Fight Club. Miksi se on niin "hieno" elokuva?
Katsoin ekaa kertaa sen, yhdessä teinien kanssa, enkä ihan kauheasti pitänyt vaikka Edward Nortonista tykkäänkin. Leffa oli outo, ja meille kaikille jäi vähän hämäräksi että oliko sitä Brad Pittin esittämää tyyppiä oikeasti olemassakaan? Jos se oli alkuun totta, niin missä vaiheessa alkoi olla kyse Nortonin mielikuvituksesta eli kaksoispersoonasta?
Kommentit (62)
"Katsoin ekaa kertaa sen, yhdessä teinien kanssa, enkä ihan kauheasti pitänyt vaikka Edward Nortonista tykkäänkin. Leffa oli outo, ja meille kaikille jäi vähän hämäräksi että oliko sitä Brad Pittin esittämää tyyppiä oikeasti olemassakaan?"
:-DDDDDDDDD Kaikille jäi hämäräksi. Ette taida olla ihan mitään penaalin terävimpiä kyniä? No ei huolta, kyllä sinunkin teineillesi joku ojankaivuuhomma löytyy. Vai pitikö olla kännyköillä koko leffan ajan? Ei tuollaisia elokuvia ole mitään järkeä katsoa puolihuolimattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kuvaa tätä miesten maskuliinista toksisuutta, eli siis ihan suomeksi sanottuna: häpeää ja riittämättömyyttä, jota pitää epätoivoisesti ja verissä hampain yrittää kompensoida. Helppo samaistua sen pimeään maailmaan.
Löytyykö paljonkin ihmisiä jotka eivät tajua tätä. Sehän on aika päälleliimattua överimaskuliinisuuden kritiikkiä.
Ei vaan kritisoi yhteiskuntaa josta maskuliinisuus on siivottu pois. Elokuvassa on tietysti joitain toksisia överimaskuliinisia hahmoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen, että ap on nainen?
Oletit oikein. Mitä sukupuoli tähän mahtaa vaikuttaa? Toki leffan teemana on miehinen turhautuminen ja siihen tyydytyksen hakeminen. Se anarkia meni överiksi ja miljöön vaihtuminen siististä keskiluokkaisesta ympäristöstä synkkään slummiin oli myös vähän turhan överi.
ap
Miehet varmaan ylensä enemmän tappelevat ja tuhoavat. Yleisesti elokuvan voi kai nähdä jonkinlaisena neuroottisuuden vs eläimellisyyden vertauskuvana. t eri
"All my books are about a lonely person looking for some way to connect with other people."
Alapeukutusten määristä päätellen olen vähemmistössä miehenä. Mutta niin olen muutenkin, en ole mikään perinteinen miesmies. Fight Club on surkea leffa, viimeisenä niittinään lopun halpa jenkkitwist. Ärsyttää sellainen kikkailu siinä missä Kuudennessa Aistissa, Mementossa tai Matrixissakin. Kaikki yliarvostettua paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään naisten tai homojen elokuva, niille suosittelen vaikka adam sandlerin tuotantoa.
Teini-ikäisen tasolle jääneet näköjään eivät tajua elokuvan pointtia. No, jos ei äly riitä, niin se ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään naisten tai homojen elokuva, niille suosittelen vaikka adam sandlerin tuotantoa.
Teini-ikäisen tasolle jääneet näköjään eivät tajua elokuvan pointtia. No, jos ei äly riitä, niin se ei riitä.
Juuri siksi minä sitä sandlerin tuotantoa suosittelinkin.
Tämä on muuten nyt katsottavissa Areenasta!
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni lapsellinen, negatiivisella tavalla epäuskoa, jopa myötähäpeää aiheuttava, elokuva. Ehkä pitäisi katsoa se uudelleen ja suhtautua siihen mustana komediana.
Sehän on musta komedia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kuvaa tätä miesten maskuliinista toksisuutta, eli siis ihan suomeksi sanottuna: häpeää ja riittämättömyyttä, jota pitää epätoivoisesti ja verissä hampain yrittää kompensoida. Helppo samaistua sen pimeään maailmaan.
Löytyykö paljonkin ihmisiä jotka eivät tajua tätä. Sehän on aika päälleliimattua överimaskuliinisuuden kritiikkiä.
Onneksi taide voidaan tulkita vaan yhdellä tavalla :D
Vierailija kirjoitti:
Aika homoeroottinen elokuvahan tuo fight club on ja heterot on varmaan Hollywoodissa pieni vähemmistö.
