Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitajan työ?

Vierailija
28.01.2021 |

Mulla on työkriisi ja työttömyys koronan takia. Tulevaisuus näyttää toivottomalta. Yks tuttu ehdotti että opiskelusin lähihoitajaksi niin olis aina töitä tiedossa. Sanoi että lähihoitajan työ voi olla ihan muutakin kun mummojen vientiä vessaan. Kokemuksia?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kotihoidossa. Vuosipalkka viime vuonna 41500e. Jaksotyö 3 viikon jaksoissa. Teen jaksossa 0-3 iltaa. Muuten aamuvuoroja. Mene työautolla asiakkaiden luo. Pistän insuliinia, hoidan haavoja, tilaan ruokaa, autan suihkussa, jaan lääkkeitä, annan ruokaa ym. Emme siivoa tms. Asiakkaat 18v->. Suurin osa asiakkaista vanhuksia. Osa nuoria pitkäaikaissairaita tai kehitysvammaisia.

Olen työskennellyt myös sairaalassa kaksivuorotyössä. Siellä paljon vuodepotilaita ja fyysisesti huonokuntoisia. Sairaalassa vuodepesuja, katetrointeja, haavoja, silmätippoja ym.

Töitä riittää.

Missä saa noin hyvän palkan päivätyöstä?

Vierailija
42/65 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoiva-alalla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisia työtehtäviä? Mitä lähihoitaja tekee konkreettisesti?

Vanhuspuoli

- huolehtii lääkehoidosta (jakaa lääkkeet ja antaa ne, myös insuliinit yms)

Ottaa painoja, verenpaineita, sokeriarvoja

- syöttää, auttaa peseytymisessä, ulkoilee, liikkuu

- kirjaa asukkaista joka päivä, sopii omaisten kanssa tapaamisista ja kaikesta muusta

Työnkuva on todella laaja riippuen siitä missä on ja mikä on hoidettavien kunto. Rankkas työtä henkisesti ja fyysisesti. Kiire ja vanhukset osaa olla aika veemäisiä. Muistisairaat on ihan pihalla.

Päivittäisten kirjaamisten lisäksi pitää säännöllisesti päivittää hoitosuunnitelmat ja pitää omaisten kanssa hoitopalavereita. Muistitestejä pitää tehdä ajoittain ja muutenkin arvioida asukkaiden toimintakykyä. Kuntohan ei ylöspäin mene vaan alamäki on väistämätöntä. 

Meillä ei ainakaan ole iltaisin ja viikonloppuisin sairaanhoitajaa paikalla joten se on meidän lähihoitajien tehtävä arvioida asukkaan tila ja tarvitseeko lääkäriä. Aika herkästi soitetaan päivystykseen koska sillä me huolehditaan oma selusta. Aina ei lääkäri ota vastaan vaan lääkäriä konsultoidaan ja asia hoidetaan puhelimitse, mutta siinä kohtaa me olemme siirtäneet vastuun lääkärille. Joskus ottaa niin aivon etenkin se, että kun soitetaan ambulanssi niin ensihoitajat on ylimielisiä ja tullaan asenteella, että mitä te meitä häiritsette. Eikä aina oteta asukasta kyytiin vaan pitää soittaa taksi. Luojan kiitos ei ole vielä kukaan kuollut taksimatkalla koska lääkäriin on kuitenkin 35km. Mutta tosiaan osalla ensihoitajista olisi "pieni" asennemuutoksen paikka. Jotkut heistä kohtelee työkavereitaankin huonosti, on tullut nähtyä sekin.

Itse tein viime vuonna ylitöitä aika paljon ja vuosiansiot oli viime vuonna n.39 000€. Normaalisti yksityisellä puolella saa vuodessa kolmivuorotyössä n.30 000€.

Ja se ensihoitajakin voi olla lähihoitaja.

Ainostaan siirtokuljetuksia tekevässä ambulansissa.

Ihan hälytysajossa ja kaikenlaisissa keikoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja voi työskennellä ilmeisesti esim. Osastosihteerinä, tosin en tiedä onko työtilanne sihteereillä kovinkaan hyvä.

Lisäksi lähihoitaja voi työskennellä laboratoriossa, mutta toki sinne labraan palkataan myös sairaanhoitajia ja bioanalyytikoita, että ei ne ole lähihoitajille yksinään....

Yleisesti juuri lähihoitajan työ monessa paikassa on paljon perushoitoa ja juuri niissä paikoissa niitä töitä on..

Vierailija
44/65 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla pohjakoulutus sellainen, että pystyt hakemaan esim. Amkiin tai yliopistoon? Siinä tapauksessa parempia ja työllistäviä vaihtoehtoja olisivat esim. Farmaseutti, kasvatustieteet, sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, bioanalyytikko.

Jos lähihoitajaksi niin hammaspuoli tai esim. Päiväkotiin töihin jos se on yhtään oma juttu. Monessa paikassa lähihoitajan työ tosi raskasta.

Vierailija
45/65 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitajana tienaat luultavasti paljon vähemmän kuin lähärinä, koska terveydenhoitajana ei ole vkl töitä.

