Rivarinaapuri vaatii: Lasten trampoliini pois ! ! !
Tein alotuksen jo aikasemmin mutta se on uudistuksen myötä kadonnut.
Eli onko asiaa jo käsitelty täällä?
Rivarinaapuri (ei meidän) vaatii että lapsista kuuluvan melun vuoksi lasten trampoliini pitää ottaa pois.
molemmat asunnot on omistusasuntoja.
Valittava naapuri sanoo että lapset hyppii 2-5 tunia päivässä. SO???
Jos ihan oikeesti lapset on päiväsaikaan tai niin ettei hiljasuusaika rikkoonnu niin mitä sitten?
Missä niitten lasten pitäs olla? Nenä telkassa kiinni? Tietsikalla? hengailla kaupugilla mäkkärissä? Potkiskella naapureita kaduilla?
Siis lapset ei sais kuulua eikä näkyä.
Multa ei löydy noin pikkusieluselle ihmiselle sympatiaa.
Kommentit (176)
Minä muutin pois, kun rivarissa oli molemmin puolin lapsilla trampat ja ne pomppi niissä aamusta iltaan ja kyttäsivät meille sisälle ja takapihalle. Ei voinut olla ollenkaan takapihalla. Toisessa naapurissa oli kolme kersaa ja toisessa peräti 6. Oli kyllä vittumaista asua. Omat lapset jo pois muuttaneet.
Kiljuvista lapsista lähtee paljon melua, eikä melu ole terveellistä. Todennäköisesti trampoliinissa pomppivista lapsista lähtevä häiritsevä meteli ylittää kipurajan, mikä Kuuloliiton mukaan on 125 dB.
Vapaa-ajan melu
Asumisterveysohje
Sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysohje määrittää vapaa-ajanmelun ohjearvot. Sen mukaan melun ei tulisi ylittää 85 desibelin keskimääräistä tasoa kahdeksan tunnin ajalle jaettuna. Jos taso nousee tästä kolmen desibelin verran, sallittu oleskeluaika puolittuu.
Esimerkiksi 88 desibelin melussa on tämän periaatteen mukaan turvallista oleskella neljän tunnin ajan. Joidenkin asiantuntijoiden mukaan nykyiset rajat on kuitenkin asetettu liian korkealle.
Aikarajat
Aikaraja, jonka jälkeen kuulovaurion riski on toistuvassa melualtistuksessa todennäköinen:
Melutaso Aika
85dB 8h
88dB 4h
91dB 2h
94dB 1h
100dB 15 min
dB
Ääni
0 Kuulokynnys eli hiljaisin ääni, jonka ihminen tietyllä taajuudella kykenee aistimaan
10-30 Lehtien havina
30-50 Tietokone
50-70 Keskustelu
70-85 Liikenne
80-100 Ravintola
90-100 Konsertti
125- Kipukynnys
130-135 Suihkukone
Kuuloliitto https://www.kuuloliitto.fi/vapaa-ajan-melu/
Vierailija kirjoitti:
Pienestä ei tarvitse pilkkua viilata, mutta tervettä järkeä voi olla. Ja kyllä menen sanomaan, jos naapuri soittaa radiota volyymit täysillä pihallansa tunti tolkulla.
tamppaavani mattoja iltamyöhällä?? Mielestäni trampoliinilla hyppely päiväsaikaan ei ole verrattavissa tuollaiseen tai jos poika kotona soittaa sähkörumpuja. En todellakaan lähde näihin kyselemään mielipiteitä naapureilta, eivät hekään koiraansa komenna olemaan hiljaa tai käske mopopoikia lopettamaan päristelyä.
Lasten musiikkiharrastukset, koirien haukkuminen, liikenne, pihajuhlat muutaman kerran kesässä ym. ovat ihan normaaleja elämän ääniä. Sen sijaan radion huudattaminen pihalla joka päivä aamusta iltaan on törkeää häiritsemistä ja uskomatonta itsekeskeisyyttä. Tuskin kaikki naapurisi haluavat kuunnella edes samaa kanavaa. Fiksu ihminen hankkisi kuulokkeet, jos jotain on pakko kuunnella jatkuvasti.
Minä esim. teen etätöitä kotona ja ikkunaa on pakko pitää kesällä auki. Olisi todella vaikeaa keskittyä tai osallistua palavereihin, jos ulkoa kuuluisi koko ajan meteliä. Onneksi itselläni on kivat naapurit, joilla käytöstavat ja toisten huomioiminen on hallussa.
Siksi koska ne pennut kirkuu trampoliinilla! Sellaista helvetinmoista kirkumista jaksa kukaan kuunnella. Ja varmaan tarkoituksella ja tahallaan trampoliini on aivan viereisen pihan aidassa kiinni, niin että kirkuminen kuuluu toisilla sisälle ja hyppijät kurkkivat sisään. Siksi.
Rivareiden pihat saattaa olla taloyhtiön hallinnassa, ja tällöin voivat myös kieltää trampoliinit. Kyseessä on vastuu asia, koska taloyhtiö on tässä tapauksessa myös vastuussa, jos jotain käy. Mikäli hallinta on asukkaalla, niin ei kukaan pysty kieltämään. Ainoastaan jos häiriö on jatkuvaa useita tunteja päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä talon, jossa on kielletty lasten sählyn pelaaminen ja skeittailu asfaltilla koska tästä aiheutuu melua... Niinpä, ohiajavat autothan sitten ei pidä ääntä...
Ohiajava auto ei päästä mitään KRÄÄÄÄÄ KILIN KOLIN KLONK PAUKS POKS ellei sitten satu olemaan joku vanha ranskalainen.
Ärsyttää väki jotka elelee tällaisissa yhteisasumismuodoissa niinkuin omakotitalossa välittämättä naapureista pätkääkään, koska hiljaisuusajan ulkopuolella saa muka häiriköidä naapureita niin paljon kuin sielu sietää.
No, jos ne kakarat hyppii 5 ja kiljuu koko ajan niinkuin monilla on tapana. Lisäksi kuuluu se trampan nitinä ja natina, niin kyllähän se vi*uttaa jos tuota kuuluu 5 päivässä. Ja aika huolella häiritsee siellä omalla pihalla oleilua. Trampat pitäisi kieltää pienillä rivaripihoilla ja pahimpia on just nää joilla ei oo varaa omakotitaloon ja ostetaan sit joku rivarinpätkä, mutta ei sitten tajuta että pitäisi osata ottaa muutkin ihmiset huomioon. Eikä olla vain että minäminäjamununiikitlumihiutaleet.
Trampoliinin hankkivat varsinkin ne, jotka asuvat rivitalossa pienellä pihalla varustetulla asunnolla. Neliöitä on niukasti ja lapsia paljon. Kirkuminen trampoliinilla on kamalaa kuunneltavaa! Pienille pihoille ei missään nimessä pitäisi sallia trampoliineja. Kun ajattelee vain itseään, eikä osaa ottaa muita huomioon, niin hommatkaa vaan vaikka jokaiselle lapselle oma trampoliini...
Minä, minä, minä, minulla on oikeus hankkia trampoliini ja tehdä mitä huvittaa. Minä saan omalla pihallani huutaa niinpaljon kuin huvittaa. Meillä on sellainen naapuri. Mitäs jos minä hommaisin kesäkanat ja kukon niille kaveriksi?
Niin, sinullako on oikeus häiritä muita? Kai sinun rivarinaapurillakin on oikeus nauttia rauhassa omasta pihastaan? Taas näitä "minulla on oikeus" tyyppejä, jotka unohtavat velvollisuutensa. Taloyhtiössä kun asuu muitakin, kuin sinä! Sinä varmaan leikkaat nurmikon alasti, kun niin saa omalla pihalla tehdä.
Rivitalot ja pienitonttiset omakotialueet ovat maanpäällisiä helvettejä. En ymmärrä miksi ihmiset haluavat asua sellaisissa.
Ai miksi joku haluaa pieneltä pihalta trampoliinin pois? No siksi, että sieltä kuuluu kamala meteli. Pienille pihoille varsinkaan rivitalossa ei missään nimessä pitäisi laittaa trampoliinia!
Trampoliilita kuuluva meteli kuulu läheisimpien asuntojen sisätiloihin ja ulkona kauas.
Meidän rivarissa naapuri laittoi ihan tahallaan trampoliinin aivan piha-aitamme viereen. Hän myös yllyttää lapsiaan kirkumaan meillepäin. Vaikka trampoliinia on pyydetty siirtämään, ei hän sitä kiusallaan tee.
Ei häiritsi nuo hyppelyt, jos eivät sitten rinkuisi kuin päätä leikattaisiin. Voisikohan niitä lapsia opettaa huutaman hiljemmin?
Jos on lapsella energiaa hyppiä trampalla, samalla energialla voisi esimerkiksi siivota ympäristöstä roskaa pois ja olla muutenkin hyödyllinen ja rakentava kansalainen. Jos tottuisi pienestä pitäen tekemään myös jotain yhteisön hyväksi eikä vaan kirkumaan kuin mikäkin makaki, saattaisi kasvaa kunnon kansalaiseksi. Entisaikaan lapset tekivät talon töitä kukin kykynsä mukaan, poimivat marjoja ja sieniä myös. Eivätkä ehtineet olla häiritseviä pikkuperkeleitä, kun oli oikeaa tekemistä. Tähän tulisi pyrkiä nykyäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä talon, jossa on kielletty lasten sählyn pelaaminen ja skeittailu asfaltilla koska tästä aiheutuu melua... Niinpä, ohiajavat autothan sitten ei pidä ääntä...
Ohiajava auto ei päästä mitään KRÄÄÄÄÄ KILIN KOLIN KLONK PAUKS POKS ellei sitten satu olemaan joku vanha ranskalainen.
Se ei myöskään pidä sitä ääntä 5 tuntia illassa
Vierailija kirjoitti:
Jos on lapsella energiaa hyppiä trampalla, samalla energialla voisi esimerkiksi siivota ympäristöstä roskaa pois ja olla muutenkin hyödyllinen ja rakentava kansalainen. Jos tottuisi pienestä pitäen tekemään myös jotain yhteisön hyväksi eikä vaan kirkumaan kuin mikäkin makaki, saattaisi kasvaa kunnon kansalaiseksi. Entisaikaan lapset tekivät talon töitä kukin kykynsä mukaan, poimivat marjoja ja sieniä myös. Eivätkä ehtineet olla häiritseviä pikkuperkeleitä, kun oli oikeaa tekemistä. Tähän tulisi pyrkiä nykyäänkin.
Tämä just. Kun minä olin lapsi ja oli vanhempien mielestä turhan paljon energiaa niin ne käski töihin. Sitä oppi kummasti olemaan hiljaa ettei joutunut tekemään töitä.
Miltä sinusta tuntuisi jos joka päivä naapurisi metelöisi tunteja pihallaan? Ai niin mutta eiväthän käyttäytymissäännöt koske pikku per sehedelmiä.