Vierailija kirjoitti:
Alapeukutusten määristä päätellen olen vähemmistössä miehenä. Mutta niin olen muutenkin, en ole mikään perinteinen miesmies. Fight Club on surkea leffa, viimeisenä niittinään lopun halpa jenkkitwist. Ärsyttää sellainen kikkailu siinä missä Kuudennessa Aistissa, Mementossa tai Matrixissakin. Kaikki yliarvostettua paskaa.
Eikö se kuvaa oikeaa elämää tavallaan? Ensin ajaudut väkivaltaisiin voimafansioihin, jossa olet tosimies, ja lopulta päädyt harhaisiin salaliittoteorioihin, jolloin alat irtoutua todellisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika homoeroottinen elokuvahan tuo fight club on ja heterot on varmaan Hollywoodissa pieni vähemmistö.
Anna ny vähä löysää. Kirjoittaja on varmaan joku päälle keski-ikäinen mies jonka nuoruudessa vielä haastettiin riitaa homottelemalla.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni lapsellinen, negatiivisella tavalla epäuskoa, jopa myötähäpeää aiheuttava, elokuva. Ehkä pitäisi katsoa se uudelleen ja suhtautua siihen mustana komediana.
No se nimenomaan on komedia! Aivan hulvattomia kohtauksia. Esim. ne lentokoneen turvaohjeet...
Oli aikanaan tosi virkistävä ja erilainen elokuva. Pitäisikin katsoa uudelleen.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se kuvaa oikeaa elämää tavallaan? Ensin ajaudut väkivaltaisiin voimafansioihin, jossa olet tosimies, ja lopulta päädyt harhaisiin salaliittoteorioihin, jolloin alat irtoutua todellisuudesta.
No kun en ole koskaan edes haaveillut olevani mikään tosimies. Todellisuudesta kyllä irrotaudun aktiivisesti, mutta silloin katselen mieluummin vaikka Lynchiä tai Cronenbergiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeen voimafantasioihin? Elokuvassahan tapellaan ihan lihaa ja verta voimaa käyttäen, ei fantasioida. Eli päinvastoin päästään kiinni siihen todellisuuteen, tietynlaiseen ihmisyyden ytimeen jonka päälle kaikki sivistys ja kulttuuri on rakennettu. Jotain kuvaa, että tässä tilassa päähenkilö vasta pystyi nukkumaan hyvin. Loppuratkaisun voi varmaan nähdä myös tästä luonnollisena seurauksena että jos/kun eläimellisyys saa ihmisissä vallan niin yhteiskunnat romahtavat. Nähty läpi historian.
Fight Club tais olla eka joka käytti tämmöstä juonenkäännettä ettei pääosanesittäjää (Brad Pitt) ollu olemassakaan vähän samalla tavalla kuin kuudes aisti elokuvan lopussa selvis että Bruce Willis olikin koko ajan kuollu. Elokuvana silti hieman vastenmielinen. Pidän enemmän Fincherin Sevenistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeen voimafantasioihin? Elokuvassahan tapellaan ihan lihaa ja verta voimaa käyttäen, ei fantasioida. Eli päinvastoin päästään kiinni siihen todellisuuteen, tietynlaiseen ihmisyyden ytimeen jonka päälle kaikki sivistys ja kulttuuri on rakennettu. Jotain kuvaa, että tässä tilassa päähenkilö vasta pystyi nukkumaan hyvin. Loppuratkaisun voi varmaan nähdä myös tästä luonnollisena seurauksena että jos/kun eläimellisyys saa ihmisissä vallan niin yhteiskunnat romahtavat. Nähty läpi historian.
Varmaankin ulilaudan hikikomorien psykologian oppisuuntauksen mukaan se menee noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on elokuva. Meinaan vaan että tälläistä ihaillaan aika paljon, mutta kovin harva toteuttaa mitään sellaista tosielämässä.
Etkö muka samaistu siihen kun ne puhuu mitä neuvoja niiden isät on niille antanut. Että käy lukio, kouluttaudu, hanki työpaikka. Ja hommaa ne geneeriset ikea huonekalut. Ja kun on tehnyt sen kaiken niin mitä sitten?
Puurrat vaan ja etsit hetken mielihyvää jostain puolison pettämisestä ja ryyppäämisestä. Kyllä minuakin alkaa houkuttaa lakata välittämästä ja alkaa lyödä ihmisiä turpaan. Enkä edes ole mies.