Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen vanhemmat haluaisivat antaa miehelle mökin ennakkoperintönä

Vierailija
28.01.2021 |

Koska eivöt siellä enää itse jaksa käydä/pitää kunnossa ja mies onkin nyt vuoden verran pitänyt huolta mökistä.

Miehellä on kaksi siskoa jotka asuvat kaukana mökistä, ja heille tämä on ok, vaativat kuitenkin että saavat kesällä käyttää mökkiä kun tulevat tännepäin koska vanhempien luona on liian ahdasta asua.

Mökki on kuitenkin pakko remontoida ja koska tykäämme itse paikasta niin ajattelimme suurtakin remonttia johon menisi iso summa rahaa.

Mielestäni tuo miehen siskojen vaatimus on kohtuuton, toki me voisimme heitä mökille majoittaa silloin kun meille sopii, ei sillä tavalla että he ilmoittavat että me tulla päivänä x ja ollaan kolme viikkoa.

Mitä mieltä te olette?

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löhinnä mietin tuota että jos kerromm miehen siskoile rehellisesti tilanteen että mökki on nyt meidän ja laitamme siihen paljon rahaa niin oletettavasti tulemme siellä viettämään kaikki kesät. Silloin sinne voi kyllä tulla satunnaisesti mutta lupa pitää kysyö meiltä ja viikkojen majoitus ei enää sovi.

Suuttuisitteko tästä?

Ap[/quote]

------------

Minä en suuttuisi, itse asiassa minulla on juuri tuollainen tilanne, enkä suuttunut. Kerran kesässä käyn lyhyesti kutsuttuna lapsuuden mökilläni, jonka sisareni omistaa. Muuten vuokraan mökkejä perheelleni tai matkustelen ulkomailla, sitten kun taas koronan jälkeen pääsee.

Mutta kavereissani on kyllä tapauksia, mistä on saatu pitkät ja mahtavat riidat aikaan tuollaisen kuvion pohjalta. Meitä on moneksi. 

Vierailija
42/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehkää keskenänne kunnon paperit, mistä näkyy ennakkoperintöverot, kuka on maksanut minkä verran, kenen nimissä ja millä ehdoilla.

Jos ostatte jotain kimpassa kaikki tuollainen on helpompaa, kun kyse on vain kauppasummista ja omistusosuuksista. Perintöjutut on kimurantteja.

Hohhoijaa. Ei ole mitenkään kimuranttia, jos mökkikiinteistön omistussuhteet ovat nyt selvät. Verottajaa varten pitää joka tapauksessa määritellä mökille arvo, mistä lahjaveron määrä maksetaan. Tästä voi pyytää etukäteen maksullisen ennakkopäätöksen, jos haluaa. Näin voi varmistua, ettei lahjaveroa maksa liikaa tai liian vähän.

Itse lahjoitin asunto-osakkeen yhdelle lapselleni. Tämä tarvitsi sen perhetilanteensa takia. Muilla lapsilla ei ole ollut akuuttia tarvetta "periä" vielä mitään. Myöhemmin asunto myytiin ja kauppasumman käyttivät osana uutta, isompaa asuntoa. Tämän osti puolison kanssa yhteiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikilla on tarve tulla sanomaan että mökki ei ole ap:n vaikka hän ihan suoraan sanoo että vanhemmat antavat mökin miehelle.

Se onko mökki ap:n ei liity tähän keskusteluun eikä myöskään verotusasiat, ne varmaan hoidetaan jossain muualla kuin täällä (toivottavasti)

Se mitä mammoilta kysyttiin oli mielipidettä ulkopuolisten vierailuun mökillä.

Vierailija
44/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen siis ostamassa mieheltä osuuden mökistä ja tämän rahan mies aikoo käyttää mökin remonttiin, samoin minun täytyy laittaa vielä lisää rahaa jos meinaamme kunnostaa mökin rantaa myöden.

Olemme jo sopineet että hommaamme yhdessä mökin ja se tulee molempien nimiin.

Ap

Olette astumassa ansaan! Jos mies saa ennakkoperinnön ja maksaa siitä verot, niin sitten osuuden myyminen sinulle pitää harkita tarkasti, ettei mies joudu lisäksi maksamaan myyntivoitosta veroa tai sinä lahjaveroa.

Hyvä huomio!

Jos myyt lahjaksi saamaasi omaisuutta alle vuoden kuluttua lahjoituspäivästä, lahjan hankintamenona käytetään samaa hankintamenoa kuin lahjoittaja olisi saanut käyttää omassa verotuksessaan lahjoitushetkellä. Tällaisessa tapauksessa hankintamenona ei siis voi käyttää lahjaverotuksessa vahvistettua arvoa. Sitä voit käyttää hankintamenona vain, jos olet omistanut lahjaksi saamasi omaisuuden vähintään vuoden.

Vierailija
45/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi haluatte mökin jos siitä jo ennakkoon tulee riitoja toivottavasti porinnön antajat pistävät klausulin EI AVIOPULISILA MITÄÄN OIKEUTTA siinähän valittelet ja olis peiliin katsomisen paikka

Vierailija
46/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on miehesi ja hänen siskojensa välinen. Sinähän et mökkiä peri.

Vierailija
47/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aika paljon siitä, millaiset välit sun miehellä on sisaruksiinsa ja minkälaiset luonteet kullakin on. Itse en lähtisi tohon mukaan ollenkaan, vaan katselisin oman mökin ihan jostain muualta.

Noihin asioihin tuppaa aina vaikuttamaan kaikki tunnesiteet. Muistot lapsuudesta, muistot vanhemmista ym. Tulee kateutta ja seläntakana puhumista ym.

Vierailija
48/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap.

Lunastette sen itsellenne eli maksatte rahaa.

Näin se olisi reilua. Tai sinä voit ostaa siskojen osuuden ihan rahalla.

Vierailija
49/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Lunastette sen itsellenne eli maksatte rahaa.

Näin se olisi reilua. Tai sinä voit ostaa siskojen osuuden ihan rahalla.

Miten ap sen voisi ostaa? Ei hän peri mökkiä.

Vierailija
50/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mökki on huonokuntoinen niin tuskin se kymmeniä tuhansia maksaa. Otatte lainan ja ostatte niin homma on selvä.

Vierailija
51/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

menet kun kutsutaan kirjoitti:

miksi haluatte mökin jos siitä jo ennakkoon tulee riitoja toivottavasti porinnön antajat pistävät klausulin EI AVIOPULISILA MITÄÄN OIKEUTTA siinähän valittelet ja olis peiliin katsomisen paikka

En oikein saa mitään selvää tekstistäsi mutta se vähä mitä saan niin voin vastata, tällä hetkellä ei ole mitään riitoja, miehen sisaret olivat tyytyväisiä siihen että mies haluaa mökin, toki niitä riitoja voi sitten tulla jos väkisin sinne haluavat, mutta itse luulen että tajuavat kyllä että kun teemme remontin niin haluamme itse olla siellä. Nythän he eivät siis ole tietoisia remontista.

Olen ostamassa mökin puoliskoa mieheltäni, olen oman perintöni valitettavasti jo saanut.

En oikein tiedä miksi minun pitäisi kasoa peiliin ja mitä minä olen valitellut..

Ap

Vierailija
52/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en haluaisi lähteä tuohon, ellei ensin ole puhuttu miehen sisarusten kanssa selväksi sitä, että mökillä ei voi viettää sitten enää pitkiä aikoja eikä valita itse, milloin tulee. Saattaisin jopa sanoa lisäksi, että mökkiä voi toki nimellistä hintaa vastaan vuokrata teiltä silloin kun ette ole siellä. Ei minua huvittaisi yhtään semmoinenkaan järjestely, jossa minä maksaisin mökin ylläpidosta ja omat sisarukseni pitäisivät oletuksena että voivat käyttää sitä ilmaiseksi jos minä en tarvitse sitä. Sitten toki ihan eri asia, jos itse haluaa omasta aloitteestaan lainata mökkiään sukulaisille tai kavereille.

Vierailija
53/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mökki on huonokuntoinen niin tuskin se kymmeniä tuhansia maksaa. Otatte lainan ja ostatte niin homma on selvä.

Tontti on todella arvokas ja remontti tulisi maksamaan myös, en haluaisi kuitenkaan pistää kaikkia rahojamme kiinni mökkiin vaikka siitä ihana tulisikin.

Ap

Vierailija
54/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi siskojen suostua siihen että ei voi käyttää mökkiä miten haluaa, omistaja päättää. Sekö on parempi etteivät suostu? Jos mökki jää homehtumaan käsiin ilman remonttia niin siitä ei saa aikanaan kukaan mitään kun perintö jaetaan. Eihän se mene kaupaksi nytkään. Sehän on hyvä jos se nyt voidaan ottaa ennakko perintönä, kaikille hyötyä.

Vierailija
55/91 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo veroasiat on hoidossa, kiitos vain.

Löhinnä mietin tuota että jos kerromm miehen siskoile rehellisesti tilanteen että mökki on nyt meidän ja laitamme siihen paljon rahaa niin oletettavasti tulemme siellä viettämään kaikki kesät. Silloin sinne voi kyllä tulla satunnaisesti mutta lupa pitää kysyö meiltä ja viikkojen majoitus ei enää sovi.

Suuttuisitteko tästä?

Ap

Tottakai se harmittaisi. Mutta kun asian olisi kerran miettinyt ja ymmärtänyt, niin hyväksyisin asian ja en suuttuisi. Kun asia olisi noin selvästi ilmaistu, niin olisin todella arka tulemaan vieraisille (ettei vain luultaisi, että tungen heidän reviirilleen väkisin). Eli Ap:lle neuvo, jos päädytte mökin ostoon, niin kutsukaa selkeästi miehen siskot käymään/lainaamaan mökkiä silloin kun tuleminen on ok. 

Vierailija
56/91 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa suvussa sivusta seuranneena neuvon, että kokoonnutte ja puhutte ennen mökin luovutusta. Puhutte kaikki asiat selviksi, myös mökin nykyarvon ja että vastaavan summan saa muut sitten vanhempien kuoltua. Näin vältytte perintööriidoilta ja välien katkeamiselta myöhemmin. Ja kun ikinä ei voi tietää, että joki toinen sisarus haluaisi lunastaa muiden osuudet mökistä ja rahaakin löytyisi.

Omassa suvussa annettiin ennakkoperintönä salaa arvokas mökki ison meren rantatontin kanssa. Paljastui vasta jälkikäteen ja hintaa ei kerrottu. No, kuoleman jälkeen paljastui, että oli arvoksi arvioitu todella pieni määrä n. 10 % todellisesta arvosta. Pesässä ei ollut muille sisaruksille antaa muuta perintöä vastaavaa summaa. Lisäksi mökin saanut olisi halunnut jakaa loppuperinnön tasan kaikkien sisarusten kesken, myös itselleen, vaikka oli jo perintöä saanut ennakkoon reilusti yli 70 % koko pesästä. Eli kannattaa puhua ennakkoon myös rahasta, mikä mökin arvo ja varmistaa, että muille sisaruksille riittää vastaava summa muusta omaisuudesta.

Vierailija
57/91 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedostan, kuka kirjoittanut. Melkoista huttua. Ja ahneet sukulaiset. Tietäisittepä koko taustan. En avaa enempää tässä, mutta vastaan chatissa asian tiimoilta 20:15.

Sukulaiset näyttävät haaskalle tulon heti kun joku kylmenee. Karma tulee perässä. Koko perheenne hajalla.

Vierailija
58/91 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siskon perhe käytti vuosikymmeniä yhteistä mökkiä ja lopulta vaihtoivat lukotkin salaa. Eivät ostaneet ulos asianomaista, vaan pitivät mökkiä kuin omanaan. Melkoinen törkeä anastus, kun peeinnönselvitys alkoi. Ahmeudella ei ole rajoja. Välit meni jo kauan sitten, kun luonteiden laatu selvisi.

Avaimet oli kuka aina hukassa. Sellaisia ahnepskoja koko tuonpuolinen perhe, jonka duunariperheestä tullut puoliso halusi viedä tuhkatkin pesästä.

Siskoani vietiin kuin pässiä narussa, että sukuun tullut saisi pitää kaikkea kuin omanaan. Mitä toi itse sukuun - no melkoisen riitaisat välit kaikken kesken. Ja lastensa huonovointisuuden. Rahalla ei saa kaikkea!

Siskoni on hakenut eroa. En ihmettele.

Vierailija
59/91 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä mielessä sitten harmi kun olemme katselleet omaa mökkiä jo pitkän aikaa, jos ja kun hommaamme oman mökin (mikäli se ei ole tuo appivanhempien mökki) niin sitten se jää ränsistymään kun kenelläkään ei ole enää aikaa huoltaa sitä.

Itse haluaisin nimenomaan tuon appivanhempien mökin koska siitä saa remontoimalla meille täydellisen lomapaikan mutta en halua siihen päälle miehen sisarusten pakko lomailua.

Ap

Jos mies saa mökin ennakkoperintönä, se on miehen, ei sinun. Toivottavasti puoliso suljettu pois testamentissa. Jos haluat puoliksi oman mökin, ostatte appivanhempien mökin tai eri mökin.

Vierailija
60/91 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein siskot käyvät nyt ?

Meillä lähes vst tilanne.

Sain yli 10 v, lähemmäs 15 v sitten vanhempien mökin ennakkoperinnöksi.

Mieheni teki siellä remppaa, minä tein mitä osasin.

Joskus, hyvin harvoin, muut sisarukset kävivät, vanhempani useammin.

Mökki ja monta rakennusta, hyvin mahduimme kaikki.

Jo pari v on tapahtunut kyllästymistä ja tänä kesänä, kun oli mökkien kulta-aika, myimme mökin pois. Meni heti.

Mökki arvioitiin 100 000 e arvoiseksi antohetkellä, josta maksoin perintöveron.

Vanhemmilla oli käyttöoikeus, joka tiputti veroa 30%. Maksoin verot 70 000 e mukaan.

Myydessä mökin arvo 220 000 euroa.

Maksoin verot 220 000 - 100 000 e mukaan.

Ennakkoperintönä antaminen on aina hyvä ratkaisu.

Sisaruksille voi antaa omat petipaikat. Meillä vieraat majoittuivat aina aittaan.