Kasvatustieteitä amk pohjalla, lopputulos voi olla työtön työnhakija.

Kannattaa hankkia ammatti jossa on oikeasti töitä. Korkeakouluista valmistuneista noin 30 pros päätyy suomessa työttömiksi tai 3-6kk osa-aika hommiin. Siinä ei tutkinto paljon auta kun on kelan tukien varassa.

Mikään työ tuskin on täysin mielekästä

Vierailija
46/65 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kotihoidossa. Vuosipalkka viime vuonna 41500e. Jaksotyö 3 viikon jaksoissa. Teen jaksossa 0-3 iltaa. Muuten aamuvuoroja. Mene työautolla asiakkaiden luo. Pistän insuliinia, hoidan haavoja, tilaan ruokaa, autan suihkussa, jaan lääkkeitä, annan ruokaa ym. Emme siivoa tms. Asiakkaat 18v->. Suurin osa asiakkaista vanhuksia. Osa nuoria pitkäaikaissairaita tai kehitysvammaisia.

Olen työskennellyt myös sairaalassa kaksivuorotyössä. Siellä paljon vuodepotilaita ja fyysisesti huonokuntoisia. Sairaalassa vuodepesuja, katetrointeja, haavoja, silmätippoja ym.

Töitä riittää.

Kyllä kotihoidossa saa tuon helposti ylitöillä ja hälytysrahoilla. Se on sitten eri asia kuka sitä rääkkiä jaksaa. Perheellisen tai yksinhuoltaja on turha edes haaveilla pystyvänsä siihen.

Vierailija
47/65 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön lähihoitaja täällä. Kyllä meitä lähihoitajia voi olla työttöminä. Ikää 58 ja en suostu huonosti hoitamaan iäkkäitä. Jos uskallat kritisoida huonoa hoitoa tai työnantajaa, jäät helposti työttömäksi. Piirit ovat pienet. Kukaan ei palkkaa hoitajaa, joka uskaltaa käydä huonoa työnantajaa vastaan.

Vierailija
48/65 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön lähihoitaja täällä. Kyllä meitä lähihoitajia voi olla työttöminä. Ikää 58 ja en suostu huonosti hoitamaan iäkkäitä. Jos uskallat kritisoida huonoa hoitoa tai työnantajaa, jäät helposti työttömäksi. Piirit ovat pienet. Kukaan ei palkkaa hoitajaa, joka uskaltaa käydä huonoa työnantajaa vastaan.

On muitakin vaihtoehtoja kuin vanhustyö. Ei muuta kuin etsimään. Olen saman ikäinen ja hyvin saanut töitä vielä ihan äskettäin. Kevyttä ohjaamista.

Vierailija
49/65 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla pohjakoulutus sellainen, että pystyt hakemaan esim. Amkiin tai yliopistoon? Siinä tapauksessa parempia ja työllistäviä vaihtoehtoja olisivat esim. Farmaseutti, kasvatustieteet, sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, bioanalyytikko.

Jos lähihoitajaksi niin hammaspuoli tai esim. Päiväkotiin töihin jos se on yhtään oma juttu. Monessa paikassa lähihoitajan työ tosi raskasta.

Sairaanhoitajien työ on parempaa ainoastaan siinä, että on mahdollisia työpaikkoja on laajemmalla skaalalla. Lastentarhanopettajilla ja opettajilla nyt ei myöskään kovin kevyttä ole.

Vierailija
50/65 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töitä riittää.

Helsingin kaupungilla olen. Tuntipalkka reilu 15e. Vuodessa olen tehnyt 2 tuplavuoroa. Ylimääräisiä työvuoroja 5. Yhden pidennetyn vuoron. Normipäivänä ylitöitä ei tule.

Vierailija
51/65 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töitä riittää.

Kyllä kotihoidossa saa tuon helposti ylitöillä ja hälytysrahoilla. Se on sitten eri asia kuka sitä rääkkiä jaksaa. Perheellisen tai yksinhuoltaja on turha edes haaveilla pystyvänsä siihen.

Itseasiassa olen yksinhuoltaja. Ja en juurikaan tee ylitöitä. Niinkuin toisessa viestissä kerroin niin 2 tuplavuoroa olen vuodessa tehnyt. En tee varallaoloa. Viikonloppuja teen paljon.

Vierailija
52/65 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan vanhustyötä. Täynnä sadistisia omaisia ja moni haluaa vain palvelua koska siitähän hoitajalle maksetaan. Kotihoito täynnä ikäihmisiä jotka eivät viitsi tehdä mitään itse vaikka pystyisivät, koska ovat veroja maksaneet ja nyt passataan. Kiitosta et saa vaikka venyisit miten, päinvastoin mitä enemmän juokset sitä enemmän juokset huomenna. Lomia ei heru silloin kun muu perhe lomailee, joulun seutuun ei päivääkään ylimääräisiä vapaapäiviä, lomaa ei ikinä ja kesäloma on touko-syyskuussa. Rankka vuorotyö, huono palkka. Ei etenemismahdollisuuksia.

