Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen vanhemmat haluaisivat antaa miehelle mökin ennakkoperintönä

Vierailija
28.01.2021 |

Koska eivöt siellä enää itse jaksa käydä/pitää kunnossa ja mies onkin nyt vuoden verran pitänyt huolta mökistä.

Miehellä on kaksi siskoa jotka asuvat kaukana mökistä, ja heille tämä on ok, vaativat kuitenkin että saavat kesällä käyttää mökkiä kun tulevat tännepäin koska vanhempien luona on liian ahdasta asua.

Mökki on kuitenkin pakko remontoida ja koska tykäämme itse paikasta niin ajattelimme suurtakin remonttia johon menisi iso summa rahaa.

Mielestäni tuo miehen siskojen vaatimus on kohtuuton, toki me voisimme heitä mökille majoittaa silloin kun meille sopii, ei sillä tavalla että he ilmoittavat että me tulla päivänä x ja ollaan kolme viikkoa.

Mitä mieltä te olette?

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä mielessä sitten harmi kun olemme katselleet omaa mökkiä jo pitkän aikaa, jos ja kun hommaamme oman mökin (mikäli se ei ole tuo appivanhempien mökki) niin sitten se jää ränsistymään kun kenelläkään ei ole enää aikaa huoltaa sitä.

Itse haluaisin nimenomaan tuon appivanhempien mökin koska siitä saa remontoimalla meille täydellisen lomapaikan mutta en halua siihen päälle miehen sisarusten pakko lomailua.

Ap

-----------

Jos välttämättä haluatte sen  niin suosittelen ostamaan sen. Nuo ennakkoperinnöt on vähän hankalia, sitten riidellään, mikä oli mökin hinta silloin ja mikä on sitä vastaava perintöosuus sisaruksille sitten aikanaan.

Jos ostatte sen, niin silloin se on teidän, eikä siihen miehesi siskoilla ole mitään sanomista.

Toisaalta: kannattaa olla aika hissuksiin, mitä tulee miehesi tuleviin perintöihin, ne tulevat hänelle, eivät sinulle.  Parempi kun et yhtään suunnittele remontteja miehesi mahdollisesti perimään mökkiin. 

Kunhan ette lähde mihinkälän sisrusten yhteisomistuksiin, niistä ei tue muuta kuin riitaa ja rähinää.

Vierailija
22/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis ostamassa mieheltä osuuden mökistä ja tämän rahan mies aikoo käyttää mökin remonttiin, samoin minun täytyy laittaa vielä lisää rahaa jos meinaamme kunnostaa mökin rantaa myöden.

Olemme jo sopineet että hommaamme yhdessä mökin ja se tulee molempien nimiin.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos miehesi saa sen ennakkoperintönä, niin se ei ole sinun. Siksi ei kannata lähteä siihen, että sinä panostat mökkiin.

Sisaruksia ei tarvitse mökille päästää, mutta miehen vanhemmat olisi fiksuja, jos antaisivat miehellesi omistuksen, mutta pitäisivät hallinnan itsellään.

Toki se tulisi myös minun nimiini kun aion siihen rahaa laittaa.

Ap

----------

Teillä ei ilmeisestikään ole avioehtoa.

Vierailija
24/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos miehesi saa sen ennakkoperintönä, niin se ei ole sinun. Siksi ei kannata lähteä siihen, että sinä panostat mökkiin.

Sisaruksia ei tarvitse mökille päästää, mutta miehen vanhemmat olisi fiksuja, jos antaisivat miehellesi omistuksen, mutta pitäisivät hallinnan itsellään.

Toki se tulisi myös minun nimiini kun aion siihen rahaa laittaa.

Ap

Miten niin toki? Mies lahjoittaisi siitä osan sinulle ja sinä maksat verot?

Vierailija
25/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mökki tulee sun ja miehen nimiin, niin sehän on silloin teidän. Ei sinne voi kukaan vaatia päästä tulemaan. Eikö ihmiset yhtään ajattele mitä ehdottavat. Remontoitte oman mökin ja sen jälkeen sen pitäisi olla joku ilmainen lomapaikka jonne voi tulla ja mennä miten haluaa.

Vierailija
26/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi sisarukset menkööt hotelliin tai vuokratkoot mökin jostain lähiseudulta, kun tulevat tervehtimään vanhempiaan. Ei teidän kiinteistöönne, ellette varta vasten kutsu heitä.

(mikäli asiat nyt etenevät niin että mökki siirtyy ennakkoperintönä miehellesi)

Vierailija
27/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siis ostamassa mieheltä osuuden mökistä ja tämän rahan mies aikoo käyttää mökin remonttiin, samoin minun täytyy laittaa vielä lisää rahaa jos meinaamme kunnostaa mökin rantaa myöden.

Olemme jo sopineet että hommaamme yhdessä mökin ja se tulee molempien nimiin.

Ap

Olette astumassa ansaan! Jos mies saa ennakkoperinnön ja maksaa siitä verot, niin sitten osuuden myyminen sinulle pitää harkita tarkasti, ettei mies joudu lisäksi maksamaan myyntivoitosta veroa tai sinä lahjaveroa.

Vierailija
28/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinkään käyttöoikeuksiin ei pidä suostua. Sillai pitää mennä että saavat tulla kunhan sopivat teidän kanssa asiasta. Tollaset jaetut mökit ja käyttöoikeudet on pelkkää helvettiä.

Vierailija
29/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää keskenänne kunnon paperit, mistä näkyy ennakkoperintöverot, kuka on maksanut minkä verran, kenen nimissä ja millä ehdoilla.

