Miehen vanhemmat haluaisivat antaa miehelle mökin ennakkoperintönä
Koska eivöt siellä enää itse jaksa käydä/pitää kunnossa ja mies onkin nyt vuoden verran pitänyt huolta mökistä.
Miehellä on kaksi siskoa jotka asuvat kaukana mökistä, ja heille tämä on ok, vaativat kuitenkin että saavat kesällä käyttää mökkiä kun tulevat tännepäin koska vanhempien luona on liian ahdasta asua.
Mökki on kuitenkin pakko remontoida ja koska tykäämme itse paikasta niin ajattelimme suurtakin remonttia johon menisi iso summa rahaa.
Mielestäni tuo miehen siskojen vaatimus on kohtuuton, toki me voisimme heitä mökille majoittaa silloin kun meille sopii, ei sillä tavalla että he ilmoittavat että me tulla päivänä x ja ollaan kolme viikkoa.
Mitä mieltä te olette?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Meillä serkku ja miehensä ostivat tätimme (siis serkun äidin) mökin aika lailla alhaisella hinnalla. Ajattelivat, että homma jatkuu kuin ennenkin eli talkootöinä hoidellaan remontit ja auraukset, siellä kun on monen serkuksen mökit samalla rannalla.
Vaan kun ei hoidu enää samalla tavalla kuin ennen. Serkun veli ei halunnut olla kesälomasta viikkoa kirvesmiehenä, vaikka palkkana olisi ollut viikko siellä mökillä. Minä en halunnut ottaa serkun lapsia meille "päivähoitoon", jotta saivat maalata rauhassa. Päivä on OK, viikko ei. Samalla tavalla meni moni muukin asia ja siitä halvasta mökistä tuli pian kallis, kun työt piti teettää rahalla.
Meillä mies on isänsä kanssa hoitanut mökkiä viimeiset 10 vuotta, me ollaan sitten saati viettää aikaa siellä aina kun siskot eivät ole paikalla.
Se on ollut ihan ok, lapsilla on ollut kivaa mummin ja vaarin kanssa ja itsekkin tykkään mökkielämästä.
Tämön vuoksi emme myöskään ole omaa ostaneet mutta nyt kun mies tekee siellä kaikki hommat yksin niin päädyimme tähän että ostamme sen ja myös siksi että se vaatii remonttia ja haluamme itse päättää millainen remontti sinne tulee joten ihan hyvä ratkaisu oli että ostamme sen omaksi. Voimme sitten ajan kanssa laittaa sitä sen näköiseksi kun itse haluamme.
Ap
Ps. Oli ohan appivanhempien oma päätös jakaa myynnistä tulleet rahat lapsiensa kesken, kokivat että lapsilla on enemmän käyttöä sille rahalle. Meillä se menee suoraan remonttiin.
Varmistakaa kyitenkin siskoilta vielä että he haluavat myydä mökin. Jos rahaa on tulossa vanhemilta niin hekin voivat haluta kunnostaa mökin itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä hei!
Tulimme siihen tulokseen miehen kanssa että ostamme appivanhempien mökin, vaikka hinta laskee jonkin verran niin emme tee kuitenkaan niin isoa remonttia heti aluksi kun suunnittelimme.
Appivanhemmat lupasivat jakaa ennakkoperintönä mökistä maksetun hinnan kaikille kolmelle lapselleen joten tämä menee reilusti kaikkia kohtaan.
Kiitos asiallisille vastaajille.
Ap
Onneksi olkoon, hyvältä kuulostaa päätös. Kuulostaa myös siltä, että appivanhempasi ovat aikamoisen höveleitä ja anteliaita, kun jakavat tuommoisia rahoja lapsilleen vielä itse eläessään. Olettehan selvittäneet lahjaverojen osuuden?
Vierailija kirjoitti:
Massiivisa riitoja tiedossa. Välit menee kaikkiin sukulaisiin.
Amen.
Vierailija kirjoitti:
Varmistakaa kyitenkin siskoilta vielä että he haluavat myydä mökin. Jos rahaa on tulossa vanhemilta niin hekin voivat haluta kunnostaa mökin itselleen.
Eihän siskot ole mitään mökkiä myymässä?!? Järki hoi
Ei heiltä tarvi mitään varmistaa.
Hyvä päätös teiltä ostaa mökki, eipähän jää mikään epäselväksi.
Tässäkin keskustelussa kun lukee näitä tuohtuneita kommentteja, kuinka ap:lla ei ole oikeutta perintöön ja valivali, en yhtään ihmettele sukuriitoja, joita kesämökeistä saadaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai he haluavat. EI tässä kisassa ole voittajia. Jos ette halua polttaa mökkiä, myykää se vaikka jollekin ministerille. Ne ostaa mitä vaan.
En ostaisi sukuun kuulunutta mökkiä koska edelliset asukkaat eivät aina ymmärrä että heidän oikeutensa mökkiin on loppunut.