15v kokemuksella sanon että mitä tahansa muuta, kuin lähihoitajan työtä.

Vierailija
53/65 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin yksityisten terveysfirmojen hoitokoteihin näyttää pääsevän lähäriksi ihan kuka tahansa, joka tutkinnon on jotenkin onnistunut itselleen saamaan. Ja yleisestikin ottaen on kyllä lähihoitajien taso laskenut viime vuosina valtavasti.

Vierailija
54/65 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja voi olla myös yrittäjä esim. suurin osa jalkojenhoitajista ja yksityinen kotihoidon palvelu. Silloin pitää olla jo vankka osaaminen alalle. Asiakkaita ainakin isossa kaupungissa riittää. Se mahdollistaa sen, että voi valita käytännössä asiakkaat ja hinnoitella palvelut riittävälle tasolle.

Vierailija
55/65 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantsii hankkia lähärin ammatti, jos tarvii töitä. Niitä on. Muuten ei mitään hyvää sanomista ammitasta, pidän hoitamisesta ja asiakkaat yleensä ihan ok. mutta työyhteisöt ihan perseestä, paljon kiusaamista ja vittumaisia työkavereita, samoin työn määrä hirvee. Vuorotyö raskasta. En voi suositella, mutta jos et parempaan ammattiin kykene niin sitten.

Vierailija
56/65 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töitä riittää.

Helsingin kaupungilla olen. Tuntipalkka reilu 15e. Vuodessa olen tehnyt 2 tuplavuoroa. Ylimääräisiä työvuoroja 5. Yhden pidennetyn vuoron. Normipäivänä ylitöitä ei tule.

Ilmeisen paljon pyhätöitä.

Vierailija
57/65 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kantsii hankkia lähärin ammatti, jos tarvii töitä. Niitä on. Muuten ei mitään hyvää sanomista ammitasta, pidän hoitamisesta ja asiakkaat yleensä ihan ok. mutta työyhteisöt ihan perseestä, paljon kiusaamista ja vittumaisia työkavereita, samoin työn määrä hirvee. Vuorotyö raskasta. En voi suositella, mutta jos et parempaan ammattiin kykene niin sitten.

Tämä on vähän niinkuin entisellä miehellä joka oli muuttanut 10 kertaa ja aina vttmaiset naapurit.

Jostain syystä minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa omista työyhteisöistäni. Kaiketi olen se vmäinen.

Vierailija
58/65 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan vanhustyötä. Täynnä sadistisia omaisia ja moni haluaa vain palvelua koska siitähän hoitajalle maksetaan. Kotihoito täynnä ikäihmisiä jotka eivät viitsi tehdä mitään itse vaikka pystyisivät, koska ovat veroja maksaneet ja nyt passataan. Kiitosta et saa vaikka venyisit miten, päinvastoin mitä enemmän juokset sitä enemmän juokset huomenna. Lomia ei heru silloin kun muu perhe lomailee, joulun seutuun ei päivääkään ylimääräisiä vapaapäiviä, lomaa ei ikinä ja kesäloma on touko-syyskuussa. Rankka vuorotyö, huono palkka. Ei etenemismahdollisuuksia.

15v kokemuksella sanon että mitä tahansa muuta, kuin lähihoitajan työtä.

Ilmeisesti olet aloittanut työurasi lähihoitajana. Reilut 40v lähihoitajaksi ja nyt 15v vanhuksia hoitaneen olen kyllä ihan päinvastaista mieltä.

Vierailija
59/65 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töitä riittää.

Itseasiassa olen yksinhuoltaja. Ja en juurikaan tee ylitöitä. Niinkuin toisessa viestissä kerroin niin 2 tuplavuoroa olen vuodessa tehnyt. En tee varallaoloa. Viikonloppuja teen paljon.

Jokin tuossa ei nyt täsmää. Sinulla on pakko olla täydet ikälisät eikä se siltikään selitä tuota palkkaa.

Vierailija
60/65 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähihoitajana kotihoidossa olevana suurimpana kuormittavana tekijänä koen kiireen. Tuntipalkkaa maksetaan mutta urakkaa pitäisi tehdä. Ja kaupungin johdon puolelta tulee suorastaan syyllistämistä huonosta taloudellisesta tilasta. Ihan kuin se olisi työntekijöiden vika, vaikka todellisuudessa ne hoidettavat on se meno erä. Trendi nykyään on , että kotona pitäisi pystyä hoitamaan melkein missä tahansa tilanteessa mutta resursseja siihen ei haluta antaa.

Pidän kuitenkin työyhteisöstäni ja asiakkaistani.

Ja samoin meille näkyy se amppari-kuskien ylimielisyys. Unohtavat ettei me huvikseen niitä soiteta. Päinvastoin, joka kerta kun joutuu soittamaan, meidän aikataulut menee häränpyllyä. Viimeksi lauantaina ei asiakasta viety aamulla päivystykseen kun jouduin soittamaan hätäkeskukseen, seuraava hoitaja joutui soittamaan uudestaan kun asiakas oli jo vielä huonommassa kunnossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan