksella tutustua. Myös johdon palkkiot, kytkökset ja verotiedot on julkisia. 2024 tilintarkastuksen raportin mielenkiintoisin kohta on: ""Hallituksen esitys yhtiön voittoa koskeviksi toimenpiteiksi", niitä oli siis 5 907 093,69 euroa. Osionkoa ei siis voi jakaa, kun ei ole "voittoa tavoitteleva yhtiö". Mitä tehtiin "Jakokelpoinen 5 907 093,69 euroa jatetaan edellisten tilikausien tulos -tilille.".
Eli voittoa siis oikeasti tehtiin, mutta työtätekeville ihmisille ei ole varaa maksaa oikeita palkkoja ?:)
Taitaa olla vieläkin noissa kierrätyskeskuksissa sama ongelma eli johtaminen.
Paökkatukityöntekijät ovat monesti juuri niitä joille tavistyömarkkinat ei aukea. On ADHD, riippuvuussairauksista toipuva, fyysisistä sairauksista tippuvia mutta meno työnjohdon puolelta on kuin villissä lännessä. Kukaan ei oikeasti valvo näitä palkkatukityöpaikkoja.
Esimieheksi valitaan se kovaäänisin ja asiattomin henkilö. Tietysti poikkeuksiakin on ja hyviä esimiehiä.
Itsellä on ollut muualla vastaavissa tehtävissä esimiehenä siivooja. Enkä yhtään väheksy hänen ammattiaan vaan valintaa esimieheksi kaupan alalle! Hän on vielä täysin kielitaidoton ja tarvitsi apua vähän kaikessa.
Ja sitten ihmetellään kun homma ei toimi.
Työntekijöiden oloista en tiedä, mutta olen jo vuosia ihmetellyt kovia hintoja! Naarmuisista ja kulahtaneista Iittalan astioista pyydetään yli 10e kappaleelta. Uutenakin saa esim. teema-sarjan lautasia välillä tarjouksesta samaan hintaan.