Kokemusta löytyy ja päädyimme tämän vuoksi myymään mökin, aina tultiin jonkin syyn varjolla (ostimme mökin irtaimistoineen) että olkkos täällä mökillä vielä se vanha kirja/ teekannu tai mikä tahansa esine, ei ymmärretty että myös ne tavarat ovat meidän ja kuuluivat kauppaan.
Kaupan jälkeen olimme itsekkäitä kun myimme sukumökin mutta toisaalta kukaan muu ei kuitenkaan sitä ollut valmis ostamaan.
En voi suositella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette varmaankin varautuneet maksamaan mökistä sen lahjaveron? Ja ymmärtäneet sen, että kun miehesi vanhemmat kuolevat miehesi on jo saanut osansa heidän perinnöstään? Miettikää onko mökki oikeasti sellainen mikä kannattaa jo nyt periä vai olisiko järkevämpää odotella heidän kuolemaansa asti, jolloin perittävänä on ehkä jotakin vielä arvokkaampaa?
Jos mökki siirtyy miehesi nimiin se on tietenkin silloin teidän mökki. Toivotaan kuitenkin, että miehesi vanhemmat miettisivät asiaa verotuksellisesti ja mahdollista hallintaoikeuttaan.
Muistakaa myös, että kun saatte mökin sen arvo on tämän hetkinen arvo miehesi vanhempin omaisuudesta. Jos mökin arvo alenee siihen, kunnes miehenne vanhemmat kuolevat, ette voi menetystänne mitenkään kompensoida miehen sisaruksien kanssa. Se, mihin nimenne laitatte on sitten lopullinen päätös.Ei vaikuta hyvältä. Jos jo nyt olette valmiita kieltämään mökin käytön muilta voin ennustaa teille verisiä riitoja tulevaisuuteen. Toimikaa viisaasti ja harkiten.
Miehesi vanhemmat toimivat hyvin epäoikeudenmukaisesti miehesi sisaruksia kohtaan. Juuri niin saadaan pahimmat sukuriidat aikaiseksi.
Ja sinä, pysy helkkarin kaukana kaikesta siitä. Jos joku päivä haetaan syyllistä sukuriitoihin se olet sinä. Muista, että veri on vettä sakeampaa.
Meillä oli suvussa just tällainen haaska. Noita-akka. Pilasi kaikkien välit ht onmoisella ahneudellaan ja jatkuvalla pahanpuhumisella muita suvun oikeita mökinomistajia kohtaan. No paha saa palkkansa lopulta ja kukaan ei pidä enää tästä pahamilmanlinnusta. Edes omat lapset. Näkevät hekin lopulta todellisen ahneen ja itsekkään luonteensa.
Kaikkein arvokkainta ei rahalla saa. Moukasta ei rahan kera jaloa ja sivistynyttä muutoinkaan muokata. Katsokaa tarkkaan, kenet sukuun naitte neuvona! Kauaskantoiset seuraukset. Sukupolvienkin taakse. Ne on nämä miniät, jotka pyrkii miehensä omaisuutta ottamaan nimiinaä, varsinkin jos olemattomista lähtökohdista tulleet.
Veikkaan että tämän tarinan sekopää on itse kirjoittaja.
Haukkuu noita-akaksi ja pahanilmanlinnuksi. Ihan kuin hänellä olisi valta päättää kuka kenenkin kanssa menee naimisiin. Ja millä tavalla joku muu rahansa jakaa.
Ihan seko kirjoitus.
Ostaminen on hyvä valinta.
Jos ennakkoperintönä (esim osa), niin usein appivanhemmat pidättää, et miniöillä ja vävyillä ei oikeutta tällaiseen omaisuuteen. Mikä usein helpottaa esim avioerotilanteessa.
Mun serkulla kävi niin, et puoliso erotilanteessa nimenomaan halusi itselleen serkkuni perinnöksi saaman rantatontin. Itse en sellaista olisi mitenkään halunnut; omaisuutta, joka aina muistuttaa eksästä.
Meillä serkku ja miehensä ostivat tätimme (siis serkun äidin) mökin aika lailla alhaisella hinnalla. Ajattelivat, että homma jatkuu kuin ennenkin eli talkootöinä hoidellaan remontit ja auraukset, siellä kun on monen serkuksen mökit samalla rannalla.
Vaan kun ei hoidu enää samalla tavalla kuin ennen. Serkun veli ei halunnut olla kesälomasta viikkoa kirvesmiehenä, vaikka palkkana olisi ollut viikko siellä mökillä. Minä en halunnut ottaa serkun lapsia meille "päivähoitoon", jotta saivat maalata rauhassa. Päivä on OK, viikko ei. Samalla tavalla meni moni muukin asia ja siitä halvasta mökistä tuli pian kallis, kun työt piti teettää rahalla.