Jos ostatte jotain kimpassa kaikki tuollainen on helpompaa, kun kyse on vain kauppasummista ja omistusosuuksista. Perintöjutut on kimurantteja.

Vierailija
30/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi maksat vielä varainsiirtoveron mökistä.

Vierailija
31/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintövero. Lahjavero.

Vierailija
32/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpä alkaa aikasin tänä vuonna, ei oo ees tammikuu loppunut ja jo on suku tunkemassa mökille jonka joku lapsista on lunastanut omalle perheelleen. Ei oo edes anopin joulumieli ehtinyt haihtua

Vierailija
33/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi laittaa yhtään rahaa sellaiseen mökkiin, josta tulee joku ilmainen lomanviettopaikka sukulaisille.

Vierailija
34/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sopia siskojen kanssa asia ennen toteutusta.

Eli kertokaa että remontoitte sen mökin kokonaan ja aiotte käyttää sitä itse. Voitte kertoa että varmaan kutsutte siskoja joskus käymään siellä mutta viikkojen majailu siellä entiseen tapaan ei onnistu vaan mökki tulee jatkossa olemaan teidän yksityisessä käytössä.

Jos tämä ei sovi sisaruksille niin mökkiä voi koettaa edelleen myydä vieraille ja te etsitte muualta mökkiä ja ostatte kun löydätte sopivan.

Vierailija
35/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset mökit on helvetistä. Mieheni omistaa puoliksi suvun mökin siskonsa kanssa. Sisko lojuu mökillä toukokuusta syyskuuhun. Me silloin kun mahdutaan. Appivanhemmat häärää edelleen mökillä kuin omallaan ja mieheni silti pitäisi maksaa ja tehda mökillä sitä ja tätä. Vaikka tappelemalla saadaan mökki omaan käyttöön 2-3 kertaa kesässä. Viime kesänä vihdoinkin mieheni nousi kapinaan asian suhteen.

Jos minä saisin päättää, mies myisi oman osuutensa siskolleen ja me ostettaisiin oma mökki, jossa oma tupa, oma lupa.

Vierailija
36/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo veroasiat on hoidossa, kiitos vain.

Löhinnä mietin tuota että jos kerromm miehen siskoile rehellisesti tilanteen että mökki on nyt meidän ja laitamme siihen paljon rahaa niin oletettavasti tulemme siellä viettämään kaikki kesät. Silloin sinne voi kyllä tulla satunnaisesti mutta lupa pitää kysyö meiltä ja viikkojen majoitus ei enää sovi.

Suuttuisitteko tästä?

Ap

Vierailija
37/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kertokaa että remontoitte sen mökin kokonaan ja aiotte käyttää sitä itse. Voitte kertoa että varmaan kutsutte siskoja joskus käymään siellä mutta viikkojen majailu siellä entiseen tapaan ei onnistu vaan mökki tulee jatkossa olemaan teidän yksityisessä käytössä.

Jos tämä ei sovi sisaruksille niin mökkiä voi koettaa edelleen myydä vieraille ja te etsitte muualta mökkiä ja ostatte kun löydätte sopivan.

Juuri kirjoitin samat asiat:) itse kuvittelisin että tästä ei kukaan voisi suuttua ja varsinkin kun heille oli enemmän kuin helpotus että mies saa/ottaa mökin ”riesakseen” ja he saavat sitten perinnön rahana.

Ap

Vierailija
38/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta miehen vanhemmat olisi fiksuja, jos antaisivat miehellesi omistuksen, mutta pitäisivät hallinnan itsellään.[/quote]

--------------

No siitähän se soppa syntyisi, jos sillä vanhalla parilla olisi hallintaoikeus. Tyttäret kävisivät vonkumassa että lapsuuden mökille pitää päästä ja vanhoilla ei olisi sydäntä eikä tilannetajua, mitä se sinun perheellesi merkitsisi. 

Vanhemmat ei KOSKAAN tajua sitä että kun lapsi menee naimisiin, siinä on se aviopuoliso, jolla on omat ajatukset, omat tavat ja joka ei ole miehensä sisarusten sisko/veli vaan haluaa reviirin omalle perheelleen. Hyvissä väleissä voi ja kannattaa olla kälyjen ja lankomiesten kesken, mutta samaa perhettä ei olla, sille ei voi mitään.

Vierailija
39/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri kirjoitin samat asiat:) itse kuvittelisin että tästä ei kukaan voisi suuttua ja varsinkin kun heille oli enemmän kuin helpotus että mies saa/ottaa mökin ”riesakseen” ja he saavat sitten perinnön rahana.

Ap

Jos kerrotte vasta kun ennakkoperintö on jo annettu niin voi helposti suuttua. Mutta jos kysytte ennen sitä että kumpi vaihtoehto olisi sisaruksien mielestä parempi eli myynti halvalla vieraalle tai sitten ennakkoperintönä miehellesi mutta niin että se tosiaan on sitten miehen mökki ja siellä ei voi enää majoittua kuten ennen viikkoja vaan te kutsutte joskus kyläilemään.

Tällöin tajuavat menettävänsä mökin käyttöoikeuden mutta jos mökki miehellä niin pääsevät välillä edes kyläilemääm lapsuuden mökillä.

Vierailija
40/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teette nyt heti miehen sisaruksille selväksi, ettei heillä tule olemaan käyttöoikeutta mökkiin. Parempi se asia on suoraan selvittää, ennen kun papereita aletaan edes miettiä tarkemmin.